Geen inspiratie
[mierenneukmodus]Op donderdag 13 september 2001 23:15 schreef dokter het volgende:
Is er nog iets beters als artic zilver verkrijgbaar?
het is arctic en niet artic!!!
[/mierenneukmodus]
There is no magic.
AMD 939 3000+, A8N-SLI Deluxe, 2GB mem, dvd fikkertje en voor 2TB aan space
hmm waar kan ik zilveren waterblokken vindenOp donderdag 13 september 2001 23:26 schreef Flexe_Gozer het volgende:
Er is volgus mijn natuurkundeboek geen enkele vaste stof die beter geleidt dan zilver, koper is een goeie 2e!
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Verwijderd
Vergeet niet dat zelfs de beste koelpasta veel slechter hitte geleidt dan gewoon een laag vast aluminium....
//edit
O jah, er was onlangs ook nog een topic waar een paar mensen hartgrondig overtuigd volhielden dat Diamant beter hitte geleidt.
Kweenie hoor, het is wel harder en zo maar ...
Geen inspiratie
De exacte waarde weet ik niet, maar die is indrukwekkend. Ligt ondermeer aan de enorm stabiele kristalstructuur.
Ik had eens een vertegenwoordiger in koolstofvezels over de vloer, en er zijn vezels te verkrijgen welke een warmtetransporterend vermogen hebben van 800 w.m-1.k-1. Dit is twee keer beter dan koper. wordt voornamelijk gebruikt om dingen in satellieten te koelen, mede vanwege het lage gewicht van koolstofvezels (ergens in de 2.x kg/dm3). F1 auto's hebben bij een paar motoronderdelen ook wat van dat spul. De rest van de auto is opgebouwd uit andere soorten koolstof, waar sterkte en/of stijfheid meer vooropstaat.
Verwijderd
Ze zijn dol op dingen als een versnellingsbak van koolsstofvezel. Maar altijd hebben ze dan dikke problemen met adequate koeling....
Nog vreemder vind ik die waarde van 800. Zover ik weet heeft koolstof toch een lagere waarde dan b.v. aluminium..
Zit er dan meer dan alleen koolstof in het materiaal dat jij noemt ?
Verwijderd
edit: Diamant is de hardste stof die er bestaat dus een hele grote dichtheid, en daardaar heeft het een slechte geleiding lijkt mij...
Het heeft niets te maken met dichtheid hoor, het is niet zo dat er gaatjes in zitten waar de warmte door moet. Een vacuum heeft dichtheid NUL en geleidt helemaal geen warmte. Nu ja, een beetje straling komt er wel door, maar geleiding niet dus.Op vrijdag 14 september 2001 10:02 schreef Lomu het volgende:
edit: Diamant is de hardste stof die er bestaat dus een hele grote dichtheid, en daardaar heeft het een slechte geleiding lijkt mij...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
ahum.....Op donderdag 13 september 2001 23:26 schreef Flexe_Gozer het volgende:
Er is volgus mijn natuurkundeboek geen enkele vaste stof die beter geleidt dan zilver, koper is een goeie 2e!
jij hebt zeker een natuurkundeboek van 200 jaar geleden.....
goud oxideert niet en is dus beter na langere tijd
zilver daarna en als 3e koper
dus arctic gold is ietsie beter als je niet elke dag een nieuwe cooler erop zet
Verwijderd
iddOp vrijdag 14 september 2001 11:49 schreef Hiro Shima het volgende:
we hebben ook nog CuSil, die gepatrenteerde legering koper zilver... die doet het nog een stukje beter, en oxidatie van je koelpasta is natuurlijk iets van te verwaarlozen is, ik zou het toch maar bij zilver houden, of nog beter van die industriele goejes van bijv. Dow Corning
zilver heeft iets van 420
koper 390
en CuSil 500!!
waar die Si vandaag komt weet ik niet, want zilver heeft een ander simbool. Ja waar ze het op baseren is niet zo moeilijk : Silver
Verwijderd
Correct me if I'm wrong, maare alle edel metalen oxideren toch niet?Op vrijdag 14 september 2001 10:50 schreef swipe het volgende:
[..]
ahum.....
jij hebt zeker een natuurkundeboek van 200 jaar geleden.....
goud oxideert niet en is dus beter na langere tijd
zilver daarna en als 3e koper
dus arctic gold is ietsie beter als je niet elke dag een nieuwe cooler erop zet
alleen edele metalen doen dat meer
zink, lood, calcium en magnesium oxideren (met name calcium) erg snel
Check palladium eens ? (Als ik het me goed herriner geleid dit metaal nog beter. Het is alleen duur: ongeveer zo duur als platina.)Op donderdag 13 september 2001 23:26 schreef Flexe_Gozer het volgende:
[Edit]... Nee dus, lamaar
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd
Calcium is geen metaal!Op vrijdag 14 september 2001 15:28 schreef epsilon het volgende:
alle metalen oxideren
alleen edele metalen doen dat meer
zink, lood, calcium en magnesium oxideren (met name calcium) erg snel
Je bedoelt vast Natrium.
Verwijderd
Erhh, check: http://chemicool.com/elements/calcium.htmlOp vrijdag 14 september 2001 15:48 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Calcium is geen metaal!
Je bedoelt vast Natrium.
en http://chemicool.com/
Ca = alkalisch aardmetaal
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd
vraag uit Tentamen Anorganische Chemie B
b) Welke drie vormen (allotropen) van koolstof ken je. Welke heeft de beste electrische geleiding en waarom? Welke heeft de beste thermische geleiding en waarom?
antwoord
b) grafiet, diamant, en fullerenes. Electrische geleiding wordt gedragen door electronen. Diamand heeft een energie gap van ~5eV (het is doorzichtig); de fullerenes vormen zwakke Van der Waals banden tussen de moleculen, met weinig overlap van de golffuncties en dus slechte geleiding. Grafiet is een lagenstructuur, met metaal-achtige eigenschappen in de lagen. Grafiet heeft dan ook de beste electrische geleidingseigenschappen. De thermische geleiding wordt gedragen door roostertrillingen.
Omdat diamant een zeer hard materiaal is, zijn er roostertrillingen van zeer hoge frequentie actief, die een zeer groot warmte geleidingsvermogen kunnen bewerkstelligen.
Verwijderd
kan iemand dit ff in gewoon asn vertalenOp vrijdag 14 september 2001 19:07 schreef cormoran1000 een hoop wetenschappelijk gelul:
[mierenneukmodus]quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op donderdag 13 september 2001 23:15 schreef dokter het volgende:
Is er nog iets beters als artic zilver verkrijgbaar?
--------------------------------------------------------------------------------
[mierenneukmodus]
het is arctic en niet artic!!!
[/mierenneukmodus]
het is iets beters dan arctic silver
|Specs|
Calcium is wel een metaalOp vrijdag 14 september 2001 15:48 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Calcium is geen metaal!
Je bedoelt vast Natrium.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Verwijderd
Grappenmaker, Calcium=kalk.Op vrijdag 14 september 2001 20:31 schreef thedolf het volgende:
[..]
Calcium is wel een metaal
Jij bedoelt denk ik Kalium
NEE!!! Calcium is een metaal!!! Geloof het nou maar!!!Grappenmaker, Calcium=kalk.
Jij bedoelt denk ik Kalium
Kalk=>CaCO3=>calciumcarbonaat
Sorry ben een beetje pissed op 't moment
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
KinderenOp vrijdag 14 september 2001 21:48 schreef Baski het volgende:
[..]
NEE!!! Calcium is een metaal!!! Geloof het nou maar!!!
zoek het dan wetenschappenlijk uit ipv kinderachtig ruzien!
(.. naar mijn idee is het ook een metaal ..)
Calcium is een metaal...Op vrijdag 14 september 2001 21:48 schreef Baski het volgende:
[..]
NEE!!! Calcium is een metaal!!! Geloof het nou maar!!!
edit:
Sorry ben een beetje pissed op 't moment
Net als natrium...
Alleen de meeste mensen kennen die dingen van dat het in eten zit, en daarom denken ze dat het geen metaal is, omdat mensen geen metaal eten. Denk ik
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Terwijl ijzer heel belangrijk is voor je lichaamOp vrijdag 14 september 2001 22:16 schreef Demoniac het volgende:
[..]
Calcium is een metaal...
Net als natrium...
Alleen de meeste mensen kennen die dingen van dat het in eten zit, en daarom denken ze dat het geen metaal is, omdat mensen geen metaal eten. Denk ik
Verwijderd
Denk maar aan spinazieOp vrijdag 14 september 2001 22:29 schreef ubermaestro het volgende:
[..]
Terwijl ijzer heel belangrijk is voor je lichaam
Is beter dan spinazie. Spinazie is idd goed maar niet zo goed als we dachten. Diegene die het had berekend had een kommafout gemaakt
Op zaterdag 15 september 2001 10:04 schreef Lomu het volgende:
[..]
Denk maar aan spinaziedaar zit heel veel ijzer in
vraag je ook ff af wat je gaat koelen
zolang je koelbloek de warmte sneller kan afvoeren als het matriaal waar van de proc is gemaakt is het goed
aluminium volstaat dus al in 99% van de gevallen
de rest is voor de show
EPC Debian Gnu Linux
<epsilon> Si staan voor silicium en dat is geen metaal. Heel bekend is siliciumoxide. ookwel zand
Asus TX97 AMD k6-3+ 450@500@83x6(hardware max)@2,5v(hardw min) 128kb L1 cache@500 256kb L2 cache@500 512 kb L3 cache@83 Alpha Pal6035+sunon@5v 256 Mb(hardw max) PC133@83 Voodoo3 2000 PCI 143@199@2,80v (with V mod) SB Live! Dmax 60+ 30Gb @UDMA33(hardw max)
Ennuh, van silicium maken ze ook processorenOp zaterdag 15 september 2001 10:35 schreef mhzeater2 het volgende:
<epsilon> Si staan voor silicium en dat is geen metaal. Heel bekend is siliciumoxide. ookwel zand
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
calcium is metaal, verbijsterend. Is borium dat ook ?
Ik ben al zo lang van school af, dat ik ECHT geen BinAs heb
Met die krassen vergroot je dan wel het contact oppervlak met de koelpasta, maar aangezien zelfs de beste koelpasta net niet de 10 wm/k haalt, en aluminium al 275 is, is dat niet echt wat je wilt ...Op zaterdag 15 september 2001 10:35 schreef mhzeater2 het volgende:
<HOOI> Lappen is bedoeld om het oppervlakte zo vlak mogelijk te maken zodat de koelpasta niet onnodig veel afstand hoeft te overbruggen bijv. als je koelblok krom is. Als de opperevlakte helemaal glad is heeft de koelpasta dus een minder groot raakvlak als wanneer er allamaal krassen in zitten. Deze krassen (met schuurpapier gemaakt bijv) zorgen dus voor een vergroting van het raakvlak en daardoor een betere warmtedoorgifte. Je stelling is ten dele waar dus.
"Hoe gladder hoe koeler" is ons motto !
Verwijderd
Inderdaad: hoe vlakker en gladder, hoe beter.
Btw Hooi: weer een strakke ondertitel
Verwijderd
Dat is ook heel erg waar.Op zaterdag 15 september 2001 14:08 schreef AtomicShockwave het volgende:
maarre waarom zou je iets moeten hebben dat beter geleid dan koper? koper is de voordeligste oplossing, als je zilver wilt, wat ietsje beter geleid. ben je meteen het 5 dubbele kwijt voor je waterblok. Ik heb pas die Tec+waterblok constructie van DaBit eens doorgelezen, die kwam uit op -37 graden oid. Moet het kouder?
Het gaat er om hoeveel hitte je met het water kunt afvoeren. Daar zit gewoon heel weinig 'rek' in. Als je extreem gaat, kun je misschien met het materiaal + montage van het koelblok 0,5 graden winnen, bij 200 watt hitte ontwikkeling.
Dasnieveel,
als je daarvoor duizenden guldens extra moet uitgeven...
Even een paar links:
http://mineral.galleries.com/minerals/elements/diamond/diamond.htm
http://www.iaf.fhg.de/budi/cont_e.htm
Hebben we die discussie ook weer gehad
Jaja, 'tis wat........
je heb gelijk:Op zaterdag 15 september 2001 14:15 schreef TheShrike het volgende:
Om even terug te komen op de warmte geleidende eigenschappen van diamant. Diamant is inderdaad de beste natuurlijke geleider die er bestaat (5 maal beter dan silver)
Even een paar links:
http://mineral.galleries.com/minerals/elements/diamond/diamond.htm
http://www.iaf.fhg.de/budi/cont_e.htm
Hebben we die discussie ook weer gehad
Thermal Conductivity: Diamond conducts heat better than anything - five times better than the second best element, Silver!
Verwijderd
Op zaterdag 15 september 2001 13:24 schreef DaBit het volgende:
Amen!
Inderdaad: hoe vlakker en gladder, hoe beter.
Btw Hooi: weer een strakke ondertitel
//off topic
Niet zo strak als het gezicht van die ouwe Bin als 'ie straks disassembled wordt.....
Verwijderd
Ok ok, ben al lang van school afOp vrijdag 14 september 2001 15:53 schreef JumpStart het volgende:
[..]
Erhh, check: http://chemicool.com/elements/calcium.html
en http://chemicool.com/
Ca = alkalisch aardmetaal
Verwijderd
Gekraakt als een TBird met SuperOrbNiet zo strak als het gezicht van die ouwe Bin als 'ie straks disassembled wordt.....
Verwijderd
*Grijns* en met een thermische pad op z'n oog geplakt !Op zondag 16 september 2001 13:25 schreef DaBit het volgende:
[..]
Gekraakt als een TBird met SuperOrb
Toch denk ik dat het een Ford Thunderbird moet zijn, die komt wat beter aan....
Verwijderd
Maareuh: weer es ontopic verder?
Verwijderd
Ja. Jullie leggen allemaal bij en dan koop ik er 1 voor mezelfOp zondag 16 september 2001 16:25 schreef super_vegeta het volgende:
zullen we een inkoopactie gaan houden voor diamanten koelblokjes?