Vloerverwarming één kamer niet warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Ik woon al een tijdje in een nieuwbouwwoning met alleen vloerverwarming.
De zolder kamers hebben we nooit gebruikt dus deze stonden uitgedraaid.
Nu zijn we recent deze kamer gaan gebruiken maar de vloerverwarming werkt niet goed daar.
De aanvoer is wel warm (achterste slang op foto) maar de terugvoer blijft dezelfde temperatuur en de kamer wordt niet warmer.
Ik heb de doorvoer temperatuur al hoger gezet maar het euvel blijft.
Het zijn 2 groepen die naar die kamer lopen en beide hebben hetzelfde.
Op onderstaande fotos gaat het om de rechter 2 groepen.
Is het zo dat ik de overige groepen die wel goed verwarmen moet knijpen?
(Wellicht komt het omdat de rest beneden zit en deze kamer op zolder?)
Of is er iets anders aan de hand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhNOymeees6zrJ2ZclpEUv7fdHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtJ9VkUqMvssVYeMvghIcZyx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g28ah5FhrfauDI6fSf3ijZF4Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flRtBgnGL8BrwHmMaee5n5jp.jpg?f=fotoalbum_large

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Soms kun je ook aan de flow meter draaien om de flow af te knijpen. Geen idee of dat bij dit type ook het geval is.

Als dit type flow meter ook stelbaar is kun je die proberen te draaien, anders toch de aannemer aanspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:04
Zouden de slangen verkeerd kunnen zijn aangesloten? Dus de slang heen vertrekt keurig van de aanvoer balk, maar per abuis is de retourslang OOK op de aanvoer gezet?

Als je alle andere groepen dichtdraait met de blauwe knoppen dan moet er water door die twee overgebleven slangen gaan stromen.
Maar ook omdat die twee zo afwijkend gekleurd zijn denk ik dat er geen stroming is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Hhmm die opmerking over dat het op zolder is... Er kan lucht in zitten waardoor het niet doorstroomt. Ook dan kan alles dicht, (ook 1 van de twee slaapkamer groepen) en de pomp hoog (als je de kunt instellen bij jou systeem) dan hopen dat hij het door stuwt. Proces herhalen met de andere groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Tot slot kan je de gaan klooien met het losnemen van de aan en afvoerslangen en kijken of er überhaupt doorstroming is, maar dan wordt het wel een hele zondag ipv een halve namiddag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BorisErnst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 14:11
Groepen 11 en 12 lijken dicht te staan. Blauwe draaiknop lijkt hoger dan de andere knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spexxel
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-09 20:42
Ik zou zelf eerst testen met 1 van die twee groepen en de rest allemaal dicht draaien.
Dus probeer bijvoorbeeld met nr 12 en draai de blauwe van de rest dicht. Draai van nr 11 dan ook de aanvoer even dicht daarmee kan je gelijk de theorie van de verkeerd aangesloten slangen controleren (rode dopje omhoog dan kan je aan de (vermoedelijk zwarte) stelring draaien)
Dan kan je kijken
- of er flow is
- of de vloer warm wordt
- of de retour warm(er) wordt

Heb je trouwens automatische ontluchters op de leidingen zitten? Dan kan het lucht er mogelijk ook gelijk uitgeduwd worden als alles richting 1 groep gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
BorisErnst schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:38:
Groepen 11 en 12 lijken dicht te staan. Blauwe draaiknop lijkt hoger dan de andere knoppen.
Hoger is op mijn verdeler open. En dat is er eentje die verdacht veel op deze verdeler lijkt.
Er is inderdaad een verschil in hoogte te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
De flowmeters die bruin uitgeslagen zijn, lijken geen Flow te tonen, terwijl de heldere twee juist 1 l/m aan lijken te geven.
Of zie ik dat niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 22:06
Volgens mij is het die blauwe 10 die lager staat dan de rest, of ben ik nou kippig?

Wie het laatst lacht is traag van begrip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
tcw82 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:28:
De flowmeters die bruin uitgeslagen zijn, lijken geen Flow te tonen, terwijl de heldere twee juist 1 l/m aan lijken te geven.
Of zie ik dat niet goed?
Klopt hij geeft een flow aan als ik draai maar er komt na een dag nog steeds geen warmte uit.
doodindegoot schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:29:
[...]

Volgens mij is het die blauwe 10 die lager staat dan de rest, of ben ik nou kippig?
Nee je hebt gelijk.
Open is naar boven.
10 is uit en 11 en 12 staan helemaal open nu.

[ Voor 30% gewijzigd door madmaus op 06-12-2024 20:31 ]

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

de zolderkamers hebben wel een eigen thermostaat?
Want als ze die niet hebben dan gaat er niet veel gebeuren als t beneden bij de meter wel warm genoeg is...

Wat ook kan (en dat hebben wij in 1 kamer, lekker suf, ook een huis van een jaar oud...) is dat de thermostaat op de zolderkamers als t ware een slave is van de hoofdthermostaat. En dan gaat er ook niks gebeuren zolang de hoofdthermostaat het beneden warm genoeg vindt.
Kan de slave vragen wat ie wil, maar er zal niks gebeuren.

Die situatie hebben wij beneden in een zijkamer van de woonkamer (Waar woonkamer uiteraard hoofdthermostaat is). Kortom in de zijkamer is er wel een aparte thermostaat maar omdat het zo dom geinstalleerd is heb je er feitelijk niks aan.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Spexxel schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:09:
Ik zou zelf eerst testen met 1 van die twee groepen en de rest allemaal dicht draaien.
Dus probeer bijvoorbeeld met nr 12 en draai de blauwe van de rest dicht. Draai van nr 11 dan ook de aanvoer even dicht daarmee kan je gelijk de theorie van de verkeerd aangesloten slangen controleren (rode dopje omhoog dan kan je aan de (vermoedelijk zwarte) stelring draaien)
Dan kan je kijken
- of er flow is
- of de vloer warm wordt
- of de retour warm(er) wordt

Heb je trouwens automatische ontluchters op de leidingen zitten? Dan kan het lucht er mogelijk ook gelijk uitgeduwd worden als alles richting 1 groep gaat
Ja dit is wel een goede. Ik zal morgen eens alles dicht draaien en alleen de slaapkamer open.

Ik zou echt niet weten of er automatische ontluchters op zitten.
Kan ik dat ergens zien?
Nee naar boven is open in dit geval.

[ Voor 4% gewijzigd door madmaus op 06-12-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
kamstra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:32:
Want als ze die niet hebben dan gaat er niet veel gebeuren als t beneden bij de meter wel warm genoeg is...

Wat ook kan (en dat hebben wij in 1 kamer, lekker suf, ook een huis van een jaar oud...) is dat de thermostaat op de zolderkamers als t ware een slave is van de hoofdthermostaat. En dan gaat er ook niks gebeuren zolang de hoofdthermostaat het beneden warm genoeg vindt.
Kan de slave vragen wat ie wil, maar er zal niks gebeuren.

Die situatie hebben wij beneden in een zijkamer van de woonkamer (Waar woonkamer uiteraard hoofdthermostaat is). Kortom in de zijkamer is er wel een aparte thermostaat maar omdat het zo dom geinstalleerd is heb je er feitelijk niks aan.
Nee geen eigen thermostaat.
Hij gaat dus mee op de thermostaat van beneden.
Maar dat werkt niet goed.
Ik voel wel warmte maar er komt geen warmte terug.
De flowmeter werkt wel maar er komt totaal geen warmte in beide leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
peter13579 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:58:
Soms kun je ook aan de flow meter draaien om de flow af te knijpen. Geen idee of dat bij dit type ook het geval is.

Als dit type flow meter ook stelbaar is kun je die proberen te draaien, anders toch de aannemer aanspreken.
We wonen er al bijna 6 jaar dus ik denk niet dat se aannemer nog trek heeft hierin.
Maar ik zal eens kijken of de flowmeter draai.
De flowmeters bewegen wel als ik aan de knop draai als hij warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

madmaus schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:38:
[...]

Nee geen eigen thermostaat.
Hij gaat dus mee op de thermostaat van beneden.
Maar dat werkt niet goed.
Ik voel wel warmte maar er komt geen warmte terug.
De flowmeter werkt wel maar er komt totaal geen warmte in beide leidingen
Dat lijkt me dan het probleem te zijn.

De thermostaat beneden vindt vast dat het beneden netjes 20 graden (oid) is, en schakelt dus af.
Je warme water naar boven komt daar uberhaupt nooit want tegen de tijd dat het is opgepompt van beneden is het daar al warm en stopt de pomp met verwarmen

Gok ik...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
tcw82 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:14:
Zouden de slangen verkeerd kunnen zijn aangesloten? Dus de slang heen vertrekt keurig van de aanvoer balk, maar per abuis is de retourslang OOK op de aanvoer gezet?

Als je alle andere groepen dichtdraait met de blauwe knoppen dan moet er water door die twee overgebleven slangen gaan stromen.
Maar ook omdat die twee zo afwijkend gekleurd zijn denk ik dat er geen stroming is.
De reden dat ze afwijkend gekleurd zijn is omdat ze altijd dicht hebben gezeten (6 jaar).
Nu willen we het gebruiken en gebeurd er niets.

Ik weet niet of de slangen verkeerd aangesloten kunnen zitten maar de flow meter werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
kamstra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:44:
[...]

Dat lijkt me dan het probleem te zijn.

De thermostaat beneden vindt vast dat het beneden netjes 20 graden (oid) is, en schakelt dus af.
Je warme water naar boven komt daar uberhaupt nooit want tegen de tijd dat het is opgepompt van beneden is het daar al warm en stopt de pomp met verwarmen

Gok ik...
Nee zeker niet.
Ik heb vandaag de thermostaat een stukje hoger gezet waardoor hij echt lange tijd warm was.
Beneden wordt lekker warm maar boven gebeurd totaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

paQ

Nou, flowmetertjes geven flow aan.
Ik gok op lucht.
De hal/entree lijkt dicht te staan en daar is ook amper flow, dus dat klopt ook.

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 06-12-2024 20:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

madmaus schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:45:
[...]

De reden dat ze afwijkend gekleurd zijn is omdat ze altijd dicht hebben gezeten (6 jaar).
Nu willen we het gebruiken en gebeurd er niets.
Dan denk ik echt lucht.

Een automatische ontluchter is een soort potje, maar lijken hier afwezig te zijn. Sowieso moet je deze lussen ook boven ontluchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spexxel
madmaus schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:33:
Ik zou echt niet weten of er automatische ontluchters op zitten.
Kan ik dat ergens zien?
Op het hoogste punt in je leidingen zou je die dan tegen moeten komen. Zie bijvoorbeeld onderstaande foto het stuk met rode dopje wat 1 van de stuk of 3 ontluchters bij mij op het systeem is. Kunnen er natuurlijk ook anders uit zien dan dit model. Sommige pompen hebben ook een automatische ontluchting erin maar ik durf niet te zeggen hoe gebruikelijk dat is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEABVzxEpoguRIS142VvoK8XIxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF8zgu1qzZP0O2bSi3D96DfW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

@madmaus
Ik heb nagenoeg dezelfde verdelers.
Dit is de ontluchter. (Zowel op aanvoer als retour)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfGuB9cc6ShEa4rBXHu0Hh-XGeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFwEFHTCX0PWJjNYfK8P01EC.jpg?f=fotoalbum_large
Als die er aan zit even bovenop wat opendraaien en luisteren of eea gaat borrelen.
Zo niet dan moet je boven zoeken naar een ontluchter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Ik kan niet echt iets vinden van een ontluchting.
Weet iemanr waar dat zou moeten zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFKWjAm_qNlnlRbeanfxfzYIRvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6puuF4mP74ltvQtSUdFGwG4B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Iuj3pbP-Kz9pdtiFsVIvAo66GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHsW1MOGJXD68ahzyv7X2dEd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
Zie er idd zo snel geen zitten. Je kan even kijken obv van je CV ketel type nummer of daar een handmatige of automatische ontluchting op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Spexxel schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:42:
Zie er idd zo snel geen zitten. Je kan even kijken obv van je CV ketel type nummer of daar een handmatige of automatische ontluchting op zit
Dit staat in de handleiding.
Ik zal morgen eens op zoek gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDQaSbjd-H3eXm3rcl-lZ7wR69U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcgo9rJaEozp6Iiw3DE48p2L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
De verschillende getoonde ontluchters hebben baat bij een technisch tikje.
Althans die van mij hebben dan netjes ontlucht bij het vullen, maar in de weken daarna kan je dagelijks een tikje geven en dan komt er eigenlijk altijd weer een sisser uit.

Deze met name.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpxvEE12oA8snfHeolL-3oSgzD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DF8zgu1qzZP0O2bSi3D96DfW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Er zit in elk geval een automatische ontluchter op mijn ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8lm_EltZyxU_Sq12CN9PDseqvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YqvG6iLBiF7oqpDJo5JRhVb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-09 19:39
Die gelekt heeft...
Ga nou maar ontluchten of ontluchters checken zoals het hoort.
De cv ketel zelf heeft met jouw probleem niets te doen voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Kees85 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:26:
Die gelekt heeft...
Bedankt voor je reactie.
Maar in mijn vorige post gaf ik aan geen ontluchters te zien behalve de automatische ontluchter op mijn ketel.

Als je mij op weg kan helpen waar ze zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFKWjAm_qNlnlRbeanfxfzYIRvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6puuF4mP74ltvQtSUdFGwG4B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Iuj3pbP-Kz9pdtiFsVIvAo66GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHsW1MOGJXD68ahzyv7X2dEd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhNOymeees6zrJ2ZclpEUv7fdHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtJ9VkUqMvssVYeMvghIcZyx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g28ah5FhrfauDI6fSf3ijZF4Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flRtBgnGL8BrwHmMaee5n5jp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
madmaus schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:54:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Maar in mijn vorige post gaf ik aan geen ontluchters te zien behalve de automatische ontluchter op mijn ketel.

Als je mij op weg kan helpen waar ze zitten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit er niks op de ketel?
Of ergens achter een luikje of schot?

Maar goed, begin eens met alleen de ene groep open en de pomp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Inderdaad die ene groep aan, de rest uit.
En een ontluchter plaatsen op de retour of aanvoer balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Ik heb alles dicht gezet behalve behalve de groep waar het om gaat (om en om) en dan slaat de keter vrij snel uit.
Hij slaat dan door naar code 5 (intergas) en slaat dan uit.

Edit: hij geeft nu continue code 5.
Geen idee of dat een storing is of iets anders want nu blijft hij wel aan.
Vorige maand is de monteur geweest en die heeft niets gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLW8BVWXsX4ywrVopz71VcRQSV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLEOtFcdUunrmEN7wB2AlwAt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie wel dit ding.
Is dit de ontluchter of om bij te vullen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7jmlMzJOLuxrC8xjgiqzYATY1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uo8vgsZzYT0WrvmtxgzfDUQR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door madmaus op 08-12-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
Dat is een vulpunt.
Code 5 is een storing, maar die heeft niets met dit nodig. Code 5 betekend slechte vlam vorming.
Oftewel de ketel ontsteekt niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09 21:31
Die onderste foto het vierkantje is zo te zien je ontluchter. Je vulpunt zit er direct boven. Je kunt hem met een ontluchtmoertje open draaien. Als je die niet hebt evt met een baco!

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
Dat is het vulpunt maar kan je ook evt wel gebruiken om te ontluchten. Rustig open draaien tot er water uit komt zetten. Je hebt geen ontluchtmoertje of baco nodig want het dopje is tevens de sleutel

Maar dan ontlucht je als het ware de gehele verdeler. Zou het wel apart vinden als alleen die twee groepen lucht hebben die dan via het punt eruit zou gaan maar je kan het natuurlijk sowieso even proberen.

Had je bij het testen van een enkele groep bij de andere groep zowel de retour als aanvoer dichtgezet? En had je dan ook flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Spexxel schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:48:
Dat is het vulpunt maar kan je ook evt wel gebruiken om te ontluchten. Rustig open draaien tot er water uit komt zetten. Je hebt geen ontluchtmoertje of baco nodig want het dopje is tevens de sleutel

Maar dan ontlucht je als het ware de gehele verdeler. Zou het wel apart vinden als alleen die twee groepen lucht hebben die dan via het punt eruit zou gaan maar je kan het natuurlijk sowieso even proberen.

Had je bij het testen van een enkele groep bij de andere groep zowel de retour als aanvoer dichtgezet? En had je dan ook flow?
Die laatste opmerking kan ik niet helemaal plaatsen?
Ik heb 1 draaiknop per groep en 2 afsluitingen die de hele aanvoer/ retour afsluit.

Ik had alle knoppen dichtgedraaid behalve de aanvoer / retour en de groep die ik wilde testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Kees85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:29:
Dat is een vulpunt.
Code 5 is een storing, maar die heeft niets met dit nodig. Code 5 betekend slechte vlam vorming.
Oftewel de ketel ontsteekt niet goed.
Bedankt hij is net een maand geleden in onderhoud geweest dus die laat ik even terugkomen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spexxel
Spexxel schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:09:
....
....
Dit stukje bedoelde ik ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:36
kamstra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:32:
Bij moderne, goed geisoleerde woningen en zeker met LTV is dit niet zo'n punt. De bedoeling is de boel waterzijdig correct in te regelen zodat alle ruimtes gelijkmatig op temperatuur gehouden worden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:36
paQ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:56:
Nou, flowmetertjes geven flow aan.
Ik gok op lucht.
Maar hoe dan? Als er lucht opgesloten is is er toch ook geen flow? Als er ondanks lucht wél flow is moet er ook warmte volgen.

@madmaus
Wordt de retour van die groepen boven geheel niet warm?

Ik zou eens een rondje door de woning en doen en kijken of je elders onverwacht warme voeten krijgt. Wellicht klopt de labeling van de verdeler simpelweg niet.

Als er flow door de groep gaat en er temperatuurverschil tussen aanvoer en retour is dan wordt er ergens warmte afgegeven.

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 09-12-2024 20:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BorisErnst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 14:11
Kees85 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:26:
Die gelekt heeft...
Ow, nou ik zie geen pomp op de verdeler. Dus dit moet wel een open verdeler zijn :) En dan zorgt de pomp van de CV ketel voor de flow. Met een ketel in storing heb je dan al helemaal geen flow.
@madmaus bevinden deze ketel en deze verdeler zich ook op de bovenste verdieping?

[ Voor 8% gewijzigd door BorisErnst op 09-12-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01:22
madmaus schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:46:
[...]

Die laatste opmerking kan ik niet helemaal plaatsen?
Ik heb 1 draaiknop per groep en 2 afsluitingen die de hele aanvoer/ retour afsluit.

Ik had alle knoppen dichtgedraaid behalve de aanvoer / retour en de groep die ik wilde testen.
Het is pas een storing als rechts het rode ledje brand.
Want dan kun je hem ook resetten.

Anders zijn het gewoon bedrijfscodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met 1 groep open verwacht ik dat je ketel steeds 3-4-5-1-0 doet op de display. Allemaal bedrijfscodes ipv storingen.

Is er nu wel doorstroming op die groepen, of slaat de ketel vrijwel direct af omdat er geen doorstroming is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
assje schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:10:
[...]

Maar hoe dan? Als er lucht opgesloten is is er toch ook geen flow? Als er ondanks lucht wél flow is moet er ook warmte volgen.

@madmaus
Wordt de retour van die groepen boven geheel niet warm?

Ik zou eens een rondje door de woning en doen en kijken of je elders onverwacht warme voeten krijgt. Wellicht klopt de labeling van de verdeler simpelweg niet.

Als er flow door de groep gaat en er temperatuurverschil tussen aanvoer en retour is dan wordt er ergens warmte afgegeven.
Ik heb alles uitgezet behalve de 2 groepen maar dan slaat de cv direct uit.
Verder lijkt alles wel te kloppen. Ook op de warmte tekening staat dat de groepen zo horen.

Ik heb contact opgenomen met de aannemer maar helaas zijn de 2 jaar woning borg garantie voorbij.
Toevallig heeft een andere buur exact hetzelfde probleem..
_JGC_ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 01:41:
Met 1 groep open verwacht ik dat je ketel steeds 3-4-5-1-0 doet op de display. Allemaal bedrijfscodes ipv storingen.

Is er nu wel doorstroming op die groepen, of slaat de ketel vrijwel direct af omdat er geen doorstroming is?
Het zijn inderdaad bedrijfscodes en geen storingen.
Zodra ik de andere groepen dichtdraai en alleen de 2 groepen van die kamer aanzet slaat de ketel direct uit.
Opperbeun schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 01:20:
[...]

Het is pas een storing als rechts het rode ledje brand.
Want dan kun je hem ook resetten.

Anders zijn het gewoon bedrijfscodes.
Klopt je hebt helemaal gelijk het zijn geen storingen gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
madmaus schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:41:
[...]

Ik heb alles uitgezet behalve de 2 groepen maar dan slaat de cv direct uit.
Verder lijkt alles wel te kloppen. Ook op de warmte tekening staat dat de groepen zo horen.

Ik heb contact opgenomen met de aannemer maar helaas zijn de 2 jaar woning borg garantie voorbij.
Toevallig heeft een andere buur exact hetzelfde probleem..
[...]

Het zijn inderdaad bedrijfscodes en geen storingen.
Zodra ik de andere groepen dichtdraai en alleen de 2 groepen van die kamer aanzet slaat de ketel direct uit.

[...]

Klopt je hebt helemaal gelijk het zijn geen storingen gelukkig.
Ik zou toch eens gaan plannen voor een middagje slangen losmaken.
Kijken of je kunt vaststellen welk uiteinde bij welk inlaatje hoort.

Daar zit iets niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Iets zegt mij dat 2 slangen gewisseld zijn waardoor je een groep hebt lopen over 2 aansluitingen van de aanvoerbalk en een lus over 2 aansluitingen van de retourbalk. Stroming is er dan niet.

Zou ze loshalen en doorblazen, kijken welke bijelkaar horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
_JGC_ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:24:
Iets zegt mij dat 2 slangen gewisseld zijn waardoor je een groep hebt lopen over 2 aansluitingen van de aanvoerbalk en een lus over 2 aansluitingen van de retourbalk. Stroming is er dan niet.

Zou ze loshalen en doorblazen, kijken welke bijelkaar horen.
dat is ook precies de reden dat ik suggereerde dat hij een dagje moet gaan plannen voor wat sleutel werk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Thanks.
Ik ga binnenkort wel even zitten met iemand die er verstand van heeft.

Ik merk sowieso dat sommige groepen veel meer retour warmte hebben dan andere. Het lijkt wel alsof het warme water in die groepen veel langzamer stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
madmaus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:23:
Thanks.
Ik ga binnenkort wel even zitten met iemand die er verstand van heeft.

Ik merk sowieso dat sommige groepen veel meer retour warmte hebben dan andere. Het lijkt wel alsof het warme water in die groepen veel langzamer stroomt.
Dat laatste is niet vreemd.
een groep met 90 meter groep lengte heeft meer "tijd" om de warmte op te nemen. (edit: of af te geven, de vloer/ruimte neemt het op, de leiding/het water geeft het af).
een groep met 15 meter, is dan te kort.
Dat kan je dan weer ingerelen als alles werkt, dan regel je die retour temp gelijk voor alle groepen, een langere groep vol open, een kortere groep knijpen. Dan gaat het water langzamer/ minder water door die groep en krijg je dat het voldoende warmte afgeeft op de reis door de leiding.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 11-12-2024 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Staat de retour uberhaubt wel open van groep 11 en 12? Die lijken dicht te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff3623m_VM45GSo0dC7qgaqQTYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I4u322qS4fJQosG0PzA2iYb6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUVbM5_XhjSZ-9fByyC3cULq_1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BYqjcUI7trzCys89SFsVMb6V.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
Mr. Stom schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:22:
Staat de retour uberhaubt wel open van groep 11 en 12? Die lijken dicht te staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is nieuw voor mij maar groep 11 en 12 sonden beduidend lager gedraaid dan de andere.
Dus die heb ik nu open gedraaid nu.

Ik ga even experimenteren hiermee.
Bedankt 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dat ga je niet menen hè...? :o :o :o

wie weet is het dit en ben je nu klaar.
kan je ook je buren gelijk een adviesje verkopen... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madmaus
Eureka.
Het open draaien van de retour was dus schijnbaar de oplossing.
Alle handleidingen die ik had van de aannemer zeiden hier niets over.
Echt heel erg bedankt iedereen die geholpen heeft!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 21:20
Mooi dat dit het is, maar de aanvoer stond dus dicht. De flowmeters zitten op de aanvoer. De blauwe knoppen zijn afsluiters van de retour.
Pagina: 1