Centraal huis lucht kwaliteit en warmte controller bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Goedendag,
Introductie
Ik heb recent een huis gekocht uit begin jaren 80 waarin nog geen enkele vorm van verbetering is toegepast. De huidige situatie: natuurlijke ventilatie via de ramen, mechanische afzuiging van het toilet en de badkamer, radiatoren voor de verwarming en een simpele kamerthermostaat.

Zelf ben ik een industrieel automatiseerder, en al jaren erger ik me aan de huisautomatisering en het totale gebrek aan slimme en efficiënte oplossingen. Nu ik de kans heb, overweeg ik of ik iets aan deze irritatie kan doen. In plaats van kant-en-klare onderdelen te kopen die vaak slecht samenwerken en weinig controle bieden, wil ik de volledige regie zelf in handen nemen.
Het concept
Dit idee zit nog in de brainstormfase, maar ik wil het graag delen om te kijken wat jullie ervan vinden. Wat ik voor ogen heb: per kamer de luchtkwaliteit meten met sensoren die de volgende parameters registreren:
  • Temperatuur
  • Luchtvochtigheid
  • CO2
  • TVOC?
Belangrijk: dit gaat puur om meten, niet om direct regelen. De sensoren sturen de gegevens naar een centraal systeem, dat vervolgens de verschillende systemen in huis aanstuurt. Denk aan een vraaggestuurde WTW (warmte-terugwinsysteem), radiatoren of vloerverwarming (per ruimte).

Voor de setpoints en interfaces zijn er momenteel al voldoende oplossingen binnen de bestaande home automation-systemen. Het afstellen en optimaliseren van dit soort regelingen is bovendien relatief eenvoudig, mits je gebruikmaakt van de juiste controllers. Ook hiervoor bestaan er diverse oplossingen.
Complexiteit
De grootste uitdaging zit denk ik niet in de sensoriek of de datacollectie. De meetwaarden kun je waarschijnlijk vrij eenvoudig met diverse draadloze protocollen centraal verzamelen en loggen.

Wat voor mij minder bekend terrein is, is de kant van de actuatoren. Hoe stuur je bijvoorbeeld radiatorventielen, CV-ketels/warmtepompen en ventilatiesystemen aan vanuit een open systeem? Zijn er protocollen die dit ondersteunen, of houden leveranciers deze systemen bewust gesloten? Ik vermoed het laatste, maar ik hoor graag jullie ervaringen.

Visie
Mijn visie is dat je hiermee een veel beter en efficiënter binnenklimaat kunt realiseren. Als beheerder heb je volledige controle en kun je naar wens wijzigingen doorvoeren: sensoren toevoegen of aanpassen, regelaars tunen, extra automatisering implementeren, noem maar op. Hiermee vermijd je supplier lock-in en de beperkingen van kant-en-klare systemen, en creëer je een integraal en flexibel systeem.

Kort samengevat wil ik elk deel onafhankelijk opbouwen:
  • Sensoren
  • Home automation: Regelaars en tijdsplanning
  • Apps/interfaces voor bediening
  • Actoren: Radiatorventielen, ventilatiesysteem, warmtepomp
Feedback/discussie
Hoewel het concept me logisch lijkt, heb ik meer ervaring met industriële processen dan met de “home smart climate control”-markt. Wat vinden jullie hiervan? Heeft iemand al iets vergelijkbaars gedaan? Zijn er standaardoplossingen beschikbaar, en is dit überhaupt zinvol? Alle adviezen en inzichten zijn welkom! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Hier in huis gebruik ik de BME680 van Bosch. Daar is inmiddels al een vervolg op de BME688
Zie het Tweakers forum topic Home Assistant - Show je setup

Deze BME's van Bosch kunnen via I²C bijvoorbeeld aan een esp gekoppeld worden.
En worden in allerlei (industriële) apparaten toegepast.

"The BME688 is the first gas sensor with Artificial Intelligence (AI) and integrated high-linearity and high-accuracy pressure, humidity and temperature sensors. It is housed in a robust yet compact 3.0 x 3.0 x 0.9 mm³ package and especially developed for mobile & connected applications where size and low power consumption are critical requirements. The gas sensor can detect Volatile Organic Compounds (VOCs), volatile sulfur compounds (VSCs) and other gases such as carbon monoxide and hydrogen in the part per billion (ppb) range."

Is in eerste instantie mee te meten. Er zijn nauwkeuriger sensoren. Daar hangt ook een ander prijskaartje aan.

Vervolgens is hiermee aansturing gemaakt voor oa de warmtepomp en mechanische ventilatie.

Net hoe handig je zelf bent. Hoeveel tijd en energie je er in wil steken.

In het bovengenoemde forum topic is van alles te vinden over de genoemde onderwerpen.

[ Voor 24% gewijzigd door pentode op 07-12-2024 22:56 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.