4070 super aansluiten over piggybacked kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChapDDR
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-09 13:34
Ik merk dat dit mijn kennis te boven gaat. Ik heb een RTX 4070 Super aangeschaft, en wil deze aansluiten op mijn voeding.

De 4070S trekt 220w, en komt met een 12pin whatever adapter naar 2x8 PCIE. Voorafgaand aan het bestellen had ik mijn voeding handleiding gechecked, en daar stond in 2x8 PCIE. Wat blijkt, het is een gepiggybackte kabel. Dus een 1x8 PCIE kabel in de voeding, die splitst in 2x8pin voor de GPU. Mijn voeding heeft maar 1 PCIE slot, ik heb verder geen andere kabels.

Heeft dit zin en is dit veilig? Of krijgt mijn videokaart dan te weinig vermogen?

Ik vind op internet uiteenlopende informatie. O.a. hier staat dat een 1x8pin 288w kan leveren, dus de 220w van de 4070S zou moeten lukken?

Extra context: ik heb een Sharkoon SilentStorm 500w SFX gold. Omdat ik een 5600x als CPU heb, zit het verbruik samen met de 4070S op ongeveer 385W (incl. randapparatuur etc). Vermogen genoeg zou je zeggen, want het is onder de 80%, maar ik weet niet of die 220w stabiel over de kabel van 1x8pin PCIE geleverd kan worden.

Even de voeding upgraden is geen optie, als het niet gezond is stuur ik 'm terug en downgrade ik naar een gewone 4070. Die hebben gewoon een 1x8pin aansluiting (ook al trekt die maar 20W minder).

[ Voor 3% gewijzigd door ChapDDR op 06-12-2024 16:04 ]

Beste antwoord (via ChapDDR op 10-12-2024 09:47)

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 22:55
Als je hem stock laat lopen, wellicht kleine undervolt, zou het misschien nét gaan. Die 288W is theoretisch op basis van de kabels (bij dikke AWG), maar de OCP kan eerder trippen. Officieel heb je 225W beschikbaar. 75W van de PCIE-E slot, en 150W van de PCIE-E kabel.

Maar ik zou zeer zeker geen overclocking doen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
Als je hem stock laat lopen, wellicht kleine undervolt, zou het misschien nét gaan. Die 288W is theoretisch op basis van de kabels (bij dikke AWG), maar de OCP kan eerder trippen. Officieel heb je 225W beschikbaar. 75W van de PCIE-E slot, en 150W van de PCIE-E kabel.

Maar ik zou zeer zeker geen overclocking doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Een 4070 Super kan, afhankelijk van het merk en type boardpartner, tot 300w spiken. Een voeding die bijna 10 jaar geleden op de markt kwam gaat mogelijk die 1ms spikes niet leuk vinden. Het platform zal eerder het probleem zijn dan de kabels.

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 06-12-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Uszka schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:28:
Een 4070 Super kan, afhankelijk van het merk en type boardpartner, tot 300w spiken. Een voeding die bijna 10 jaar geleden op de markt kwam gaat mogelijk die 1ms spikes niet leuk vinden. Het platform zal eerder het probleem zijn dan de kabels.
Ik dacht dat transients niet zo'n issue waren voor 40-series, maar je kunt gelijk hebben. Deze voeding is nog gemaakt voordat daar standaarden aan vastgelegd waren.

That said, ik heb een 6800XT aan een piggyback lange tijd gehad met undervolt, zolang hij onder de 225-250W bleeft, ging het goed. That said, dat was wel een RM550X, dus voor het wattage een goede PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Ik zou persoonlijk ook een gewone 4070 niet aan die voeding hangen.

Een super is circa 650 euro en die wil je toch ook graag goed voeden? Die oude voeding kan met moderne kaarten gewoon problemen gaan geven dus vervangen is eigenlijk een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChapDDR
Het wemelt echt van de misinformatie, dus hierbij even een update van wat ik heb gevonden en gedaan.

Meerdere bronnen gevonden dat vanaf je PSU over 1x8 PCiE veilig 288w geleverd kan worden, zie o.a. hier en ook weer hier. Daarnaast meerdere bronnen gevonden die de grens leggen op >225w GPU's om geen piggyback te gebruiken, zie hier.

Nu ontken ik niet dat het altijd beter is om twee slots vanuit je PSU te gebruiken, maar volgens mij kom je met 225w niet in de buurt van de écht gevaarlijke grens. Mijn gevoel zegt dat er veel online wordt aangedikt, vanuit Nvidia staat er bv. dat je ook 650w PSU moet hebben voor de 4070S. Die grens ligt bewust extreem hoog, omdat niet wordt meegenomen hoeveel vermogen alle andere onderdelen verbruiken. Ik heb een 65W cpu, geen rgb etc. Als je een 150W cpu hebt, overal RGB, extra koeling etc. dan haal je het idd niet met minder dan 650W. Een PSU draait ook het efficients bij 60%~80% belasting. Met mijn setup (stock) trekt ik 385W op mijn 500W PSU, 77% dus. Het is dus niet alsof ik bij de grens van mijn PSU zit.

Maar ik kwam al vrij snel op het undervolten, zoals @Majestici ook noemt. Blijkbaar is de 4070S (en andere van zijn generatie) zeer geschikt hiervoor. Ik heb mijn kaart ge-undervolt op 975mV (volgens mij is dat zo'n 165w), met als gevolg 1% benchmark score verlies. GPU lijkt heel stabiel, gister 4 uur Cyberpunk op ultra met RT op 3440x1440 gespeeld met geen issues en constant 60+ fps.

Met deze undervolt zit ik op 65% PSU belasting, lijkt me dik prima en veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:35
ik zou het zou niet doen,met die kabels moet je toch uitkijken,er loopt alsnog veel stroom over die enkele kabel heen.Verder is het maar de vraag of je met die sharkoon wel 225 watt over die enkele kabel kan doen.

Ik weet bv dat corsair wel bv er veel stroom over die kabel heen kan zonder problemen, omdat deze bepaalde dikte draden gebruiken die dat mogelijk maakt.
Check vooral goed welke dikte draden de fabrikant gebruikt voor de kabels, dit maakt nogal wat uit.

En met een voeding waarvan de kwaliteit nogal de vraag is,blijft het toch een risico met een kaart van 600+ euro.

Zou vooral zeggen hang er een kwaliteits voeding aan

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

ChapDDR schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:47:

Met deze undervolt zit ik op 65% PSU belasting, lijkt me dik prima en veilig.
Het is ook niet zozeer het wattage alleen waar je naar moet kijken hè. Je voeding moet die energie op een goede manier kunnen leveren en daarvoor wil je wel een voeding die met de huidige technieken werkt om zo juist om te kunnen springen met de hedendaagse hardware.

Uiteindelijk is het aan jezelf wat je met dit soort adviezen doet, als jij Sharkoon, wat op z’n best een C-merk is, vertrouwt aan jouw dure videokaart i.p.v. een paar tientjes meer te budgetteren voor een betere kwaliteit voeding dan is dat jouw feestje natuurlijk. Maar dan moet je niet terug komen in dit topic als je problemen hebt :)

De aanbevelingen voor 550-650W in de BBG zouden voor jou prima moeten zijn. Heb je meteen 12vhpwr zonder verloopjes.

Best Buy Guide: Beste voeding voor een midrange game-pc (550-650W)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChapDDR
Maar kan je dan concreet zeggen wat er niet goed is? Wat bedoel je exact met 'de energie op de goede manier kunnen leveren' en wat zijn deze 'huidige technieken'? Zonder meer informatie kan ik hier niks mee. Ik ben namelijk erg benieuwd. Is energie op de goede manier links-om, rechts-om, blauw, gestreept, met citroensmaak? (edit: stroom is toch gewoon stroom?)

Bedoel je met die technieken de nieuwe 'hpwer' aansluitingen? Lijkt me niet dat een nieuw soort connector magisch de oude PCiE 8pin gevaarlijk maakt? 1080ti trok meer, en had ook PCiE pins?

Ik wil graag zeker weten of het relatief veilig is, maar dan moet ik wel concreet horen waarom dat wel/niet zo is. Ik stel het ook publiekelijk zodat andere mensen in de toekomst, die dezelfde vraag hebben, deze informatie kunnen herbruiken.

Daarnaast die je hier best wel een aanname door te zeggen dat ik een 'slechte' Sharkoon nu heb gekozen om een paar tientjes te besparen. Deze voeding heb ik al 2 jaar, een nieuwe kopen is de volledige mep uitgeven (en daarnaast staat die op tier B ). Zonde als ik al een voeding heb liggen die voldoende is. Dat feit wil ik graag vaststellen, en graag op een accurate manier want de meeste praat online komt voor mij over als 'koop 4WD auto als je een caravan wilt kunnen trekken' niveau overschattingen. Op Tweakers verwacht ik dat er mannen en vrouwen van techniek zitten die het kunnen onderbouwen. Maar goed, ik heb al een price alert ingesteld voor een betere voeding. I.v.m. mijn formfactor ben ik gebonden aan een SLX(-L).
Ja, wat ik nu dus realiseer is wat @Majestici zei, dat er mogelijk 145~170W getrokken wordt (stock, zonder undervolt) over die piggyback kabel. 50W~75W gaat via het moederbord PCiE. Ik ga nog even uitzoeken of ik dat kan bevestigen.

Ik ben hier nog veel interessant kennis tegen gekomen. Ongeacht van waar je het trekt, trek je alle 12V vanaf dezelfde rail uit je voeding. In de specs staat dat mijn Sharkoon 480w op +12V kan leveren. Geen probleem dus.

De grote reden voor de 150W max. ATX rating voor een 1x8 PCiE aansluiting is een super veilige ondergrens (bepaald door de fabrikant) ivm brandveiligheid. Mogelijk zit ik daar, als mijn mobo slot <75W levert, er net boven. Mijn gok is dat zo vlak erboven niet meteen desastreus is, maar wel een goede reden om op termijn een betere voeding te kopen. En ik zou daar nog verder onderzitten als ik mijn kaart undervolt.

Geen gekke gedachte, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is best grappig om te zien dat iedereen het afraad maar jij jezelf blijft proberen te overtuigen dat het wel kan..

Ik denk dat uitproberen niet veel kwaad kan, het werkt of je systeem loopt instabiel of je voeding knalt in de OCP protection.

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2024 22:33 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:48:
Het is best grappig om te zien dat iedereen het afraad maar jij jezelf blijft proberen te overtuigen dat het wel kan..
Tja, en in hoeverre is dat omdat mensen elkaar napraten. Zoals dat je nooit een piggybacked kabel mag gebruiken voor twee aansluitingen! Dat er daarover niet tot nauwelijks meer loopt als wat een enkele 8-pins connector aan kan negeren we maar? (Overigens mooie reden waarom ik juist wel voorstander ben van die 8-pins connectoren uitfaseren).

Ook verder als ik bij TPU kijk, zit er één vreemd power piekje in: https://www.techpowerup.c...-founders-edition/39.html, maar verder weinig bijzonders (en die piek is nou ook niet zo groot, zeker niet vergeleken met begin/einde van de tests).

Ik ben verder niet bekend genoeg met alle voedingen en hun praktijk resultaten om een mening te hebben over zijn Sharkoon voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
Alles in context. Je kunt best gebruik maken van piggyback als het totale vermogen niet over de 225W gaat, zoals ik eerder aanhaalde. En de 12V rail niet over het aangegeven amperage gaat. Tijdperk waar de voeding van OP vandaan komt was het niet vanzelfsprekend dat het totaal vermogen over 12V kon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChapDDR
Je hebt helemaal gelijk, altijd alles in context bekijken. Vandaar ook mijn vragen (en dat ik overal cijfertjes noem). In de handleiding van mijn PSU staat iig dat er 480w/40a maximaal getrokken kan worden.

Maar mijn eindconclusie is dat ik het voor nu ga wagen. Price-alert op een betere voeding, maar ik voorzie geen groot gevaar. Ik zit met 385w ruim onder de maximum belasting van mijn voeding, én met het feit dat een deel van de 220w van de GPU via het mobo slot komt (50~75w) denk ik dat de piggyback kabel het wel gaat redden. -5 tot 20w boven de 'veilige ondergrens' van 150w, verdeeld over 2x8 PCiE slots naar de GPU.

En wat betreft die 'pieken', die vormen geen hitte gevaar voor de aansluiting want die duren erg kort, zo ver ik redeneer. In het plaatje van @Sissors is het +35W, dan zit ik kort op zo'n 85% voeding belasting. Ook weer ruim onder de max.

Voor mij voelt dit een beetje als een snelwegbocht nemen met 80km/u terwijl er een adviesbordje staat van 70km/u. En stel dat het toch fout gaat, dan ben ik het lekker zelf schuld en een lesje geleerd. Ik schat dat risico echter lager dan nu €150 uitgeven voor een nieuwe voeding.

Wat ik nog wel interessant vind, is waarom mensen zo snel voedingen afschrijven na een paar levensjaren. Waarom is dat? Ik ken genoeg oude apparaten die al 30+ jaar draaien met hun voeding (ik heb meerdere flipperkasten), en je zou zeggen dat met de huidige techniek de kwaliteit veel hoger zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:02

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

meljor schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:42:
Ik zou persoonlijk ook een gewone 4070 niet aan die voeding hangen.

Een super is circa 650 euro en die wil je toch ook graag goed voeden? Die oude voeding kan met moderne kaarten gewoon problemen gaan geven dus vervangen is eigenlijk een must.
Waar vind jij een 4070 Super voor 650 dan?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Die pieken kan wel het enige zijn waarop hij tripped, transients waren niet zo hoog toen deze voeding gemaakt werd en daar waren ook geen standaarden voor. (dus voor zoveel ms. bepaalde piek)

Zou wel even de moeite doen om de GPU beetje te undervolten just in case. Dan kan hij ook geen piekspanning opvragen.

Maar vermoed ook niet dat het acuut misgaat.
Pagina: 1