Maya + Vray GPU mega instabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 18:47
Hallo Tweakers,

Ik heb een issue dat mijn creativiteit in de weg staat haha. Ik zal proberen zo compleet mogelijk te zijn in het omschrijven van het probleem, derhalve zal het een aardige lap tekst worden :)

Ik ben zelf een 3D artiest en render regelmatig thuis auto's. Dit deed ik tot nu toe altijd met Maya/Vray op de CPU (Ryzen 3950x) maar dit begon echt teveel tijd te kosten. Een hele nacht renderen voor één 4k plaatje was geen uitzondering meer en dit begon tegen te staan, dus wilde ik nu GPU gaan renderen. Echter, mijn GPU kon dit niet echt veel beter dan mijn CPU, dus de rendertijden bleven te lang. Dus heb ik besloten mijn RX5700XT Red Devil te vervangen met een Inno3D GeForce RTX 4090 OCx3.
Die nieuwe (lees: 2ehands) GPU heb ik er nu inzitten. Ook heb ik gezorgd voor voldoende stroom door mijn 650W voeding te vervangen voor een 1000w. Verder heb ik niets aangepast qua hardware. Check mijn hele setup HIER.

Qua software heb ik natuurlijk de AMD drivers vervangen door de laatste drivers van Nvidia. Om de kaart te testen heb ik deze twee benchmarkers gedraaid; het bekende 3DMark en de Vray GPU Benchmark Tool.
Ik weet even de scores niet uit mijn hoofd en zal ze straks nog eens draaien voor de volledigheid, maar de kaart lijkt gewoon in orde. Ik game niet heel veel meer, maar heb wel ook gelijk even gekeken hoe BF2042 nu draait en dat gaat geweldig smooth op ultra settings. Kortom; het lijkt erop dat er met de kaart zelf niks mankeert. Ik heb trouwens ook nog Blender getest met GPU rendering en dat ging ook goed.

Maar nu dus wat er niet goed gaat, en dat is GPU rendering in Maya + Vray.
Misschien handig om te weten: ik draai Maya 2023 en Maya 2025 en de laatste versie van Vray (v6.20.24 - PLE). Wel moet ik hierbij opmerken dat ik hiervoor een gekraakte versie van Vray geïnstalleerd had staan welke nu dus is vervangen door een legale (PLE) versie. Geen idee of dit te maken kan hebben met enige instabiliteit, zo noob ben ik dus.

Ook heb ik diverse Nvidia (studio) drivers al geprobeerd, waaronder de door Vray aangeraden versie, maar nog steeds zonder goede resultaten. Dit is een greep uit de problemen die ik ervaar:

-problemen dat het hele GPU render proces niet wil starten en in veel gevallen direct crasht.maar meestal blijft ie hangen op "compiling geometry" en moet ik Maya zelf geforceerd afsluiten.

-Dat een viewportrender wel wil starten, maar een VFB render niet. Met ook weer vastlopers ten gevolge.

-Enorm veel freezes van Maya zelf. Bijvoorbeeld wanneer ik tijdens een GPU viewportrender wil rondbewegen of de viewportrender weer wil stoppen (als ie überhaupt al gestart is).

-Verdere instabiliteit/freezes met Maya bij het selecteren van (complexe) materialen in de viewport wanneer GPU rendering geactiveerd staat.

Ik heb wel een heel klein beetje kunnen troubleshooten en kwam er achter dat sommige materialen voor problemen zorgde (bijvoorbeeld een VrayLightMaterial met een VrayDirt node op een opacity slot vond ie niet leuk). Maar ook dat Maya 2025 nog een stuk instabiele lijkt te zijn dan Maya 2023. Maar in beide gevallen is het nog erg instabiel, langzaam (als het al werkt) en heb ik zelf nog geen verschil instabiliteit gemerkt tussen CUDA of RTX.

Nu wil ik natuurlijk heel graag dat dit wél stabiel gaat draaien, want daarvoor heb ik redelijk diep in de buidel getast voor deze nieuwe GPU. Helaas ben ik momenteel in revalidatie na een hernia operatie en lang staan of lang zitten is voor mij nog geen optie, wat het allemaal wat lastiger maakt om goed door te pakken in het opsporen van het probleem en het vinden van een oplossing. Even los nog van het feit nog dat dit sowieso niet echt mijn expertise is. Ik ben goed in creatieve dingen maken met deze software, maar om deze software ook goed draaiende te krijgen op de hardware en alles wat daarbij komt kijken is voor mij iets waar ik altijd erg tegenop kijk, niet goed in ben en weinig geduld mee heb.

Dus in het ideale scenario zou er hier iemand meelezen die wél verstand heeft van dit soort zaken, die toevallig redelijk in de buurt woont en bereid is tegen een vergoeding e.e.a. op te komen lossen voor mij waar ik dit (nu) zelf niet kan. Maar uiteraard zou ik het ook erg waarderen wanneer er op afstand iemand mee zou willen denken of me wat tips kan geven van dingen die ik nog kan proberen om de boel stabiel te krijgen. Want zoals het nu welke, werkt het eigenlijk gewoon niet.

Benchmark Scores:

Vray Benchmark Tool scores:
GPU CUDA (5 minuten): 5331
GPU RTX (5 minuten): 8788

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIfHRiuKca-uSF_S21KcD-4M5to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1nLQhXhd09kiqKHy0J5nZES.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ8cOxDGU_gEgEQpapoET2A4CR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZf1bAsNaMyHJFU5BwaifmKB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat deze scores eigenlijk inhoudelijk zeggen weet ik eerlijk gezegd dan weer niet, want Chaos geeft er vrij weinig uitleg over in de tool of op de site zelf waar je je scores kunt delen. Maar ik krijg in ieder geval geen errors, dus dat is al iets haha. Ik heb eventueel ook de log files van de tests opgeslagen, mocht iemand daar in willen kijken.

3DMark Benchmark:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM9MfW_Q2yx7mc5v3d4ajzs3ZV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Eb6BkttKuNpRj6PAb8JjTbH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5Q1dWrTN-f7OXTn_R2WnOrGZ3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLucqyHBRLk53A4xEJj9jIpN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door veryferry op 07-12-2024 16:50 ]