Nieuwe CV Ketel aanschaffen in deze tijd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:37

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik woon alleen in een moderne twee onder één kap woning van ruim 25 jaar oud met twee woonlagen en plat dak. De woning is degelijk gebouwd en goed geïsoleerd.

Mijn CV combi ketel, een AWB van ruim 25 jaar oud krijgt kuren. Ik heb er een onderhoudscontract op bij Energiewacht maar ik denk dat ik deze keer wel wat kosten gepresenteerd krijg omdat er gevoelsmatig enkele onderdelen moeten worden vervangen.

Ik wil daarom een nieuwe HR Combi ketel aanschaffen en laten monteren. Het liefst zou ik natuurlijk iets aanschaffen waar ik in de toekomst nog iets mee kan uitbreiden. De ketel die ik nu heb geselecteerd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xaV9VQ5IorHbS3B-s7VysxMdhw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/2eQEaMQfjQgGoaICEEzSMyPP.webp?f=user_large

Remeha Avanta Ace 35c HR Combiketel 6,6 - 31,2 kW CW5

De Avanta Ace is slim voorbereid op de koppeling met duurzame technieken, waaronder de zonneboiler en hybride warmtepomp. Verder is de Avanta Ace geschikt voor aardgas met 20% waterstof bijmenging. Dus met de Avanta Ace maak je de juiste keuze voor nu én in de toekomst.

Link: https://www.warmteservice...-31%2C2-kW-CW5/p/14050617

Mijn CV aansluit situatie:
  • Rookgas: 2 x 80mm
  • CV aansluiting 22 mm
  • Gas en water: 15mm
Ik gebruik een ge-hackte Toon thermostaat (Ik heb Essent, geen Eneco) en die wil ik ook heel graag blijven gebruiken. Die dingen zijn de beste uitvinding sinds gesneden brood.

Voor de goede orde: Ik heb een Zonne-installatie met 12 x 400 wattpiek panelen. In januari wordt in dezelfde ruimte als de CV ketel een thuisaccu geinstalleerd van ca 10Kw (kan nog veranderen). Ik kan de huis- en slaapkamer ook verwarmen met Delkin Airco's maar ik vind het gemak van een CV toch wel fijn omdat ook andere ruimtes dan kunnen worden verwarmd.

Ik ben eerlijk gezegd niet echt up-to-speed met energie techniek. Ik heb wel het gevoel dat het voor mij te vroeg is om over een warmtepomp na te denken, voor mijn gevoel kan ik daar beter nog even mee wachten. Is dit een goeie keuze m.b.t. de (nabije) toekomst? De ketel kost me inclusief installatie tussen de 1500-2000 euro. Zijn er betere opties of systemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
Ik zou toch iets meer uitzoekwerk doen of een warmtepomp niet uit kan. Dit is toch apparatuur die heel lang mee gaat, het zou zonde zijn als je over een paar jaar alsnog die nieuwe ketel de deur uit doet. Heb je een idee van hoeveel gas je in een jaar verbruikt, en hoeveel op de meeste koude dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een mooi moment voor een warmtepomp inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 14:07
Ik ben geen voorstander van een warmtepomp. Gezien je warm water verbruik gelimiteerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59

paQ

turkeyhakan schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:37:
Ik ben geen voorstander van een warmtepomp. Gezien je warm water verbruik gelimiteerd is.
Dan heb je vast ook geen elektrische auto omdat tanken sneller is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik lees in de TS anders dat hij alleen woont, niet dat hij met een dom voetbalteam samenwoont waarbij iedereen twee keer per dag 30 minuten onder de douche staat.

Een warmtepomp kan prima warm water voor een hele familie verzorgen, de vraag is dus wat je gelimiteerd noemt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-09 15:20
Het zou wel fijn zijn als je iets meer context geeft over het gelimiteerde warm water bij een warmtepomp, want het warme water bij een CV ketel is ook gelimiteerd, namelijk aangegeven door het CW getal, hoe hoger dat getal hoe meer warmwater mogelijk.

Dit heb je ook voor warmtepompen, maar dan is het de hoeveelheid opslag warmwater en hoe snel dit aangevuld is. Neem gewoon voldoende groot dan heb je hier nooit last van. Of een hybride installatie, warmwater via de CV, verwarming van huis via de warmtepomp.

Met een modern huis is het zeker waard om volledig elektrisch te overwegen. Dus voor beter advies vul het “ ik wil een warmtepomp” template in.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:30
"ik weet er niks van maar heb het gevoel dat..."

Beter doe je dit niet op gevoel maar op ratio. Is mijn gevoel dan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 15:47
Als je gewend bent om een uur lang je vel te verbranden onder een 60 graden hete douche dan zou ik idd vooral op gas blijven.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik denk dat Warmtepompen in de komende jaren nog stukken beter worden en dat de prijs ook verder zal gaan dalen. Ik heb ook geen zin om nu 5-10k uit te gaan geven voor een compleet nieuwe warmtepomp installatie en aanpassing radiatoren (Ik heb geen (plannen voor) vloerverwarming). Ik kan verwarmen met de Airco als ik dat wil en hoef eigenlijk geen rekening te houden met anderen. Je het is lekker om een compleet verwarmd huis te hebben, maar ik kan afhankelijk van het weer zelf bepalen hoe en hoeveel ik verwarm en/of koel.

Natuurlijk sta ik in de (nabije) toekomst open voor nieuwe systemen, en dan is deze combiketel toch gewoon geschikt als basis voor een hybride systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

klaaz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:58:

Natuurlijk sta ik in de (nabije) toekomst open voor nieuwe systemen, en dan is deze combiketel toch gewoon geschikt als basis voor een hybride systeem?
Ja, je betaalt je alleen scheel aan alle kosten. Sowieso door op gas te blijven, maar ook door vervolgens te investeren in hybride, en daarna (eindelijk) naar een full electric oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik denk dat Warmtepompen in de komende jaren nog stukken beter worden en dat de prijs ook verder zal gaan dalen. Ik heb ook geen zin om nu 5-10k uit te gaan geven voor een compleet nieuwe warmtepomp installatie en aanpassing radiatoren (Ik heb geen (plannen voor) vloerverwarming). Ik kan verwarmen met de Airco als ik dat wil en hoef eigenlijk geen rekening te houden met anderen. Je het is lekker om een compleet verwarmd huis te hebben, maar ik kan afhankelijk van het weer zelf bepalen hoe en hoeveel ik verwarm en/of koel.

De kosten voor een nieuwe CV-ketel is gewoon weggegooid geld in mijn beleving. Een warmtepomp is veel goedkoper.

Wat kost 15 jaar gas, hybride, of full-electric in jou woning dan? Bij mij was full-electric verreweg het goedkoopste. Maak eens die rekensom ;)

Maar het is wel duidelijk dat er je er nog niet aan toe bent, dat is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
svenk91 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:25:
Ik zou toch iets meer uitzoekwerk doen of een warmtepomp niet uit kan. Dit is toch apparatuur die heel lang mee gaat, het zou zonde zijn als je over een paar jaar alsnog die nieuwe ketel de deur uit doet. Heb je een idee van hoeveel gas je in een jaar verbruikt, en hoeveel op de meeste koude dagen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TscruiKV2vOfny8Jr7hJ7VwpIto=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5nRFlujlJukAOWg0dxV5WTwX.png?f=user_large

998 m³ gas verbruik
709 kWh stroom verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
klaaz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]

998 m³ gas verbruik
709 kWh stroom verbruik
Dan moet je met een 5kW warmtepomp wel af kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Dre schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:04:
[...]

De kosten voor een nieuwe CV-ketel is gewoon weggegooid geld in mijn beleving. Een warmtepomp is veel goedkoper.

Wat kost 15 jaar gas, hybride, of full-electric in jou woning dan? Bij mij was full-electric verreweg het goedkoopste. Maak eens die rekensom ;)

Maar het is wel duidelijk dat er je er nog niet aan toe bent, dat is wel jammer.
Mmmm. Jullie hebben het wel allemaal over. Misschien maar eens een deskundige inschakelen en toch een Warmtepomp meenemen in de overweging. Hebben jullie goeie ervaringen met bedrijven/adviseurs in Drenthe/Groningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:53
Het hangt er ook vanaf hoe vaak je als alleenstaande thuis bent. Als dat alleen in de avonduren is en je dan snel het huis wil verwarmen dan heb je niets aan een warmtepomp. Een ketel kan het huis veel sneller opwarmen. Een warmtepomp presteert het beste bij een constante temperatuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

klaaz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:11:
[...]
Misschien maar eens een deskundige inschakelen
dat zijn wij. De meeste installateurs zijn niet zo deskundig. Je kunt offertes opvragen en die hier delen, kunnen we je adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

devriesjande schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:12:
Het hangt er ook vanaf hoe vaak je als alleenstaande thuis bent. Als dat alleen in de avonduren is en je dan snel het huis wil verwarmen dan heb je niets aan een warmtepomp. Een ketel kan het huis veel sneller opwarmen. Een warmtepomp presteert het beste bij een constante temperatuur.
Oh, dan moet ik snel m'n warmtepomp maar weer omruilen voor een gasketel dan :P Ik ben parttime stoker met warmtepomp.

Met radiatoren en een 5 kW warmtepomp (kleiner zijn ze er bijna niet) is het binnen no-time warm hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

svenk91 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:10:
[...]

Dan moet je met een 5kWh warmtepomp wel af kunnen denk ik.
Ik weet niet wat dat betekent, maar via de bekende Koevlaas formule kom je op iets van 5kW uit. Dan moet je wel opletten dat veel warmtepompen adverteren met hogere waardes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik denk dat Warmtepompen in de komende jaren nog stukken beter worden
[..]
Waarom denk je dat? Alleen omdat men in Nederland er pas sinds een paar jaar over praat betekent niet dat het een of andere gloednieuwe techniek is die nog in de kinderschoenen staat.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 07-12-2024 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
als jij geen warmtepomp wil dan neem je een gasketel, niet te moeilijk over doen.

ik zelf vind gasketels te duur en te oncomfortabel.
is techniek uit het jaar block, gewoon achterhaalt.
een goede warmtepomp wint het gewoon van zelfs elke goede gasketel.

(ik versimpel, dus dit is ongeveer.)
zelf heb ik een 250l@65 boiler aan de warmtepomp.
hier mee kan ik mijn bad vullen met 75 liter warm water + 75 liter koud water.
of te wel ik kan 3x een bad vullen. en dan kan ik meer als 2 uur in bad liggen, alleen na de 2 uur is mijn boiler weer warm.
dus ja ik kan ongelimiteerd in bad liggen tot ik geheel verrimpeld ben.

neem ik een douche.
ja ik heb een water verslindende douche kop van 17l/m@38.
dan heb ik 9l/m@65 warm water nodig.
250l@65 / 9l/m@65 = 27 minuten onder de douche staan.
alleen ben ik al weer onder de douche uit omdat zo een regendouche dan kun je snel douchen, dus ik sta er eigenlijk zeldzaam meer als 2 minuten onder.
ga je uit van iets meer conservatief 5 minuten uit als douche tijd.
dan kun je nog steeds met gemak 5x douchen per 2 uur.
(een normale douche kop is meer iets rond de 9l/m@38 en 4,5l/m@65.
spaar douche kop zitten rond de 4-6l/m@38.)

en ja je kunt ook gewoon een 400l@65 boiler nemen, dan kun je nog veel meer.
(de boiler is de kosten niet, neemt alleen ruimte in beslag)
dus als het moet heb je ook je "onbeperkt" water, deze reden is gewoon b.s. ;)

(mijn boiler is voor een gedeelte ook mijn accu.
leveren de panelen stroom dat word de boiler geen 55 graden maar door verwarmt naar 70 graden.
hier door kan ik de boiler ook zien als accu, waar ik per dag een 1 tot 4 kWh in op kan slaan in de vorm van warmte.
en ja door dat ik een "shitload" aan panelen heb lukt mij dit zelfs in december/januari zelfs nog voor 75% met eigen stroom.)

edit:
in je start post neem je een CW5 ketel, lol mijn warmtepomp levert CW6+. ;)
ik kan dus naast mijn 17l/m@38 hoofd douche ook nog de 2x4,5l/m@38 zij stralers aan zetten.
dus dan heb ik 26l/m@38 (dan moet ik wel opletten dat mijn afvoer putje het nog aan kan, dit gaat maar net)
en dat kan een CW5 niet leveren, zelfs CW6 heeft hier problemen mee.
de begrenzing die ik heb op het systeem is de hoeveelheid koud water die ik kan aanvoeren. >:)
(mijn vrouw gebruikt deze functie vaker als ik zelf, dit komt door wat lastige rug spieren die af en toe gemasseerd mogen worden en daar zijn de zij stralers goed voor, maar dan gebruikt ze vaak de zij stralers zonder de hoofd douche, maar dan met de sub douche kop van 9l/m@38.)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 07-12-2024 12:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:54:
[...]

als jij geen warmtepomp wil dan neem je een gasketel, niet te moeilijk over doen.

ik zelf vind gasketels te duur en te oncomfortabel.
Prijs oké. Maar op welke manier is een gasketel oncomfortabel?
(ik versimpel, dus dit is ongeveer.)
zelf heb ik een 250l@65 boiler aan de warmtepomp.
Dan heb je hem volgens mij wel heel erg warm staan, dan ben je iig een significant gedeelte van je efficientie kwijt.
alleen ben ik al weer onder de douche uit omdat zo een regendouche dan kun je snel douchen, dus ik sta er eigenlijk zeldzaam meer als 2 minuten onder.
ga je uit van iets meer conservatief 5 minuten uit als douche tijd.
Sorry, maar conservatief is 5 minuten douchen? Twee minuten is echt heel erg kort, en 5 minuten nog steeds kort.
in je start post neem je een CW5 ketel, lol mijn warmtepomp levert CW6+. ;)
Dan heb je een gigantische warmtepomp staan. Dat kan, maar dat is niet een realistische imo. Of je bent heel creatief om aan het gaan met de feiten door tijdelijke capaciteit van een boiler te tellen als continue capaciteit. Je kan ook bij je gasketel een boiler zetten...

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 07-12-2024 12:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31
Een warmtepomp is veel complexer dan een CV-ketel:
  • Je afgiftesysteem moet berekend zijn op lage temperatuurverwarming
  • Je hebt een boiler nodig
  • Het neemt veel ruimte in
  • Bij een lucht-water warmtepomp heb je een buitenunit nodig die op de erfgrens onder de geluidsnormen blijft. Bij een doorsnee rijtjeshuis is dit vrijwel onmogelijk.
Als je het bovenstaande meeneemt in je overweging meeneemt is de kans dat je de investering van een warmtepomp ooit terugverdient erg klein. Economisch gezien is een CV-ketel meestal de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:01
Die AWB is mooi 25 jaar meegegaan dat zie ik met een warmtepomp nog niet gebeuren.
Ik kan TS wel begrijpen, de aanschaf van een full electric warmtepomp is hoog en het duurt heel lang voor je die kosten er weer uit hebt. Je moet het geld wel ergens hebben liggen en lenen is ook duur.
Een CV hangt in een paar uur en je weet waar je aan toe bent. Eventueel hang je er nog een keer een hybride langs of je hangt een airco in de kamer als je weer wat hebt gespaard.
De haleluja verhalen van een warmtepomp beginnen ook al een beetje te verstommen. De verkoop van deze systemen loopt terug en dat zal geen toeval zijn. Verhalen over installateurs die niet komen, systemen die niet goed zijn in te regelen en toch meer onderhoud dan was voorspeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Sissors schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:22:
[...]

Prijs oké. Maar op welke manier is een gasketel oncomfortabel?
heel simpel, een gasketel verwarmt mijn huis met te veel vermogen, minimum bij veel gasketels is 5-6kW.alleen is het maar zeldzaam zo koud buiten dat ik die 5-6kW nodig heb.
dus heb ik vele uren dat mijn huis niet word verwarmt en dat mijn vloerverwarming afkoelt.
mijn warmtepomp levert minimaal een 1,4kW, dis is grofweg 4x zo laag en dus ook 4x zo lang dat mijn vloer wel lekker warm is.
etc etc...

(en ik vind het ook wel prettig dat het zo goedkoop stoken is dat ik geen nacht verlaging meer hoef toe te passen. dus het huis is gewoon 24x7 warm, de thermostaat word 2x per jaar aangeraakt in de herft op aan en de lente op uit.)
Dan heb je hem volgens mij wel heel erg warm staan, dan ben je iig een significant gedeelte van je efficientie kwijt.
ik verwarm tot de 55 graden met de warmtepomp in boiler 1.
ik verwarm met cop1 zelfs door naar de 70 graden in boiler 2 dit geheel met eigen stroom (niet salderen).
(in werkelijkheid heb ik nog een veel ingewikkelder systeem.)
Sorry, maar conservatief is 5 minuten douchen? Twee minuten is echt heel erg kort, en 5 minuten nog steeds kort.
dat kan, maar neem eens de tijd op dat de douche stroomt, niet de tijd dat je in de badkamer staat.
en met een flinke straal warm water ben ik echt erg snel schoon en ja vaak onder de 2 minuten.
en natuurlijk dit is er persoonlijk en verschilt veel per persoon/huishouden, ik schreef niet voor niks versimpeld. ;)
Dan heb je een gigantische warmtepomp staan. Dat kan, maar dat is niet een realistische imo. Of je bent heel creatief om aan het gaan met de feiten door tijdelijke capaciteit van een boiler te tellen als continue capaciteit. Je kan ook bij je gasketel een boiler zetten...
valt wel mee, 1x1,4kW + 1x5kW.
maar heel het systeem uitleggen wat ik heb is wel erg lastig voor een beginner. ;)
(ik kan de 250l verwarmen met 3,4kW en dan gaat het best rap, zeker omdat de boiler gewoon weg pas voor minder als de 1/3 leeg is na het vullen van een bad.)

maar als de TS wil kan er best een preciezere berekening gemaakt worden die op zijn situatie is afgesteld.
maar ik maak geen berekeningen voor mensen die dat toch niet gebruiken, dan kan ik mijn tijd wel beter besteden. ;)
vogelmans schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:35:
Die AWB is mooi 25 jaar meegegaan dat zie ik met een warmtepomp nog niet gebeuren.
Ik kan TS wel begrijpen, de aanschaf van een full electric warmtepomp is hoog en het duurt heel lang voor je die kosten er weer uit hebt. Je moet het geld wel ergens hebben liggen en lenen is ook duur.
Een CV hangt in een paar uur en je weet waar je aan toe bent. Eventueel hang je er nog een keer een hybride langs of je hangt een airco in de kamer als je weer wat hebt gespaard.
De haleluja verhalen van een warmtepomp beginnen ook al een beetje te verstommen. De verkoop van deze systemen loopt terug en dat zal geen toeval zijn. Verhalen over installateurs die niet komen, systemen die niet goed zijn in te regelen en toch meer onderhoud dan was voorspeld.
jep, daar ben ik het wel gedeeltelijk mee eens.

het is duur in de aanschaf, maar goedkoop in gebruik om een warmtepomp te hebben.
maar je moet ook begrijpen dat gas ook duur is, of eigenlijk verwarmen is gewoon duur.

(ga alleen a.u.b nooit voor hybride, dat is niet het beste van beide werelden, dat is het slechte van beide werelden.
ga 100% warmtepomp of beter gezegd zonder gas en alles elektra, gewoon om de gasleiding weg te doen in huis dit bespaart je zonder gas te gebruiken al snel 350€ per jaar en na 10 jaar is dat al 3500€ aan vastrecht betalen.
hybride doe je alleen als je echt niet iets anders kan.
dit is een les die ik wel geleerd heb de afgelopen 10 jaar. ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 07-12-2024 12:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
Iedereen dat je een warmtepomp moet nemen, maar voordelen ervan opsommen ho maar. Het is meer van een warmte pomp kan anders echt bijna hetzelfde hoor.. Voor 4x zoveel geld. Gewoon lekker weer een gas CV nemen. Die regeling 2026 is ook ingetrokken, dus wat let je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MarcoC schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:32:
Een warmtepomp is veel complexer dan een CV-ketel:
  • Je afgiftesysteem moet berekend zijn op lage temperatuurverwarming
  • Je hebt een boiler nodig
  • Het neemt veel ruimte in
  • Bij een lucht-water warmtepomp heb je een buitenunit nodig die op de erfgrens onder de geluidsnormen blijft. Bij een doorsnee rijtjeshuis is dit vrijwel onmogelijk.
Als je het bovenstaande meeneemt in je overweging meeneemt is de kans dat je de investering van een warmtepomp ooit terugverdient erg klein. Economisch gezien is een CV-ketel meestal de beste keuze.
+1 vooral eens met die erfgrens opmerking, is ook wat ik hier zie en vooral hoor..

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 07-12-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
fsfikke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:19:
[...]

Waarom denk je dat? Alleen omdat men in Nederland er pas sinds een paar jaar over praat betekent niet dat het een of andere gloednieuwe techniek is die nog in de kinderschoenen staat.
Ik mag toch zeker hopen dat er nog veel verbeterd wordt op efficiëntie en geluidsproductie voordat elk huis zo'n bak heeft staan blazen naar de buren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pennywiser schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:41:
Iedereen dat je een warmtepomp moet nemen, maar voordelen ervan opsommen ho maar. Het is meer van een warmte pomp kan anders echt bijna hetzelfde hoor.. Voor 4x zoveel geld. Gewoon lekker weer een gas CV nemen. Die regeling 2026 is ook ingetrokken, dus wat let je.
Het topic en de rest van GoT staat anders vol met voordelen, maar het blijft lastig vastgeroeste onderbuikgevoelens te overkomen. En als de gasprijzen weer eens exploderen huilt iedereen ‘ich habe es nicht gewusst’ en moet de overheid weer de gasrekening op zich nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pennywiser schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:57:
[...]

Ik mag toch zeker hopen dat er nog veel verbeterd wordt op efficiëntie en geluidsproductie voordat elk huis zo'n bak heeft staan blazen naar de buren.
Dus de efficiëntie van een warmtepomp van tot de 6-700% vind je matig maar een HR ketel van <100% efficiëntie is wel geweldig :? CO(2) uitstoot en andere giftige dampen negeren we ook maar even voor het gemak.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 07-12-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
fsfikke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:59:
[...]

Dus de efficiëntie van een warmtepomp van tot de 6-700% vind je matig maar een HR ketel van <100% efficiëntie is wel geweldig :? CO(2) uitstoot en andere giftige dampen negeren we ook maar even voor het gemak.
En nog even je mening over lawaaiproductie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pennywiser schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:03:
[...]

En nog even je mening over lawaaiproductie?
Heb ik nog nooit last van gehad. Maar ik moet ook zeggen dat ik niet vaak in mijn tuin zit om 4 uur ‘s nachts als het buiten -10 is. ‘s avonds buiten rondlopen is niet prettig, maar dat komt niet door warmtepompen maar mensen die hout stoken om de gasrekening te sparen.

Jouw reactie op je efficiëntie onzin-argument?

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 07-12-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
fsfikke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:05:
[...]

Heb ik nog nooit last van gehad. Maar ik moet ook zeggen dat ik niet vaak in mijn tuin zit om 4 uur ‘s nachts als het buiten -10 is.

Jouw reactie op je efficiëntie onzin-argument?
Geen behoefte aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
Dat_Doc schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:45:
Het zou wel fijn zijn als je iets meer context geeft over het gelimiteerde warm water bij een warmtepomp, want het warme water bij een CV ketel is ook gelimiteerd, namelijk aangegeven door het CW getal, hoe hoger dat getal hoe meer warmwater mogelijk.
?? Die snap ik niet. Mijn CW5 CV ketel geeft heet water tot 1) het gas op is of 2) er geen water meer aangevoerd wordt. Beiden heb ik ik nog nooit meegemaakt.

O ja, of 3) de stroom uitvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 07-12-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DjoeC schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:15:
[...]

?? Die snap ik niet. Mijn CW5 CV ketel geeft heet water tot 1) het gas op is of 2) er geen water meer aangevoerd wordt. Beiden heb ik ik nog nooit meegemaakt.

jep je hebt gas nodigt water en elektra anders werkt je gas ketel niet. ;)

in je ketel zit een doorstroom begrenzer voor je tap water.
die er voor zorgt dat je niet meer water door het apparaat kunt tappen als zijn klasse.
dit word vaak aangegeven per minuut.
voorbeeld: 8l/m@65.
dus 8 liter per minuut op 65 graden.

nu ga je niet onder een douche staan met 60 graden warm water, dan verbrand vrij snel en is niet echt comfortabel. (60 graden gaat nog net met minimale verbranding)
dus meng je er koud water bij om het weer naar +/-38 graden te brengen (soms word hier 40 graden voor gebruikt).
dus grof gezien meng je 50% koud (+/-10graden) water met 50% warm water (65) en heb je +/-40graden water.

lever je ketel maximaal 8l/m@65 en meng je dat bij dan heb je 16l/m@38 als max.

vul je dan een bad van 150l@38 dan kun je dus 150l@38 / 16l/m@38 doen en heb je het aantal minuten dat het duurt om je bad te vullen. ;)

of een douche kop die 9l/m@38 doet, dan heb je maar de helft van je ketel zijn vermogen nodig om ongeveer 4,5@l/m@65 te maken.

beetje duidelijk zo?

(ik zoek even een linkje waar je de CW waardes kunt opzoe3ken voor jouw CW5 variant.
even geduld AUB. )

edit:
deze is wel simpel genoeg:
https://orienteer.nl/cent...ing/cw-waarde-combiketels
jij hebt CW5 dus grofweg een 10l/m@60 en dat is grofweg een 16l/m@38.
als je wil kun je het nog preciezer opzoeken in de handleiding van je ketel.
het verschild per merk soms ook nog en soms zelfs per type.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 07-12-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Bedenk het eens zo: zou jouw hele straat op jouw CV ketel kunnen douchen? Als die oneindig veel warm water kan produceren zou dat geen probleem zijn toch?

Jouw CW5 ketel kan 17l water van 40gr per minuut produceren.
Afbeeldingslocatie: http://www.hoe-koop-ik.nl/media/site-afbeeldingen/cv-ketel/alles%20over%20pagina/kosten-cv-ketel-per-CW.png

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 07-12-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

we kunnen ook nog een stapje verder gaan.

mijn huis krijgt aangeleverd +/- 35l/m@10, op de hoofd kraan in de meterkast.

gasketels knijpen deze hoeveelheid naar 10l/m@10 en verwarmen dat naar 10l/m@60 (CW5 zo als die van jouw.)
dat maakt grofweg met extra koud water een 16l/m@38 om een bad te vullen.
dus 10 minuten en je bad is gevuld met 160l@38 water om in te gaan liggen.

mijn huis krijgt 35l/m@10 binnen en zo snel ik koud water in de boiler krijg kan ik er water uit halen.
dus daar komt ook 35l/m@60 uit de kraan, er is geen doorstroom begrenzer (want boiler warmtepomp of niet maakt niet uit.).
hier moet nog koud water bij, maar mijn huis begrenst op 35l/m@10, dus ik kan het bad niet sneller vullen als 35l/m@38.
160l@38 voor het dan kost mij dan ook, 160l@38 / 35l/m = 4,5 minuten en bad is gevuld.
(dit is dus nog hoger als een CW6 ketel, ik maak er maar CW6+ van maar die norm bestaat eigenlijk niet.)

etc etc...
zodra je rekent in l/m@temperatuur doorstroming of l@temperatuur voor opslag(boiler) kun je eigenlijk alles uit rekenen en is het eigenlijk simpel. ;)

edit:
de ongelovige kunnen dit ook gewoon testen in het huis.
1 minuut een flinke emmer onder de heet water kraan/douche zetten.
dan meten hoeveel liter er in de emmer zit, en als je dit een beetje precies doet kom je precies uit op de specs van je boiler/gasketel of de begrenzing van je douche kop.

super simpel eigenlijk. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 07-12-2024 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogelmans
fsfikke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:59:
[...]

Waarschijnlijk zit de efficiëntie rond de 500% als alles perfect is afgeregeld. Maar als de temperatuur onder het vriespunt komt loopt die efficiëntie ook terug heel zeker als het ook nog vochtig weer is. Als het min 3 is en heel vochtig buiten is (zoals vaak in de herfst) dan gaat de buiten unit regelmatig in defrost en schiet het stroomverbruik omhoog. In de winter kan het snachts regelmatig onder de -5 zakken waardoor het rendement ook naar beneden gaat. Dus als het echt koud is maken beide systemen weinig verschil.
Sowieso zijn niet alle huizen geschikt vanwege matige isolatie, weinig ruimte (full electric is bijna een machine kamer). Voor een goede warmteoverdracht heb je vloerverwarming of speciale radiatoren nodig (extra kosten) en vooral voor de buren niet altijd stil.
Ik bestrijd zeker niet dat een warmtepomp op termijn goedkoper is maar het uiteindelijke verschil (aanschaf meegerekend) is niet mega groot. Als je dan ook nog van plan bent om op niet al te lange termijn te verhuizen is het te verwaarlozen.

[ Voor 3% gewijzigd door vogelmans op 07-12-2024 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:30
@vogelmans Heb je ook een bron van je claims? " Als het min 3 is en heel vochtig buiten is (zoals vaak in de herfst)" en "In de winter kan het snachts regelmatig onder de -5 zakken "? Woon je wellicht niet in Nederland?

Op https://www.knmi.nl/neder...nsoverzichten/2024/winter, over afgelopen winter zie ik een compleet ander beeld namelijk. Dat maakt je post er 1 in de categorie onderbuik en daarmee niet nuttig in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
whatyoudoing schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:35:
@vogelmans Heb je ook een bron van je claims? " Als het min 3 is en heel vochtig buiten is (zoals vaak in de herfst)" en "In de winter kan het snachts regelmatig onder de -5 zakken "? Woon je wellicht niet in Nederland?

Op https://www.knmi.nl/neder...nsoverzichten/2024/winter, over afgelopen winter zie ik een compleet ander beeld namelijk. Dat maakt je post er 1 in de categorie onderbuik en daarmee niet nuttig in deze discussie.
Excuus voor het weerpraatje op dit topic:
In mijn deel van Nederland heeft het in de herfst al 2 dagen gesneeuwd en er is ook al regelmatig nachtvorst geweest. Dat merk je als je 's morgens vroeg de autoruiten ijsvrij moet krabben. Gestrooid tegen gladheid is er hier ook al. Voor aankomende week wordt wederom nachtvorst voorspeld. Hoe helderder weer het overdag is hoe kouder de nachten. Gemiddelde temperaturen zeggen dan niet zo veel; als het overdag aangenaam is dan kan het in de nacht toch vriezen zodat je toch op een leuk (24 u) gemiddelde uitkomt.
De tuiniers onder ons weten dat het perkgoed pas na de IJsheiligen (tussen 11 en 14 mei) redelijk veilig en vorstvrij naar buiten kan, dat was afgelopen jaar ook zo. Fruittelers kunnen daar ook over meepraten.
Mijn airco is ook al diverse keren in de defrost geweest (dat zie je d.m.v. een lichtje op de binnen unit).
Mijn airco gaat 's nachts helemaal uit, een warmtepomp met vloerverwarming draait voor zover ik weet 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:13
Ja Avanta is een prima keteltje.
Een Intergas HRE 24/28 is misschien nog iets degelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:13
vogelmans schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:06:
[...]

Waarschijnlijk zit de efficiëntie rond de 500% als alles perfect is afgeregeld. Maar als de temperatuur onder het vriespunt komt loopt die efficiëntie ook terug heel zeker als het ook nog vochtig weer is. Als het min 3 is en heel vochtig buiten is (zoals vaak in de herfst) dan gaat de buiten unit regelmatig in defrost en schiet het stroomverbruik omhoog. In de winter kan het snachts regelmatig onder de -5 zakken waardoor het rendement ook naar beneden gaat. Dus als het echt koud is maken beide systemen weinig verschil.
Sowieso zijn niet alle huizen geschikt vanwege matige isolatie, weinig ruimte (full electric is bijna een machine kamer). Voor een goede warmteoverdracht heb je vloerverwarming of speciale radiatoren nodig (extra kosten) en vooral voor de buren niet altijd stil.
Ik bestrijd zeker niet dat een warmtepomp op termijn goedkoper is maar het uiteindelijke verschil (aanschaf meegerekend) is niet mega groot. Als je dan ook nog van plan bent om op niet al te lange termijn te verhuizen is het te verwaarlozen.
Paar aannames kloppen niet. Een Scop van 4-5 is regulier haalbaar. Dat er eens een COP bij zit op een nacht van 3 maakt niet uit voor het gemiddelde jaarverbruik.
Dat is zelfde als redeneren dat je auto 1 op 16 loopt maar 4 x per jaar 1 op 10 als je 200 rijdt op de Duitse autobaan, en dan zeggen dat de auto onzuinig is. Nee het jaar gemiddelde is misschien 1 op 15,5

Ruimte is op een 2 kapper normaliter geen probleem. Niet anders dan een wasmachine bv.
Rijtjeshuizen kunnen we lastig zijn.

En er zijn warmtepompen die fluisterstil zijn en blijven.

Maar al met al blijft het een persoonlijke keuze inderdaad
Pagina: 1