Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Al een aantal jaar gebruik ik HomeKit met diverse IoT/HA bridges en apparaten/sensoren eraan gekoppeld. Voor zeg 75% ben ik tevreden daarmee, met zowel de werking en betrouwbaarheid als ook de geboden automations. Er blijft echter, zelfs na een aantal jaar, een gaatje achter waar ik een oplossing voor zoek.

Wat ik daarmee bedoel is het gebrek aan HomeKit integratie enerzijds voor een aantal van mijn apparaten en/of het gebrek aan wat meer geavanceerde mogelijkheden.

Concreet voorbeeld: ik heb een mix van Hue en Ikea lampen en daarbij Hue en Aqara sensoren, maar ze zijn moeilijk of niet met elkaar te combineren omdat de meeste sensoren en lichtknoppen niet direct in HomeKit getoond worden.

Ander voorbeeld: ik heb een Aqara H1 schakelaar die een 4-tal buitenlamp aanstuurt (was een normale lichtschakelaar) middels een automation die beweging op de Aqara G4 videodeurbel detecteert en dan de schakelaar aanzet en na 3 min uitzet. Daar is echter geen fijnmazigheid aanwezig, er wordt niet gekeken naar welke beweging en dus staat de hele avond de verlichting aan/uit te gaan, terwijl ik dit het liefst pas heb als er personen gedetecteerd worden en nog liever alleen binnen een bepaald gebied van het beeld.

Laatste voorbeeld: ik heb een aantal apparaten zoals een Xiaomi luchtreiniger die niet met HomeKit integreren en met apps van mijn zonnepanelen en laadpaal heb ik weliswaar inzicht, maar allemaal in losse apps.

Nu zoek ik een ideale mix tussen geavanceerde functies, een alles-in-één dashboard waar ik ook data van bijv. temperatuursensoren, de luchtreinigers en zonnepanelen en laadpaal allemaal in samen kan brengen voor inzicht én meer mogelijkheden.
Maar ik ben ook een visueel iemand die van goed design houdt, HomeKit bevalt mij in dat opzicht. En hoewel ik meer geavanceerde functies zoek, is het ook niet mijn bedoeling om er een 2e baan op na te houden met regelmatig iets fixen wat niet werkt of weer bijgewerkt moet worden na elke update van een plugin/API of de tool zelf.

Grofweg weet ik dat Home Assistant het meest geavanceerd is en heeft ook integraties voor alles wat ik nodig heb, maar het ziet er ook wel uit alsof het op het begin een hobbyproject van weken gaat zijn voordat alles up-and-running is en dan nog te zwijgen over het dashboard. Die zijn zoals ik voorbij heb zien komen volledig te customizen, maar lijkt ook best veel effort te vergen.

Homey lijkt een gebruiksvriendelijker alternatief, maar mijn zonnepanelen app (ok, een vrij obscuur Chinees merk) kent geen integratie en er was er nog een die ik niet heb kunnen vinden (ben even kwijt welke het was). De nieuwe dashboardfunctionaliteit is precies in lijn met wat ik van zoiets verwacht. Het lijkt ook op het missen van een paar integraties (apps) na volledig aan mijn wensen te voldoen, maar misschien mis ik iets. En de community lijkt een stuk kleiner dan bij HA het geval, dus hoop op uiteindelijk alsnog een integratie met mijn zonnepanelen omvormer heb ik niet heel erg.

Homebridge is puur een brug naar Homekit en heb al eens geprobeerd door lokaal op mijn MacBook te draaien, wat prima ging, maar je merkt duidelijk dat er veel beperkingen zijn. Ik zie dit dan ook als een laatste optie, want ik kan hier waarschijnlijk wel 90-95% mee in Homekit krijgen, maar het lost weinig op voor mijn dashboard en inzichten. Ik heb nu weliswaar een oude iPad liggen, maar het ligt aan de iPadOS versie welke Homekit functionaliteit erin zit en ik ben niet van plan elke paar jaar een nieuwe iPad te kopen puur als Homekit dashboard.

Als het zou gaan om HA zou ik een Raspberri Pi 5 kopen en daar alles op draaien, gaat het om Homey dan kies ik voor de (erg dure) Homey Pro en Homebridge zou ik ook op een Raspberri Pi gaan draaien, maar dan wellicht een meer basic variant.

Ook wil ik in de keuken/woonkamer (plek nog te bepalen, icm WAF :P ) een dashboard plaatsen. Wat ik daarvoor heb is de genoemde oude iPad (2018) of een Surface Pro 4. Waarbij de iPad met een simpele fullscreen webpage mij het beste lijkt gezien ook het lage stroomverbruik.

Kortom: wat zouden jullie in mijn situatie aanraden? Zie ik HA terecht als best ingewikkeld een veel knutselwerk of valt dat reuze mee? En is Homey (Pro) een bijna net zo goed alternatief of is die echt veel meer basic?

En zit er eigenlijk nog verschil in hoe de sensoren en lichtknoppen die niet los aan HomeKit getoond worden zich in HA of Homey gedragen?

Voor de volledigheid, dit is een aardig kloppende opsomming van de apparatuur die ik nu allemaal heb en dus wil integreren:
- Hue bridge V2 met veel lampen, paar lichtknoppen en bewegingssensoren
- IKEA Dirigera hub met veel lampen, paar lichtknoppen
- Aqara M2 hub (ga de M3 wellicht nog kopen) met temp/vocht sensoren, deur/raam sensoren, bewegingssensoren, schakelaars (H1) en G4 videodeurbel
- Netatmo camera (HomeKit enabled)
- Xiaomi luchtreinigers en lampen/led-strips
- Somfy Tahoma zonwering (screens/markiezen)
- Velux Gateway voor zonwering en rolgordijnen
- Renac Sec PV omvormer (waarschijnlijk het meest obscure van alles)
- Zappi myEnergie laadpaal met hub
- Vaillant thermostaat + warmtepomp systeemregelaar en WiFi gateway
- Eve Energy slimme pluggen (zijn ook Thread border router)
- HomePod mini's + Apple TV's
- Sonos IKEA speakers
- integratie met EV voor inzien laadstatus enzo: Kia en Tesla

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59

Tubby

or not to be

Mag ik vragen waar je uiteindelijk op uit bent gekomen? :)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Tubby Dat mag. Helaas is het antwoord "nog nergens op". Ben nog aan het uitvogelen wat het beste is, heb de afgelopen tijd wat minder prio eraan gegeven.

Mocht je zelf nog bepaalde ervaringen hebben, dan hoor ik het graag.

Enige wat ik voor mijzelf wel heb bepaald is dat Homey waarschijnlijk afvalt. Ik vind het niet erg om evt. een abo te bepalen voor "pro" functies, maar de onzekerheid over welke prijs er volgend jaar en over 5 jaar gehanteerd wordt en het moeten hebben van hun hardware die ook niet goedkoop is vind ik toch minder.

Voor mij zal het toch neer gaan komen op Home Assistant of Homebridge. Ik merk dat ik in dagelijks gebruik de voorkeur geef aan één app en ook Siri ervoor gebruik en dan is Homekit dus het beste (in dit scenario). Maar ik mis bij vlagen wel meer inzicht, mogelijkheden en een functioneel en aanpasbaar dashboard wat HA wel kan geven. HA heeft ook plugins om bepaalde niet-native-Homekit producten ernaar om te zetten, al werkt dat in mijn korte tests wel minder fijn dan Homebridge wat meer plug and play is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Ergens ben ik juist wel gecharmeerd van betalen voor pro als t dan ook sneller werkbaar is (setup) en beter blijft werken.

Niet dat ik vies ben van een beetje knutselen maar dit zijn wel systemen die moeten werken; en ook werkbaar moet zijn voor de vrouw en kinderen.

Homebridge kende ik nog niet, die gaat op mn lijstje:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Tubby schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:19:
Ergens ben ik juist wel gecharmeerd van betalen voor pro als t dan ook sneller werkbaar is (setup) en beter blijft werken.
Waarom zou betalen voor iets zorgen dat iets beter blijft werken? Er zijn zeer veel voorbeelden waaruit blijkt dat zit vaak niet opgaat.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:03
Ik gebruik als niet programmeur Home Assistant en ik moet zeggen dat het me aardig af gaat.
Ik ben niet iemand die YAML automatiseringen maakt(alleen met hulp van chatgpt of het T.net forum) maar na de eerste installatie was alles snel gevonden en up and running.
En het grote actieve topic hier hielp echt.
Ik zou hem voor de grap eens installeren op je PC en dan gewoon even rondsnuffelen, voor je het weet ben je om!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Bongoarnhem schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:30:
Ik gebruik als niet programmeur Home Assistant en ik moet zeggen dat het me aardig af gaat.
Ik ben niet iemand die YAML automatiseringen maakt(alleen met hulp van chatgpt of het T.net forum) maar na de eerste installatie was alles snel gevonden en up and running.
En het grote actieve topic hier hielp echt.
Ik zou hem voor de grap eens installeren op je PC en dan gewoon even rondsnuffelen, voor je het weet ben je om!
Gedaan, een docker-compose projectje op m’n synology, Hue bridge, tado, enphase, homewizard gekoppeld.

Ja; het “werkt”, maar je hebt gewoon een blik devices en dan moet je daar in gaan zitten vissen en dashboards maken. Ik heb er een beetje een Android gevoel bij terwijl ik meer Apple ben. Ik heb graag dat het gewoon werkt ipv dat ik veel moet knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Ik weet t; beetje vloeken in de tweakers kerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 10:13
Tubby schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Gedaan, een docker-compose projectje op m’n synology, Hue bridge, tado, enphase, homewizard gekoppeld.

Ja; het “werkt”, maar je hebt gewoon een blik devices en dan moet je daar in gaan zitten vissen en dashboards maken. Ik heb er een beetje een Android gevoel bij terwijl ik meer Apple ben. Ik heb graag dat het gewoon werkt ipv dat ik veel moet knutselen.
Je kan toch alles doorzetten naar Homekit ?
Gebruik je het alleen als doorgeefluik, en maak je de automatiseringen ook in homekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 13:09
Wat bedoel je eigenlijk met niet weten wat je betalen voor 'Pro' functies bij Homey? Volgens mij is alleen Back-ups op servers Homey betaald, bij de Homey Pro 2023. Ik ben wel erg te spreken over de Homey en zeker de interface en de advanced Flows zijn geweldig. Maar eerste aanschafkosten en de soms beperkte mogelijkheid van toevoegen van Producten is een dingetje.

Daarnaast is er met Homekit veel meer te berieken als je gebruik maakt van 3rd party apps zoals Controller for Homekit. Zelfs dashboards aan de hand van een plattegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 15:26

voz

De echte kenner

Ik ben zelf van homekit met homebridge, naar home assistant gegaan.

Homekit met homebridge voldeed niet omdat het onbetrouwbaar was. Met name automatiseringen die niet altijd werkten.

Home assistant heeft veel integraties; je zal niet snel een device hebben wat er niet mee kan werken. Automatiseringen zijn in basis eenvoudig op te zetten. Als je meer wil, kun je met yaml aan de slag. Hoewel ik daarvoor voor een groot deel afhankelijk ben van online voorbeelden, lukt dat heel redelijk.
Qua betrouwbaarheid heeft home assistant me nog niet in de steek gelaten.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:12
[b]MooDyBLueS schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:29:
- integratie met EV voor inzien laadstatus enzo: Kia en Tesla
Home Assistant heeft geen integratie (meer) met Tesla. Daarvoor moet je bv. via Tessie nu een toegang tot de Fleet API kopen a 199-299 USD per voertuig (andere subscriptie vormen ook mogelijk).

De Homey Pro oogt duurt, maar ondersteunt wel de Tesla integratie zonder additionele kosten (waarmee je dus bovengenoemde bedrag 'bespaart').

Ik maak momenteel zelf gebruik van Home Assistant maar de Raspberry Pi waarop die draait is vrij verouderd. Zodoende heb ik momenteel een soortgelijk keuzemoment waarbij de Homey Pro een serieuze optie is, vanwege de integratie met Tesla maar bv. ook met Tibber (met het oog op dynamisch energiecontract en thuisbatterij).

[ Voor 3% gewijzigd door Shenk86 op 23-03-2025 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Shenk86 Thanks voor de reactie, inmiddels heb ik ook geen Tesla meer om voor de hand liggende redenen. ;)

Kia nog wel altijd, 2 zelfs nu.

Homey Pro is op zich interessant, maar €400 voor wat een veredelde RPi is met een stukje (weliswaar goed uitgewerkte) software erop vind ik toch wel erg fors. Als ik 'compleet' wil zijn heb ik met de P1 meter en de Ethernet dongle zomaar €470.

Het is ook zo dat Homey Pro zelf alle andere hubs kán vervangen, omdat hij Zigbee, Matter, etc. allemaal ondersteunt en de radios ervoor aan boord heeft, maar dat is nergens voor nodig als je zoals bij HA gewoon met Hue, Homekit, Aqara, etc. kan verbinden. Hubs die ik allemaal al heb.

Het is daarom erg jammer dat Homey eigenlijk geen keuzes geeft. Homey Cloud kan geen Pro apps aan, Pro is alleen met de eigen erg dure hub mogelijk, er is zodoende geen tussenoplossing met een soort Light hub maar wel via bijv. een abonnement de Pro-mogelijkheden via de Cloud. Dat vind ik ook erg spijtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:56
Ik kan Home Assistant zeker aanraden gezien alle uitgebreide mogelijkheden.
Tegenwoordig hebben ze ook steeds meer mogelijkheden om via UI je dashboard te maken die responsive is op desktop en mobiele formaten.

Maar er zijn ook alternatieven die je op HA kunt installeren, zoals Dwains Dashboard. Hiermee krijg je een soort kant en klaar dashboard waar je wat aan kunt tweaken. En daar zullen ook wel een aantal andere alternatieven voor te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@michaelw1998 Dwains dashboard voor HA ziet er wel gelikt uit en kan mooi als een gemakkelijk begin dienen. Ik ga eens kijken of ik een oude nuc aan kan slingeren en er HA op kan gaan draaien om daarmee te beginnen en als dat bevalt vervolgens de overstap naar een RPi te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

MooDyBLueS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:01:
@Shenk86 Thanks voor de reactie, inmiddels heb ik ook geen Tesla meer om voor de hand liggende redenen. ;)

Kia nog wel altijd, 2 zelfs nu.

Homey Pro is op zich interessant, maar €400 voor wat een veredelde RPi is met een stukje (weliswaar goed uitgewerkte) software erop vind ik toch wel erg fors. Als ik 'compleet' wil zijn heb ik met de P1 meter en de Ethernet dongle zomaar €470.

Het is ook zo dat Homey Pro zelf alle andere hubs kán vervangen, omdat hij Zigbee, Matter, etc. allemaal ondersteunt en de radios ervoor aan boord heeft, maar dat is nergens voor nodig als je zoals bij HA gewoon met Hue, Homekit, Aqara, etc. kan verbinden. Hubs die ik allemaal al heb.

Het is daarom erg jammer dat Homey eigenlijk geen keuzes geeft. Homey Cloud kan geen Pro apps aan, Pro is alleen met de eigen erg dure hub mogelijk, er is zodoende geen tussenoplossing met een soort Light hub maar wel via bijv. een abonnement de Pro-mogelijkheden via de Cloud. Dat vind ik ook erg spijtig.
Er komt wel een light variant aan o.b.v. ethernet waar je nog een losse bridge bij moet kopen om alle protocollen te dekken.

uitvoering: Athom Homey Pro mini
https://homey.app/nl-nl/homey-pro-mini/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Tubby Ah, dat is een mooie tussenoplossing, die prijs is dan ook een stuk schappelijker. Al blijft het icm Ethernet dongle het 2 tot 3-voudige van een RPi, al snap ik dat je deels voor de ontwikkeling van het platform betaalt.

Blijft wel gek dat de Ethernet dongle weer erbij gekocht moet worden. Ik heb hubs van €50 waar Gigabit ethernet in zit, dus waarom dat er bij Homey niet van af kan is mij een raadsel. Niet alleen de keuze an sich, maar het wordt zo ook nog slordiger in de meterkast.
Pagina: 1