Fundering uitgegraven, heel veel water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:24
Hallo,

Afgelopen week is onze bouwput uitgegraven en ben ik druk bezig geweest met de fundering stroken uit te zetten.

Dit is heel de week wel goed gegaan qua regen, maar gisteren was echt heel veel water.

Nu heb ik vandaag het folie en betonstaal erin gemaakt en viel mij op dat de harde laag opeens week is geworden. Door al het regen en grondwater wat nu omhoog komt.

Hieronder zit uiteraard wel de harde laag.

Kan dit heel veel kwaad als ik maandag ga beton storten?

Komt circa 8m3 in de stroken.
En is uiteraard wel belangrijk dat dit goed gebeurd

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Voor de verdichting van de bodem is water alleen maar goed. Als er randen gaan instorten heb je natuurlijk wel een probleem. De bekisting staat al neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvfbKAAkk7QUF91v4UXiwXBLuTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfHH4E0McMqZI6iMrF7ZfCPM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKGiPWY9YkmjB6fGuvU3EweigD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkHSxh178lNqf56KOeWU3CwG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFrm8zj6P2gagSctYffQo20SuH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nr2zKO7vfcBBnpnhffK0sgCB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48fUj_8iIUdrkJArb1ATjqOXcxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grxw4QsVNOeNM4znBLkRsvmW.jpg?f=fotoalbum_large

Bekisting is zo goed als klaar.

Zoals jullie zien is het een enorme bende qua zand/water

Dit heb ik uiteraard later tegen de stroken aangebracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05 18:46
Hoe stevig zijn de planken van de bekisting bevestigd?, bij beton storten komen behoorlijke krachten vrij, op de foto's lijken een aantal zijkanten zó op de dreck te staan..
NB een emmer beton weegt snel 30 kilo, een kruiwagen meer dan 200 kg.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkseegers
Ik heb om de 40cm piketten geslagen en op de hoeken dubbele piket.

Sommige piketten zitten wat dieper. En zijn niet meer zichtbaar omdat ik behoorlijk zand heb aangevuld tussen de stroken. Zodat ik de krachten kan opvangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23
Hoe dik is die fundering?

Het zou kunnen gebeuren dat voor het stortfront uit de blubber wordt opgestuwd onder de folie door.
Daardoor kan de dekking op de wapening te klein worden als er een flinke bult modder wordt ingesloten.

Dat kan je voorkomen door laagsgewijs te storten en opletten dat je geen modderbulten insluit.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Fundering is op de meeste plekken 25cm en op sommige plekken wat dikker/dieper.

Ik wou sowieso laagsgewijs gaan storten.
En moet minimaal 40mm beton onder de netten hebben.
Dit wil ik dan ook eerst ongeveer storten. En daarna afstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
henkseegers schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:34:
Fundering is op de meeste plekken 25cm en op sommige plekken wat dikker/dieper.

Ik wou sowieso laagsgewijs gaan storten.
En moet minimaal 40mm beton onder de netten hebben.
Dit wil ik dan ook eerst ongeveer storten. En daarna afstorten.
als ik dat zou doen zou mijn constructeur mij nooit meer willen zien. wapening stel je op stelblokjes of in het iets slechtere geval stukken gebroken stoeptegels en in het slechtse geval trek je de wapening handmatig omhoog tijdens het storten (dat laatste doen ze veel in Murika bij het maken van opritten) je stort in iedergeval nooit beton in laagjes, dan haal je de ontworpen sterkte gewoon weg niet. zo goed is de hechting niet tussen lagen. wat wel eens gebeurd is het storten van een werkvloertje zodat je stelblokjes niet in de blubber zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkseegers
Ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd.

Onder mijn wapening zitten betonnen stelblokjes van 40mm. En plekken waar het wat dieper is een wat hogere.

Ik wou eerst met de slang rond lopen en vullen tot iets boven de wapening en daarna hetzelfde rondje weer en dan direct op hoogte. Dit uiteraard met hetzelfde mengsel en op hetzelfde moment.

Hier zit hooguit 15 minuten tussen.

Zo mag dat toch wel?

Ik denk dat jij dacht dat ik eerst een laag ging storten, deze laten drogen en dan nog een laag.
Dat uiteraard niet.

[ Voor 6% gewijzigd door henkseegers op 08-12-2024 07:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23
Zo had ik het ook bedoeld.
Maar ik had mij niet gerealiseerd dat het ook anders kon worden opgevat, gevalletje beroepsblindheid.

Voor iemand met wat ervaring met en kennis van beton ligt het voor de hand dat laagsgewijs storten altijd ook inhoudt dat je nat in nat stort en de tussentijd kort genoeg houdt.

Maar het is goed dat @twain4me dit nog even opheldert.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 21:31
Heeft de wapening aan de zijkant dekking? Het lijkt of deze strak tegen de kant aanligt. Dat zou je nog kunnen controleren. Is deze fundering en draagkracht ondergrond door iemand beschouwd, of is het meer op gewoonte gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Fundering is berekend door constructeur.
Wapening ligt niet tegen de zijkanten aan maar minimaal 40mm van de zijkanten af.

Dit zodat deze voldoende beton dekking heeft.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• henkseegers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8fbL-kps4tTuDOY4ALZdTitW9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIkGuuVkaU4bnDzxHE2HNEOc.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels zit het beton erin.
Nu drogen en op naar de volgende fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 12:25

Wuursj

want worst is al bezet

Waarom geen EPS bekisting gekozen? Nu heb je een enorme koudebrug gemaakt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Wuursj schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:43:
Dat is natuurlijk onzin, je hebt geen enkel idee wat TS er boven op zet qua constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 15:36
Ik vermoed dat op deze fundering betonblokken komen die een kruipruimte gaan creëren. Hierboven een vloerplaat en de muren hierop zullen thermisch afgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
EPS bekisting gebruik je normaal bij een fundering op palen, bij een fundering op staal zie je dat nooit omdat er over onder de fundering geen EPS mag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:31
Ernemmer schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:28:
[...]

EPS bekisting gebruik je normaal bij een fundering op palen, bij een fundering op staal zie je dat nooit omdat er over de fundering geen EPS mag zitten.
Maar wel voor, onder en achter ;)

@Wuursj bedoelt waarschijnlijk zoiets: https://www.isobouw.nl/nl...t-duo-vorstrandbekisting/ wat prima voor een fundering op staal bedoelt is

[ Voor 20% gewijzigd door Gdzr op 10-12-2024 13:52 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Gdzr schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:48:
[...]

Maar wel voor, onder en achter ;)

@Wuursj bedoelt waarschijnlijk zoiets: https://www.isobouw.nl/nl...t-duo-vorstrandbekisting/ wat prima voor een fundering op staal bedoelt is
Dat was een typo van mij, ik bedoelde onder de fundering geen EPS.

De bekisting die je hierboven aangeeft kan inderdaad een optie zijn als de druksterkte hoog genoeg is.

Iets later toegevoegd:
Net nog even verder de specificaties gelezen van die kist, maar die is maar tot een breedte van 400 mm. Dat is voor een aanbouw nog niet breed genoeg. En dan komt de prijs van 100-150 42-70 euro per m1 8)7 er nog eens bij.
Ik wist dat er een reden moest zijn waarom ik het nog nooit in het wild had gezien.

https://www.isobouw.nl/me...orstrandbekisting_mei.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 10-12-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkseegers
Ik heb EPS wel in overweging genomen maar kwam met breedte maten totaal niet uit.
En is mij verteld dat deze vaak alleen wordt toegepast als je op palen gaat funderen en niet op staal.

Daarnaast is de fundering variërend qua breedtes.
100cm
90cm
60cm
50cm

De volgende opbouw gaat toegepast worden.
Boven op deze funderingsvoet komt kalkzandsteen +/- 100cm hoog. (verschillende breedtes)
Daarna worden er liggers geplaatst en voorzien van broodjes.
Dan een druklaag en daarna vloerverwarming afgewerkt met een cementdekvloer.

In overleg met architect en constructeur hebben we besloten om wel een strook fundering toe te passen.
Wat wel de bedoeling is om de kalkzandsteen aan de binnen en buitenzijde te voorzien van een PIR plaat en daarna een geïsoleerde kantplank.

Uiteindelijk wordt de rest allemaal opgetrokken uit HSB.

Bijgevoegd afbeelding fundering zoals opgegeven door constructeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c48kTzD-f53r_ZJtwBVlRt6Sbxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7a43aFR8nJasGzl0R09Y8GWf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Analamoebe schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:57:
[...]

Dat is natuurlijk onzin, je hebt geen enkel idee wat TS er boven op zet qua constructie.
Je hebt gelijk. Dat er een broodjesvloer op kwamen was idd een aanname, (helaas?) achteraf een terechte.

[ Voor 58% gewijzigd door Wuursj op 10-12-2024 18:01 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wuursj schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:49:
[...]

Je hebt gelijk. Dat er een broodjesvrloer op kwamen was idd een aanname, (helaas?) achteraf een terechte.
Wuursj heeft zijn post aangepast, nu is mijn reactie niet meer helemaal correct. Wuursj had mij gewezen op een andere prijs per m1, ik heb er nog even naar gekeken en hij had gelijk, in de PDF is het een totaalprijs, 42-70 euro per m1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQOcgJAhw94YpWc95gLcsEwlVPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QR0eRTWCs7wZxCm6hZWqBH5E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 10-12-2024 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Ernemmer Inderdaad, ik had per per ongeluk een kist voor paalfunderingen te pakken en daarom maar weer uitgegumd. Die kisten voor paal gaan een stuk breder en zijn goedkoper, vaak zelfs goedkoper dan zelf een kist maken.

De hoop heeft wel kisten voor op-staal tot 650mm breed maar daar heb ik weer geen prijzen van. En nog steeds te smal voor TS (waar het sowieso wel een beetje te laat voor is :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 10-12-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Wuursj schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:49:
[...]

Je hebt gelijk. Dat er een broodjesvloer op kwamen was idd een aanname, (helaas?) achteraf een terechte.
Is er wat mis met een broodjesvloer? Naar mijn weten is dit een prima oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

henkseegers schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:43:
[...]

Is er wat mis met een broodjesvloer? Naar mijn weten is dit een prima oplossing
Nee er is niks mis mee, een broodjesvloer is zeker een goede oplossing! Alleen in dit geval heb je dan wel een koudebrug wat je met andere oplossingen voor vloer of fundering niet had gehad. Maar met isolatie tegen de kalkzandsteen wordt die wel al wat minder.

Ik heb zelf voor broodjesvloer in aanbouw (met eps bekisting) en in renovatie deel (met koudebrug) gekozen en baal bij die laatste dus van de koude bruggen. Dat in nieuwbouw wel te voorkomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Wil natuurlijk het zo goed mogelijk doen met de mogelijkheden die er zijn.

De voet zelf inpakken met eps was geen optie, binnen de mogelijkheden die ik had.

Vandaar deze oplossing.

Ook is het deels schipperen omdat de rest van de woning ook niet tot amper geïsoleerd is. Dit volgt in een later stadium, spouw isoleren en de vloer van onderaf isoleren. Dit betreft een ouder type met licht betonnen broodjes en ander deel met nehobo.

Het verpakken met pir zou dit deels oplossen. Hier wil ik 80mm pir voor gebruiken en aan de zicht kant komt dan 90mm kantplank waarvan 80mm xps is.

Op de druklaag komt dan nog 30mm tackerplaat. En dan vloerverwarming.

De HSB is thermisch afgesloten en als volg opgebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpMLo9xWIEtjiqWLb85bQxocKpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTdYz8wOfoFt2o9US53kPqyN.jpg?f=fotoalbum_large

In dit detail is 20mm tacker toegepast. Maar ben uiteraard vrij om hier 30mm toe te passen.

Misschien is het al met al wat topic vervuiling en is het leuker om de plannen incl renders elders te gaan plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Pagina: 1