Lamp vervangen, krijg hem niet open

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl1NGV3vBQsJBNkRTtNkbS6N5C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiyPBMxMSmKsE7nR84c4oues.jpg?f=fotoalbum_large

Wie begrijpt er hoe ik deze lampenkap open krijg?
2 schroefjes eronder zijn eruit, aan de bovenkant idem dito.
Lijkt me niet dat ik hem van de muur moet halen, aangezien je dan bij de stroomaansluiting zit.

Glas aan zijkanten beweegt, omdat de 2 staanders ook los zijn doordat er geen schroefjes inzitten.

Begrijp niet, wat ik nu moet 'forceren' om erbij te kunnen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52

franssie

Save the albatross

die boven zitten op dezelfde plek als onder? Dan zou je denken dat je het glas naar voren zou moeten kunnen trekken aan de kozijntjes?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Bovenkant zou open moeten kunnen schuiven/klikken/kantelen.
Staat er nergens een merkje van de fabrikant?
Kan ook nog een zelfgemaakt exemplaar zijn, dan krijg je 'm alleen open met een glassnijder....... 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:34
Als er twee schroeven aan de onderkant voor zitten en twee aan de bovenkant voor dan is het logischer dat de voorkant eruit zou moeten.

Schroeven eruit en de voorste zijde licht forceren. Je ziet wat prut en oxidatie in de naad zitten dus een beetje tikken of wat kracht zou het voorste glas met sponning er zo uit moeten krijgen.

(Of ik lees even wat @franssie zei......... ) Maar dat dus.

[ Voor 8% gewijzigd door __R__ op 07-12-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52

franssie

Save the albatross

Ah sponning, dat woord zocht ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01:26
Zitten er bovenop twee schroeven of vier? Ik heb iets soortgelijks en daar haal je de bovenkant eraf door die vier schroeven los te draaien. Schroeven zitten bij mij ook onderop, maar geen idee waarvoor precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peertjah
__R__ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:05:
Als er twee schroeven aan de onderkant voor zitten en twee aan de bovenkant voor dan is het logischer dat de voorkant eruit zou moeten.

Schroeven eruit en de voorste zijde licht forceren. Je ziet wat prut en oxidatie in de naad zitten dus een beetje tikken of wat kracht zou het voorste glas met sponning er zo uit moeten krijgen.

(Of ik lees even wat @franssie zei......... ) Maar dat dus.
Dacht ik ook idd. Alleen de 2 staanders zijn ook in de bovenste en onderste frame geschoven. Loopt stukje staal door in een uitsparing. Morgen de bovenkant nog eens extra goed bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:56

JME

zeg maar Jamie

Onder aan de zijkant zit ook nog een schroefje tegen de muur. Houdt die misschien de hele glasbak op z’n plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:15:
Onder aan de zijkant zit ook nog een schroefje tegen de muur. Houdt die misschien de hele glasbak op z’n plek?
Foto is niet heel duidelijk, maar als ik probeer te zien waar en hoe de profielen tegen elkaar gezet zijn, lijkt het mij ook mogelijk dat de op de vier hoeken van de achterwand nog schroeven zitten waarmee je de hele bak er naar voor afhaalt.

Zo'n buitenlamp zou redelijk waterdicht moeten zijn en als ik dat zelf waterdicht zou moeten ontwerpen, zou ik eerder iets proberen te regelen met de onderkant (omdat water toch vlotter omlaag dan omhoog loopt), of met de achterwand (omdat die typisch toch iets minder last heeft van directe wind er op). Denk aan alles behalve de onderkant en achterwand omhoog schuiven of zo.

Maar schroeven losmaken, met een spiegeltje (of door de lamp los te maken met dat schroefje aan de achterkant dat je kan zien) kijken of er nog meer schroeven zijn, voorzichtig voelen wat er allemaal beweegt en dan kijken waar je het kan open doen. Of met een image search kijken of je geen type en van daar uit een handleiding kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-05 13:37
Beetje WD40 in de kiertjes tussen de profielen kan je ook helpen.

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/j-lZFYckLwHroDSFvc5aiarY5DYp_sNm6FGYwke-DqQ.png?auto=webp&s=02c4504904f4103df356abe0f5af81c9bc2d45d8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco2020
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:51
Is het deze wellicht: https://www.wifilampkonin...-zigbee-filament-led-lamp

Zoja, even informeren daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertjah
Geen merk te zien, heb meerdere lampen en bij een andere ook proberen open te maken.
2 schroeven bovenop, 2 onderop.

Kantelen geprobeerd en werkt niet.

De lamp van wifilampenkoning is een andere, te zien aan de sensor.

Laatste wat nog kan is van de muur loshalen, maar dan heb je alles, inclusief stroomaansluiting, in je handen.
Toch maar de Electricien vragen 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 22:33
Heb je al geprobeerd een van de verticale ruitjes naar boven te schuiven? Bij de simpelere lampen schuif je vaak een van die ruitjes zo naar boven om erbij te kunnen.

Lijkt me een erg omslachtig ontwerpt als hij er helemaal vanaf moet om het lampje te kunnen vervangen. Maar zou kunnen dat er op de rug idd schroeven zitten waardoor de achterkant eraf kan en je bij de lamp kunt.
Heb wel vaker wat vreemde ontwerp keuzes bij dit soort buiten lampen gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37

FreakNL

Well do ya punk?

Misschien moet die schroef bij de muur los en dan de hele kap eraf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkT6644YG2mjoQi8HJ23YFEtp7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TBom83odweo4dL8APSKHSVsS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbPAEPJgTbjYhOgKJFmR_cwUlV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KUsFPf7U94Z8666K1JvUJIWs.png?f=user_large

Wat @JME ook al zegt.

[ Voor 126% gewijzigd door FreakNL op 09-12-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
Ik zou zeggen de twee staanders samen met de voorste glasplaat naar je toe trekken.
Het kan best zijn dat hier wat kracht voor nodig is door vervorming van het materiaal (warmte, kou, zwaartekracht)

Edit: wat hier boven staat kan ook heel goed.

[ Voor 10% gewijzigd door FredvZ op 09-12-2024 12:41 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peertjah
FreakNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:33:
Misschien moet die schroef bij de muur los en dan de hele kap eraf:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat @JME ook al zegt.
Dit klopt.

Exact zo.

Het is gelukt.
Heel erg bedankt allemaal voor het reageren. Ben er goed mee geholpen!
Pagina: 1