Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-05 10:08
Onlangs heb ik een smart tv van Sharp bij de Lidl gekocht voor €230,-[]

Het betreft een 40 inch full hd lcd tv.

Nu is het scherm bij de randen overal wat lichter bij donker beeld, maar bepaalde plekken zijn wat extremer qua backlight bleeding denk ik? (zie foto 1,2). Ik was niet bekend met dit fenomeen.

Ook komen er vlekken in beeld (zie foto 3,4) als ik bv. een serie op pauze zet in Netflix. Deze plekken worden dan extra belicht.

Nu is mijn vraag: is dit acceptabel of moet ik hiervoor naar de klantenservice? En kan ik hier zelf wat aan doen? Ik snap dat het een budget tv is.

Het gevaar is dat je erg op de backlight bleeding gaat letten, en minder kunt genieten.

Verder ben ik over de beeldkwaliteit/geluid/snelheid erg tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOWQ-JlSLW1nQbdf0aE14pcJloQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwpJqtO686n1SMgdK1wbtJ25.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV6TeNA-7MgYCxyWt7j4iPVycxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJOWh5xjQfHUpUWFnyeVtwpS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXJezjq0-uAm_L_9c9BUJGesSjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eG2lTvhOVCv2bRktIsJY5jmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVCNBp_JekcRGH5etaBKiJh1zcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HxHI8ODW1VcmNOKDvr60MEL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door jan reitsma op 06-12-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28

D4NG3R

kiwi

:)

Die laatste twee foto's lijkt mij simpelweg een gevalletje van compressie (artifacts) welke opvallen omdat je de boel pauzeert.

Die eerste twee foto's vallen naar mijn mening wel redelijk in lijn met wat je qua uniformiteit en backlight bleeding kan/mag verwachten bij een TV van €230,-.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 06-12-2024 13:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als dit je main TV is, zou je dan niet beter iets halen waar je echt tevreden mee bent?

Als je dit ziet - direct uit de doos; hoe kun je hier aan wennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Dat eerste is mogelijk schade door onjuist uitpakken. Knijpen in de tv waar de poot zit, of optillen vanaf horizontaal aan de poten. Soms kun je dit wegmasseren. Maar het zal geen oled worden.

Dat tweede lijkt zoals @D4NG3R al aangeeft op slecht bronmateriaal. Dat kun je oplossen door een betere bron te kiezen, zoals blu-rays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 10:35
Zoals al opgemerkt... je koopt een tv helemaal uit de onderkant van de markt, dan mag je eigenlijk niet teveel verwachten. Zaken zoals backlight bleeding zal je dan moeten accepteren. Je kan het zelfs soms wel wat verminderen door de behuizing op de plek van de bleeding wat te "masseren"... maar het kan daardoor ook erger worden! Eventueel de schroeven achter op de tv een slagje aandraaien of juist ietsiepietsie losser.

De vlekken die je ziet zijn zoals al genoemd compressie artifacten, die ga je zelf met een dure tv nog zien. Of misschien een beeldverwerkingschip die niet heel sterk is, maar dan heb je het weer over niet al te hoge verwachtingen mogen hebben bij een budget tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Die vlekken in Netflix kan ook in het bronmateriaal zitten. Dan kan het beter even een zwart beeld voor zetten.

Wat ook wil helpen is niet in een donkere kamer te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik kan dus aannemen dat het niet erg genoeg is om een ander toestel te vragen. Kan evt nog bij leverancier horen hoe die hier over denkt.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat oudere hd tv's hier geen last van hebben

[ Voor 13% gewijzigd door jan reitsma op 08-12-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
jeroen3 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:48:
Dat eerste is mogelijk schade door onjuist uitpakken. Knijpen in de tv waar de poot zit, of optillen vanaf horizontaal aan de poten. Soms kun je dit wegmasseren. Maar het zal geen oled worden.

Dat tweede lijkt zoals @D4NG3R al aangeeft op slecht bronmateriaal. Dat kun je oplossen door een betere bron te kiezen, zoals blu-rays.
Oke bedankt. masseren kan ik proberen. Heb ook gelezen dat het in verloop van tijd weg kan trekken. Heb de helderheid nu ook al wat lager gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In een televisie met randverlichting zitten de lampjes meestal aan de onderrand. Er een speciale laag in het scherm zorgt voor de verdeling van het licht over het scherm, waarbij totale interne reflectie gebruikt wordt om het licht op het hele schermoppervlak te krijgen. Wat je ziet is dat er licht van de lampjes niet via de speciale laag zijn doel bereikt, maar via een ongewenste weg.

Het is een gevolg van de constructie van de televisie. Omdat je een afbraakprijs betaald hebt, mag je daar ook niet te hard op mopperen.

De laatste twee foto's interpreteer ik inderdaad ook als compressie-arctefacten.
Pagina: 1