Hoge lumen lamp die te zien is op 1500m afstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
Ik zoek een?
ledlamp/laser op batterijen die op 1500 meter zichtbaar is (in het donker)

Wat is je budget?
10-50 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om op 1500 meter zichtbaar te zijn in het donker
Ik wil de lamp onder een ballon hangen en op een afstand van 1500 meter de lamp nog kunnen zien

Wat heb je zelf al gevonden?
op Amazon e.d. kom ik veel lampen tegen die zoiets zouden moet kunnen. Ik zou er een paar kunnen kopen en deze testen. Dit kost flink wat tijd en is niet duurzaam. Daarom hoop ik dat iemand hier ervaring heeft met lange afstandsverlichting op batterijen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een laser met voldoende vermogen om 1500m te kunnen schijnen mag je als particulier niet hebben volgens mij, heb je vergunning voor nodig enzo. Is nogal link als je dat ergens dichterbij op schijnt ;)

Onder een ballon zeg je ..wat is je use case precies? Weerballon oplaten? En heb je al bedacht dat als dat ding op die afstand hangt, die lamp tegen weer en wind en koude moet kunnen?
Zou verwachten dat je ergens bij vliegtuig onderdelen zou moeten zoeken. Markering verlichting ofzo. En bedenk je ook dat dat niet perse een licht lampje of lichte accu gaat zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
Een gewone lamp die voldoende vermogen heeft mag al helemaal niet, die moet namelijk nog veel feller zijn dan een laser (lassr is meer gefocused licht, dua lichtsterkte neemt minder snel af met afstand).

Moet het blote oog het kunnen zien? In het donker of overdag? Want een lampje in volledig donkere ruimte kan je van heel ver zien.

Lux = candela / afstand^2

Minimale lichtsterkte dat zichtbaar is voor menselijk oog is 0.1 lux. Tegen zwarte achtergrond... 10^-6 lux

Ervan uitgaande dat je wolkloze hemel hebt, ergens in de Sahara dus weinig luchtvervuiling.
Om een lamp op 1500 meter te kunnen zien:
Lichtsterkte = 10^-6 * 1500^2 = 0,225 cd

1 cd = 4 pi lumen
Dus je lamp moet minimaal 2,8 lumen hebben.

is heel veel :)

Ps voor een laser hoef je niet x 4pi te doen, want geen sterradiaal. Dan is het 225.000 lumen, nog steeds heel veel.

[ Voor 47% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2024 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:32

DropjesLover

Dit dus ->

Mag je zomaar een ballon oplaten die 1500m hoog gaat?
Onderzoek zoals weerballonnen zijn aan regels gebonden.

Op 1500m is het niet warm, maar ook niet zo koud als op 10km hoogte, over temperaturen zou ik me niet zo zorgen maken.
Bedenk dat je autolampen (groot licht) ook op kilometers afstand kan zien, maar dat is gestuwd door een reflector en lens/glas.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wil je 360° schijnen of een gefocuste straal naar 1 plek?
Indien gefocust: hoe richt je die?
Indien 360°: hoe wil je dat met een laser doen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Maar ik denk dat je zoiets zoekt: https://www.speeddrones.n...-voor-drone-of-plane.html

Let wel: als je dingen laat vliegen in het donker, zeker op hoogte, is zoiets gewoon verplicht. Maar gezien je vraagstelling vraag ik me af of je überhaupt over dergelijke zaken hebt nagedacht.

Nog steeds wel benieuwd naar je exacte use case :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Goedemorgen,

dank voor de goede antwoorden.

use case: ik wil op 250m hoogte een lampje laten branden die zichtbaar is op max 1500 m. De achterliggende gedachte is dat ik wil zien vanaf welke plekken in de omgeving je het lampje nog ziet. Dit omdat de gemeente bezig is met plannen voor windenergie op 800 meter van ons dorp.

Een weerballon is redelijk goedkoop en je hebt er geen vergunning voor nodig (drone wel). Daaronder kan een lamp met touw. Echter, zoals jullie al aangeven, moet dit een krachtige lamp zijn... te krachtig (die binnen budget past) als ik de reactie van @99ruud99 lees.

Wat ik me dan wel afvraag; de lamp die @The Eagle aandraagt is op 3 km zichtbaar en past perfect binnen het budget. Maar dit strookt toch met de berekening van @99ruud99 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:58:
Minimale lichtsterkte dat zichtbaar is voor menselijk oog is 0.1 lux. Tegen zwarte achtergrond...
Weet je zeker dat dat klopt? Hier, rechtsboven op de 1e pagina, lees ik iets over 10^-6 lux. Dat scheelt een factor 100.000 . Wel mooi dat je het uitrekent.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 07-12-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Inderdaad https://www.researchgate....toreceptors_fig2_50297383 hier spreken ze ook over 10^-6 cd/m2.
Had eerst "gewoon bovenste link" gepakt in Google, die zei 0.1 lux.

Let wel, deze lichtsterkte wordt enkel door rhodopsin bepaald, dus enkel rood licht, en dit neemt met leeftijd snel af (nachtblindheid). Zorg dus voor rood licht, of je mag al snel een factor 10.000 hoger zitten - vanaf dan ga je ook andere kleuren waarnemen).

Dan zou dat uitkomen op minimaal 2.2 lumen... Dat is prima haalbaar :)

Let wel, je moet wel feller zijn dan omliggende sterren, en die zijn vaak meer dan 2 lumen.

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Volgens Wiki is Venus op zijn helderst (vraag me niet hoe helder dat is) 140ulux. Zal je vast kunnen zien dan, en als je hem laat knipperen zal je hem misschien ook nog kunnen herkennen.
BasZer schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:23:
Wat ik me dan wel afvraag; de lamp die @The Eagle aandraagt is op 3 km zichtbaar en past perfect binnen het budget. Maar dit strookt toch met de berekening van @99ruud99 ?
Nu zou ik die marketing claims ook met een korreltje zout nemen.

Overigens is 800m een heel eind weg, en als de conclusie is dat het moeilijk is ene lamp te vinden die midden in de nacht dan nog zichtbaar is, dan onderbouwd dat vooral het idee dus dat 800m een heel eind is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
@BasZer ik heb de formule kloppend gemaakt.
De sensitiviteit van je ogen is niet 0.1 maar 10^-6 lux.

Dus lamp van minimaal 3 lumen tegen zwarte achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-09 22:04
Kan je niet beter een drone gebruiken?
Die hebben namelijk al navigatielichten, groen en rood die knipperen.
Dat valt makelijk van de sterren te onderscheiden.
Bij heldere hemel zijn vliegtuigen 's nachts ook goed zichtbaar en die vliegen makkelijk enkele kilometers hoog.

Dus iemand die met een drone 250m hoog vliegt en dan iemand die in de omgeving rondrijdt om te zien waar je die overal kan spotten.

Edit: wel opletten met regelgeving, ik weet niet hoe hoog drones mogen en kunnen. Maar als er een windmolen komt zal het wel niet in een vliegroute zijn vermoed ik.

[ Voor 16% gewijzigd door rocket23 op 07-12-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kun je niet iets met een xeon stroboscoop lamp?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:56
rocket23 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:07:
Kan je niet beter een drone gebruiken?
Die hebben namelijk al navigatielichten, groen en rood die knipperen.
Dat valt makelijk van de sterren te onderscheiden.
Bij heldere hemel zijn vliegtuigen 's nachts ook goed zichtbaar en die vliegen makkelijk enkele kilometers hoog.

Dus iemand die met een drone 250m hoog vliegt en dan iemand die in de omgeving rondrijdt om te zien waar je die overal kan spotten.

Edit: wel opletten met regelgeving, ik weet niet hoe hoog drones mogen en kunnen. Maar als er een windmolen komt zal het wel niet in een vliegroute zijn vermoed ik.
Als je met aan typische drone in de Open Categorie vliegt, mag je maximum 120m hoog gaan.
Ook voor ballonnen is er een wetgeving die je moet volgen. Dit is hetgeen wat ik terug vind voor België: https://mobilit.belgium.b..._Aviation_NL_FR_gdf12.pdf en voor Nederland : https://wetten.overheid.nl/BWBR0007094/2014-12-12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Goedemorgen,

use case: ik wil op 250m hoogte een lampje laten branden die zichtbaar is op max 1500 m. De achterliggende gedachte is dat ik wil zien vanaf welke plekken in de omgeving je het lampje nog ziet. Dit omdat de gemeente bezig is met plannen voor windenergie op 800 meter van ons dorp.

Een weerballon is redelijk goedkoop en je hebt er geen vergunning voor nodig (drone wel). Daaronder kan een lamp met touw. Echter, zoals jullie al aangeven, moet dit een krachtige lamp zijn... te krachtig (die binnen budget past) als ik de reactie van @99ruud99 lees.

Dus eigenlijk een windmolen nabootsen. Dan kun je beter op zoek gaan naar de wettelijke vereisten voor zo'n lampje op een windmolen, die zijn namelijk gewoon bekend. Mooie start voor je zoektocht: https://www.stibbe.com/nl...es-hoe-zit-het-ook-alweer
Heet dus obstakel verlichting voor een windturbine. Das iets anders dan een windmolen ;)

Bedenk je ook dat de hoek waaronder je kijkt en waar het lampje op de windturbine zit bepalend is of je een lampje ziet of niet.

Ga je zoiets op 800m zien? Ja, rood lampje. Is het zo fel dat je er last van hebt? Nee. Ik zou me eerder zorgen maken over evt geluid van de wieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
Geen idee wat je probeert aan te tonen maar 800m van het dorp lijkt me "voldoende ver" voor een vergunning. En om je een idee te geven: Ik zie momenteel vanuit mijn begane grond werkkamer een stuk of 10 windmolens op grofweg 8.000 meter (hemelsbreed) met tussen mij en de molens een stadje en nog een dorp, een rivier, 2 dijken, een flink aantal bomen. Overdag is de witte verlichting prima zichtbaar, in de avond/nacht de rode verlichting. En da's een goed iets - de laatste keer dat de verlichting onvoldoende was hing er een Apache in de kabels.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Goedemorgen,

Oh jee.. is het niet makkelijker gewoon een bestaande windmolen op te zoeken en te kijken van hoever je dat nog ziet?

Mooi om te horen dat de gemeente werk maakt van de energietransitie btw d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 07-12-2024 12:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:59

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik vraag me af wat je eigenlijk wil bereiken. Ik kan je nu al op een blaadje geven dat je de lichtjes zal kunnen zien.

Wil je de bouw tegen houden of zo? Dat gaat je niet lukken op deze manier. Er zijn ongetwijfeld lichtbronnen dichterbij die meer licht geven zoals reclameborden of lantaarnpalen. Dan ga je nooit iemand overtuigen dat de lichtjes op een windmolen op 800 meter afstand meer overlast geven (als dat je doel is want ik heb geen flauw idee wat je probeert te bewijzen).

[ Voor 8% gewijzigd door RoamingZombie op 07-12-2024 12:25 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:17
Hier staan de meest dichtbij gelegen exemplaren ook binnen de kilometer grens. Ik zie ze amper omdat er bomen voor staan maar vind het in ieder geval geen fraai gezicht. Waar ik woon is in 30 jaar het aantal zichtbare windmolens van 3 naar 53 gegaan. Leve de vooruitgang. Ik zag stukken liever de stoomwolken van de centrale in Geertruidenberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Goedemorgen,

Op vakantie reed.ik een rondje rond het meer. Overdag was mijn fiets-led-lamp te.zien over een afstand van cam 1km. Dit fietslampjes was gewoon een batterij led lamp van wellicht 1 Watt. Uiteraard is dit licht wel gebundeld, maar ook niet zeer gericht: het is een lage brede lichtstraal. Als je het licht beter gebundeld dan kan je nog veel grotere afstanden halen lijkt me, alleen zal je de lamp dan alleen op zeer specifieke plaatsen kunnen zien. Wellicht kan je een lamp later roteren en telkens wat van hoek laten variëren.

Verder snap ik de use case nog steeds niet helemaal: wat wil je precies bereiken ivm de windmolens in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Volgens mij bedoelt TS dat de windmolens 250m hoog woren. Hij wilt kijken op welke plekken in het dorp je het puntje van de wiek kan zien. - Dit veranderd namelijk het uizicht van je dorp.
Een windmolen van 250m hoog is meestal een windmolen met een ashoogte van 15m en diameter van 20m

Maar hou er wel rekening mee dat je dan enkel het puntje van de wiek ziet.

Realistischer is dat je zegt "hoeveel zie ik op 20 meter hoogte". Dat is namelijk iets dat wel in t beeld valt- een puntje van de wiek niet. (dan heb je de wiek 1/2 van tijd in zicht - maar groot deel van de tijd slechts een klein deel van de wiek).

[ Voor 55% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat je van een molen ziet is vooral afhankelijk van wat er allemaal in je eigen buurt staat. Als ik 's ochtends opweg ben naar de snelweg om naar het werk te rijden moet ik eerst nog een dorp door, aan de oprit van die snelweg zijn dit jaar 2 windmolens geplaatst. Ver voor ik in het dorp ben, op 3,5km van die molens, zie ik die windmolens ook staan, maar eenmaal in het dorp, op 2,5 km van de molens, zie ik ze niet omdat de huizen in het dorp te hoog boven de horizon komen.

En ja, we hebben recent te horen gekregen dat er in de omgeving nog 5 molens gaan bijkomen, met een tiphoogte van 202m, waarvan de dichtste op 1100m van mijn deur komt te staan. Wat ik je al zeker kan meegeven is dat je op zoek moet gaan of vragen achter een kaart waar de contouren van zowel het geluid (want ze maken wel wat lawaai als ze draaien) als de slagschaduw op zijn aangegeven. Dat geeft de belangrijkste impact weer die jij gaat hebben. Niets zo vervelend als een slagschaduw die voorbij je venster schuift terwijl jij binnen aan het werken bent.

We zijn verslaafd aan energie, aan elektriciteit. We kunnen niet meer zonder, we willen niet meer zonder. Maar we kunnen deze ook niet blijven opwekken met het verbranden van fossiele brandstoffen. Windmolens zijn onderdeel van de oplossing.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Bvanham schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:36:
Waar ik woon is in 30 jaar het aantal zichtbare windmolens van 3 naar 53 gegaan. Leve de vooruitgang. Ik zag stukken liever de stoomwolken van de centrale in Geertruidenberg
ik ga lekker even mee off topic;
die centrale werd (en wordt) echter wél gestookt op steenkolen en biomassa, en dat genereert best een hoop afvalstoffen. Dát doen die windmolens dan weer niet, en dat noem ik vooruitgang.
O ja, en die stoomwolken zijn natuurlijk niet schadelijk, maar de centrale heeft natuurlijk ook nog 'gewone' schoorstenen. De uitstoot daarvan zie je minder goed, maar is ook minder goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 18:46
Ik zou zeggen, ga eens aan de Duitse zijde van Koningsbosch kijken en luisteren. Daar staan er genoeg voor je 800m en met verschillende hoogtes, hou er wel rekening mee dat de windrichting heel belangrijk is. Regelmatig zomer's onder door gefietst en dan denk ik "stel je voor, zo'n wiek breekt nu af". En ja, je hoort ze wel, maar hoe gaat het spreekwoord ... Belangrijk voor jou is, hoe staat de wind het grootste gedeelte van het jaar?
Trouwens, ze hebben ook die rode knipperlichten voor vliegende dingen, zie ik al van heel veraf, maar ik weet dus waar ze staan (meerdere locaties).
De NATO (en wij ook) oefent wel vaker hier.

[ Voor 21% gewijzigd door n8tur3 op 07-12-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39

Theo

moederbord

Goedemorgen,

Ik gok dat je in het donker je lampje wil laten branden omdat je anders echt een bouwlamp op kernenergie nodig hebt :P

Mijn advies zou zijn om een knipperende lamp te gebruiken daar je deze beter kan zien en herkennen dan een gewone continue lichtbron. Ter indicatie, als je omhoog kijkt in het donker en je ziet een vliegtuig; dat rode knippertje dat onder de buik van het vliegtuig hangt dat je ziet is zo'n 150 watt led op 10 km afstand/hoogte, waarbij de led mooi in 180 graden rondschijnt. Wil je dus op 1500 meter (1/6e van de afstand) soortgelijke felheid hebben dat je je 1/62 van zo'n vliegtuiglichtje nodig, dus 1/36e van 150 watt aan LED. Ofwel; als je een rode 5 watt LED hebt die je laat knipperen (wat knipperen valt meer op) dan heb je al voldoende om het goed te kunnen herkennen in het donker. Wil je niet rood maar wel bijv wit licht dan zou je ook iets minder watt aan LED kunnen gebruiken.

En daarmee zoek je dus naar:
- Iets met ledjes die een goed rendement hebben
- iets van een paar watt (2-5 watt ongeveer)
- iets dat mogelijk meerdere kleuren heeft
- iets dat kan knipperen.

Misschien een hele simpele gedachte, maar heb je een bundel met kerstlampjes overwogen die werkt op een setje batterijen en 'maar' een paar uur mee kan gaan (ofwel, ze zijn fel). Dat is een kant en klare oplossing die aan alle eisen voldoet; het licht is fel genoeg, het knippert voor betere zichtbaarheid en het is kant en klaar.

Indien je lampjes kunt vinden die werken op 4 AA batterijen of meerdere/grotere batterijen, of met een leuke ingebouwde accu dan zou je al goed moeten zitten,

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 07-12-2024 23:15 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Is het niet gewoon veel makkelijker om voor de meetplekken te bepalen wat de afstand is tot de plaats van de molen en dan de hoek te berekenen? Dan kun je gewoon overdag rondrijden/-lopen. Eventueel kun je zelfs een foto maken en dan aan de hand van de hoek van de lens en de verhouding tot de hoek die je hebt berekend een windmolen in die foto tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:32

DropjesLover

Dit dus ->

Die windmolens ga je niet tegenhouden met een bezwaar vanwege een 's nachts knipperend licht op 800m afstand.
Zou wat zijn ook :X
Het hele land moet verbouwd worden omdat we al decennia veel te veel uitstoten / verbruiken, al decennia is bekend dat uitstel steeds duurder en ingrijpender wordt, en al decennia wordt er over geklaagd dat de kosten zo hoog zijn en "ja maar mijn uitzicht".

Laat ik zo zeggen, die knipperende lamp op 800m afstand en 250m hoog gaat echt niet je slaapkamer verlichten met gordijnen dicht.
Als je het wil testen, er zijn zat windmolens waar je langs kan rijden, even stil kan staan en ervaren.

Wij hebben een snelweg op 1000m afstand en een paar windmolens er langs. De windmolens zie ik soms een rood lampje van knipperen in de verte.
Wat het meeste geluid maakt, ook 's nachts, wanneer de wind "goed" staat... is de snelweg. Geen enkel geruis van de windmolens.

Edit, ik keek net even uit het raam in de richting waar ze staan. Nu de blaadjes van de bomen zijn goed zichtbaar.
Heeft, met lichten in huis uit, een zwakke straatverlichting buiten, gevoelsmatig de intensiteit van een zwak stand-by ledje.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 08-12-2024 00:43 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Na overleg over een geschiktere plek, verplaatst naar AZ.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1