Goedendag,
Zelf ben ik een industrieel automatiseerder, en al jaren erger ik me aan de huisautomatisering en het totale gebrek aan slimme en efficiënte oplossingen. Nu ik de kans heb, overweeg ik of ik iets aan deze irritatie kan doen. In plaats van kant-en-klare onderdelen te kopen die vaak slecht samenwerken en weinig controle bieden, wil ik de volledige regie zelf in handen nemen.
Voor de setpoints en interfaces zijn er momenteel al voldoende oplossingen binnen de bestaande home automation-systemen. Het afstellen en optimaliseren van dit soort regelingen is bovendien relatief eenvoudig, mits je gebruikmaakt van de juiste controllers. Ook hiervoor bestaan er diverse oplossingen.
Wat voor mij minder bekend terrein is, is de kant van de actuatoren. Hoe stuur je bijvoorbeeld radiatorventielen, CV-ketels/warmtepompen en ventilatiesystemen aan vanuit een open systeem? Zijn er protocollen die dit ondersteunen, of houden leveranciers deze systemen bewust gesloten? Ik vermoed het laatste, maar ik hoor graag jullie ervaringen.
Visie
Mijn visie is dat je hiermee een veel beter en efficiënter binnenklimaat kunt realiseren. Als beheerder heb je volledige controle en kun je naar wens wijzigingen doorvoeren: sensoren toevoegen of aanpassen, regelaars tunen, extra automatisering implementeren, noem maar op. Hiermee vermijd je supplier lock-in en de beperkingen van kant-en-klare systemen, en creëer je een integraal en flexibel systeem.
Kort samengevat wil ik elk deel onafhankelijk opbouwen:
Introductie
Ik heb recent een huis gekocht uit begin jaren 80 waarin nog geen enkele vorm van verbetering is toegepast. De huidige situatie: natuurlijke ventilatie via de ramen, mechanische afzuiging van het toilet en de badkamer, radiatoren voor de verwarming en een simpele kamerthermostaat.Zelf ben ik een industrieel automatiseerder, en al jaren erger ik me aan de huisautomatisering en het totale gebrek aan slimme en efficiënte oplossingen. Nu ik de kans heb, overweeg ik of ik iets aan deze irritatie kan doen. In plaats van kant-en-klare onderdelen te kopen die vaak slecht samenwerken en weinig controle bieden, wil ik de volledige regie zelf in handen nemen.
Het concept
Dit idee zit nog in de brainstormfase, maar ik wil het graag delen om te kijken wat jullie ervan vinden. Wat ik voor ogen heb: per kamer de luchtkwaliteit meten met sensoren die de volgende parameters registreren:- Temperatuur
- Luchtvochtigheid
- CO2
- TVOC?
Voor de setpoints en interfaces zijn er momenteel al voldoende oplossingen binnen de bestaande home automation-systemen. Het afstellen en optimaliseren van dit soort regelingen is bovendien relatief eenvoudig, mits je gebruikmaakt van de juiste controllers. Ook hiervoor bestaan er diverse oplossingen.
Complexiteit
De grootste uitdaging zit denk ik niet in de sensoriek of de datacollectie. De meetwaarden kun je waarschijnlijk vrij eenvoudig met diverse draadloze protocollen centraal verzamelen en loggen.Wat voor mij minder bekend terrein is, is de kant van de actuatoren. Hoe stuur je bijvoorbeeld radiatorventielen, CV-ketels/warmtepompen en ventilatiesystemen aan vanuit een open systeem? Zijn er protocollen die dit ondersteunen, of houden leveranciers deze systemen bewust gesloten? Ik vermoed het laatste, maar ik hoor graag jullie ervaringen.
Visie
Mijn visie is dat je hiermee een veel beter en efficiënter binnenklimaat kunt realiseren. Als beheerder heb je volledige controle en kun je naar wens wijzigingen doorvoeren: sensoren toevoegen of aanpassen, regelaars tunen, extra automatisering implementeren, noem maar op. Hiermee vermijd je supplier lock-in en de beperkingen van kant-en-klare systemen, en creëer je een integraal en flexibel systeem.
Kort samengevat wil ik elk deel onafhankelijk opbouwen:
- Sensoren
- Home automation: Regelaars en tijdsplanning
- Apps/interfaces voor bediening
- Actoren: Radiatorventielen, ventilatiesysteem, warmtepomp