Videokaart draait op laag vermogen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 14:53
Goede avond,

Specs onderaan post.

Ik ervaar een probleem met mijn videokaart. Tenminste, dat denk ik.. Een nieuw spel (Path of Exile) draait behoorlijk slecht op mijn PC. Dat wil zeggen, Max 40 FPS bij 99% usage. Mijn PC zou dit spel goed moeten kunnen draaien. Diverse settings maken eigenlijk geen verschil, alles op zijn laagst draait net zo slecht als alles op zijn hoogst.

Wat mij echter opvalt: de GPU heeft 99% usage maar blijft ten allen tijden op de idle temperatuur (53 graden). Fans draaien daarnaast niet of op z’n traagst. Het is dus net alsof de GPU niet start of naar z’n maximale vermogen draait of aangaat en ik daarom zo’n beroerde performance heb op dit spel. De GPU is dedicated aangewezen om het spel te draaien. CPU usage draait op ongeveer 60% tijdens het spel.

Ik heb alle laatste drivers en bios + Windows geïnstalleerd. Ik heb van diverse personen in de specifieke game sub Reddit gezien dat zij zelfs betere performance draaien op veel mindere systemen. Het lijkt mij dus echt gerelateerd aan de videokaart?

Specs:
AMD Ryzen 7 5800X
RTX 2080 TI
32 GB Ram

Helaas heb ik verder redelijk weinig verstand van PCs dus ik hoop dat het probleem duidelijk is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:06
Je zegt bij een nieuw spel, heb je het dan over Path of Exile 2 die in early access gister is uitgekomen?
Of over het eerste deel dat voor jou nieuw is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Dan zou ik als vervolgstap even kijken naar de clockspeeds. Al 60% load op een 5800X kan best wel een CPU bottleneck zijn hoor. Want 16 threads krijg je nooit vol met dat soort games.

Kijk eens even naar GPU BUSY via Intel Presentmon:
https://game.intel.com/us/intel-presentmon/

Voor uitleg waar je op moet letten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Arjant2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:59:
Je zegt bij een nieuw spel, heb je het dan over Path of Exile 2 die in early access gister is uitgekomen?
Of over het eerste deel dat voor jou nieuw is?
2 inderdaad.
Majestici schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:20:
Dan zou ik als vervolgstap even kijken naar de clockspeeds. Al 60% load op een 5800X kan best wel een CPU bottleneck zijn hoor. Want 16 threads krijg je nooit vol met dat soort games.

[YouTube: Intel's Major Overhaul for CPU & GPU Benchmarking | "GPU Busy" & Pipeline Technical Discussion]
Thanks. Zijn clock speeds te monitoren met MSI afterburner? Moet dat dan over een langere periode terwijl de game draait?

Edit: sorry zag de link niet. Morgen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
@sjouwerd Hey, die zijn inderdaad ook via MSI Afterburner te monitoren ja. "Core Clock"
Zou ik inderdaad even via "graph" doen.

Presentmon GPU busy kun je zien of je CPU bottleneck hebt. CPU load en GPU load zijn niet meer zo accuraat sinds die parameter beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 19:50
Majestici schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:20:

[YouTube: Intel's Major Overhaul for CPU & GPU Benchmarking | "GPU Busy" & Pipeline Technical Discussion]
Hij heeft 99 procent GPU usage, een cpu bottleneck is het dus niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Als dit het enige spel is waarbij je dit hebt en het spel is gister uitgekomen, misschien is het wel een bug in het spel?

Wat ik op reddit zie in een post is dat meer mensen dit probleem hebben en dat voor nu DirectX11 selecteren ipv dx12 of vulkan de FPS issues oplost of in ieder geval flink verbetert.
Wat andere oplossing die voor mensen hielpen:
https://www.reddit.com/r/...s/poe_2_framerate_issues/

[ Voor 60% gewijzigd door Arjant2 op 07-12-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Arjant2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:37:
Als dit het enige spel is waarbij je dit hebt en het spel is gister uitgekomen, misschien is het wel een bug in het spel?

Wat ik op reddit zie in een post is dat meer mensen dit probleem hebben en dat voor nu DirectX11 selecteren ipv dx12 of vulkan de FPS issues oplost of in ieder geval flink verbetert.
Wat andere oplossing die voor mensen hielpen:
https://www.reddit.com/r/...s/poe_2_framerate_issues/
Klopt die oplossingen heb ik ook allemaal geprobeerd maar het is gewoon vreemd dat mijn GPU blijft hangen op deze lage temps en dus niet aan lijkt te gaan. Dat vond ik nergens in andermans problemen terug op Reddit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Tja blijkbaar een buggy game.
Zoals ik zei als dat de enige game is dan ligt het waarschijnlijk aan de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:36

ByteDelight

Retro computing is alive!

Op welke resolutie (van je monitor) draai je het spel?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 20:35

voz

De echte kenner

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met sea of thieves. Het spel was toen al een hele tijd uit, dus geen early access of nieuwe release.
De videokaart bleef in low power mode met als resultaat zeer lage fps. Andere games: geen probleem. Opgelost door de videokaart driver eerst helemaal te verwijderen, daarna herinstalleren.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
ByteDelight schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:32:
Op welke resolutie (van je monitor) draai je het spel?
1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Zie hier de performance meting tijdens het draaien van het spel. Performance.
Temperatuur GPU blijft laag, fans draaien niet, maar wel constant 99% usage. Let ook op power usage GPU in Watt wat heel laag lijkt? Of is dit niet zo.

Wat zou dit kunnen zijn?
Performance in het spel was weer zeer slecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onTR1Oq7kr4sJ48N4dKWiXXDA6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NUibbQpibiAYyLfHspHcuDR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9V0Pbe-t9tLNKI1RokEKSL0X7k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3fR14U8T4B7wCcLfaTWaQfa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door sjouwerd op 08-12-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@sjouwerd Heb je al eens in Windows settings het volgende bekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRbBBi7lkVzSisIvLaHbD8viSFU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwpXFTQxPHAa2Dnnvr1r0zHi.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bierschuit schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:26:
@sjouwerd Heb je al eens in Windows settings het volgende bekeken:

[Afbeelding]
Welk gedeelte bedoel je? Het kan niet dat hij niet op de dedicated GPU draait bij TS. Nu ben ik niet zo bekend met al die grafieken, maar aparte is wel dat hij constant in zijn power limit zit volgens de grafiek. Terwijl hij inderdaad helemaal niet veel vermogen gebruikt. Dus eerste vraag: Wat doet hij in andere spellen? Waar hij het wel goed doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Sissors High Performance en ook Power Saving profiel. (Beide voor dedicated kaarten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
Hij loopt op Power limit. Dat kunnen dus een paar dingen zijn die ik me zo 123 kan bedenken.

- Je hebt in afterburner, of andere software, de powerlimit -50% staan.
- Je shunt weerstand op de PCB is slecht en throttled het vermogen.

Je ziet namelijk zodra de GPU load zakt, de clockspeed omhoog gaan. En Power limit staat constant op 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjouwerd
Majestici schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:12:
Hij loopt op Power limit. Dat kunnen dus een paar dingen zijn die ik me zo 123 kan bedenken.

- Je hebt in afterburner, of andere software, de powerlimit -50% staan.
- Je shunt weerstand op de PCB is slecht en throttled het vermogen.

Je ziet namelijk zodra de GPU load zakt, de clockspeed omhoog gaan. En Power limit staat constant op 1.
Ja echt belachelijk dom... dit was het dus. De power limit stond op 33% en ik heb geen idee waarom. Aangepast en direct verbeterd de performance. Bedankt en ik had zelf beter moeten kijken... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Dus het was niet alleen bij dit spel?

Mooi dat je het probleem gevonden hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjant2 op 08-12-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Nou helaas na het schrijven van mijn post een nieuwe issue: om de 2 minuten crashed het spel nu.. het enige wat veranderd is, is het aanpassen van de power limit naar 100%. Voor de rest alle settings e.d. helemaal hetzelfde gelaten. Drie keer opnieuw opgestart, drie keer een crash na 2 minuten spelen. Wat zou dit kunnen zijn nu? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Even een programma downloaden om te stress testen om uit te sluiten dat het aan de game ligt.
Gratis versie van 3Dmark bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sjouwerd schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:33:
Nou helaas na het schrijven van mijn post een nieuwe issue: om de 2 minuten crashed het spel nu.. het enige wat veranderd is, is het aanpassen van de power limit naar 100%. Voor de rest alle settings e.d. helemaal hetzelfde gelaten. Drie keer opnieuw opgestart, drie keer een crash na 2 minuten spelen. Wat zou dit kunnen zijn nu? :(
GPU kan kaduuk zijn of de voeding lijken mij de meest waarschijnlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Ik zet de powerlimit wel weer lager voor de time being zodat ik in ieder geval iets kan spelen.. lijkt er op dat bij bepaalde in game momenten er een piek komt in watt wat de PSU inderdaad niet aan kan dan ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:11
Welk merk en type voeding zit er in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Uszka schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:19:
Welk merk en type voeding zit er in het systeem?
750W
Model PS-7G1B

Volgens mij van merk NZXT en kwam met de case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Spel crashed niet door een slechte PSU denk ik. Waar gaan de temperaturen naartoe met de powerlimit eraf?
Is het een driver crash, of gewoon CTD van de game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Majestici schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:23:
Spel crashed niet door een slechte PSU denk ik. Waar gaan de temperaturen naartoe met de powerlimit eraf?
Is het een driver crash, of gewoon CTD van de game?
De temperaturen zijn heel netjes. Heb eigenlijk nooit overheating gehad. Ik krijg een zwart scherm; fans blijven spinnen en geluid gaat meestal 20 seconden door. Daarna stopt het en moet ik de aan/uit knop 10 seconden ingedrukt houden om de pc hard af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
sjouwerd schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:59:
[...]

De temperaturen zijn heel netjes. Heb eigenlijk nooit overheating gehad. Ik krijg een zwart scherm; fans blijven spinnen en geluid gaat meestal 20 seconden door. Daarna stopt het en moet ik de aan/uit knop 10 seconden ingedrukt houden om de pc hard af te sluiten.
Dat zijn de symptomen van een drivercrash omdat de hardware niet meer reageert. Temperaturen kunnen bedriegend zijn, omdat je niet alles kunt aflezen. VRM temps, VRAM temps, controllers.

2080TI is 6 jaar oude inmiddels, pads kunnen droog zijn, etc.

Je kunt wel eens in plaats van de power% omlaag te zetten, eens gewoon de clockspeed te verlagen en zien wat er gebeurd. Kun je wellicht zien waar de instabiliteit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Majestici schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:17:
[...]

Dat zijn de symptomen van een drivercrash omdat de hardware niet meer reageert. Temperaturen kunnen bedriegend zijn, omdat je niet alles kunt aflezen. VRM temps, VRAM temps, controllers.

2080TI is 6 jaar oude inmiddels, pads kunnen droog zijn, etc.

Je kunt wel eens in plaats van de power% omlaag te zetten, eens gewoon de clockspeed te verlagen en zien wat er gebeurd. Kun je wellicht zien waar de instabiliteit zit.
Clock speed verlagen had ik reeds gedaan via MSI AB, zonder succes helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Dan is het waarschijnlijk niet de core die unstabiel is, maar een phase. Zou echt aanraden eens de pads te vervangen, wil je nog met de GPU doorgaan voor een tijdje.
Pagina: 1