delpit schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:24:
[...]
Mooi dat jij blijkbaar niet “erg dom” bent. Voel je je daar nu beter bij? Wees blij dat mensen hun ervaringen delen, jouw soort misplaatste superioriteit zorgt alleen maar voor succesvoller criminelen.
Hier zijn 2 dingen te onderscheiden:
- iemand is dom
- iemand doet iets doms
Je laten oplichten -door een welbekende oplichtingstruuk = telefoontje van de bankmedewerker, of paypal, of cardstop of whatever- is iemand die iets doms doet.
Dat impliceert daarom niet dat de persoon in kwestie over de gehele lijn dom is en dat wordt ook niet beweerd.
Dat is iets dat in dit soort discussie zo vaak terugkomt dat het op den duur ergerlijk is.
De meest intelligente mensen begaan wel 's een stommiteit.
Zeggen dat het dom is om je te laten oplichten (zelfs op een gestrest, onbewaakt moment) is niet hetzelfde als zeggen "je bent dom, want je liet je oplichten"...
...mensen moeten 's wat minder lichtgeraakt worden hierover: als ik mijn bankgegevens doorgeef aan telefoon en/of erin mee ga om op vraag van de zogenaamde bankmedewerker appjes zoals remote desktops te gaan installeren, dan is dat dom van me en dan heeft iedereen het recht om me daarop te wijzen en het ook uit te spreken dat dat dom van me was... dat wil daarom niet zeggen dat *ik* dom ben en die nuance zal ik wel snappen.
Anderzijds wil het niet zeggen dat, als ik van mezelf zeg: "mij zal het niet overkomen", dat ik me zo superieur voel, of van mezelf vind dat ik zo ontzettend intelligent ben... het wil alleen zeggen dat ik weet dat ik me niet zal laten vangen aan de al lang(!) veelvoorkomende standaard-riedeltjes van telefoonoplichting, neen, ook niet op een onbewaakt en buitengewoon stresserend moment. En dat is denk ik wat @
de Peer ook bedoelt.
In de tijd dat het nog niet verboden was hadden ook telemarketeers 0,0 kans bij me.
Het heeft niet te maken met intelligentie maar met een standaard terughoudende ingesteldheid, gevoelige BS-sensor en me nooit, nergens niets te laten aanpraten: altijd dubbelchecken en het metéén door hebben als ze op urgentie spelen en dan blokkeer ik ook meteen.
Zoals hier al gezegd: het is niet dat dit soort oplichting nieuw is, het speelt al +15 jaar en wekelijks staan er artikels over in allerlei kranten.
- Het kan velen overkomen, maar niet iedereen.
- Dat wil niet zeggen dat alléén de dommerds vatbaar zijn.
- Je toch laten vangen is niet slim en dat moet ook gezegd kunnen worden: leermoment en uit je fouten leer je (tegenwoordig mag je nog amper zeggen als iemand een fout maakte of iets doms deed, je zou 's iemands gevoelens kunnen raken..

)
Nuance.
[
Voor 8% gewijzigd door
PinusRigida op 30-12-2024 17:07
]