Gourmetstellen triggeren aardlekschakelaar. Gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 00:01
We hadden een oud gourmetstel van de schoonouders gekregen en we wilden gisteren gaan gourmetten.

Echter, 30 seconden of zo na het inpluggen klapte de aardlekschakelaar eruit. Nog even geprobeerd op een stopcontact op een andere aardlekgroep, maar daar gebeurde hetzelfde.

We moesten toch eten, dus toen hebben we bij de buren een ander gourmetstel geleend. Maar dit deed tot onze verbazing hetzelfde.

Toen heb ik een andere verlengdoos gepakt. Deze was ongeaard (dat was toevallig de eerste binnen handbereik en geen bewuste keuze op dat moment) en toen hadden we geen problemen meer. Achteraf gezien misschien wel logisch.

Ik begrijp net niet voldoende van deze materie; daarom ben ik hier. Moet ik nu concluderen dat ik met twee levensgevaarlijke gourmetstellen zat? Of kan het probleem ook in de eerste verdeeldoos gezeten hebben? Dit was een model met randaarde en een aan/uit-schakelaar met een lampje erin. Van de andere kant hebben we deze verdeeldoos al vaak genoeg zonder problemen met andere apparaten gebruikt.

Een gourmetstel lijkt me geen ingewikkeld apparaat: meer dan een dikke weerstand is het toch niet? Toch geeft googelen op "gourmetstel aardlek" meer hits dan ik zou verwachten.

Stel dat we nog eens willen gourmetten, moet ik me dan ernstig zorgen maken? Het is gisteren allemaal goed gegaan. (Als er spanning op de behuizing zou staan, dan zou je toch iets gemerkt hebben bij het gebruik van bestek of die pannetjes?)

Beste antwoord (via aap op 07-12-2024 21:46)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
30mA aardlekschakelaars zijn al een forse tijd verplicht voor eindgroepen, maar er is geen verplichting om oude installaties om te bouwen naar nieuwe voorschriften.
Als ik het goed heb is sinds '75 een aardlek verplicht en vanaf '96 mag het alleen nog 30mA zijn.

Dus er is nog best veel kans dat je oude installaties tegenkomt, en ik zie ze nog vaak zat.

Overigens hoor ik niemand hier over de reden dat gourmetstellen de aardlek kunnen laten afgaan.
Vaak komt dit door vocht. Het element is effectief een stalen pijp gevuld met isolerend poeder en een weerstandsdraad.
Als er vocht in komt (door luchtvochtigheid ofzo) kan dit poeder vochtig raken en gaan geleiden.
Als je 'm heetstookt kan het zijn dat je dat vocht eruit stookt en het probleem (tijdelijk) weg is, maar intern roesten kan het prima permanent maken.
Dus als je gourmet heet geweest is heb je goede kans dat die daarna weer een tijd goed werkt.

Dat geld overigens ook voor andere elementen uit ovens e.d., het kan zin hebben zo'n element eens goed heet te stoken voordat je het apparaat afschrijft. Dat kan door het apparaat zonder aardlek aan te zetten (en er niet bij in de buurt te komen) of door het element los in een oven te leggen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:20
aap schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:49:
Toen heb ik een andere verlengdoos gepakt. Deze was ongeaard (dat was toevallig de eerste binnen handbereik en geen bewuste keuze op dat moment) en toen hadden we geen problemen meer. Achteraf gezien misschien wel logisch.
je hebt dus een verlengdoos die past in een geaard stopcontact, waar ook een geaarde stekker in past, maar die zelf niet geaard is? Dat lijkt me in iedegeval niet goed, is dat een officeel snoer?

tav de gourmetstellen:
Als beide gourmetstellen de aardlek eruit laten springen lijken ze beide inderdaad defect. Maar zover ik begrip heb je dus ook toen het fout ging het zelfde verleng snoer gebruikt? Mogelijk is die dan fout.
Probeer eens een gourmetstel direct in een stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
@aap
Meet voor de grap eens bij je eigen toestel hoeveel hij lekt naar de PE-draad (randaarde).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
canonball schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:04:
[...]

je hebt dus een verlengdoos die past in een geaard stopcontact, waar ook een geaarde stekker in past, maar die zelf niet geaard is? Dat lijkt me in iedegeval niet goed, is dat een officeel snoer?
Het was denk ik een oud ding dat vandaag de dag niet meer verkocht zou mogen worden. Nou wonen wij in een jaren-70-woning waarin nog niet alle stopcontacten randaarde hebben, dus op sommige plekken maakt deze verlengdoos het niet erger dan het is.
tav de gourmetstellen:
Als beide gourmetstellen de aardlek eruit laten springen lijken ze beide inderdaad defect. Maar zover ik begrip heb je dus ook toen het fout ging het zelfde verleng snoer gebruikt? Mogelijk is die dan fout.
Probeer eens een gourmetstel direct in een stopcontact.
Ja, dat zou achteraf gezien een nuttig experiment geweest zijn. Vanaf de tafel had ik geen stopcontacten binnen bereik zonder verlengsnoer, dus vandaar dat ik alleen met verlengsnoeren gewerkt had.

Puch-Maxi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:27:
@aap
Meet voor de grap eens bij je eigen toestel hoeveel hij lekt naar de PE-draad (randaarde).
Hoe meet ik dat? Apparaat in ongeaarde verlengdoos pluggen en dan een stroommeter tussen randaarde op stekker en die van de wandcontactdoos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 20:03
aap schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:49:
Moet ik nu concluderen dat ik met twee levensgevaarlijke gourmetstellen zat?
Je moet concluderen dat de installatie (inclusief gourmetstellen) perfect deed wat het moest doen om een levensgevaarlijke situatie te voorkomen. Je moet concluderen dat het levensgevaarlijke element.... jijzelf was.

In tegenstelling tot de zekeringen (automaten genoemd in NL meen ik?) dient de aardlekschakelaar niet om je installatie te vrijwaren van brand e.d., maar wel om personen te beschermen tegen dodelijke elektrische schokken. Je WEET dat er een aardlek is want je WEET dat de aardlekschakelaar getriggerd werd, en dan ga je doelbewust de aarding doorknippen? (Door middel van een niet-geaarde verdeelblok) Begrijp me niet verkeerd, ik wil heus niet gemeen doen. Maar in deze actie had potentieel een Darwin Award gezeten...

Dat gezegd zijnde stel ik me dezelfde vraag als @canonball : Als je installatie conform is én er is niet geknoeid met je verdeelstekker... dan zou hetgeen je beschrijft nooit kunnen. De stekker op het verdeelblok past niet in je wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
Opifex schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:41:
[...]
Dat gezegd zijnde stel ik me dezelfde vraag als @canonball : Als je installatie conform is én er is niet geknoeid met je verdeelstekker... dan zou hetgeen je beschrijft nooit kunnen. De stekker op het verdeelblok past niet in je wandcontactdoos.
Hmm ja, ik snap wat je bedoelt: als het echt een ouderwetsche verdeeldoos was geweest, dan had er een stekker op moeten zitten zonder uitsparingen voor de randaarde? Dat was blijkbaar niet zo; ik zal dat ding nog eens goed bekijken.

Aannemende dat het probleem dan echt in de gourmetstellen zit, hoe kan dit dan zo'n algemeen probleem zijn dat twee random gourmetstellen ditzelfde probleem hebben? (En een hoop mensen op het internet ook.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 18:54
Paar jaar geleden had een vriend van me een vergelijkbaar probleem. Drie verschillende gourmetstellen en het ging steeds mis. Helaas waren wij uitgebreid voorzien van multimeters en sluipspanningzoekers. Nadat de losstaande vaatwasser uit het stopcontact werd gehaald, deden alle gourmetstellen het feilloos.

Ik hoop dat je weet uit te zoeken hoe het in jouw geval komt. Ons alternatief was koekenpan op het gas (terwijl we aan het zoeken waren. Was gewoon grappig :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

En even voor de zekerheid, je verlengsnoeren wel helemaal afgerold en niet maar een metertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Test eens met een installatietester bij welke stroom je aardlekschakelaar aanspreekt. Zonder apparatuur aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ru8ber
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-03 21:26
We hadden een oud gourmetstel van de schoonouders gekregen.
Defineer oud? ouder dan 15 jaar? weg knikkeren. die heeft al te veel geleden en is waarschijnlijk goed gebruikt geweest.
Het is het niet waard als je zelf onder stroom komt te staan omdat je een half defect apparatuur gebruikt.
Als normaal de stroom niet uitvalt, en vanaf de intrede van het gourmet stel wel. zou ik hem per direct wegdoen.[

[ Voor 64% gewijzigd door ru8ber op 06-12-2024 17:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:27
Het is niet zo aannemelijk dat beide gourmetstellen een aardfout hebben.
Bovendien is er niemand geëlektrocuteerd toen de aarde niet verbonden was.

Het is wel mogelijk dat de totale lekstroom door de automaat al op het randje van trippen zat (net iets onder ~15mA) en het in/uit schakelen van de het element in het gourmetstel hem net over het randje kiept.

Soms helpt dan stekker omdraaien.
Omdat de thermostaat vaak 1-polig schakelt verminder je dan de parasitaire capaciteit in het element als deze fase schakelt ipv nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ru8ber
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-03 21:26
Excuus. te snel gelezen...
Na het vervangen van het stekkerblok deed ie het wel...
Kan ook zijn dat je Aardlekschakelaar een dermate tik heeft gekregen dat ie nu minder mA aankan dan voorheen.
Hadden wij op de zaak ook na een stroomstoring.
Aardlekschakelaar vervangen en toen bleef allles het weer doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
aap schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:34:
[...]
Hoe meet ik dat? Apparaat in ongeaarde verlengdoos pluggen en dan een stroommeter tussen randaarde op stekker en die van de wandcontactdoos?
Ja inderdaad, bijvoorbeeld met een multimeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
ru8ber schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:12:
Excuus. te snel gelezen...
Na het vervangen van het stekkerblok deed ie het wel...
Kan ook zijn dat je Aardlekschakelaar een dermate tik heeft gekregen dat ie nu minder mA aankan dan voorheen.
Hadden wij op de zaak ook na een stroomstoring.
Aardlekschakelaar vervangen en toen bleef allles het weer doen :)
Weggooien en vervangen. Kan je dan beter met het hele huis doen. Zolang je niet weet wat er mis is kan je beter uitzoeken wat er mis is. Als het een kabel is die in de muur op het puntje staat om vlam te vatten, of een leiding die langzaam volloopt met water...

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
Puch-Maxi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:14:
[...]

Ja inderdaad, bijvoorbeeld met een multimeter.
Let op: meeste standaard multimeters gaan tot 10 ampere. Da's 2400 Watt. Een gourmetstel gaat er bij inschakelen best makkelijk even overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:12
Dre schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:07:
Test eens met een installatietester bij welke stroom je aardlekschakelaar aanspreekt. Zonder apparatuur aangesloten.
Die ligt hier ook in de kast voor dat soort gelegenheden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear604
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 20:29
Opifex schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:41:
[...]

Je moet concluderen dat de installatie (inclusief gourmetstellen) perfect deed wat het moest doen om een levensgevaarlijke situatie te voorkomen. Je moet concluderen dat het levensgevaarlijke element.... jijzelf was.

In tegenstelling tot de zekeringen (automaten genoemd in NL meen ik?) dient de aardlekschakelaar niet om je installatie te vrijwaren van brand e.d., maar wel om personen te beschermen tegen dodelijke elektrische schokken. Je WEET dat er een aardlek is want je WEET dat de aardlekschakelaar getriggerd werd, en dan ga je doelbewust de aarding doorknippen? (Door middel van een niet-geaarde verdeelblok) Begrijp me niet verkeerd, ik wil heus niet gemeen doen. Maar in deze actie had potentieel een Darwin Award gezeten...

Randaarde is niet nodig voor het functioneren van aardlekschakelaars, het gaat puur om het verschil tussen erin en eruit. Aarden van metalen apparaten zorgt ervoor dat je geen elektrische schok krijgt, maar wanneer jij dus de rol van randaarde overneemt schakelt de aardlek nog wel steeds uit.

Het is uiteraard niet verstandig om apparaten met aarding niet te aarden, maar levensgevaarlijk valt dus wel mee.

Daarnaast hebben aardlekschakelaars zeker wel nut tegen brand, van 5A lekstroom gaat je zekering niet door maar is genoeg energie om wat in de hens te krijgen. Daar is wel een beschadiging in isolatie voor nodig.

Alle apparaten hebben lekstroom, en als beide apparaten een trigger zijn zat de installatie waarschijnlijk al redelijk tegen de limiet aan. Meten van aardstroom is best lastig, als het huis goed is ontworpen zit de andere aardgroep niet erg ver weg en als hij daar niet op uit valt kun je het apparaat prima blijven gebruiken. Als je de spanning naar aarde op de aanraakbare delen kunt meten en deze niet al te hoog is zou ik hem persoonlijk ook ongeaard blijven gebruiken. Dat is geen advies, en de gemiddelde nederlander doet er beter aan om een nieuwe te halen.
aap schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:34:
Had dit gemist, dit is inderdaad hoe ik dat zelf ook zou meten. Vergeet niet dat je meter ook invloed heeft op de meting door de interne weerstand. De betere meters hebben een lagere weerstand voor <100mA metingen.

[ Voor 9% gewijzigd door PolarBear604 op 06-12-2024 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
PolarBear604 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:40:
Randaarde is niet nodig voor het functioneren van aardlekschakelaars, het gaat puur om het verschil tussen erin en eruit. Aarden van metalen apparaten zorgt ervoor dat je geen elektrische schok krijgt, maar wanneer jij dus de rol van randaarde overneemt schakelt de aardlek nog wel steeds uit.
Klopt. En met wat geluk springt hij af voordat je hart stopt met kloppen. Met wat pech draait het anders uit...

De aarding zorgt ervoor dat de ALS afslaat vanaf het moment het lek optreedt. Nog voor jij het toestel kan aanraken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear604
Opifex schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:58:
[...]

Klopt. En met wat geluk springt hij af voordat je hart stopt met kloppen. Met wat pech draait het anders uit...

De aarding zorgt ervoor dat de ALS afslaat vanaf het moment het lek optreedt. Nog voor jij het toestel kan aanraken dus.
Hoewel theoretisch misschien mogelijk is een aardlekschakelaar natuurlijk zo ontworpen dat de afschakeltijd (<0.3s) laag genoeg is om permanente schade te voorkomen. Met 230V is de lekstroom zelfs met een natte vinger en aarding via je borst gewoon te laag.

In de praktijk ga je dood omdat je vervolgens van de trap dondert :) . Kan het plaatje niet vinden, maar als je naar de historische statistieken van elektrocutie kijkt is erg goed te zien sinds wanneer de installatie van aardlekschakelaars verplicht is. Gaat binnen 15 jaar van ~20 naar ~5 doden op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
PolarBear604 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:59:
[...]

Hoewel theoretisch misschien mogelijk is een aardlekschakelaar natuurlijk zo ontworpen dat de afschakeltijd (<0.3s) laag genoeg is om permanente schade te voorkomen. Met 230V is de lekstroom zelfs met een natte vinger en aarding via je borst gewoon te laag.
Dat is pas van tel als je effectief zijn schakelstroom haalt. Die kunnen in Nederland nog 500mA zijn. Zelfs een tiende van die stroom is voldoende om dodelijk te zijn, en de ALS zal niet trippen.
In de praktijk ga je dood omdat je vervolgens van de trap dondert :) . Kan het plaatje niet vinden, maar als je naar de historische statistieken van elektrocutie kijkt is erg goed te zien sinds wanneer de installatie van aardlekschakelaars verplicht is. Gaat binnen 15 jaar van ~20 naar ~5 doden op jaarbasis.
In de praktijk is het inderdaad altijd een combinatie van omstandigheden. Een ongeluk komt nooit alleen. Én een losse kabel, én een beunhaas die de aarding onderbreekt, én opa met de pacemaker die honger heeft en vol ongeduld wil kijken of zijn worstje nog niet gaar is.... paf... De feestavond eindigt in mineur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
wheez50 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:16:
[...]
Let op: meeste standaard multimeters gaan tot 10 ampere. Da's 2400 Watt. Een gourmetstel gaat er bij inschakelen best makkelijk even overheen.
Klopt, maar je wil natuurlijk alleen de stroom meten die over de PE-draad loopt naar de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear604
Opifex schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:10:
[...]

Dat is pas van tel als je effectief zijn schakelstroom haalt. Die kunnen in Nederland nog 500mA zijn. Zelfs een tiende van die stroom is voldoende om dodelijk te zijn, en de ALS zal niet trippen.
Ik was nog niet bekend met het feit dat dat ooit voor eindgroepen geinstalleerd mocht worden, nog nooit voorbij zien komen. Mijn stelling was op basis van 30mA, het risico met 300 of 500 is inderdaad significant groter.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
30mA aardlekschakelaars zijn al een forse tijd verplicht voor eindgroepen, maar er is geen verplichting om oude installaties om te bouwen naar nieuwe voorschriften.
Als ik het goed heb is sinds '75 een aardlek verplicht en vanaf '96 mag het alleen nog 30mA zijn.

Dus er is nog best veel kans dat je oude installaties tegenkomt, en ik zie ze nog vaak zat.

Overigens hoor ik niemand hier over de reden dat gourmetstellen de aardlek kunnen laten afgaan.
Vaak komt dit door vocht. Het element is effectief een stalen pijp gevuld met isolerend poeder en een weerstandsdraad.
Als er vocht in komt (door luchtvochtigheid ofzo) kan dit poeder vochtig raken en gaan geleiden.
Als je 'm heetstookt kan het zijn dat je dat vocht eruit stookt en het probleem (tijdelijk) weg is, maar intern roesten kan het prima permanent maken.
Dus als je gourmet heet geweest is heb je goede kans dat die daarna weer een tijd goed werkt.

Dat geld overigens ook voor andere elementen uit ovens e.d., het kan zin hebben zo'n element eens goed heet te stoken voordat je het apparaat afschrijft. Dat kan door het apparaat zonder aardlek aan te zetten (en er niet bij in de buurt te komen) of door het element los in een oven te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je met 2 gourmet sets op dezelfde verlengsnoer het probleem hebt zou ik dan toch eerder het verlengsnoer verdenken.

En mij is even onduidelijk of iedere groep een eigen aardlek automaat heeft of als er een centrale aardlek is. Bij dat laatste kan het ook de aardlek zijn die gevoelig is geworden of dat er al ergens anders in huis een apparaat is die al een deel van de max toegestane 30mA aardlekstroom genereert.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1