Gebruikers bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basic2me
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-08 19:05
Minimalistische gebruiker pc (headless en in rack)
Rack met 5 "gebruikers" (eventueel meer afhankelijk van kosten) voor verschillende OS-en, die dus een daadwerkelijke gebruiker simuleren. Ik ben de 5 gebruikers en wil ze hebben om te oefenen voor een functie als systeembeheerder en verdieping in beveiliging.

Gebruikers krijgen verschillende manieren om contact met het netwerk te maken, intern en externe mogelijkheden. Dit betekend dat een netwerkkaart met Eth wifi en bleu aanwezig moet zijn. Gebruikers verrichten geen intensieve taken, dus 8GB RAM en 128GB HDD/SSD is ruim voldoende, maar minder kan wellicht ook. Er worden geen visuele prestaties verwacht (headless) en een enkele USB poort is al voldoende.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk, het hoeft dus ook niet het nieuwste van het nieuwste te zijn, als het maar domweg werkt met een aantal verschillende OS-en van Windows en Linux.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
bang-for-buck, opties om over na te denken maar geen VM.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit plan is kostbaar. Je betaalt niet alleen voor het apparaat maar ook voor het verbruik, dat ongetwijfeld hoog zal zijn bij professionele (blade) servers. Het verbruik kan meer kosten dan de aanschaf als het altijd aan staat. Kijk dus naar operationele kosten. Let niet op de vorm (rack), maar op de inhoud.

Voor een systeembeheer en securityoefening is het niet nodig om met hardware te werken, dat kan ook met gevirtualiseerde netwerkadapters. Je kan desnoods enkele insteekkaarten gebruiken met fysieke MACs en die per stuk een op een doorleiden naar de VM. Kijk eens naar Linux virtualisatie, dat is tegenwoordig de industry standard. Veel commerciële virtualisatie is gebaseerd op Linux open source software.

Veel beheerders gebruiken hun eigen computer of een enkele remote computer onder Windows voor virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basic2me
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-08 19:05
Ik ga mij er in verdiepen, hartelijk dank voor de reactie en het is erg nuttig. Wanneer ik beter bekend ben met deze mogelijkheden dan kom ik er op terug.

Een filmpje voor mensen die het interessant vinden:

[ Voor 73% gewijzigd door Basic2me op 07-12-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-08 10:35
8GB ram is extreem veel voor een headless installatie. Gelijk welke computer kan met vmware (zelfs binnen windows) werken, of je kan proxmox installeren en verschillende systemen naast elkaar zetten. 2gb (linux) to 4gb (plain windows) is meer dan voldoende om te testen per VM

Ik heb een gewoon game pc'ke met 16 GB ram en kan hier de meest uiteinlopende setups bouwen. Uiteraard voor de meer complexe setups zou ik nu 64 of 128GB RAM insteken.

Een rack/blade server is duur, luid en tenzij je werkgever veel geld over heeft eigenlijk absoluut niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
En om het gewoon eens op een andere boeg te gooien:

Waarom niet ook gewoon 5 machientjes? Tik wat tweedehands cheapies op de kop, neem een grote kast of een paar extra kleine en klaar. Kun je aanzetten wanneer je wil, kun je ook parallel op werken.

USB+HDMI switch als je geen zin hebt om stekkertjes te wisselen is een optie.

Dan heb je een werkende omgeving als basis en kun je dus de basis eens oefenen. Vanaf daar zou je kunnen kijken of je kunt virtualiseren, maar in de tussentijd kun je dus wel al verder. Bij Vraag&Aanbod hier op de site komen voldoende beestjes voorbij waar je iets mee kunt. En vaak ook wel 128GB ssd's voor scherpe prijsjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Martijn.C.V op 10-12-2024 09:47 ]

Complimentje?