Wij hebben een vrijstaand huis uit 1992. De muren en vloeren zijn bij de bouw geisoleerd, het dubbelglas heeft een coating en isolerend gas. In de woonkamer ligt massief parket, dat ik niet wil vervangen. Wel heb ik het voornemen om in de woonkamer en eventueel in de badkamer de 21 en 22 radiatoren te vervangen door 33 typen. Dus verwarming alleen met radiatoren. Ons gasverbruik is 2000m3 per jaar.
Onderstaand is een transmissieberekening zoals uitgevoerd in 1992.
De vertrekken 1,2,3,4,15 zijn altijd verwarmd. Ook de garage en zolder (hier is een radiator toegevoegd) worden bij tijd en wijle verwarmd.
De vraag is welke warmtepomp hebben we nodig om helemaal van het gas af te gaan.
Zelf heb ik de voorkeur voor Panasonic R290. Ik ben bang dat de 9kW L-versie niet krachtig genoeg is. Dus kwam ik bij de 9 of 12kW M-serie T-Cap modellen. Bij navraag bij Panasonic werd mij verteld dat deze tot 15Hz kunnen terugmoduleren.
Ik zou deze in de bi-bloc versie willen installeren met een 300L boiler en 200L buffervat. 9 of 12kW? Graag jullie advies en mening hierover.
Onderstaand is een transmissieberekening zoals uitgevoerd in 1992.
De vertrekken 1,2,3,4,15 zijn altijd verwarmd. Ook de garage en zolder (hier is een radiator toegevoegd) worden bij tijd en wijle verwarmd.
De vraag is welke warmtepomp hebben we nodig om helemaal van het gas af te gaan.
Zelf heb ik de voorkeur voor Panasonic R290. Ik ben bang dat de 9kW L-versie niet krachtig genoeg is. Dus kwam ik bij de 9 of 12kW M-serie T-Cap modellen. Bij navraag bij Panasonic werd mij verteld dat deze tot 15Hz kunnen terugmoduleren.
Ik zou deze in de bi-bloc versie willen installeren met een 300L boiler en 200L buffervat. 9 of 12kW? Graag jullie advies en mening hierover.
:strip_exif()/f/image/AEcCOG98RMtSCiWRR4iY9V97.jpg?f=fotoalbum_large)