Gasverbruik in één maand vier keer zo hoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
In oktober 2024 was mijn gasverbruik 43 m3. Inmiddels heb ik het rapport over november 2024 van Essent binnen en daar ben ik behoorlijk van geschrokken.

Ik woon in een sociale huurwoning, een rijtjeswoning verhuurd als energielabel A. Mijn gasverbruik was in november 2024 maar liefst 199 m3. Dat is bijna net zoveel als mijn ouders + broer in één huis verbruiken. Ik woon alleen en was in november amper thuis (verbleef bij mijn ouders vanwege ziekte). Heb dus daar ook niet gedoucht of iets dergelijks.

We hebben de radiatoren al ontlucht en alleen de verwarming beneden staat aan. Mijn thermostaat geeft bij het verwarmen aan dat hij verwarmt naar 18 graden. Ik kan er eerlijk gezegd met mijn kop niet bij dat het gasverbruik zo omhoog vliegt. Valt ook aan de rekening te zien, want ik ga ruim 350 euro per maand betalen voor mijn eenpersoonshuishouden. De afgelopen dagen heb ik in 6 dagen tijd al net zoveel gas verbruikt als in de hele maand oktober 2024. En ik was niet thuis.

Maak me dus ernstig zorgen dat ik straks een flinke energierekening krijg. Het wordt nog kouder buiten, dus dat zal een rekening van 500-600 euro worden, alleen aan gasverbruik. Heeft iemand een suggestie wat ik nog eens zou kunnen controleren? Heb inmiddels de woningbouw ingeschakeld, want een verviervoudiging van het gasverbruik lijkt me toch wel buitensporig veel.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via Dennisweb op 10-12-2024 20:22)

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Mensen gaan voorbij aan het volgende, en verder zeg ik niets meer.

TS zegt zelf de deur naar de gang staat open voor de zuiger, boven staan geen radiatoren open.

Nu mompel ik iets over voordeur tocht en warmte die naar boven wil met als resultaat dat de thermostaat alleen maar koude stromingen waarneemt en derhalve gaat stoken, 18 graden of niet. resultaat een hoog verbruik.

Doe die deur dicht en ik durf wel met redelijke zekerheid te wedden dat je verbruik met 50m3 gaat dalen. En isoleer de leidingen op zolder.

Eigen voorbeeld, vorig jaar complete renovatie gehad echter het nieuwe kozijn v/d voordeur en deur zit een fractie uit het lood met als resultaat dat er in een halve meter boven langs de deur het rubber net niet goed afsluit. Dat weer tot gevolg hebbende dat met de wind erop de warmte vlot een graad of twee lager is dan de rest. Wat denk je wat dat doet als TS de deur continu open heeft? voorheen had ik oct/nov een verschil in gas van x 1.75.
oja. de leidingen isoleren op zolder na intrekken zoveel dat ik dat al had terug verdient op de gasprijs in slechts 1 winter, en dat was geen gamma isolatie. ik bedoel maar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
begin maar met het beter afstellen van de ketel want geheid dat die alles behalve zuinig ingesteld is.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:58

..Christiaan..

..zwll..

Ik heb mijn cv op 50 graden staan en mijn warmwater op 60 graden. Misschien (als het mag) eens in de ketel duiken zoals @SMSfreakie ook aangeeft.
Vaak staan ze behoorlijk comfortabel afgesteld dat je huis lekker snel warm word.
Met een slimme thermostaat of klokthermostaat kun je ook het eea besparen.
Hoelang woon je er al?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:47
Tja, mijn gasverbruik in november is, bij hetzelfde stookregime, ook ongeveer het viervoudige van dat in oktober. Dat lijkt me dus niet zo spannend.

Op het eerste zicht lijkt 200 kuub me wel fors voor een A-label tussenwoning waarbij je alleen de benedenverdieping verwarmt tot 18 graden. Neem anders ook even hier een kijkje: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 15% gewijzigd door Isdatzo op 06-12-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Ik woon er sinds juli 2024, dus nu bijna een half jaartje. Mijn verbruik is altijd rond de 40 - 50 m3 gasverbruik geweest. En in november dus opeens 199 m3. Snap niet waar dat opeens vandaan komt.

Ik zou ook niet weten hoe ik die ketel af moet stellen. Hij is van de woningbouw en ik mag er zelf ook niet aan prutsen, want daarvoor hebben ze een monteursbedrijf in de arm genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
..Christiaan.. schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:15:
Ik heb mijn cv op 50 graden staan en mijn warmwater op 60 graden. Misschien (als het mag) eens in de ketel duiken zoals @SMSfreakie ook aangeeft.
Vaak staan ze behoorlijk comfortabel afgesteld dat je huis lekker snel warm word.
Met een slimme thermostaat of klokthermostaat kun je ook het eea besparen.
Hoelang woon je er al?
hier ook en het brander vermogen voor CV staat op 6KW afgeknepen ipv de 22KW dat die stond..
SWW staat wel gewoon op vol vermogen...

22KW raken mijn radiatortjes niet kwijt zelfs niet in icm radiator ventilatoren..
6KW is eigenlijk nog steeds iets te veel van het goede...
Dennisweb schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:19:
Ik woon er sinds juli 2024, dus nu bijna een half jaartje. Mijn verbruik is altijd rond de 40 - 50 m3 gasverbruik geweest. En in november dus opeens 199 m3. Snap niet waar dat opeens vandaan komt.

Ik zou ook niet weten hoe ik die ketel af moet stellen. Hij is van de woningbouw en ik mag er zelf ook niet aan prutsen, want daarvoor hebben ze een monteursbedrijf in de arm genomen.
begin even met welk model / type ketel, en je mag gerust de instellingen van de ketel aanpassen...

[ Voor 29% gewijzigd door SMSfreakie op 06-12-2024 15:20 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25

Ik zit met mijn hoekwoning ook op een gasverbruik van 40 m3 in oktober, en in november op 122 m3.
Ook een factor 3. Ik zit wel met een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen.
Als je verbruik altijd tussen de 40-50 m3 is (ook in bijv. augustus), dan doe je toch iets geks.

[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 06-12-2024 15:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dat het in november 4x zo veel is als in oktober is op zich niet raar. In oktober hoefde de verwarming nog amper aan en november was best fris. Bij mij is november 6x zoveel als oktober dit jaar.
Staat je thermostaat continue op 18 graden of verwarm je alleen als je thuis bent?

40 - 50 m3 voor alleen warm water in de maanden dat je niet verwarmd is overigens al extreem veel, zeker als je alleen bent. Je ketel zal continue een voorraad(je) water warm houden.
Kun je eens een foto van je CV opstelling uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
CappieL schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:22:
[...]

Ik zit met mijn hoekwoning ook op een gasverbruik van 40 m3 in oktober, en in november op 122 m3.
Ook een factor 3. Ik zit wel met een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen.
Dat is precies hetgeen waar ik me zorgen om maak. Jij hebt 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik woon er in mijn eentje. Ik lees wel allemaal tips van lekker onder een dekentje gaan zitten en uitsluitend nog koud douchen, maar dat lijkt me vooral aan de orde als je wil besparen. Mijn gasverbruik vliegt uit het niets omhoog en dat snap ik eerlijk gezegd niet zo goed. Dan hebben de tips natuurlijk niet zoveel zin. Daarvoor moet je - lijkt mij - eerst technische problemen hebben uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Bij nader inzien lijkt het idd wel te kloppen naar de verhoudingen.
Bij mij is het ook 3x zo veel. Tussenwoning jaren '80 cv gestookt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzSPEQ5_-hh2WnVgy8phTJQrSBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNWovOUkF9fUL5SX0sUuyzum.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ..Christiaan.. op 06-12-2024 15:25 ]

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:24:
Bij nader inzien lijkt het idd wel te kloppen naar, de verhoudingen.
Bij mij is het ook 3x zo veel. [Afbeelding]
Oké. Maar jij staat op 54 m3. En ik op 199 m3. Is dat niet een beetje veel voor iemand die alleen woont? Sorry voor de vele vragen, maar dit is ook nieuw voor mij. :-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:22
@Dennisweb Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4s1JiS6aV8KedaV2VAOdJsR2FE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YGyYA5m3FIs1OcJ6p2y1z9o8.png?f=user_large

Stadverwarming ook bijna 3x zoveel als in oktober. Dus lijkt redelijk normaal. Het was afgelopen maand ook freaking koud vergeleken met oktober.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Het is veel voor een alleenstaande ja maar misschien kun je vragen bij de woningbouw waar energielabel 'A' vandaan komt en hoe de woning geïsoleerd is.
Als ik in dezelfde maand als jij 3x zoveel gas verbruik dan is het niet relevant toch of iemand alleen woont of niet?

@Dennisweb instellingen van je cv mag je gewoon aanpassen hoor. Google even op je merk model en je vindt ongetwijfeld een handleiding om de temperatuur aan te passen.

Nog een keer:
50 graden voor de cv
60 graden voor warmwater. Lager mag niet ivm legionella.

[ Voor 33% gewijzigd door ..Christiaan.. op 06-12-2024 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Zoals je topic-titel aangeeft, lijk je te vallen over een verviervoudiging van je gasverbruik in november t.o.v. oktober. Daar had ik (en anderen) op gereageerd dat het 'normaal' is vanwege het weer.

Nu is het duidelijk dat je gasverbruik in het algemeen hoog is en dat je daar nu op wilt focussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:39
Dennisweb schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:11:
De afgelopen dagen heb ik in 6 dagen tijd al net zoveel gas verbruikt als in de hele maand oktober 2024. En ik was niet thuis.
Heb je de thermostaat ook laag gezet toen je niet thuis was?
En staat de warmhoudfunctie voor het warme water misschien ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
devriesjande schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:28:
[...]

Heb je de thermostaat ook laag gezet toen je niet thuis was?
En staat de warmhoudfunctie voor het warme water misschien ingeschakeld?
Daar zal ik eens naar (laten) kijken. De thermostaat heb ik nu op 17 geslingerd. Ik ben er toch niet. De warmhoudfunctie weet ik niet, ik heb geen verstand van de CV-ketel. Deze is voor de rest ook geblokkeerd en kan alleen bediend worden door de woningbouw. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
4x zoveel ten opzichte van oktober is niet gek hoor.
En dat je alleen bent en anderen met 3-4 pers maakt voor het gas verbruik voor het verwarmen van het huis niet veel uit. Gas verbruik voor warm douche water is maar een fractie (zeg ~ 0,5m3 pppd).
Dat je ook in de zomermaanden rond de 50m3 verbruikt is wel veel. Wellicht een comfort setting die de hele dag zorgt dat er warm water paraat staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:47

In je eentje een verbruik van meer dan 40 kuub in de zomermaanden waarin je niet verwarmt is ook behoorlijk veel. Ik heb even mijn statistieken erbij gepakt, en voor douchen zit ik hier op ongeveer 5 kuub per persoon per maand. Vaak hebben CV-ketels een 'comfort-stand' waarbij er continu water op temperatuur gehouden wordt. Dat uitschakelen lijkt me laaghangend fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Dank allemaal. Ik zal een dezer dagen eens even op zoek gaan naar een handleiding en de instellingen nalopen. De comfortstand wordt wel erg vaak genoemd, dus daar wil ik zeker even naar kijken.

Ik had de radiator in de bijkeuken een paar weken geleden nog openstaan (die heb ik dichtgedraaid toen), maar het was er wel echt loeiheet. De thermostaat gaf 18 graden aan, maar ik moest er in t-shirt rondlopen omdat het zweet me op het voorhoofd stond. Denk dan toch dat de ketel veel te veel verwarmt.

Ik houd jullie op de hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:11:
In oktober 2024 was mijn gasverbruik 43 m3. Inmiddels heb ik het rapport over november 2024 van Essent binnen en daar ben ik behoorlijk van geschrokken.

Ik woon in een sociale huurwoning, een rijtjeswoning verhuurd als energielabel A. Mijn gasverbruik was in november 2024 maar liefst 199 m3. Dat is bijna net zoveel als mijn ouders + broer in één huis verbruiken. Ik woon alleen en was in november amper thuis (verbleef bij mijn ouders vanwege ziekte). Heb dus daar ook niet gedoucht of iets dergelijks.

We hebben de radiatoren al ontlucht en alleen de verwarming beneden staat aan. Mijn thermostaat geeft bij het verwarmen aan dat hij verwarmt naar 18 graden. Ik kan er eerlijk gezegd met mijn kop niet bij dat het gasverbruik zo omhoog vliegt. Valt ook aan de rekening te zien, want ik ga ruim 350 euro per maand betalen voor mijn eenpersoonshuishouden. De afgelopen dagen heb ik in 6 dagen tijd al net zoveel gas verbruikt als in de hele maand oktober 2024. En ik was niet thuis.

Maak me dus ernstig zorgen dat ik straks een flinke energierekening krijg. Het wordt nog kouder buiten, dus dat zal een rekening van 500-600 euro worden, alleen aan gasverbruik. Heeft iemand een suggestie wat ik nog eens zou kunnen controleren? Heb inmiddels de woningbouw ingeschakeld, want een verviervoudiging van het gasverbruik lijkt me toch wel buitensporig veel.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik woon in m'n eentje.
In de warme maanden gebruik ik zo'n 10m3 gas per maand, dus douchen en koken. 5x zoveel? Kijk je ketel na, of het moet zijn dat je dagelijks een bad en lange douche neemt en elke dag urenlang pannen op het vuur hebt staan?

Die 200m3 in november vind ik dan weer wat minder raar, althans voor een gemiddeld huurhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Nvm, verkeerd gelezen.

[ Voor 84% gewijzigd door Nopheros op 06-12-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dennisweb schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:46:
Dank allemaal. Ik zal een dezer dagen eens even op zoek gaan naar een handleiding en de instellingen nalopen. De comfortstand wordt wel erg vaak genoemd, dus daar wil ik zeker even naar kijken.

Ik had de radiator in de bijkeuken een paar weken geleden nog openstaan (die heb ik dichtgedraaid toen), maar het was er wel echt loeiheet. De thermostaat gaf 18 graden aan, maar ik moest er in t-shirt rondlopen omdat het zweet me op het voorhoofd stond. Denk dan toch dat de ketel veel te veel verwarmt.

Zit daar wel een thermostaat? Als jij aan het stoken was omdat het 17,5 was in huis en alleen de radiator in de bijkeuken stond open, dan was je waarschijnlijk je huis aan het verwarmen op die ene radiator. Dan staat je CV-ketel dus constat volle porrie te loeien om het 25 graden te maken in je bijkeuken en 18,5 in de rest van je huis.

Dan gaat het wel hard ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ehm, winter? ;)

Het hoge verbruik an sich daargelaten, is het natuurlijk niet vreemd dat je in november zoveel meer gas verbruikt dan in de zomer.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
dragon2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:48:
[...]

Ik woon in m'n eentje.
In de warme maanden gebruik ik zo'n 10m3 gas per maand, dus douchen en koken. 5x zoveel? Kijk je ketel na, of het moet zijn dat je dagelijks een bad en lange douche neemt en elke dag urenlang pannen op het vuur hebt staan?

Die 200m3 in november vind ik dan weer wat minder raar, althans voor een gemiddeld huurhuis.
Zal inderdaad de ketel nakijken, dan. Ik heb namelijk geen bad en kook elektrisch. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je hebt geen verstand van je eigen CV ketel.
Je meet in principe je eigen verbruik helemaal niet (alleen achteraf met rapport van Essesnt)
Je hebt geen idee hoe je stookt, behalve 'ik was niet thuis en staat op 18 graden'.

Opzich niet erg, maar hier kunnen we bijzonder weinig aan adviseren zo. Ik zou zeggen zet je thermostaat eens op 15 graden en kijk of het gasverbruik echt drastisch vermindert voor die dagen.

Maar aangezien je in de zomermaanden al 40 to 50m³ verbruikt zal er wel ergens iets flink mis zijn met de CV ketel instellingen. Want dat is echt buitensporig veel voor 1 persoon alleen douchen/warm water... zelfs een gezin van 5 haalt dat bij lange na niet, dat is jaarlijks dus 500 tot 600m³ alleen voor sanitair warm water (!).

Maak maar even wat foto's van je ketel, thermostaat en radiatoren beneden zodat we in ieder geval iets van een beeld krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 06-12-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:09
Wellicht meer van hetzelfde maar mijn input: november veel hoger dan oktober is heel normaal. Het ligt ook helemaal aan de woning en de weersomstandigheden, maar hier is het gasverbruik van november ook altijd grofweg 2.5-3x dat van oktober. Dus zo'n verhouding is niet gek, zeker als oktober relatief mild uitvalt en je niet/nauwelijks de verwarming gebruikt en je dan november nachtvorst en dag met harde wind en maxima van 5-8 graden hebt.

Dan wel dat jouw verbruik daarvoor gemiddeld 40-50m3 per maand was (in de zomer/nazomer maanden), dat lijkt erg hoog. Wij hebben een zeer ruime woning waar we met 3 personen in wonen, we zijn niet bepaald zuinig met bad/douche en in de zomermaanden zitten we rond de 20m3. Als we echt een stuk zuiniger gingen doen met douchen etc (dus geen enorme regendouche en daar 30+ minuten onder staan) dan zouden we het met 12-14m3 ook wel redden.

Dus ja, de opmerking die hier al meerdere keren is geplaatst over de comfort-stand, dat zou wel eens de boosdoener kunnen zijn. Dat zou in ieder geval mijn eerste ingave zijn. Het kan ook nog altijd te hoog ingesteld vermogen c.q. te hoge target temperatuur van het CV water, maar in juli/augustus gebruik je de CV niet voor verwarming. En het kraanwater zal niet op 90 graden staan, zelfs dan zorgt dat niet voor zo'n hoog gasverbruik.

Mocht het niet de comfort-stand (of hoe die bij jouw ketel ook heet) zijn, dan zou je het volgende eens kunnen controleren (iets wat wij jaren terug ook hadden). Bij iedere keer dat we warm water afnamen (kraan/douche/bad) ging de ketel ook het CV gedeelte warm stoken. Aanvankelijk viel ons op dat het lang(er) duurde voordat het kraanwater echt goed warm was, maar goed met douchen staat je warm water op hooguit 40 graden, niet de +- 60 graden wat geleverd kan worden maximaal. Gasverbruik in de zomer steeg ook behoorlijk, ook naar 50+m3. Wat bleek het probleem: de "driewegklep" in de CV bleek stuk. De klep die intern regelt of de warmte wordt afgegeven aan het kraanwater of het CV water. Of dit het geval is kun je heel eenvoudig checken: zet ergens de warme kraan vol open en voel, liefst/makkelijkst vlakbij de CV, of de CV leidingen ook heet worden. Zo ja, dan zou het kunnen dat de driewegklep kapot is. Reparatie daarvan heeft meestal geen zin (enkele honderden euro's), zeker als de ketel al wat jaren oud is, dan is vervanging van de ketel de beste optie.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
grote kans dus dat er een boilervaatje ofzo in de ketel zit. die dus continu warm gehouden wordt..

en een kamer thermostaat kan ook stuk zijn..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:39
Dennisweb schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:46:

Hangt die thermostaat in de bijkeuken? Of is dat een thermometer?
Heb je de radiatoren in je woonkamer, waar ook de thermostaat hangt, wel allemaal open ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
devriesjande schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:02:
[...]

Hangt die thermostaat in de bijkeuken? Of is dat een thermometer?
Heb je de radiatoren in je woonkamer, waar ook de thermostaat hangt, wel allemaal open ?
De radiatoren in de woonkamer en de gang staan open. Verder in huis niet. Ik heb een werkruimte met meerdere computers en daar is het toch altijd al warm. Ik slaap sowieso slecht bij warmte, dus de radiator in de slaapkamer staat ook uit, net als in de badkamer. Op de bovenverdieping staat dus geen radiator aan. Daar is het warm genoeg.

De thermostaat hangt in de woonkamer, meteen achter de deur. Die deur wil ik liever niet dicht, want dan kan mijn robotstofzuiger zijn werk niet meer doen.

Zoals beloofd een foto van de opstelling op zolder: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg3WiGyeOFOvrvI1uFVJ2VBHN2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhQ66XiJ2TeAYdTNhCyInZZR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de Intergas Kombi Kompakt, HRE 24/18, HRE 28/24, HRE 36/30 of HRE 36/48 (staat er niet op). De boekjes lagen erbij.

Verder stond de Intergas in vraaggestuurde modus (beide lampjes uit), dus dat hebben we zo gelaten. Volgens dit filmpje is dat want andere fabrikanten ‘eco stand’ noemen.

YouTube: Intergas Kombi Kompakt HRE, eco stand en temperatuur — Besparingen e...

Daarnaast hebben we 50 graden ingesteld voor cv en 60 graden voor warm water. Deze stond op 75.

Overigens heb ik inderdaad verder geen kaas gegeten van CV’s en verwarmingen. Het is mijn eerste huurhuis en het spijt me als ik ongeïnteresseerd over kwam. Dat was niet de bedoeling. Ik heb wel een P1 Meter van HomeWizard waarmee ik het gasverbruik in de gaten kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

De thermostaat hangt in de woonkamer, meteen achter de deur. Die deur wil ik liever niet dicht, want dan kan mijn robotstofzuiger zijn werk niet meer doen.
Wedden dat je met deur dicht enorm gaat besparen? Hoeveel moet je zelf stofzuigen als die deur dicht blijft?
Het is mijn eerste huurhuis en het spijt me als ik ongeïnteresseerd over kwam. Dat was niet de bedoeling. Ik heb wel een P1 Meter van HomeWizard waarmee ik het gasverbruik in de gaten kan houden.
Alles is te leren hè :). Het was volgens mij geen desinteresse maar onwetendheid. Intussen heb je kunnen lezen dat iedereen zijn gasverbruik in november zo'n 3x zoveel was tov oktober maar dat het bij jou standaard vrij hoog is.
Ik woon in een tussenwoning midden jaren '80 met een vrouw en 3 pubers. Ik heb er een dagelijkse taak aan om deuren gesloten te houden :O.
Een huurhuis is niet aantrekkelijk om te isoleren maar als je van plan om er langer te wonen dan kun je met bijvoorbeeld radiatorfolie en tochtstrips (ook onder de kamerdeur) al wat besparingen realiseren. Als je met je hand langs de buitendeur gaat (aan de binnenkant met deur dicht) en je voelt koude toch dan weet je waar een besparing te halen is,

Enne....radiator badkamer altijd beetje open hè. Zo voorkom je schimmel....

[ Voor 67% gewijzigd door ..Christiaan.. op 06-12-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:24:
[...]

Wedden dat je met deur dicht enorm gaat besparen? Hoeveel moet je zelf stofzuigen als die deur dicht blijft?
Ik stofzuig niet zelf vanwege mijn chronische ziekte. Dat is te intensief. Maar als de robotstofzuiger de deur uit moet en ik alle dagen zelf flink intensief bezig moet om te besparen, dan wil ik daar wel over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Waar zeg ik dat die de deur uit moet? Alleen het gedeelte achter de deur (ik trek een conclusie....de ruimte naar de voordeur) moet je dan zelf doen.

Ik zou het in elk geval even een week ofzo proberen. Dan kun je via de homewizard je gasverbruik checken of het daalt.

[ Voor 29% gewijzigd door ..Christiaan.. op 06-12-2024 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
..Christiaan.. schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:34:
Waar zeg ik dat die de deur uit moet? Alleen het gedeelte achter de deur (ik trek een conclusie....de ruimte naar de voordeur) moet je dan zelf doen.
Of ‘‘s avonds de robot ff uitlaten op de gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Ik heb wel Home Assistant. Heb ‘m nu zo ingesteld dat als de TV in de woonkamer na een bepaalde tijd aan staat, dat Rocky zijn schoonmaakronde doet. De deur is dan immers toch open. ;)

Het is het proberen waard. Rocky staat trouwens in de keuken. Die kan dus wel de gang, maar niet de woonkamer schoonmaken. Die deur is dan immers dicht. Maar daar verzin ik wel wat op.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennisweb op 06-12-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:22
Goed afstellen helpt behoorlijk. Ik heb de comfort mode ook uitstaan.

Ik heb de intergas extreme 36
Huis is 165m2
2 vol en 2 kids
2 badkamers en 5 slaapkamers

Okt 35m3
nov 108m3

4 x hoger vind ik wel best veel. Weet niet hoe groot je huis is, maar afgelopen nov. was het niet echt koud en dan al 200m3 gas verbruiken....Wordt wat als het grondwater echt koud wordt is jan\feb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Unknown Alien schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:47:
Goed afstellen helpt behoorlijk. Ik heb de comfort mode ook uitstaan.

Ik heb de intergas extreme 36
Huis is 165m2
2 vol en 2 kids
2 badkamers en 5 slaapkamers

Okt 35m3
nov 108m3

4 x hoger vind ik wel best veel. Weet niet hoe groot je huis is, maar afgelopen nov. was het niet echt koud en dan al 200m3 gas verbruiken....Wordt wat als het grondwater echt koud wordt is jan\feb..
Dat is inderdaad waarom ik nu al aan de bel trek. ;)

Ik heb een huis van 84 m2 (incl 19m2 zolder). Drie slaapkamers. 1 volwassene (ikzelf). 1 badkamer. Vandaar dat ik het verbruik niet echt bij de situatie vond passen. Maar ik houd het verbruik komende week even in de gaten en zal de deur van de woonkamer zoveel mogelijk gesloten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:22
Heb je een goede douchekop? Ik heb een waterbesparende douchekop . scheelde mij voor corona al 50e pj.

Comfortmode uitzetten scheelt ook echt, vooral nu de buiten temp omlaag gaat en het water kouder is. Dan gaat de CV tenminste niet het water voorverwarmen. Ik wacht wel 2 sec. langer. :)

Januari 2024 hebben we 170M3 verbruikt. Vrouw werkt elke dag thuis. 19gr

Onze CV is wel nieuw en de slaapkamers heb ik de radiotoren dichtstaan. Als de kinderen thuis zijn, dan gaan ze pas aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CV inregelen zal normaal gesproken wat schelen, maar bij TS is het probleem niet dat hij wat wil besparen, maar een hele hoop. Net als comfort mode. Bij mij staat het aan, en heb gekeken hoeveel mij dit kost per jaar: ~10 kuub. Buiten het stookseizoen, want gezien ik in een appartement woon verwarmen de boiler verliezen in de winter gewoon mijn appartement. (En ik zou normaal adviseren om het uit te zetten, maar het hoort niet ~30 kuub per maand te verstoken).

Waarbij ik nu bedenk dat mijn CV dus in behagelijke warmte zit, en die van TS niet, dus die zal meer verliezen hebben van de boiler als comfort modus aan staat, maar nog steeds niet in de buurt van deze getallen. Sowieso gezien de toename nu in het stookseizoen lijkt het primair door verwarming te komen, en niet sanitair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Zo te zien een oudere woning.
Wel nageisoleerd aan de dakisolatie te zien, maar geen idee hoe goed dat is gebeurd.
Er zijn nog naden, kan best dat de zolder tocht.
Eventuele comfortfunctie uit, wat isolatie om het leidingwerk op zolder kan ook geen kwaad.
Lastig om op afstand een beeld van de woning te krijgen.
Zowel je verbruik voor verwarming als dat voor warm water gedurende de zomermaanden is erg hoog voor een woning van 84 m².
Heeft je gemeente of woningbouwvereniging misschien een energieconsulent die eens langs kan komen om te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
ASW1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:13:
Zo te zien een oudere woning.
Wel nageisoleerd aan de dakisolatie te zien, maar geen idee hoe goed dat is gebeurd.
Er zijn nog naden, kan best dat de zolder tocht.
Eventuele comfortfunctie uit, wat isolatie om het leidingwerk op zolder kan ook geen kwaad.
Lastig om op afstand een beeld van de woning te krijgen.
Zowel je verbruik voor verwarming als dat voor warm water gedurende de zomermaanden zijn erg hoog voor een woning van 84 m².
Heeft je gemeente of woningbouwvereniging misschien een energieconsulent die eens langs kan komen om te kijken?
Volgens mij heeft de gemeente Midden-Groningen wel een energieconsulent, inderdaad. Het gaat hier om een huis uit 1964. Er liggen zonnepanelen op het dak, maar ik heb sterk mijn twijfels of het energielabel überhaupt wel klopt. Heb bijvoorbeeld ook geen kunststof kozijnen.

Heb wel de klusbus van de zomer al over de vloer gehad voor het plaatsen van tochtstrips en radiatorfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:42:
Ik heb wel Home Assistant. Heb ‘m nu zo ingesteld dat als de TV in de woonkamer na een bepaalde tijd aan staat, dat Rocky zijn schoonmaakronde doet. De deur is dan immers toch open. ;)

Het is het proberen waard. Rocky staat trouwens in de keuken. Die kan dus wel de gang, maar niet de woonkamer schoonmaken. Die deur is dan immers dicht. Maar daar verzin ik wel wat op.
Hier zitten de meeste deuren standaard dicht en ik kan ook niet zelf stofzuigen.

Ik heb om die reden dus ook "Rocky II" en "Rocky III" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Dennisweb schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:51:
[...]

Maar ik houd het verbruik komende week even in de gaten en zal de deur van de woonkamer zoveel mogelijk gesloten houden.
Ik wacht je bericht af volgende week vrijdag 🙂. Het wordt wel lekker fris dus je zal, met de deuren zoveel mogelijk dicht wel verschil moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Aangezien het een sociale huurwoning is; wat zegt de verhuurder van het hele verhaal?
Want die ketel is van de verhuurder (dat geef je zelf ook aan), die moet ook het onderhoud er aan doen.
In het algemeen hebben deze verhuurders een service waarbij ze monteurs in dienst hebben (of inhuren) die de boel goed af kunnen stellen. Heb je al met de verhuurder contact opgenomen om te bezien wat zij voor jou kunnen doen? Je betaalt je huur tenslotte niet voor niks.....
En vraag anders 'ns na bij de buren wat hun verbruik is, wanneer dat ook zo hoog is dan kun je een actie met alle andere huurders opzetten richting de verhuurder om er iets aan te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Yaksa op 06-12-2024 20:46 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Worden alle radiatoren goed warm in de ruimte waar de themostaat hangt? Zoniet, dan kan het zijn dat je CV andere ruimtes heet aan het stoken is terwijl de hoofdruimte (meestal woonkamer) maar langzaam warm wordt.

Ik doe ook de aanname dat je geen programmeerbare thermostaat hebt, dus het kan zijn dat als je de temperatuur op 18C ingesteld laat, ook als je weg bent, je een ruimte in je huis enorm warm aan het stoken bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:00
Doe die tussendeur dicht. De tocht langs de thermostaat geeft waarschijnlijk problemen. Ik had precies hetzelfde. Liet de deur open wegens de kat. Dacht wat wordt het toch warm. Deur dicht, bleek het 24 graden in de woonkamer te zijn. Door de tocht bleef hij stoken.

Uiteindelijk een kattenluik in de deur gemonteerd, probleem opgelost.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

martin_v_z schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:19:

Uiteindelijk een kattenluik in de deur gemonteerd, probleem opgelost.
Ik ga patent aanvragen op een robotstofzuigerluik 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:36
200 in november zou best kunnen. Als je dan in december en jan. 300 hebt, en feb. 200, zit je op 1000. Lager zou fijn zijn, maar het is als de rest van het jaar laag is, rond gemiddeld voor een rijtjeshuis.

Hier was november trouwens 7x het stroomverbruik van de L/L warmtepomp (oftewel airco) voor oktober vs. november. November was dit jaar behoorlijk koud en oktober behoorlijk warm.

Zeker als je alleen bent, kan verwarmen waar en wanneer je thuis bent behoorlijk lonen. Het is echter wel minder comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:16:
[...]

Volgens mij heeft de gemeente Midden-Groningen wel een energieconsulent, inderdaad. Het gaat hier om een huis uit 1964. Er liggen zonnepanelen op het dak, maar ik heb sterk mijn twijfels of het energielabel überhaupt wel klopt. Heb bijvoorbeeld ook geen kunststof kozijnen.

Heb wel de klusbus van de zomer al over de vloer gehad voor het plaatsen van tochtstrips en radiatorfolie.
ohja Zonnepaneeltjes.. enzo nog wat kleine dingen en je hebt zo een A label op je huurhok tegenwoordig :/

meet goed zo`n intergas keteltje is niet zo heel moeilijk om te reduceren in vermogen... uit mn hoofd weet ik even zo niet meer welke parameters het zijn..

en zou de vulslang ook even afkoppelen van de cv leiding..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:45

Fiber

Beaches are for storming.

Een factor vier is niet per se heel gek maar 200 m3 in november is wel erg veel...

Hier in een slecht geïsoleerde tussenwoning:
  • Sept: 12 m3
  • Okt: 36 m3
  • Nov: 84 m3
Dat zal in Dec, Jan en Feb nog wel wat meer worden om op een jaartotaal van rond de 550 tot 600 m3 uit te komen afhankelijk van het weer en zo. En ik stook gewoon tot 21 graden of zo 's avonds en als ik in het weekend thuis ben. Ik ga echt niet in de kou zitten.

En 40 m3 in 6 dagen als je niet thuis bent vind ik ook erg veel. Er moet iets mis zijn met je installatie lijkt mij. Laat hem eens nakijken, schoonmaken, controleren etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 06-12-2024 22:07 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Hier ook viervoudig gasverbruik, okt-nov, het is buiten kouder. Behoorlijk geïsoleerd, thermostaat goed ingeregeld, ketel op 45 graden.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Hier hetzelfde patroon, redelijk geïsoleerde tussenwoning (label B):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26-FPCX-vrE6p-UFYdEGlP23oZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lX1YEtQAJWtvL2qu0XqqhXYf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 06-12-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:44
Ik weet niet of het al gezegd is, maar november '24 is kouder dan november '23. Ik had ook 30 m3 meer dan vorig jaar (95 m3), wel bewust tijdens de koudere dagen een hogere min temp ingesteld. En 18 graden als min temp instellen is altijd kassa voor je leverancier. 16 graden is eigenlijk de norm, zegt mijn leverancier en je moet de min temp zodanig instellen, dat ie net aan staat als je opstaat. Lekker warm voor je gevoel, maar te koud om je de volgende 1-2 uur "warm" te voelen. Dan ben je toch werken. En zomer's meer dan 20m3, dat is echt veel voor een 1p huishouden. Ik zit op die waarde met 2p en er mag geen gebruikt kopje op het aanrecht staan.
Een Intergas zonder boiler, heb ik ook, in comfort modus en isolatie naar A+ (panelen op je dak). Temp al omlaag gezet las ik, geen idee of het wat oplevert. Denk eraan als er onderhoud is, zetten ze alles weer op "standaard".
Ik heb dit najaar nog niets gewijzigd en zit dus op de "standaard" instellingen na het onderhoud.
Hou je deuren dicht. Tocht op je thermostaat is funest. Klacht bij ons, de warme lucht van de PC zit onder de thermostaat, spelletje, gvd zet de PC uit, de verwarming doet niks. Zonnepanelen, koop een elektrische bijverwarming met ventilator, lekker warm in je woonkamer (jij zit alleen op de bank, dus op jou richten) en de gasverwarming doet niks!

[ Voor 46% gewijzigd door n8tur3 op 06-12-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:51
Als je CV ketel zoveel verstookt zou ik denken aan een kapotte driewegklep. Ik heb met de vorige ketel (20+ jaar) hier iets vergelijkbaars gehad. Bij het douchen ging hij doodleuk ook de radiatoren verwarmen. Daardoor was het douchewater ook niet echt loeiheet als we hem maximaal open zetten, dus dat viel op. Een week later hield hij er helemaal mee op. Maar wellicht ben je veel meer aan het verwarmen dan de bedoeling is door een kapotte ketel.

Ik vind 40 kuub in de zomer veel, ook wanneer de boel slecht afgesteld is. Vandaar dat ik aan een kapotte ketel denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Zenomyscus schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:08:
Als je CV ketel zoveel verstookt zou ik denken aan een kapotte driewegklep. Ik heb met de vorige ketel (20+ jaar) hier iets vergelijkbaars gehad. Bij het douchen ging hij doodleuk ook de radiatoren verwarmen. Daardoor was het douchewater ook niet echt loeiheet als we hem maximaal open zetten, dus dat viel op. Een week later hield hij er helemaal mee op. Maar wellicht ben je veel meer aan het verwarmen dan de bedoeling is door een kapotte ketel.

Ik vind 40 kuub in de zomer veel, ook wanneer de boel slecht afgesteld is. Vandaar dat ik aan een kapotte ketel denk.
Dit herken ik dan weer wel. Bij mij wil de badkamerkraan ook niet echt lekker warm worden. In ieder geval neem ik jullie tips ter harte. En ik heb de woningbouw gevraagd of ze wellicht een monteur voor de ketel kunnen sturen. Als er wat kapot is, lijkt het mij dat zij dat moeten maken. Daar betaal je immers ook huur voor.

Het is mij wel duidelijk dat het verbruik in de basis al aan de hoge kant is. Dat het dan in de winter 3x zoveel is, is niet bijzonder. Maar als het basisverbruik al hoog is en je dat keer drie doet, dan wordt het wel een probleem. De woningbouw is relatief snel met het aansturen van monteurs, dus we gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mooi dat er een monteur komt, die kan even goed naar de instellingen kijken.
Jouw ketel heeft geen drie-weg klep, dus die kan ook niet kapot zijn. Wel heeft de ketel drie verschillende tapwater standen geloof ik.
Zou mooi zijn als de monteur wat vindt’

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 19:34
4x zo veel in nov als in oct is helemaal niet raar zoals velen al geconstateerd hebben wel vind ik 43 m3 in oct absurd veel. Hoeveel was dit in juli, augustus en september? Ik gebruik dan eigenlijk alleen warm water en zit als alleenstaande op 4-6 m3 voor de hele zomer vanaf juni.
Nov was bij mij bijna 6x zo hoog.

-Hoeveel kamers worden er verwarmd?
-Welke cv unit heb je?
-Zijn de verdiepingen van elkaar geïsoleerd door een deur? Als je dit niet heb is dit echt zeer nadelig. Een trap in de woonkamer is dus enorm onzuinig omdat alle warmte omhoog gaat en de thermostaat vaak beneden geplaatst is. Dan blijft hij dus bijstoken en heb je kans dat boven de warmte verdwijnt.
-heb je een badkamer raam waar warmte uit kan.
-hoe is het gesteld met je afzuig unit? Als die vast staat op standje turbo zuigt dat alle warmte uit je huis.
-hoe is het gesteld met het glas. Enkel glas if oud dubbel glas en veel ramen laat meer kou bunnen.

Er zjn dus een hele hoop vragen te beantwoorden om je situatie beter te begrijpen.

Ik heb zelf ook bij mijn remeha de aanvoer temp verwarming verlaagd van 75 naar 50 dit scheelde bijna 25% en ook de eco stand aanzetten (comfort uit) scheelde ruim 20% op mijn rekening.
Ook de ventilator heb ik naat beneden gezet omdat mijn cv zwaar overbemeten is voor de woning. Ik kan met dat ding wel 3 huizen verwarmen.
Vraag even of de monteur hiernaar kan kijken.en anders zelf even in de boekjes duiken. Het is niet super ingewikkeld.

Kijk ook even naar gas verbruikt douchen en warm eater gebruik in liters. Ik hoou van af en toe een lange douche voor mijn rug en ik neem dan standen op voor en na douchen. Zo weet ik dat met mijn douche op 3w graden (geen idee of dit echt 32 graden is) een uur douchen 1.06 m3 gas verbruikt en tegen de 500 liter bij een koudwater temp van 12 graden hier.

Ik verwarm in een tussen woningen alleen de woonkamer met 1 radiator tot 19 graden en de slaapkamer iets omdat het anders 12 graden wordt. Nov was bij mij 38 m3 wat in lijn was met 2023 het was dus hier iig niet afzonderlijk koud voor de tijd van het jaar. Mijn verwarming staat het hele jaar dag in dag uit gewoon op 19 graden en gaat in de nacht dus niet terug omdat uit tests bleek dat het af laten koelen van het huis bijna 2x zo veel kostte en het comfort erg laag werd. (Alle meubels koelen af)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se1n850GMb4A5fu-p6AaNjhRbj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY593Hk6qv2Q0K3OiShoX12n.jpg?f=fotoalbum_large

Dec 2023 was 74 m3 om een indicatie te geven van hoe het geschaald heeft.

Edit: nog iets wat me te binnen schiet. Je zij dat de radiator loeiheet was en het erg warm was maar volgens de thermostaat 18c was. Dat roept bij mjj wat vragen op. Hangt de thermostaat aan een buitenmuur or tussen muur?
Mijn buurvrouw heeft bijvoorbeeld een zeer ongewenst strook gedrag. De tussenmuur is vaak in winters gewoon 13-15 graden omdat ze lange tijden niet thuis is. Nou hangt mijn thermostaat aan een binnen muur maar kan me voorstellen dat als de thermostaat aan die muur zou hangen hij zich een ketter zou stoken omdat hij een lagere temperatuur zou registreren.
Als je dus een ir thermometer hebt meet dan even de muur temp naast de thermostaat of als je een losse hebt hang die er dan even bij en kijk wat die registreert dan heb je een indicatie van wat de thermostaat denkt dat het is.

[ Voor 58% gewijzigd door computerjunky op 07-12-2024 02:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Mensen gaan voorbij aan het volgende, en verder zeg ik niets meer.

TS zegt zelf de deur naar de gang staat open voor de zuiger, boven staan geen radiatoren open.

Nu mompel ik iets over voordeur tocht en warmte die naar boven wil met als resultaat dat de thermostaat alleen maar koude stromingen waarneemt en derhalve gaat stoken, 18 graden of niet. resultaat een hoog verbruik.

Doe die deur dicht en ik durf wel met redelijke zekerheid te wedden dat je verbruik met 50m3 gaat dalen. En isoleer de leidingen op zolder.

Eigen voorbeeld, vorig jaar complete renovatie gehad echter het nieuwe kozijn v/d voordeur en deur zit een fractie uit het lood met als resultaat dat er in een halve meter boven langs de deur het rubber net niet goed afsluit. Dat weer tot gevolg hebbende dat met de wind erop de warmte vlot een graad of twee lager is dan de rest. Wat denk je wat dat doet als TS de deur continu open heeft? voorheen had ik oct/nov een verschil in gas van x 1.75.
oja. de leidingen isoleren op zolder na intrekken zoveel dat ik dat al had terug verdient op de gasprijs in slechts 1 winter, en dat was geen gamma isolatie. ik bedoel maar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Een update. Ik heb de reactie van @webcamjan als beste antwoord gemarkeerd, omdat dit precies is wat er speelde. Wel hebben we ook de instellingen van de Intergas ketel veranderd.

Ik heb een P1 meter en heb dus het gasverbruik per uur kunnen loggen. Er waren een aantal oorzaken:

- Grote ventilatierooster in de bijkeuken stond open. Zeker met de harde en koude noordoostenwind was dat echt te merken. Het was er ijskoud. De deur naar de bijkeuken stond bovendien altijd open. Rooster verder dichtgezet en de deur gesloten.
- Zelfde roosterproblemen in de keuken en de woonkamer. Verder dichtgezet. Maar natuurlijk niet helemaal, want we willen schimmel voorkomen.
- Gasketel volgens 50/60 ingesteld, in plaats van 75 graden.
- Woonkamerdeur is nu altijd dicht. Thermostaat springt nu niet meer steeds aan, want het is lekker warm in huis. Temperatuur staat op 18 graden en dat is warm zat.

Het resultaat: verbruik gedaald naar tussen de 4 en 6 m3 per dag, afhankelijk van de temperatuur buiten. Dat is inclusief douchen. Gezien mijn fibromyalgie ga ik daar ook niet op bezuinigen.

Het verbruik van de buurvrouw is ook 6 m3 per dag, dus het lijkt nu goed. Dank voor alle hulp!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2FrieCR08UlqG4mjCzumaV1ntQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6b4C5BtOiWuQufbUozB4g5TB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2inBuokaMJH1jLqDXOuHVN-UCFA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cgW1RcbRjBVjDXe5dwKOul34.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

@Dennisweb goed nieuws dus. Fijn dat het op korte termijn al zo'n effect heeft. Een slimme of klokthermostaat kan ook nog positief bijdragen aan je gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:25:
@Dennisweb goed nieuws dus. Fijn dat het op korte termijn al zo'n effect heeft. Een slimme of klokthermostaat kan ook nog positief bijdragen aan je gasverbruik.
Ga ik nog eens naar kijken. Ben wel van de gadgets en dingetjes. Doel je op zoiets of de Tado X?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ik heb een tado. Bevalt uitstekend. Met name aangeschaft zodat de kids boven hun verwarming kunnen regelen zonder dat het hele huis verwarmd moet worden... (ik heb wel een timer erop gezet zodat de verwarming maximaal 1 uur aangaat 😉)
Tado app is prima en veel mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:33:
Ik heb een tado. Bevalt uitstekend. Met name aangeschaft zodat de kids boven hun verwarming kunnen regelen zonder dat het hele huis verwarmd moet worden... (ik heb wel een timer erop gezet zodat de verwarming maximaal 1 uur aangaat 😉)
Tado app is prima en veel mogelijkheden.
Alright. Ga me er eens in verdiepen. Ik heb nu zo’n oude Honeywell. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLJ3Y-dkr-nqyR5Oid_OUSu4KpI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IOCEJoqDmNE5VVEjxY81FQw6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:25
40-50m3 buiten het stookseizoen voor 1 persoon is echt extreem hoog. Dan ga je bijna dagelijks in bad en/of een lange douche?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Djvdb schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:26:
40-50m3 buiten het stookseizoen voor 1 persoon is echt extreem hoog. Dan ga je bijna dagelijks in bad en/of een lange douche?
Nee. Ik woonde er toen nog niet eens en we waren bezig met verbouwen. Warm water amper gebruikt. Het was de ketel die verkeerd stond ingesteld.

Maar even een leuke update: januari was een koude maand en ik verbruikte 164 m3 gas met de Google Nest.

Deze heb ik in februari vervangen voor de Tado X en het gasverbruik is nu gedaald naar 132 m3, maand is bijna om. Ik vind de daling echt spectaculair! Bijna 70m3 gas per maand bespaard en dat maal 1,37 euro. Dik 95 euro per maand. Echt veel.

Bedankt voor al jullie tips. Met name het aanpassen van de instellingen van de ketel, dichthouden van de woonkamerdeur en overstappen van aan/uit naar moduleren met de Tado X waren heel goede tips. Ik hoop dat iemand in dezelfde situatie er iets aan zal hebben. Op de warmere dagen (10-11 graden buiten, 7 graden ‘s nachts) in de winter verbruik ik nog geen 2,5 m3 per dag. Mijn buurvrouw verbruikt 7 m3 per dag. Mij hoor je niet meer klagen.

Heb zelfs maar een Tado X abonnement genomen. 30 euro per jaar is een koopje voor de 90 euro per maand die ik heb bespaard. Helemaal super.

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Nog een kleine verbetering is het gebruik van een radiatorventilator. Deze klik je met magneten onder je radiator. Zit een sensor bij en ze gaan aan bij een bepaalde temperatuur. Op marktplaats te koop. Ik heb ze ook en het is sneller aangenaam in huis.

• Dennisweb
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:41:
Nog een kleine verbetering is het gebruik van een radiatorventilator. Deze klik je met magneten onder je radiator. Zit een sensor bij en ze gaan aan bij een bepaalde temperatuur. Op marktplaats te koop. Ik heb ze ook en het is sneller aangenaam in huis.
Heeft zoiets zin als er een lambrisering voor zit?

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Geen idee want dat heb ik niet. Lambrisering is sws isolerend dus niet heel handig. Ik heb een dikke bank voor de radiator staan. Nog onhandiger. Met die ventilatoren wordt de warmte wel sneller verspreid.

• Dennisweb
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:43:
Geen idee want dat heb ik niet. Lambrisering is sws isolerend dus niet heel handig. Ik heb een dikke bank voor de radiator staan. Nog onhandiger. Met die ventilatoren wordt de warmte wel sneller verspreid.
Het zal onhandig zijn, maar ik wil mijn radiator en bijhorende lelijke tegelvensterbank absoluut niet in het zicht hebben. Heb een huis uit de jaren ‘50, dus dan kun je je wel voorstellen hoe dat eruit ziet. :D
Pagina: 1