Upgrade game-PC uit 2017

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 17:59
Ik zoek een?
Ik heb recent een nieuwe Game-PC gekocht, maar nu zou ik ook graag mij oude PC uit 2017 voorzien van een update. Deze PC bestaat uit de volgende onderdelen:

- MSI GTX 1080.
- AMD Ryzen 1600x
- 16 GB Corsair DDR 4 werkgeheugen.
- Mobo: Gigabyte GA-AB350-GAMING
- Corsair RM-550X voeding.
- BeQuit processorkoeler (weet niet welk type).

Ik zou deze PC graag een upgrade geven zodat hij weer een paar jaar ertegenaan kan.

Wat is je budget?
Ongeveer €600 - €700

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wordt vooral gebruikt voor gaming. Spellen als Apex Legends, Fortnite en CS2. Het doel is om deze spellen te gaan spelen op een 1440p resolutie. Ik gebruik een 144Hz monitor, dus een FPS van rond die koers zou mooi zijn op redelijke hoge settings.

Ik zat zelf aan het volgende te denken om het systeem te upgraden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 185,99€ 185,99
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 420,99€ 420,99
1VoedingenGigabyte GP-UD750GM€ 80,07€ 80,07
Totaal€ 687,05

Een paar vragen die ik hierbij heb:

- Is dit een reëele upgrade?
- Klopt het dat ik met mijn huidige voeding van 550 watt niet meer ga uitkomen i.c.m. bovengenoemde CPU en GPU?
- Het systeem bevat nu 16 GB werkgeheugen. Is dit afdoende? Of zou dat ook vervangen moeten worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
7700XT gaat prima op een RM550x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:33
Prima upgrade hoor.

En 16gig weet ik niet zeker. Ik denk dat je vrij langzaam geheugen hebt? Want de 1600x ondersteund volgens mij maar 2666 Mhz max? Mocht het wel 3200/3600 zijn dan zou je er eventueel een 16gig kitje naast kunnen gooien. Het ligt er aan wat je doet, ik heb zelf de 5800, en gebruik 2 schermen, veel chrome tabs open. Tik de 20gig meestal wel aan qua gebruik met een game open erbij. Maar dat is dus helemaal aan jou eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

4 RAM-stickjes wil nog wel eens gedoe geven, of moeite hebben met hogere snelheden. Gelukkig kost DDR4 de wereld niet meer, dus 32GB met hoge bandbreedte en lage latency is prima te betalen.

Als je geheugen een matige bandbreedte of latency heeft heb je daar met een X3D trouwens wel minder last van, omdat die minder afhankelijk is van RAM.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Bedankt voor jullie respons!

De voeding hoeft dus niet vervangen te worden met een 7700XT. Dat is goed om te weten.

Het geheugen betreft 3200 mHz. Met de huidige 16GB zou ik dan nog wel uit moeten komen denk ik? Buiten de genoemde games, wordt de PC eigenlijk alleen gebruikt voor simpele Office applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Zit er veel verschil in de 5800x en de 5700x3d? Scheelt ongeveer €50. Is er voor de te spelen games die ik ga spelen veel verschil tussen deze processoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De games die jij speelt zijn erg afhankelijk van de cpu en ja, dan is de grotere cache van de X3D erg in het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Ok bedankt! Dan is de keuze duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Stel dat ik voor een 7800XT ga, is de 550 watt voeding dan ook nog afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Tanarus schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:56:
Stel dat ik voor een 7800XT ga, is de 550 watt voeding dan ook nog afdoende?
Verbruik van een 7700xt en 7800xt is nagenoeg identiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En een 5700X3D verbruikt echt helemaal niks, dat is de zuinigste gaming-CPU van de recente generaties. Aangezien het verbruik van een game-PC nauwelijks in andere onderdelen zit heb je dan 450-500W beschikbaar voor die videokaart alleen. Dus dat komt wel goed.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Bedankt weer voor de snelle antwoorden! Ik ga eens kijken of het de 7700xt of 7800xt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 20:25
@Tanarus Vergeet niet je bios te updaten anders werkt je nieuwe cpu niet.
Support voor die cpu is pas bij F51g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Ja dank je. Dat had ik al door en is reeds gelukt om de bios te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Ga binnenkort de nieuwe CPU en GPU bestellen als upgrade. Ik vroeg me nog af op welke manier ik het beste mijn opslag kan uitbreiden. De PC bevat 1 SATA ssd van 512GB. Zou er graag 1TB bijplaatsen, maar ik vroeg me af op welke manier het beste is? Is een m.2 NVME ssd via een PCI-e adapter een optie? Zo ja, welke kan ik dan het beste nemen?

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Geen adapter nodig voor een m.2-ssd. Op je moederbord zit tussen die twee rode PCIe-slots, net boven het batterijtje, al een M.2-slot. Volgens de specs werkt die op PCI-e 3.0 x4. Je kunt er ook prima een 4.0 SSD in stoppen, die zal dan gewoon op 3.0 snelheid werken.

• Tanarus
Ow echt? Ik had zelf ook naar de specs gekeken en op het moederbord zelf, maar ik zag het eigenlijk niet. Of zit daar een heathsink overheen? Zo niet, moet ik dan een ssd met heathsink nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Ik heb mijn videokaart eruit gehaald en zit inderdaad een m.2 aansluiting onder. Nu lijkt er maar een beperkte ruimte te zijn tussen deze aansluiting en de videokaart. Dus kan iemand aangeven of een heathsink noodzakelijk is? Of heeft iemand een suggestie welke SSD ik zou kunnen gebruiken met een heathsink die niet al te veel omhoog komt? Ik zoek eigenlijk een uitbreiding van 1TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Tanarus schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:38:
Ik heb mijn videokaart eruit gehaald en zit inderdaad een m.2 aansluiting onder. Nu lijkt er maar een beperkte ruimte te zijn tussen deze aansluiting en de videokaart. Dus kan iemand aangeven of een heathsink noodzakelijk is? Of heeft iemand een suggestie welke SSD ik zou kunnen gebruiken met een heathsink die niet al te veel omhoog komt? Ik zoek eigenlijk een uitbreiding van 1TB.
De meeste M.2 SSD’s werken prima zonder heatsink, anders zouden de fabrikanten die verplicht mee moeten leveren. Neem gewoon een budget SSD voor de capaciteit zoasls een Kingston NV-serie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 20:21
Heat sinks zijn eigenlijk ps gekomen bij OCI-E 4.0 SSD’s.

Aangezien jouw bord maar 3.0-snelheid ondersteunt, zullen de SSD’s die je er aanhangt niet zo heet worden (immers PCI-E 4.0/5.0 worden in doorvoer beperkt dus worden stukken minder warm dan dat ze normaal doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
Bedankt weer voor het antwoorden! Ik ga voor de Kingston NV3 als ssd.

Heb ik nog 1 vraagje over de videokaart. Ik wil graag de Gigabyte 7800XT gaan gebruiken. Echter lees ik frequent terug dat er dan toch een grotere voeding nodig is dan de huidige 550 watt. Eerder werd hier aangegeven dat dat ook geen probleem zou moeten zijn. Weet iemand of dit effectief gewoon kan? Of kan ik beter een andere videokaart nemen? Zo ja, welke zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Nee, 550W is zat voor een 7800XT.

Overweeg wel om een andere kaart te nemen want de Gigabyte koelers zijn aardig shit.
Pagina: 1