Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:19
Mijn Sony A7R2, ooit tweedehands gekocht, heeft grondig de geest gegeven. De camera is als gereedschap gebruikt en ziet er echt niet mee ruit. Ik ben op zoek naar iets nieuws. Van de A7R2 vind ik de sensor (natuurlijk) echt fantastisch, het menu vond ik een drama. Een kleinere/lichtere camera zou een pre zijn. Full frame heeft toch de voorkeur.

Wat ik zoek: een camera die tegen een stootje kan. De camera is vooral voor op reis en een fors deel van de reizen is op de motor, off road met de camera in een tas direct aan de motor. Een camera waar iets van een hoes voor te krijgen is heeft de voorkeur (bescherming rondom).

Type foto: landschap + portret

Ik heb een 35mm en 85mm van Sony (FE), dus een voorkeur voor Sony, maar gezien de waardevastheid van lensen vind ik een overstap ook niet erg. Ik hoef niet per se the latest and greatest. Een overjarig model, of zelfs tweedehands is ook ok. Het budget: Ik zou graag onder de 2000 blijven.

Ik heb naar de a7c2 gekeken. Mooie camera om te zien :). Wat me opviel: De camera heeft, voor mij, te veel opties die (te) weinig toevoegen waardoor het menu toch weer echt een doolhof wordt. Ik wil kunnen stoppen, afstappen, foto schieten, opstappen en doorrijden. Bijna zo snel als je dit leest. Als ik dan eerst 10 minuten in een menu moet bladeren voor een belichtingsinstelling is dat een drempel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zonder de a7c2 zelf te hebben, maar gebaseerd op foto ervan: Je zet hem toch op de auto of P-stand dan, en dan heb je zo te zien twee draai wieltjes, waarvan er vast eentje de belichting aanpast? Daarvoor zou ik verwachten dat je niet in een menu hoeft te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:19
Sissors schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:49:
Zonder de a7c2 zelf te hebben, maar gebaseerd op foto ervan: Je zet hem toch op de auto of P-stand dan, en dan heb je zo te zien twee draai wieltjes, waarvan er vast eentje de belichting aanpast? Daarvoor zou ik verwachten dat je niet in een menu hoeft te duiken.
Het was vooral als voorbeeld bedoeld en ik bedoelde de lichtmeetopties (multi, midden, spot) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
De meeste camera's kun je zo instellen dat die voor jou prettig en snel in gebruik is. Bijvoorbeeld door de lichtmeetopties te koppelen aan een programmeerbare functietoets. Daarnaast zijn de menu's bij Sony op een geveven moment behoorlijk verbeterd, als ik de reviews mag geloven. Dus ik zou vooral kijken naar een redelijk recente Sony A7-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
Ik gebruik een paar Sonys met het oude menu, maar dat zie ik maar zelden. Alleen om een kaartje te formatteren oid. Zelfs de Sony camera's met maar 1 instelwieltje zijn zo in te stellen dat je de menu's niet nodig hebt voor dagelijks gebruik.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
Wat je beschrijft heb je natuurlijk geen full frame voor nodig.

Ja, we kunnen op zoek naar denkbeeldige situaties waarin het wat donkerder is en je een Pullitzer prijs met een gegarandeerd jaarinkomen van 60K misloopt omdat er iets van ruis te zien is.
Maar je zult ook best eens een foto maken bij doodnormale omstandigheden.

Kijk eens naar Olympus / OM system. Ga er niet mee gooien maar ze kunnen wel iets hebben - enige camera met een IP rating.
Is ook qua systeem niet al te groot en de lenzen ook niet.
Daardoor kun je het misschien op een andere plek inpakken dan een grotere camera, wat helpt bij het tevoorschijn halen.

Een OM-5 met een compacte 12-45 F4 lens bijvoorbeeld, of anders (tweedehands goed te vinden) een 12-40 f2.8.
Pagina: 1