Waterslag geluid waterleiding en locatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Ik heb last van waterslag in de waterleiding bij mij thuis.
Er zit een demper bij de wasmachine kraan en ik heb ook het hele systeem eens ontlucht door al het water weg te laten lopen en weer langzaam te vullen.
Het heeft (tijdelijk) iets geholpen, maar is toch (weer) aanwezig.

Het is moeilijk te ook lokaliseren, maar ik vraag me af of er niet een ankerpunt van de leiding los is geraakt, op een afgetimmerd gedeelte.
In de hoek bij de trap opgang is er een schuin stuk afgetimmerd, tot aan zolder toe. Zo is er een driehoekige holte gemaakt waar diverse leidingen en buizen doorheen lopen.

Ik wil natuurlijk niet zomaar zaken gaan losbreken als ik niet zeker weet of daar iets mis zit.
Maar het is lastig te vinden waar het geluid precies vandaan komt.....

Behalve het storende geluid ben ik ook bang dat er uiteindelijk een met lekkage op gaat treden als er niet iets aan gedaan wordt.

Iemand een idee hoe ik er achter kom wat het geluid exact veroorzaakt.

Het is te horen bij abrupt sluiten van kranen, tijdens het draaien van vaatwas- en wasmachine en wanneer de stortbak van het toilet stopt met vullen

Als je je oor tegen bepaalde wanden aanlegt lijkt het overal vandaan te komen. Is het het meest waarschijnlijk dat het inderdaad een loszittende leiding is, of kan het geluid bijvoorbeeld ook in de CV ketel veroorzaakt worden (bij de water aanvoer voor het warme kraanwater)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Even kort een situatie schetsje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE3OBgXGDJ_-lDBZg_XwXoj9RTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMYFYM1GTJFHR54Xkcur79XU.jpg?f=fotoalbum_large

In de driehoekige schacht lopen dus diverse waterleidingen, een beluchtings- en een ontluchtingsbuis.

Het bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZY094UcXsaaLPvGbte3dOyg0Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqjDYB3g32kXO7kTJIyZjOuR.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik op één van de leidingen een tikje geef in de richting van de pijl (links van de CV) dan lijk ik vrij makkelijk hetzelfde geluid op te kunnen wekken als bij het sluiten van kranen of water kleppen.
Deze specifieke leiding loopt ook tot ongeveer tegen de schuine beplating van de leiding.
De leiding loopt dus een heel eind vertikaal en zit best ver van de muur af. Kan het zijn dat deze leiding "hangt" en niet verankerd is?

Hij zit zo dicht tegen de schuine beplating aan, dat ik kan begrijpen dat hij gaat klapperen bij kleine drukgolven of bij het kloppen tegen de leiding zoals hierboven beschreven.

Het geheel is al heel lang geleden gemaakt, maar ik woon er zelf pas twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 20:28
Als je zelfs waterslag hebt bij een sluitende klep van je toilet ontstaat is het wel erg ernstig. Klinkt dat er een versterkend effect optreedt. Waarschijnlijk heb je inderdaad losliggende leidingen...

Aangezien de leidingen in huizen vaak door muren en vloeren gaan zitten die echt wel vast. Hou je inderdaad je schacht over. Wil je dit oplossen zou je dus echt alles moeten loshalen....

Verticale (dunne) leiding wil je vastzetten om de meter. Grotere diameters kunnen naar de 2 meter. Beter een beugel teveel dan te weinig.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:04

franssie

Save the albatross

Je zou eerst eens met een endoscoop kunnen kijken hoe het er uit ziet?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
FireWood schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:39:
Als je zelfs waterslag hebt bij een sluitende klep van je toilet ontstaat is het wel erg ernstig. Klinkt dat er een versterkend effect optreedt. Waarschijnlijk heb je inderdaad losliggende leidingen...

Aangezien de leidingen in huizen vaak door muren en vloeren gaan zitten die echt wel vast. Hou je inderdaad je schacht over. Wil je dit oplossen zou je dus echt alles moeten loshalen....

Verticale (dunne) leiding wil je vastzetten om de meter. Grotere diameters kunnen naar de 2 meter. Beter een beugel teveel dan te weinig.
Tsja, zou jammer zijn, maar als het moet dan moet het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
franssie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:45:
Je zou eerst eens met een endoscoop kunnen kijken hoe het er uit ziet?
Daar had ik ook al aan gedacht. Gied idee, de schacht is open aan de bovenkant.
Ik heb een ali Express endoscoop camera maar die is niet sterk genoeg verlicht. Ik heb niet veel ruimte maar misschien kan ik de camera bijschijnen met een goede zaklamp.
Pagina: 1