BasZer schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:23:
Goedemorgen,
dank voor de goede antwoorden.
use case: ik wil op 250m hoogte een lampje laten branden die zichtbaar is op max 1500 m. De achterliggende gedachte is dat ik wil zien vanaf welke plekken in de omgeving je het lampje nog ziet. Dit omdat de gemeente bezig is met plannen voor windenergie op 800 meter van ons dorp.
Een weerballon is redelijk goedkoop en je hebt er geen vergunning voor nodig (drone wel). Daaronder kan een lamp met touw. Echter, zoals jullie al aangeven, moet dit een krachtige lamp zijn... te krachtig (die binnen budget past) als ik de reactie van @
99ruud99 lees.
Wat ik me dan wel afvraag; de lamp die @
The Eagle aandraagt is op 3 km zichtbaar en past perfect binnen het budget. Maar dit strookt toch met de berekening van @
99ruud99 ?
Ik gok dat je in het donker je lampje wil laten branden omdat je anders echt een bouwlamp op kernenergie nodig hebt
Mijn advies zou zijn om een knipperende lamp te gebruiken daar je deze beter kan zien en herkennen dan een gewone continue lichtbron. Ter indicatie, als je omhoog kijkt in het donker en je ziet een vliegtuig; dat rode knippertje dat onder de buik van het vliegtuig hangt dat je ziet is zo'n 150 watt led op 10 km afstand/hoogte, waarbij de led mooi in 180 graden rondschijnt. Wil je dus op 1500 meter (1/6e van de afstand) soortgelijke felheid hebben dat je je 1/6
2 van zo'n vliegtuiglichtje nodig, dus 1/36e van 150 watt aan LED. Ofwel; als je een rode 5 watt LED hebt die je laat knipperen (wat knipperen valt meer op) dan heb je al voldoende om het goed te kunnen herkennen in het donker. Wil je niet rood maar wel bijv wit licht dan zou je ook iets minder watt aan LED kunnen gebruiken.
En daarmee zoek je dus naar:
- Iets met ledjes die een goed rendement hebben
- iets van een paar watt (2-5 watt ongeveer)
- iets dat mogelijk meerdere kleuren heeft
- iets dat kan knipperen.
Misschien een hele simpele gedachte, maar heb je een bundel met kerstlampjes overwogen die werkt op een setje batterijen en 'maar' een paar uur mee kan gaan (ofwel, ze zijn fel). Dat is een kant en klare oplossing die aan alle eisen voldoet; het licht is fel genoeg, het knippert voor betere zichtbaarheid en het is kant en klaar.
Indien je lampjes kunt vinden die werken op 4 AA batterijen of meerdere/grotere batterijen, of met een leuke ingebouwde accu dan zou je al goed moeten zitten,
[
Voor 3% gewijzigd door
Theo op 07-12-2024 23:15
]