Winterbanden nu? In Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 18:02
Mijn vraag
Ik wil net 20 min over de grens bij Landgraaf iets in Duitsland halen. Is het verplicht en noodzakelijk om winterbanden te hebben met het huidige weer, waarbij de temperatuur rond 5-8 graden lijkt te schommelen. En het af en toe regent?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland

https://www.adac.de/rund-...eifenpflicht-deutschland/

Winterbanden zijn verplicht onder winterse omstandigheden. Wat zijn winterse omstandigheden?
Glad ijs, sneeuw, ijs, rijp (wat is dat precies?). In principe zou je ook in juli met winterbanden moeten rijden als het plotseling gaat sneeuwen.

Nu ben ik misschien een twijfelaar of zie ik het nog niet helemaal helder. Zijn de huidige weersomstandigheden te beschrijven als winterse omstandigheden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-10 21:53
Gewoon gaan!

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:44
Nee, alleen in winterse situaties is dat nodig. Dus sneeuw/ijzel.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

twkr18526 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:03:
Mijn vraag
Winterbanden zijn verplicht onder winterse omstandigheden. Wat zijn winterse omstandigheden?
Glad ijs, sneeuw, ijs, rijp (wat is dat precies?).
Rijp is aangevroren condens, dat witte laagje op het landschap in de winter dat niet veroorzaakt wordt door neerslag uit bewolking, maar gewoon aanvriezen van vocht in de lucht.
Zijn de huidige weersomstandigheden te beschrijven als winterse omstandigheden?
Nee.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 18:02
SkiFan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:27:
Nee, alleen in winterse situaties is dat nodig. Dus sneeuw/ijzel.
Ok, dus pas als het sneeuwt of er ijs is, zijn dat winterse omstandigheden. Maar nog een suffe vraag: hoe zit het dan als het ‘s nachts 0 of -1 graden wordt, maar als ik in de morgen rijdt bij 3-4 graden? Ik mag redelijkerwijs geen ijs verwachten bij 324 graden? Sorry voor al deze vragen. Hier zie je al wat vertwijfeling bij mij. Zelfs na tig jaar een rijbewijs te hebben met 20-30k km’s per jaar gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:44
Je zomerbanden rijden ook prima bij 0 graden en in regen. Je hebt pas echt profijt van winterbanden in sneeuw.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Correct.
Maar winterbanden rijden ook nog goed bij temp. onder de 10°C en zonder sneeuw.

En zomerbanden zijn bagger in een sneeuwlaagje.

Wanneer je tijdens de winterperiode verrast wordt door een sneeuwlaagje is het doorgaans te laat om nog te wisselen van zomer- naar winterband.
Over onverwachte sneeuw in juli zou ik me vooralsnog dan weer geen zorgen maken.
Pagina: 1