Inrichten volledig Ubiquiti netwerk - Advies gevraagd switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 20:29

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hi Tweakers,

Recentelijk ben ik samen met mijn vriendin verhuisd naar onze eerst eigen woning en hier wil ik graag een volledig nieuw netwerk met Ubiquiti inrichten. Bij de verbouwing heb ik overal rekening gehouden met extra UTP punten en loze pijpen aanleggen.

Nu is mijn vraag, is de onderstaande configuratie geschikt voor mijn doeleinden, of hoe zouden jullie het anders aanpakken en waarom?

Qua aansluiting komt er 1 Gbit up en down binnen, dit gaat nu door het modem en de router van Odido. Een mooie vervaning voor deze router lijkt me een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra.

Maar waar ik het meest over twijfel zijn de access points en welke switch(es) en het eventueel inrichten van VLANs. In eerste instantie heb ik niet de intendie om te gaan werken met VLANs, maar deze optie wil ik wel hebben.

Qua switch is mijn oog gevallen op de Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE omdat deze (voor nu) voldoende PoE+ en normale poorten lijkt te hebben, maar is het PoE budget niet een beetje karig voor wat ik wil aansluiten. Als het PoE+ budget te laag is zou ik ook voor 2x een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE of 2x een Ubiquiti Unifi Ultra kunnen gaan. Is dit verstandig, of zijn er betere alternatieven? (Helaas past 19" apperatuur niet in mijn meterkast.)

De onderstaanden apparatuur wil ik zo veel mogelijk bekabeld aansluiten:
  • 2 tot 3 Ubiquiti Wifi access points, waarschijnlijk Ubiquiti UniFi U6+ (PoE)
  • Reolink Doorbell PoE IP cam (PoE)
  • Hikvision IP cam (PoE)
  • Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (PoE)
  • Synology NAS 923+ NAS
  • Smart home (Home Assistant OS op NAS, Philips Hue etc.)
  • Twee smart TVs bekabeld
  • Nintendo Switch bekabeld
  • Monitor met ingebouwde UTP aansluiting
  • Draadloos spul zoals smartphones, laptops, homeconnect apperatuur etc.
Suggesties en tips in het algemeen worden zeker gewaardeerd!

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor wat betreft het PoEbudget zou je even moeten kijken naar wat het spul max kan gebruiken. Als ik kijk naar mijn eigen setup, dan verbruikt mijn USW Flex 5 poorts switchje 1.69W, en mijn UAP-Lite nu 3.16W (al piekt die af en toe naar boven de 5).

Je komt dus al best een eind met 45W. Maar zeker IPcams e.d. zou ik wel even checken wat die doen. Of als je er 1 apparaat in hebt zitten dat flink wat stroom weg aan het slurpen is zou je ook kunnen overwegen daarvoor een PoEinjector te gebruiken ipv een extra switch (al is het natuurlijk het mooiste alles over PoE te doen als het kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-06 17:21
Persoonlijk zou ik niet meer kijken naar de Ultra Gateway, maar gelijk naar de Max Gateway. Deze kan 2,5 gbit’s aan voor als je ooit bij Odido zou kiezen voor het 2 gbit abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hey thanks voor de comments, ik ben gaan rekenen en ik kom echt rond het maximale wat de Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE 45 Watt kan leveren. Mijn geplande set-up zal maximaal tussen de 44 en 58 Watt verbruiken, dus dan zit ik gelijk vol qua PoE+ budget.

Is het een 'goede' manier om dit op te lossen door twee keer een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE te nemen? Dat kost me dan wel 2 van de 4 poorten op m'n Gateway i.p.v. 1. Het voordeel is dan wel dat ik ook 8 poorten heb, die PoE+ kunnen leveren en met een PoE budget van ±100 Watt i.p.v. 45 Watt, voor hetzelfde bedrag. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerjaaaaan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:59
Let wel op dat die switch maar 4 x een poe poort heeft! Dus dan heb je 8 poorten met poe en 8 poorten zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:46
Boost9898 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:10:
Hey thanks voor de comments, ik ben gaan rekenen en ik kom echt rond het maximale wat de Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE 45 Watt kan leveren. Mijn geplande set-up zal maximaal tussen de 44 en 58 Watt verbruiken, dus dan zit ik gelijk vol qua PoE+ budget.

Is het een 'goede' manier om dit op te lossen door twee keer een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE te nemen? Dat kost me dan wel 2 van de 4 poorten op m'n Gateway i.p.v. 1. Het voordeel is dan wel dat ik ook 8 poorten heb, die PoE+ kunnen leveren en met een PoE budget van ±100 Watt i.p.v. 45 Watt, voor hetzelfde bedrag. Of zie ik iets over het hoofd?
De switch ultra is mogelijk met 210W PoE+. Heeft wel maar enkel 7 of 8 poorten.. en maar 1gbit..

De Pro Max 16 PoE heeft 16 poorten waarvan:
(4) 2.5 GbE PoE++ ports
(12) GbE PoE+ ports
(2) 10G SFP+ ports
180W total PoE availability

Mocht een 19 inch rack niet passen is er misschien een 10 inch rack mogelijk. Mits je dit handig lijkt. Heb zelf de Rackmate T1 sinds kort in gebruik. Kun je toch nog wat spul in kwijt maar geen 19 inch breed.

[ Voor 16% gewijzigd door TheKerremenke op 07-12-2024 09:08 . Reden: Aanvulling ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@TheKerremenke Ja de Switch Ultra heb ik ook overwogen, maar zoals je zegt heeft die inderdaad maar 7 poorten die wel allemaal PoE+ doen met 42 Watt budget. Dus ik denk niet dat er veel mee opschiet om die twee keer te nemen tegenover de Lite 8 PoE die 8 poorten heeft waarvan er dan wel 'maar' 4 PoE+ leveren.

De Pro Max 16 PoE is zeker een hele mooie switch, maar ook wel behoorlijk prijzig, maar dat is nog te overzien.

Momenteel heb ik al een 10" rackje hangen, dus dat zou wel mooi passen.

Het moet nog netjes gemaakt worden verder: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wPy8P2A.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:49
Volgens mij waren die lite switches beperkt qua vlans. Ik zou hier voor de zwaardere versies gaan als je vlans wil gebruiken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@DiedX dat heb ik al van meer mensen gehoord, maar ik zie zo 123 niet waar de limitatie aan te zien is/wat deze is. Ik ben niet van plan om echt alles te scheiden, maar een main netwerk, vlan voor smart home/iot en een vlan voor gasten zou wel handig zijn ja.

Edit: ik lees net dat de Ultra switch juist layer 2 functies mist tegenover de Lite 8.
https://www.reddit.com/r/...nces_between_ultra_switch

Edit2: Het lijkt dan toch de afweging te gaan worden tussen de Lite 8 switch of een Switch Pro Max 16 PoE die twee keer zo duur is, maar wel een next level switch is met meer features en PoE++. Of misschien in twee stappen, dat ik begin met een Lite 8 en zodra ik vroeg of laat tegen limitaties aanloop verder upgrade.

[ Voor 52% gewijzigd door Boost9898 op 07-12-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hi daar ben ik weer, ik ben begonnen met het aansluiten van de Ubiquiti gear :*)
Daarnet had ik een foutje gemaakt in de config waardoor ik mezelf buitengesloten had :'D.

Het is gelukt, direct vanuit het Odido ONT naar de WAN poort ga van de Gateway Ultra.
Ik moet toegeven dat het echt echt heerlijk werkt, snel, duidelijk en overzichtelijk. Alleen de wifi performance zelf/U6+ AP ben ik qua snelheid nog niet heel erg over te spreken. Wel qua range.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zg15fuU.png

En een foto hoe het er nu bij hangt :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WnuFVpQ.png

[ Voor 25% gewijzigd door Boost9898 op 04-01-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StreetPG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-02 23:20
Netjes! Waar heb je dat rek vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@StreetPG Thanks! Dat hebben we zelf gemaakt, maar vast dat er soortgelijke 10 inch rackjes te vinden zijn.
Zoiets misschien: YouTube: What's In My 10" Inch Homelab Server Rack

Pagina: 1