Boxen van verschillend vermogen op versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallieM
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-12-2024
Goedendag,

ik heb een set die ik gebruik voor een kleine carnavalswagen:

Versterker: Behringer 1700
Boxen: 2x Devine Onyx 15

Dit geeft een perfect geluid en is helemaal naar wens.

Echter wij willen nu zowel aan de voorkant als aan de achterkant geluid van de carnavalswagen, en willen dus 2 boxen aan de voorkant als 2 boxen aan de achterkant. Ik heb nog 2 geluidsboxen liggen, de Devine artis 10. Deze verschillen wel flink in vermogen in vergelijking met de Onyx 15.

Mijn vraag, is het mogelijk om de 2 Artis 10 geluidsboxen samen met de 2 Onyx 15 aan te sluiten op de Behringer 1700? Zo ja, hoe kan ik dit dan het beste doen? Moet ik ze vanuit een Onyx doorlussen?

Ik heb slechts een beperkte basis kennis. O ja, er wordt weinig waarde gehecht aan de kwaliteit van de muziek, zolang deze maar hard kan. De twee boxen aan de voorkant, waarschijnlijk de Artis, hoeven trouwens niet zo hard te klinken als de boxen aan de achterkant.

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:34
De specs vermelden dat beiden 8 ohm speakers zijn. En dat geloof ik ook wel dat dat klopt. Dat betekent een belasting van 4 ohm voor de versterker, dat is prima. Die devine 10inch speakers zullen idd iets minder hard gaan. De versterker geeft een output van ongeveer 800 w per kanaal, per speaker de helft. Iets riant wellicht voor die kleine speakers. Maar in praktijk is dat minder, waarschijnlijk een stuk minder. Als je het ver in de clip draait (rode lampjes continu aan), dan verwacht je dat de 10 inch speakers als eerste sneuvelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallieM
Bedankt voor het antwoord, dus het is mogelijk. En hoe kan ik ze het beste aansluiten? Iedere Artis doorlussen via de output van een Onyx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
volgens mij moet je ze gewoon parallel aansluiten om op 4ohms te komen? anders zal het 8+8 =16Ohm worden?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
WallieM schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:20:
Bedankt voor het antwoord, dus het is mogelijk. En hoe kan ik ze het beste aansluiten? Iedere Artis doorlussen via de output van een Onyx?
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallieM
En dus zorgen dat de versterker is ingesteld op parallel? Betekend dit, in het geval van mijn versterker, de schakelaar op mono zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
WallieM schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:42:
En dus zorgen dat de versterker is ingesteld op parallel? Betekend dit, in het geval van mijn versterker, de schakelaar op mono zetten?
Ga je gewoon met stereo signaal (2x xlr of jack) in? Dan gewoon de schakelaar op stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baszman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-06 22:11
Als je op 1 versterker kanaal 2 verschillende speakers aansluit (beide 8 ohm) , zal de lichtste speaker eerder gaan vervormen, waardoor je de zwaardere speaker misschien niet zo hard kan zetten als je zou willen.

Je kan er dan ook voor kiezen om de 15" speakers aan kanaal A te hangen. En de 10" aan kanaal B.
Dan kan je per speakertype het volume regelen.
Je kan de input dan het beste op mono zetten en een mono geluidsbron verbinden aan input A.

Met Speakon kan je de speakers doorlussen op de speaker zelf: de output van speaker 1 naar de input van speaker 2.
Als je losse kabel gebruikt maakt het niet zoveel uit, als je maar zwart aan zwart verbind en rood aan rood (en kanaal A en B gescheiden houdt)

[ Voor 11% gewijzigd door Baszman op 09-12-2024 23:31 ]

Pagina: 1