Zigbee apparaten tijdelijk uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
MIsschien een rare vraag.

ik ben nog niet over op zigbee maar me vooral uitgebreid aan het inlezen en voorbereiden om dat te gaan doen.
Ik heb nu veel 1 weg met 3x Milight hub en RFXcom zender voor KaKu pus wat Wifi stekkers

Ik heb gehoord dat als een zigbee device een tijdje spanningsloos is dat deze uit de mesh verwijderd wordt. Maar als dat device weer op spanning komt,
kun je het dan gelijk weer bereiken om te besturen?
Wordt het dan weer automatisch opgenomen ? Hoe lang duurt dat ongveer?

De reden is dat ik nu bijvoorbeel de ledstrip voedingen spanningsloos maak met KaKu stekkers en alleen op spanning zet als het licht aan moet. Naar mijn gevoel stukje extra veiligheid.
Die schakelstekker is veel eenvoudiger dan een hele voeding voor ca 150Watt en alles wat daar achter hangt en dus defect kan raken. (bandveiligheid) (Deze voedingenzijn ook ruim overgedimensioneerd want worden nog geen 30% belast.)
De voedingen hebben wel een echt CE keurmerk dus die zouden niet echt in de brand mogen gaan bij een defect volgens wat ik er van heb geleerd.

Het huidige 1 weg systeem regeert gelijk als het op spanning is. Maar ik vermoed dat zigbee ledcontrollers zich eerst ergens moeten aanmelden voor ik ze kan bedienen. Klopt dat?

mrbert

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
mrbert schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:45:
Ik heb gehoord dat als een zigbee device een tijdje spanningsloos is dat deze uit de mesh verwijderd wordt. Maar als dat device weer op spanning komt,
kun je het dan gelijk weer bereiken om te besturen?
Wordt het dan weer automatisch opgenomen ? Hoe lang duurt dat ongveer?
Als het goed geimplementeerd is, zoals bijvoorbeeld bij Philips Hue, dan kan je binnen een paar seconden de Zigbee devices bedienen zodra ze weer onder spanning staan.

Als je de zigbee spullen al in huis hebt kan je dit eenvoudig testen:
- Zet Zigbee spullenboel aan
- Trek de stekker er uit
- Wacht een minuut
- Steek de stekker er weer in
- Kijk in de app wanneer je de devices weer kan bedienen

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich keer een device wel weer snel terug. Maar andere, vooral batterij powered devices, kunnen het wel wat minder vinden. Als die het device als router gebruiken en hij valt weg zullen ze weet moeten zoeken. Wat even kan duren en zeker extra accu kost.

Voor de brandveiligheid zie ik ook niet echt reden. Je verschuift nu gewoon een deel naar de plug (die ook een voeding heeft). Als je goede voeding gebruikt gaat daar ook niets mis. Naar mijn idee dus volledige schijnveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
Ik heb nu nog geen zigbee devices, staan op mijn kerst verlanglijstje.

Te beginnen met sonoff stick een ledstripdriver en een remote/drukknop

@Septillion Ja je verschuift het risco naar de plug voor de tijd dat het uit staat. De energie die de plug zelf nodig heeft is natuurlijk veel kleiner dan zo'n geschakelde voeding waar amperes kunnen lopen.
Vindt dit toch altijd een wat lastiger ding om af te wegen. Met ene plug er tussen staat het gemiddeld 12 uur per dag wel uit. Maar er zijn ook veel meer inschakelmomenten op die voeding met bijbehorende piekstromen.

Ik kan eens kijken of ik zo'n voeding kan open maken en daar een thermofuse in kan zetten dan is het helemaal veilg denk ik.
Ben voor mijn zelf niet eens zo erg bang maar meer voor onze poezen en vooral als wij nietthuis zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mrbert op 10-12-2024 20:48 ]

mrbert