Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 21:56
Hi Tweakers,

Wij hebben een probleem thuis. We wonen bijna een jaar in dit huis en hebben hier eerder nooit last van gehad. Tot gisteravond tijdens de storm. Onze aardlekschakelaar schakelde uit, de groepen bleven ingeschakeld. We hebben vervolgens handmatig alle groepen uitgeschakeld en één voor één ingeschakeld, maar er gebeurde niets. Er was weer gewoon stroom zonder problemen. Nu hebben we het zo gelaten om het aan te kijken en jawel.. zojuist schakelde de ALS weer uit. Beide keren verbruikte we bijna geen stroom. Een keer waren we niet thuis en stond er verder niks aan. En de andere keren alleen wat spotjes en de televisie.

De bijzonderheden:
- dit begon allemaal tijdens de storm van gisteren.
- We hebben nu twee weken een wasmachine en droger op dezelfde groep/stopcontact. Voorheen hadden we alleen een wasmachine. Beide keren stonden beide apparaten uitgeschakeld.
- we hebben een natte kruipruimte zag ik. Er zit aan de voorkant van de kruipruimte een plas met water.. ook iets nieuws voor ons.
- we hebben zonnepanelen bovenop een platdak

Ik ben verder helemaal niet technisch of handig onderlegd. Hebben jullie een aantal tips welke ik kan uitvoeren voordat wij de elektricien bellen voor hulp? Bijvoorbeeld door te onderzoeken waar dit vandaan komt?

Technische installatie => op naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-12-2024 16:04 ]

Beste antwoord (via JS0180 op 16-12-2024 18:13)

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24
In mijn geval was de CV ketel de oorzaak, mocht dat een oud beestje zijn, zou dat ook nog kunnen. Op groep 4 zie ik dat jij die hebt zitten :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
JS0180 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 00:21:
Hi Tweakers,

Wij hebben een probleem thuis. We wonen bijna een jaar in dit huis en hebben hier eerder nooit last van gehad. Tot gisteravond tijdens de storm. Onze aardlekschakelaar schakelde uit, de groepen bleven ingeschakeld. We hebben vervolgens handmatig alle groepen uitgeschakeld en één voor één ingeschakeld, maar er gebeurde niets. Er was weer gewoon stroom zonder problemen. Nu hebben we het zo gelaten om het aan te kijken en jawel.. zojuist schakelde de ALS weer uit. Beide keren verbruikte we bijna geen stroom. Een keer waren we niet thuis en stond er verder niks aan. En de andere keren alleen wat spotjes en de televisie.

De bijzonderheden:
- dit begon allemaal tijdens de storm van gisteren.
- We hebben nu twee weken een wasmachine en droger op dezelfde groep/stopcontact. Voorheen hadden we alleen een wasmachine. Beide keren stonden beide apparaten uitgeschakeld.
- we hebben een natte kruipruimte zag ik. Er zit aan de voorkant van de kruipruimte een plas met water.. ook iets nieuws voor ons.
- we hebben zonnepanelen bovenop een platdak

Ik ben verder helemaal niet technisch of handig onderlegd. Hebben jullie een aantal tips welke ik kan uitvoeren voordat wij de elektricien bellen voor hulp? Bijvoorbeeld door te onderzoeken waar dit vandaan komt?
Zonnepanelen achter een werkschakelaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 23:58

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Na de storm zeg je. Heb je buiten WCD’s? Zal wel ergens water tussen zijn gekomen vanwege de harde wind…

Ik mag hopen dat de panelen op een eigen alamat zitten dus geen andere groepen meetrekt als er kortsluiting is.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een goed begin is om het verschil tussen een zekering en een aardlekschakelaar te leren kennen.

Wat je zou kunnen doen is een van de groepen achter de aardlekschakelaar uitzetten en kijken of het probleem dan nog steeds voorkomt. Op die manier kan je de mogelijke oorzaken lokaliseren.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
fsfikke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 00:27:
Een goed begin is om het verschil tussen een zekering en een aardlekschakelaar te leren kennen.

Wat je zou kunnen doen is een van de groepen achter de aardlekschakelaar uitzetten en kijken of het probleem dan nog steeds voorkomt. Op die manier kan je de mogelijke oorzaken lokaliseren.
Bedankt voor je berichtje! Ik kan dat proberen, alleen niet voor de groep met de koelkast/vriezer, die is niet zo blij dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
TTommie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 00:26:
Na de storm zeg je. Heb je buiten WCD’s? Zal wel ergens water tussen zijn gekomen vanwege de harde wind…

Ik mag hopen dat de panelen op een eigen alamat zitten dus geen andere groepen meetrekt als er kortsluiting is.
Buiten heb ik alleen een aantal lampen aan de schuur en een elektra kabel, dit leek op een oude, niet gebruikte kabel. Ligt er al een jaar bijna.

Ik ga ervan uit dat zonnepanelen op een aparte groep zitten. Zal morgen eens per groep testen.

Bijgaand nog een foto van mijn meterkast, zal morgen nog een betere foto maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CDay_1GyLeQLmzUkABp1m4qnXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTbqOlK1uWpF1bqMki8BcbMy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:47
Eerste verdachte is toch alles dat buiten is aangesloten. Helemaal omdat je aangeeft dat het sinds de storm zo is.

Begin met alles nalopen in je tuin. Lampen ophalen, contactdozen checken, etc.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
TTommie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 00:26:

Heb vandaag alle groepen getest om te achterhalen waar ze stroom leveren. De zonnepanelen, Quooker en vaatwasser hebben alle drie een eigen alamat.

Verder zien de groepen achter de ALS er als volgt uit:

Groep 1:
WCD Meterkast, schuur WCD(binnen)/buitenlampen, WCD muur in de keuken, koelkast, oven, WCD woonkamer/tv

Groep 2:
Lichtpunten BG (keuken, eetkamer, woonkamer, trapkast), WCD bij staande lamp, WCD achter de bank, elektrische vloerverwarming badkamer

Groep 3:
Licht badkamer, licht kinderkamer + WCD, lichtpunt eigen slaapkamer + WCD, lichtpunt werkkamer + WCD,

Groep 4:
Lichtpunt ingang + WCD, lichtpunt gang trap BG, lichtpunt WC, lichtpunten van gang 1e / 2e verdieping, wasmachine, droger, lichtpunt washok, lichtpunten zolder + WCD, CV-ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 17:04
Ik zou beginnen bij groep 1 te zoeken.
Hoogst waarschijnlek een buitenlampje of misschien schemerschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Groep 1 heb ik vandaag uitgeschakeld, tot nu toe nog geen uitval gehad van de ALS. Morgen naar de buitenlampen kijken en WDC in de schuur.

Verder schiet het mij te binnen dat het eventueel zou kunnen komen door een natte/vochtige kruipkelder? Ik zag een aardige plas in de kruipkelder, voorkant van de woning. Dit is ook iets wat willen laten onderzoeken/verhelpen. Wellicht dat het een van de elektra kabels aantast, iemand tips hoe ik dit zelf kan onderzoeken (mocht het niet van de buitenlampen/schuur komen)?

Daarnaast is er door KPN afgelopen week een glasvezelkabel naar de meterkast getrokken. Hiervoor hebben ze een gaatje moeten boren vanuit de kruipruimte. Is dit wellicht een bekend probleem wat in verband staat met ALS problemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50h4tLnbJMx816VqSNzH_NgMRy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBwfYR2dnLDNZmC4T5aeuKum.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGrxx3-ReieaHGnoHErLFnaZHpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA4aZMGyJavSVKLcN05YLfks.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
JS0180 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:07:
Groep 1 heb ik vandaag uitgeschakeld, tot nu toe nog geen uitval gehad van de ALS. Morgen naar de buitenlampen kijken en WDC in de schuur.

Verder schiet het mij te binnen dat het eventueel zou kunnen komen door een natte/vochtige kruipkelder? Ik zag een aardige plas in de kruipkelder, voorkant van de woning. Dit is ook iets wat willen laten onderzoeken/verhelpen. Wellicht dat het een van de elektra kabels aantast, iemand tips hoe ik dit zelf kan onderzoeken (mocht het niet van de buitenlampen/schuur komen)?

Daarnaast is er door KPN afgelopen week een glasvezelkabel naar de meterkast getrokken. Hiervoor hebben ze een gaatje moeten boren vanuit de kruipruimte. Is dit wellicht een bekend probleem wat in verband staat met ALS problemen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meestal heb je geen doorverbindingen of aansluitingen die daar vochtig kunnen worden. De kabels zelf heb je ook het liefste niet in het water, maar zelfs als dat wel het geval is kan dat weinig kwaad. Ik acht de kans dat het in je groep 1 zit een heel stuk groter. 99/100 keer zijn dit soort problemen door tuinlampen, WCDs en andere elektra die buiten staat.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 23:18

dbzfan

Nee.

Toevallig vorige week hetzelfde probleem hier. Bleek de boosdoeners het electrische zonnescherm buiten waar water in is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:15
Wasmachine en droger op dezelfde groep is in ieder geval een recente wijziging. Die dingen hadden vroeger een hogere lekstroom dan tegenwoordig, maar zou ik ook uitsluiten door de stekker van de droger - die is het laatst erbij gekomen neem ik aan - uit het stopcontact te trekken als die niet in gebruik is.

Zo te zien heb je één fase, het is ook mogelijk dat de gezamenlijke lekstromen bij weersveranderingen net te groot worden .., Mooie zoektocht. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Update:

We hebben ook een lekkage ontdekt, scheurtje in loodslab. Water loopt vanaf het platte dak naar binnen. Waarschijnlijk gebeurd tijdens de storm van vorige week donderdag. Natte vlek is inmiddels opgedroogd (was het al toen we erachter kwamen). Plek zit precies tussen twee lichtschakelaar: 1e verdieping gang en 2e verdieping gang. Lichtschakelaar doos opengemaakt maar hier was alles droog.

Verder is er vandaag een elektricien langsgekomen. Heeft mijn verhaal aangehoord (in de lijn van deze topic). Zijn verwachting was ook dat de buitenverlichting een oorzaak is. Deze hebben we gecontroleerd en was inderdaad wat vochtig. Buitenverlichting hebben we losgekoppeld van de groep. Helaas sloeg de aardlekschakelaar weer uit zojuist. Het is dus niet de buitenverlichting.

Ik blijft het bijzonder vinden dat de ALS uitviel tijdens de storm.. was er heilig van overtuigd dat het de buitenlampen waren. Heb verder geen WCD’s etc buiten. Daarnaast valt het uit op de meest random momenten. Je kan hierbij denken aan ochtenden, middagen en avonden. Een keer waren we niet eens thuis en stond alles uit.

Volgende punten heb ik voor mezelf opgeschreven:

- aardlekschakelaar misschien kapot?
- ⁠vocht bij elektrische vloerverwarming badkamer?
- ⁠vocht bij interne lamp van spiegel badkamer? (Deze is nu kapot en maakt een losse verbinding, gaat dus niet altijd aan, dit is al ruim een half jaar zo)
- ⁠vocht in een elektra kabel die van woning naar schuur loopt? In hoeverre dit kwaad kan.
- ⁠vocht in WCD achter de bank? Dit was namelijk een jaar geleden zo bij de verhuizing. Hebben we toen dicht gekit.
- ⁠nieuwe apparaten uitsluiten, zoals wasmachine en droger.
- is er misschien teveel lekstroom op een fase?

Mochten jullie nog andere tips hebben hoe hiermee om te gaan, hoor ik het graag. Dit zal de zoektocht van de elektricien ook helpen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Heb je alleen de lampen of de hele aansluiting naar buiten losgekoppeld? Want buiten kan het van alles zijn, inclusief doorverbindingen/moffen die gebruikt zijn. Desnoods leg je een kabel buitenom naar de schuur. Voor tijdelijk is dat best makkelijk te maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
redwing schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:01:
Heb je alleen de lampen of de hele aansluiting naar buiten losgekoppeld? Want buiten kan het van alles zijn, inclusief doorverbindingen/moffen die gebruikt zijn. Desnoods leg je een kabel buitenom naar de schuur. Voor tijdelijk is dat best makkelijk te maken.
We hebben alleen de buitenlampen losgekoppeld van de groep. Er is nog voeding voor een WCD en lichtpunt in de schuur. Wellicht kan ik inderdaad de voeding naar buiten volledig afsluiten. Tijdelijk geen licht in de schuur is voor ons geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
JS0180 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:38:
[...]

We hebben alleen de buitenlampen losgekoppeld van de groep. Er is nog voeding voor een WCD en lichtpunt in de schuur. Wellicht kan ik inderdaad de voeding naar buiten volledig afsluiten. Tijdelijk geen licht in de schuur is voor ons geen probleem.
Mijn ervaring is dat er meestal ergens water bij de aansluitingen of doorverbindingen komt. En dan kun je de lampen zelf wel loskoppelen, maar dan heb je nog steeds die doorverbinding die vochtig kan worden. Ik zou dus beginnen met de aansluiting naar buiten volledig af te sluiten en dan even af te wachten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
redwing schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:00:
[...]

Mijn ervaring is dat er meestal ergens water bij de aansluitingen of doorverbindingen komt. En dan kun je de lampen zelf wel loskoppelen, maar dan heb je nog steeds die doorverbinding die vochtig kan worden. Ik zou dus beginnen met de aansluiting naar buiten volledig af te sluiten en dan even af te wachten.
Bedankt! Ik zal dit ook proberen. Ik weet toevallig dat er een kabel vanuit een stopcontact in de meterkast naar de tuin loopt. Hoe kan ik deze het beste loskoppelen of ’afdoppen’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-09 23:06
Hoe heb je die droger aangesloten? Verlengsnoer, of nieuw stopcontact. Misschien dat die laatste sluiting maakt. Maar of zonnepanelen of buitenelektra is waarschijnlijk het probleem,aangezien het na een storm is begonnen.

Overigens vervang die groepenkast. 4 groepen voor zoveel apparaten is gewoon niet goed... Overbelasting kan uiteindelijk dit soort problemen ook veroorzaken.

Sorry, foto gemist. Breid uit en zorg dat sommige apparatuur een eigen groep krijgen, bijv koelkast, oven op een groep. Wasmachine /droger op een groep (officieel twee, maar dat is in de praktijk bij een beetje zuinige droger vaak onzin) etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Romborum op 14-12-2024 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Romborum schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:57:
Hoe heb je die droger aangesloten? Verlengsnoer, of nieuw stopcontact. Misschien dat die laatste sluiting maakt. Maar of zonnepanelen of buitenelektra is waarschijnlijk het probleem,aangezien het na een storm is begonnen.

Overigens vervang die groepenkast. 4 groepen voor zoveel apparaten is gewoon niet goed... Overbelasting kan uiteindelijk dit soort problemen ook veroorzaken.
Het zit 'm dus niet in overbelasting aangezien TS aangeeft dat de boel er ook een keer uit lag toen thuis kwamen.
Overigens heb ik zelf ook een keer lang moeten zoeken, bleek uiteindelijk een miniem lek in een Senseo te zijn, een kwartier na het koffiezetten viel er een druppel water op het interne stroomcircuit waardoor de aardlek uit ging.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romborum
Yaksa schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:01:
[...]

Het zit 'm dus niet in overbelasting aangezien TS aangeeft dat de boel er ook een keer uit lag toen thuis kwamen.
Overigens heb ik zelf ook een keer lang moeten zoeken, bleek uiteindelijk een miniem lek in een Senseo te zijn, een kwartier na het koffiezetten viel er een druppel water op het interne stroomcircuit waardoor de aardlek uit ging.
Heb je wel eens gezien wat er met kabels, Wago's kan gebeuren na overbelasting? Ik zeg niet dat dit de oorzaak is, maar 4 groepen voor alles is niet goed.

Het klopt dat het van alles kan zijn, maar het probleem wordt ook weer makkelijker te ontdekken als de boel goed is ingericht. Het is nu naar een naald in de hooiberg zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Romborum schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:57:

De droger zit op een dubbele stopcontact samen met de wasmachine. Ik zal dit ook proberen uit te sluiten. Zonnepanelen zit op een aparte alamat, deze kan het niet zijn.

Groepenkast vervangen staat nu ook bij ons in het vizier. Kan er ook sprake zijn van overbelasting als de apparaten zijn uitgeschakeld en de ALS uitvalt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:16
JS0180 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:55:
Update:
- ⁠vocht in WCD achter de bank? Dit was namelijk een jaar geleden zo bij de verhuizing. Hebben we toen dicht gekit.
Dit is voor mij wel een "rode vlag", ik zou die meteen controleren.

Wat heb je precies dichtgekit? Zat er bv een gat naar de spouw of iets dergelijks?
Bedankt! Ik zal dit ook proberen. Ik weet toevallig dat er een kabel vanuit een stopcontact in de meterkast naar de tuin loopt. Hoe kan ik deze het beste loskoppelen of ’afdoppen’?
De makkelijkste methode vind ik Wago 221 lasklemmetjes. Die kan je zo vastmaken en weer losmaken.

Het kan zijn dat de inbouwdoos wat krap wordt met 3 afgedopte aders. Misschien kan je dat stopcontact waar de aftakking zit dan tijdelijk verwijderen en een dekseltje over de inbouwdoos plaatsen. Dan heb je meer ruimte voor de lasklemmen.

Ik zou overigens, net als vele anderen hier, focussen op vocht. Als een degelijk probleem begint bij een storm, zegt dat vaak veel. En je hebt inmiddels al een aantal verdachte plekken: lekkende loodslab, WCD achter bank die vochtig is geweest, vochtige buitenlampen,...

Qua water in de kruipruimte: zolang er in de kruipruimte geen lassen/aftakkingen zijn gemaakt, is het wel te overzien. Uiteindelijk hebben elektrakabels (XMvK, YMvK) een mantel van pvc. Dus dat is zou, als 't onbeschadigd is, gewoon waterdicht moeten zijn. Er zijn misschien wel meer huizen in NL die in de winter wél water in de kruipruimte hebben dan geen.

[ Voor 16% gewijzigd door marcop23 op 14-12-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
JS0180 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:55:
Update:

We hebben ook een lekkage ontdekt, scheurtje in loodslab. Water loopt vanaf het platte dak naar binnen. Waarschijnlijk gebeurd tijdens de storm van vorige week donderdag. Natte vlek is inmiddels opgedroogd (was het al toen we erachter kwamen). Plek zit precies tussen twee lichtschakelaar: 1e verdieping gang en 2e verdieping gang. Lichtschakelaar doos opengemaakt maar hier was alles droog.

Verder is er vandaag een elektricien langsgekomen. Heeft mijn verhaal aangehoord (in de lijn van deze topic). Zijn verwachting was ook dat de buitenverlichting een oorzaak is. Deze hebben we gecontroleerd en was inderdaad wat vochtig. Buitenverlichting hebben we losgekoppeld van de groep. Helaas sloeg de aardlekschakelaar weer uit zojuist. Het is dus niet de buitenverlichting.

Ik blijft het bijzonder vinden dat de ALS uitviel tijdens de storm.. was er heilig van overtuigd dat het de buitenlampen waren. Heb verder geen WCD’s etc buiten. Daarnaast valt het uit op de meest random momenten. Je kan hierbij denken aan ochtenden, middagen en avonden. Een keer waren we niet eens thuis en stond alles uit.

Volgende punten heb ik voor mezelf opgeschreven:

- aardlekschakelaar misschien kapot?
- ⁠vocht bij elektrische vloerverwarming badkamer?
- ⁠vocht bij interne lamp van spiegel badkamer? (Deze is nu kapot en maakt een losse verbinding, gaat dus niet altijd aan, dit is al ruim een half jaar zo)
- ⁠vocht in een elektra kabel die van woning naar schuur loopt? In hoeverre dit kwaad kan.
- ⁠nieuwe apparaten uitsluiten, zoals wasmachine en droger.
- is er misschien teveel lekstroom op een fase?

Mochten jullie nog andere tips hebben hoe hiermee om te gaan, hoor ik het graag. Dit zal de zoektocht van de elektricien ook helpen hoop ik.
Het kan letterlijk van alles zijn. Ik ben een paar jaar bezig geweest met zo'n probleem. Steeds weer iets anders afkoppelen om te checken of het probleem dan is verholpen. Koelkasten tijdelijk met een verlengsnoer op andere groep, alles meggeren , etc.

Bij mij is het recentelijk opgelost (hoop ik, nu 3 a 4 maand geen storing meer).
Ik had in mijn verlaagd plafond een stuk of 20 kroonsreentjes zitten die allemaal op elkaar waren doorverbonden. Sloeg werkelijk nergens op. Alles netjes gemaakt en sinds dien geen klappende aardlekschakelaar meer.

Bij ieder van de 8 spotjes trof ik situaties als onderstaande aan.

Moraal van 't verhaal: steeds stapsgewijs blijven uitsluiten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpI-iwsLPnYbAusBVK6HTOksFrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFAp3prFyJlIFkjbAWehQ4rs.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
marcop23 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:04:
[...]

Dit is voor mij wel een "rode vlag", ik zou die meteen controleren.

Wat heb je precies dichtgekit? Zat er bv een gat naar de spouw of iets dergelijks?

[...]

De makkelijkste methode vind ik Wago 221 lasklemmetjes. Die kan je zo vastmaken en weer losmaken.

Het kan zijn dat de inbouwdoos wat krap wordt met 3 afgedopte aders. Misschien kan je dat stopcontact waar de aftakking zit dan tijdelijk verwijderen en een dekseltje over de inbouwdoos plaatsen. Dan heb je meer ruimte voor de lasklemmen.

Ik zou overigens, net als vele anderen hier, focussen op vocht. Als een degelijk probleem begint bij een storm, zegt dat vaak veel. En je hebt inmiddels al een aantal verdachte plekken: lekkende loodslab, WCD achter bank die vochtig is geweest, vochtige buitenlampen,...

Qua water in de kruipruimte: zolang er in de kruipruimte geen lassen/aftakkingen zijn gemaakt, is het wel te overzien. Uiteindelijk hebben elektrakabels (XMvK, YMvK) een mantel van pvc. Dus dat is zou, als 't onbeschadigd is, gewoon waterdicht moeten zijn. Er zijn misschien wel meer huizen in NL die in de winter wél water in de kruipruimte hebben dan geen.
Degene die ons huis aan het verbouwen was had vanuit binnenshuis de ruimte in de inbouwdoos dichtgekit. Was een kleine ruimte. Werd vochtig door de kruipkelder denk ik in de herfst/winter. Ik zal hier nog naar kijken. Bedankt voor de tips, heel handig!

De ALS valt nu sinds vorige week donderdag uit, sinds de storm. Ik vermoed dat het met de elektra te maken heeft die naar buiten loopt. Telkens viel de ALS uit als wij groep 1 (oa voor elektra naar de tuin) ingeschakeld hadden. Het is nog geen een keer voorgekomen dat de ALS uitviel en wij groep 1 hadden uitgeschakeld. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romborum
Heb je de tuin nu losgekoppeld?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24
In mijn geval was de CV ketel de oorzaak, mocht dat een oud beestje zijn, zou dat ook nog kunnen. Op groep 4 zie ik dat jij die hebt zitten :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
JS0180 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:45:
[...]

Als ie opgesplitst zit vanaf dat stopcontact is het voldoende om daar die kabel even los te halen. Bij voorkeur even een lasdopje op de kabel (ook al kan daar dan geen spanning meer op staan). Vanuit de meterkast heb je dan aan die groep alleen dat stopcontact zitten en de doorverbinding naar buiten is dan even los.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Dit weekend heb ik helaas niet veel tijd gehad om de tuin elektra los te koppelen van de groep. Ik ben wel verder gegaan met het testen van andere groepen (telkens 1 groep uit en de rest aan).

Vrijdag was de laatste keer dat de ALS was uitgegaan. Toen hadden we alle groepen aan. Het valt mij op dat de ALS tot nu toe alleen uitvalt als alle groepen aanstaan. Sinds afgelopen vrijdag hebben we telkens 1 groep uit (we testen verschillende groepen) en het is nog niet uitgevallen. Tot zo ver onze zoektocht. Ben benieuwd hoe het de komende dagen zal verlopen als we telkens 1 groep uit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
JS0180 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:20:
Dit weekend heb ik helaas niet veel tijd gehad om de tuin elektra los te koppelen van de groep. Ik ben wel verder gegaan met het testen van andere groepen (telkens 1 groep uit en de rest aan).

Vrijdag was de laatste keer dat de ALS was uitgegaan. Toen hadden we alle groepen aan. Het valt mij op dat de ALS tot nu toe alleen uitvalt als alle groepen aanstaan. Sinds afgelopen vrijdag hebben we telkens 1 groep uit (we testen verschillende groepen) en het is nog niet uitgevallen. Tot zo ver onze zoektocht. Ben benieuwd hoe het de komende dagen zal verlopen als we telkens 1 groep uit hebben.
Opeenstapeling van lekstromen over alle groepen zou ook kunnen.

Pagina: 1