De beste mini-ITX-game-pc - hoge CPU temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRieck
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-04 13:47
Mijn vraag
Ik heb de BBG itx game pc volledig gevolgd (incl upgrades). De PC draait op zich goed, tot dat er load op de harde schijf komt (SK hynix Platinum P41 2TB). Dan gaat de CPU temperatuur onmiddellijk naar bijna 70°C en gaat de ventilatoren draaien als zot. De harde schijf zit aan de voorkant van het moederboard gemonteerd (onder de heatsink).

Bij amper een schrijfsnelheid van 50-80 MB/s zit ik precies naast een helikopter, dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me.

Relevante software en hardware die ik gebruik
BBG mini ITX met upgrades

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Fan-tuning in de BIOS (zoals aangegeven in de BBG).

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Beste antwoord (via DaRieck op 18-12-2024 15:40)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het werkingsprincipe van een AMD CPU is in zoverre dat deze zo snel mogelijk wil lopen (boost) en daarbij zo warm mogelijk (binnen de grenzen van wat toegestaan is) wordt. Dus bij een heel klein beetje load schieten de cores al naar de maximale temperatuur, zo is de CPU ontworpen.

Moederborden zijn in de regel niet heel intelligent en kijken naar de temperatuur van de CPU om vervolgens de fans in paniek voluit te zetten, om een paar seconden later weer af te schalen omdat de temperatuur weer is gedaald. Dit gedrag kun je wat temperen door (indien mogelijk) niet te sturen op een gemiddelde/max van de cores maar op de Tctl temperatuur, die vlakt dat wat af.

Anders zou je de snelheid van het op/afspinnen van de fans wat kunnen afvlakken in de bios. Meestal heet die optie iets als fan ramp up/step up time waardoor deze trager reageert op temperatuurpieken. Of zelf een curve instellen die pas echt aan de slag gaat wanneer de cpu boven die 75 graden komt.

Case fans zijn (zoals de naam al zegt) niet heel specifiek voor de CPU, maar algemeen om de lucht in de case te verversen. Een veelgebruikte setup is om fans onderaan lucht te laten invoeren, en de fans bovenaan uit te laten blazen (de zogenoemde chimney-setup).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:17

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dit is een vraag voor CSL, ik schop je topic even die kant op. :)

Geachte redactie => Complete systemen en laptops

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Wat zijn de componenten van de pc, "de BBG itx game pc" is een wat flexibel begrip, zeker aangezien je ook hebt aangegeven upgrades gedaan te hebben :) .

[ Voor 28% gewijzigd door spone op 08-12-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Best Buy Guide: De beste mini-ITX-game-pc Wat heb je hieraan gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRieck
Ik heb hem genomen zoals voorgesteld (met voorgestelde upgrades).

Processors - AMD Ryzen 7 7700 Tray
Moederborden - ASRock A620I Lightning WiFi
Videokaarten - ASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition
Behuizingen - Fractal Design Era 2 Grijs
Processorkoeling - Noctua NH-L9x65
Geheugen intern - Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA
Voedingen - Corsair SF750 (2024)
SSD's - SK hynix Platinum P41 2TB

Ook nu bij het schrijven van deze reactie, pc is schijnbaar niets aan het doen, maar hij wilt toch opstijgen. Ook een temperatuur van boven de 70°C. Dit is niet altijd zo, maar het stoort :P .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13866Loa5-UCo06BtZPC4QEZB8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FcmL9L7QbOO3j3ViQgVrULx3.png?f=fotoalbum_large

Kleine edit. Net na het posten van dit antwoord (en het sluiten van Paint), CPU temp drop naar 51,9 °C en ventilator fluisterstil 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door DaRieck op 08-12-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Op welke BIOSversie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Probeer eens te identificeren welke fan de herrie veroorzaakt. Mijn vermoeden is dat het de fan van de CPU koeler is die flink harder gaat bij een hoge CPU temperatuur. 75-77 graden is namelijk best wel stevig voor een systeem dat 'niets' aan het doen is.

Overigens is Taakbeheer niet supernuttig om te zien hoe druk je systeem echt is. Aangezien je 8 cores / 16 threads hebt wordt het totale CPU gebruik door 16 gedeeld en lijkt het bijna niks. DIe hardware monitor rechts toont je 8 CPU cores en daarop is te zien dat core 8 wel redelijk aan het werk is. Mogelijk Windows Update die iets aan het doen is?

Mogelijk kan je iets doen met een van de presets in de BIOS met een lagere temp limiet (zeg 75 en curve optimizer -10 of -20).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRieck
De versie van de bios is 3.08 (als ik goed gekeken heb toch). Ik heb via software (Fan Control v209) wat testjes gedaan. Blijkt dat het toch de case-fans zijn die echt veel lawaai maken.

Ik heb deze in de BIOS nu gezet op 'monitor M/B' in plaats van 'Monitor CPU'. Dit geeft als resultaat dat ze niet meer aanspringen.

Om toch de impact op de CPU temperatuur hier van te checken heb ik het volgende gedaan.

Cinebench laten draaien (CPU Multi Core) -> alle cores gaan naar 100%, in Fan Control zie ik dat de CPU fan draait op 90% = +- 75°C. Wanneer ik manueel de casefans op 100% zet dan heeft dit geen invloed op de CPU temperatuur, deze blijft +- 75°C.

Dit brengt me tot 2 vragen:

- Hebben deze casefans veel nut? Ik kan deze terug op 'Monitor CPU' zetten met een maximum curve van bv 70% (of wat ik aanvaardbaar vind van geluid)
- Op zich valt 75°C best mee onder full load (denk ik), maar heeft het zin om bv een waterkoeling te steken (hier draaien natuurlijk ook ventilatoren in die mogelijks geluid produceren)?

Nog een printscreen van de 100% load

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rq19CZjg6tGp_yUkS5xOYmQw7Tk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YWTYqn2rq05dcwkGMcubdL86.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Je richt je nu heel erg op de cpu (die normaal gesproken nooit op 100% all cores zal werken, tenzij je aan het renderen/compilen bent). Maar eerlijk gezegd als die op 100% met die Noctua koeler op 75 graden gehouden wordt met een acceptabel geluidsniveau dan zou ik daar niks aan veranderen.

Case fans wil je echt wel hebben draaien. Als je een 'echte' workload pakt, zoals bijvoorbeeld een uur een game spelen waar zowel de cpu als de gpu aan het werk moeten (en dus hitte produceren), dan zal de temperatuur in de kast stijgen.

Enerzijds wil je daarvoor de case fans gebruiken om koele lucht binnen te brengen, anderzijds wil je die opgewarmde lucht ook zo snel mogelijk weer naar buiten brengen. De 'mainboard' sensor is daar wel een mooie indicatie voor om je fans op te sturen. Het is een beetje spelen met de curves (zoals je zelf ook al vaststelde) om te kijken wat werkt voor jouw specifieke setup.

Waterkoeling lijkt me niet heel nuttig in dit scenario. Bij voldoende koele lucht krijgt de koeler jouw cpu koel genoeg. Om deze dan te gaan koelen met opgewarmde gpu-lucht zal niet echt een verbetering opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRieck
@spone Merci voor de reactie. Op zich had ik wel in gedachte dat 75°C onder 100% load wel ok is.

Wat ik vooral ondervind is dat de CPU vlug naar boven de 70° C gaat. Ook bij 'simpel' gebruik van de PC (een beetje surfen, een programma openen,...). Dit gaat dan gepaard met 'redelijk wat' lawaai van de CPU koeler. Mijn vorige PC is net vervangen door deze om 'muisstil' te zijn bij gewoon gebruik. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat dit bij gamen niet zo zal zijn, maar dat is ook OK. Daarom dacht ik: waterkoeling om het geluid en temperatuur van de CPU zo laag mogelijk te houden bij gewoon gebruik.

De case fans heb ik voorlopig op max 50% gezet omdat die niet echt helpen om de CPU te koelen heb ik de indruk. Hierbij stel ik me de vraag: in welke richting draaien ze het beste, ze zitten onderaan dus op zich zou ik ze lucht door de kast kunnen laten blazen (ipv warme lucht afvoeren). Wat denken jullie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Het werkingsprincipe van een AMD CPU is in zoverre dat deze zo snel mogelijk wil lopen (boost) en daarbij zo warm mogelijk (binnen de grenzen van wat toegestaan is) wordt. Dus bij een heel klein beetje load schieten de cores al naar de maximale temperatuur, zo is de CPU ontworpen.

Moederborden zijn in de regel niet heel intelligent en kijken naar de temperatuur van de CPU om vervolgens de fans in paniek voluit te zetten, om een paar seconden later weer af te schalen omdat de temperatuur weer is gedaald. Dit gedrag kun je wat temperen door (indien mogelijk) niet te sturen op een gemiddelde/max van de cores maar op de Tctl temperatuur, die vlakt dat wat af.

Anders zou je de snelheid van het op/afspinnen van de fans wat kunnen afvlakken in de bios. Meestal heet die optie iets als fan ramp up/step up time waardoor deze trager reageert op temperatuurpieken. Of zelf een curve instellen die pas echt aan de slag gaat wanneer de cpu boven die 75 graden komt.

Case fans zijn (zoals de naam al zegt) niet heel specifiek voor de CPU, maar algemeen om de lucht in de case te verversen. Een veelgebruikte setup is om fans onderaan lucht te laten invoeren, en de fans bovenaan uit te laten blazen (de zogenoemde chimney-setup).
Pagina: 1