Wat kiezen, zonnepanelen, hybride warmte pomp of airco's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montana81
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 23:30
Beste mensen, Ik zie door de bomen het bos niet meer. De volgende situatie is er. Wij hebben( sinds april ) een woning semi bungalow uit 1987 welke voorzien is van dubbelglas en beneden vloerverwarming. We hebben in de woonkamer en master slaapkamer een multi split unit hangen waarmee we ook kunnen verwarmen. Er liggen nu 16 zonnepanelen op van 25 jaar oud. Deze wekken ik gok een beetje want het zijn geen slimme ongeveer 2000kwh op jaarbasis. We hebben een CV ketel hangen valliant HR van 17 jaar oud. Deze doet het nog goed maar zal zeker niet de zuinigste meer zijn.

Door de service monteur van de ketel werd verteld dat de ketel aan het einde van zijn leven is en er rekening gehouden moet worden dat hij vervangen moet gaan worden. Nu ben ik me wat gaan verdiepen in een hybride warmte pomp en heb hier een offerte voor liggen. Een 6 kw Weheat unit. Maar dan zit ik dus nogsteeds met de oude CV ketel ernaast. Welke dus nog bij het bedrag opgeteld moet worden en oude zonnepanelen die het hoge stroomverbruik niet kunnen compenseren.

Nu zit ik zelf te denken om de zonnepanelen te vervangen en een extra multisplit unit te laten plaatsen in de overige slaapkamers. Ik wil de CV ketel dan alleen gebruiken om de vloerverwarming te kunnen gebruiken zodat we geen koude voeten hebben en de badkamer te verwarmen.

De prijzen laat ik even buiten beschouwing maar wat zou nou de logische keuze zijn.

1 nieuwe 6kw weheat warmte pomp met oude zonnepanelen
2 nieuwe zonnepanelen en volgendjaar een hybride warmtepomp
3 nieuwe zonnepanelen en airco's laten plaatsen

Ik hoor graag van jullie en als er meer informatie nodig is dan geef ik die graag.

Tony

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-10 08:18
De kosten van warmte opgewekt met een warmtepomp zijn de helft van die met gas. Ook zonder zonnepanelen ben je dus nog steeds een stuk goedkoper uit qua verbruik. Je zonnepanelen zijn dus een leuke aanvulling, maar presteren juist het minst als je ze het hardst nodig hebt. En zonder salderen wordt het dan lastiger. Je kunt ze best los van de warmtepomp beschouwen en evt vervangen wanneer het het beste past.

Airco’s zijn ook warmtepompen maar presteren vaak niet zo goed wanneer het echt kouder wordt.

Bierviltje:
Gas: 1,30 euro / m3 gas en levert max zo’n 8,8kWh warmte, dus ca. 0,14 euro per kWh warmte
Warmtepomp: 0,32 euro / kWh elektra en levert 4 kWh warmte per kWh elektra, dus 0,32/4=0,08 euro per kWh warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montana81
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 23:30
De warmte pomp die ons geoffreerd is is een Weheat sparrow 6kw. Het klinkt allemaal mooi en nu vooral met de subsidie die er op zit. Het enige wat dan blijft is dat de cv ketel van 17 jaar er blijft hangen. Die wordt dan alleen gebruikt voor bij extreme kou en het douchewater als ik het goed begrepen heb. Overgaan naar een full electric is denk ik niet mogelijk in ons huis omdat we geen ruimte hebben voor een grote boiler.

De warmte die de airco's afgeven die we nu hebben hangen is zeker niet zo comfortabel dan de vloerverwarming dus die optie valt een beetje af denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
4. Isoleren. Tenzij je graag veel stookt. Qua volgordelijkheid ook de juiste stap. Als je later gaat isoleren is je gekochte warmtepomp ineens overbemeten.

[ Voor 58% gewijzigd door pagani op 08-12-2024 16:55 ]