Ongevraagde overstap van energielevering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ikzelf ben sinds dat ik een aantal maanden op mijn eigen woon blij met energieleverancier A (een bekende speler in de energiemarkt). Opeens kreeg ik afgelopen maandag een legitieme mail met het onderwerp 'Informatie over uw overstap' met mijn naam etc.... van hun waarin stond vermeld dat ik vanaf 1 januari 2025 over zal stappen naar een andere leverancier. Welke konden ze mij niet vertellen...

Ik heb nooit contact gehad met een andere leverancier, en ik heb ook nooit toestemming gegeven om naar een andere energieleverancier over te stappen. Ik heb heb dus energiebedrijf A gebeld, en ze konden mij niet vertellen naar wie ik zou overstappen. Ook drong de vraag niet door hoe het mogelijk is dat ik zonder toestemming te geven zou overstappen naar een ander energiebedrijf. Hun enige advies was om te wachten tot 1 januari 2025, en dan terug te bellen zodat ze het zouden uitzoeken. Fijn, maar dan zit ik dus ongevraagd bij de nieuwe energieleverancier, en daar heb ik geen trek in.

Afijn, ik heb dus even netbeheerder Stedin gebeld, en gevraagd of ze mij konden vertellen wie de aanstaande leverancier B zal worden, met het hele verhaal erbij. En dat konden ze mij vertellen. Mooi! Ik heb energiebedrijf B (ook een hele bekende) even gebeld en de situatie uitgelegd, en ze gaan het uitzoeken. Ze hadden nog geen inzicht in de nieuwe klanten, maar woensdag weten ze meer. Ze bellen terug.

Nu vraag ik mij af: Hoe is het mogelijk dat ik opeens zonder toestemming of handtekening een andere leverancier krijg? En zijn er anderen die dit ook wel eens hebben meegemaakt? En wat zijn jullie stappen die jullie hebben doorlopen om dit recht te breien?

Ja, voor mij binnen een maand, jawel... een drukke decembermaand)... :/ ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
Dat kan vrij makkelijk gebeuren, misschien heeft iemand bij aanmelding jouw adres opgegeven als foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 05:34
Hugo__Boss schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:25:
Dat kan vrij makkelijk gebeuren, misschien heeft iemand bij aanmelding jouw adres opgegeven als foutje.
Bovenstaande kan vrij gemakkelijk inderdaad.
Eigenlijk ook erg bijzonder dat dit zo makkelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hugo__Boss schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:25:
Dat is namelijk makkerlijker om over te stappen zonder teveel poespas, je hoeft enkel maar een aders optegeven en voila, je bent overgestapt.

Is geen bug, is een feature 8)7

Is mij ook gebeurt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@AW_Bos Neem zo snel mogelijk contact met op je eigen energieboer en leg het probleem uit!

Switchen van zorgverzekering is net zo makkelijk als switchen van energie leverancier. De nieuwe zegt de oude op.

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 07-12-2024 11:25 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mogelijk dat iemand met een praktisch gelijke Postcode / huisnummer combinatie wel een nieuw contract heeft besteld, en dat er bij wijze ipv 5445 AB 5454 AB van gemaakt is per abuis...

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou in ieder geval schriftelijk (mail) met ze gaan communiceren.

Bij beiden aangeven dat je geen toestemming gegeven hebt voor een overstap.
Bij A aangeven dat ze daar niet aan mee moeten werken en je je huidige contract wilt behouden.
Bij B aangeven dat ze geen geldig en ondertekend contract hebben en geen geldige machtiging. En dat ze deze aanvraag annuleren.

Uiteindelijk kan je nog een melding bij de ACM doen over deze gang van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb al contact opgezocht met mijn eigen energieboer, maar die wil liever dat ik 1 januari terug bel. Meh.... Dat is veel te laat.

Ik heb inmiddels al een mooie mail klaarliggen die ik dit weekend naar hun toestuur. Wordt vervolgd!

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 07-12-2024 11:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Goed, we zijn weer een weekje verder, en ik ben de afgelopen paar uur wat meer opgeschoten nadat ik een hoop gebeld heb met huidige energieleverancier A, de ongevraagde energieleverancier B en Stedin.

Van mijn huidige energiebedrijf A ben ik deze week teruggebeld dat ik op of rond 31 december met hun contact moet leggen, maar ik vind dat een beetje laat. Een ongevraagde opzegging moet toch binnen no-time teruggedraaid worden, lijkt mij. En de dagen na kerst wil ik graag benutten om zorgeloos even bij familie langs te gaan dan te bellen.

Van Stedin weet ik nu dat ik een EAN nummer heb, en die hebben ze ook doorgegeven, en die kan je overigens ook via hun site inzien. En volgens hun kan ik daarmee bij B een 'heron' (?)-procedure opstarten om het contract van B naar A terug te brengen. Klinkt voor mij simpel, maar voor B is dat blijkbaar niet simpel omdat ze geen aanmelding van mij hebben, en weinig kunnen betekenen. Na aandringen ben ik momenteel zover dat de nummer van de meter klopt, om problemen uit te sluiten, maar ze zien 'iets vaags' over huisnummertoevoeging 5, terwijl ik op huistoevoegingsnummer 6 woon. Ik vermoed dat de buurman misschien een leesbrilletje nodig heeft? Ik ga hem eens vragen zodra hij thuis is.

Zojuist hing ik nu dus bij B weer aan de telefoon en ze gingen tegelijkertijd bij Stedin vragen hoe dit zit, want zij komen er ook niet uit.

Okee! Inmiddels wordt er intern een procedure opgestart om mij weer aan te melden bij Budget Energie. Dus als het goed is, krijg ik straks/binnenkort een mailtje waarin staat dat ik weer terug ben. Hopelijk is dat ook zo, en hoef ik niet weer de hele bel-mallemolen in te gaan, met de wachtmuziek die ik inmiddels wel kan dromen. maar misschien bellen ze nog terug als er meer dingen spelen. Al zou ik niet weten wat ;)

Wordt vervolgd, en hopelijk met een goed einde....

Het wordt hoognodig tijd om zulke dingen via IDIN te laten gaan voor verificatie. Iedereen heeft tegenwoordig wel een bankapp of random-reader in huis om zo een overstap mogelijk te maken. Als PostNL dit kan voor een account op hun site, om het adres te verifiëren, dan moet het ook voor energieboeren makkelijk kunnen. En voor de ouderen: Stuur ze een papieren brief met de vraag voor een handtekening en retourenvelop, zoals 1995 al riep ;).

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:51
Checkt IDIN ook het adres? want daar gaat het vaak fout. Je kunt vrij makkelijk checken of ik ik ben, maar of het adres ook klopt....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:07
Wat een gedoe. En als je niets van je had laten horen dan had dus de buurman de rekening betaald. Kan me voorstellen dat het bij adressen met toevoegingen wel eens mis gaat.

Maar het kan wel: je kan op elk adres, of eigenlijk elke meter, een energiecontract afsluiten. Er is geen noodzakelijlke koppeling tussen een persoon en een adres en een meter. BV verhuurders die wel de energie betalen maar niet zelf op het adres wonen of gevestigd zijn.

Dus ik denk dat dit een gevalletje is van: we accepteren dat dit af en toe fout gaat. Ook al omdat het risico bij de contractant ligt: de financiele schade ligt bij degene die het verkeerd invoert. En alles kan met terugwerkende kracht weer ongedaan gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:44
Kalentum schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:19:
Ook al omdat het risico bij de contractant ligt: de financiele schade ligt bij degene die het verkeerd invoert. En alles kan met terugwerkende kracht weer ongedaan gemaakt worden.
Ik vraag me af in hoeverren dit ongedaan gemaakt kan worden in de systemen van verschillende leveranciers.
Het zou me niets verbazen als je contract wel degelijk afgesloten wordt en je uiteindelijk op een nieuw contract wordt gezet, met bijvoorbeeld weer consequenties voor salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
emielbf schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:39:
Checkt IDIN ook het adres? want daar gaat het vaak fout. Je kunt vrij makkelijk checken of ik ik ben, maar of het adres ook klopt....?
Volgens mij is dat wel de bedoeling. Iedereen die bankzaken doet, moet over een correct adres beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Kalentum schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:19:
Wat een gedoe. En als je niets van je had laten horen dan had dus de buurman de rekening betaald. Kan me voorstellen dat het bij adressen met toevoegingen wel eens mis gaat.
En vooral als je in het kadaster op VI woont, en er bij de voordeur een kleine 6 naast het gedeelde huisnummer is aangebracht. Sommige administratieve systemen ziet het weer als gedeelde huisnummer+6, dus als voorbeeld 716, en de postbode zal weer flink gaan zoeken.... :X (nu zijn dit wel huisnummers die zelden voorkomen, maar toch...)

Ik verwacht nog wel wat meer trubbels met andere partijen komende jaren... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 14-12-2024 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:38
Ik heb hierdooor bijna mijn buurvrouw afgesloten.

Voor de gemeente woonde ik op 178-3 maar voor liander, KPN enzovoort woonde ik op 178-4
Dit kwam omdat het huis beneden als 178-H werd gezien door de gemeente maar door energie bedrijf 178-1

Daar ga je dan de mist in.

Ja, extra huizen bouwen als er bedrijven gezeten in een bestaande straat of huizen splitsen, levert allemaal problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb niet het idee dat er in mijn geval huizen zijn gesplitst. Maar ik gok dat bij de bouw in 1967 maar vijf huisnummers aan de even kan konden worden toegezegd terwijl er 14 huizen zijn. Aan een zijde hebben ze een nette oploop met even getallen, maar aan de achterkant van het complex een daaropvolgend huisnummer met een toevoegsel van 1 t/m 8.

Maar ik snap dat het splitsen het nog lastiger maakt, en vooral in de komende tijd. Niet alleen voor elektra, de bijbehorende administratie van die partijen, maar ook voor telecom zaken, waardoor het voor monteurs weer lastig wordt om de aansluiting (ISRA) te vinden.

Maar vanmiddag ga ik toch even met mijn buurman praten. Misschien zit de crux daar wel.

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 14-12-2024 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Het leuke aan de geliberaliseerde markt waarin men het kinderlijk eenvoudig wenst te maken om over te stappen net om mensen aan te moedigen regelmatig eens te kijken of ze nog wel bij de, voor hen, beste leverancier zitten.

Wel ben ik van mening dat bij elke overstap telkens het de klant is die het EAN nummer moet aanleveren om te verifieren dat men wel de juiste meter heeft. Postcode en huisnummer nodigen uit tot vergissingen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 21:56
Heb het ook aan de hand gehad begin van het jaar. Net een maand in onze nieuwbouwwoning en toen ook dat mailtje. Buren aan weerskanten van mij hetzelfde verhaal.

Vind het belachelijk dat het zo makkelijk kan. Zet dan op z'n minst in het mailtje van de huidige leverancier een zinnetje van "Heeft u niks aangevraagd? Klik hier om te annuleren" oid.

Als je een account aanmaakt bij Stedin kun je daar ook zien wie de leverancier is.

Het is een hoop administratief gedoe waar je zelf niet om gevraagd hebt. Kan dat soort dingen ook moeilijk uit m'n hoofd zetten dus blijf er dan druk mee tot het weer opgelost is :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 07:23
Is bedrijf a niet failliet gegaan? Misschien maken ze zich klaar maar willen het nog niet publiekelijk aangeven waardoor ze zeggen wacht tot 2025.

Zo niet dan is dat sowieso raar dat ze zeggen even wachten.

Gewoon aangeven dat je bij a wilt blijven en b bellen dat het niet doorgaat.

[ Voor 16% gewijzigd door ilaurensnl op 15-12-2024 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Er lijkt me geen sprake van een (aankomend) faillissement. We spreken over twee bekende organisaties. Misschien had ik ze achteraf wel bij naam kunnen noemen, maar ik vond dat bij het starten van dit topic even niet relevant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Het was even stil gebleven, en vandaag kreeg ik deze mail binnen van de energieboer waar ik een contract heb lopen:
Na navraag bij de betreffende partijen is geconstateerd dat de levering van gas [en/of] elektriciteit op uw adres **adres** onterecht is beëindigd. Dit is gebeurd per 01-01-2025. Wij draaien dit de eerstvolgende werkdag terug. Het zal zijn alsof u nooit bij ons bent weggeweest. Het contract dat u bij ons had wordt hersteld. Welkom terug!
Eind goed, al goed! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:55
Mooi zo! Let wel even op, mocht je zonnepanelen hebben. Dat er geen 'knip' wordt gemaakt waardoor je saldering misloopt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
hesselbeertje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:47:
Mooi zo! Let wel even op, mocht je zonnepanelen hebben. Dat er geen 'knip' wordt gemaakt waardoor je saldering misloopt.
Goeie, ik zal eens opletten. Dankjewel!

Pagina: 1