Upgraden van 25 jaar oud Bose homecinemasysteem - advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeny
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb nu een Bose Acoustimas Series 10 IV dat zeker 25 jaar oud is gekoppeld aan een Pioneer VSX-1020K receiver die 14 jaar oud is. Hoewel alles nog werkt en ik niks te klagen heb wil ik toch eens proeven van wat de meer moderne technologie mij kan bieden doch enkel als deze mij een betere audio-ervaring kan bieden.

Is overstappen naar een soundbar ooit een verbetering? Mijn plan zou zijn om mijn Bose-systeem en receiver weg te nemen en te vervangen door een soundbar met subwoofer en rear speakers. Ik twijfel tussen:

-de Samsung Q990C die door veel reviewers op 1 geplaatst wordt met als veelgenoemd nadeel ondermaatse bas en veelgenoemd voordeel heldere dialogen.
-de Sonos Arc met subwoofer en Era 100 of SL One achterspeakers met als nadeel uiteraard de belachelijke prijs en blijkbaar ondermaatse dialogue clarity en als voordeel dat hij bij de beste zou horen.
-De Polk Magnifi AX SR die nogal obscuur is qua bekendheid en redelijk schaars maar steeds goed gereviewed wordt en goed geprijsd is met als nadeel de lelijke achterspeakers.

Zou een van deze systemen mij verbeteren? Ik zal zeker meer kanalen krijgen dan 5.1 en Atmos zal beschikbaar worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:02
Ondanks dat een high-end soundbar met sub en rear speakers erg goed geluid kan produceren (heb er zelf ook een), is de form-factor een limitatie die een home cinema systeem niet heeft.

High-end soundbar: compact, gemak, prima surround en geluid
Home cinema systeem: ultieme aanpasbaarheid, surround en geluid

Wat je moet kiezen, ligt vooral aan wat voor jou belangrijker is.

Overigens, waarom specifiek de Q990C en niet de Q990D? De Q990C is bijna niet meer te verkrijgen en na korting op de Q990D is het prijsverschil erg klein. Persoonlijk zou ik zelfs de Q930D kiezen over de Q990C/D; een klein (verwaarloosbaar?) verschil in kwaliteit tegen een significant lagere prijs, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Sonos vind ik alleen interessant als je gebruikt wilt maken van hun ecosysteem, zoals muziek wilt afspelen via meerdere speakers. Het ecosysteem is mooi, maar de prijs hoog. Bij alleen gebruik als soundbar voor je TV maak je geen gebruik van de voordelen en vind ik het de flinke meerprijs het niet waard.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
Ik denk dat het enige goede antwoord is om zelf te gaan luisteren naar de verschillende opties.
Zelf ben ik lange tijd bezig geweest met de zoektocht naar iets voor film en tv. Verschillende soundbars en 5.1 setjes zijn gepasseerd waarna voor mij de Sonos het meest acceptabel was. Voor film en tv vind ik het prima. Voor muziek heb ik gelukkig een hifi set erbij staan.

Redenen voor de Sonos voor mij waren:
Acceptabele sub zonder dat het stemgebied over de sub gaat. Makkelijke app(voor de update) en optie tot multiroom.

Een losse 5.1 set klinkt natuurlijk een stuk mooier en geeft meer opties om aan te passen maar voor mij betekende dat iedere keer wisselen tussen de hifi versterker en de gene met HDMI-ARC ondersteuning. Ook kwa ruimte is de Sonos compacter. Atmos en een soundbar is leuk op papier maar merk zelf zeer weinig van het effect.

[ Voor 10% gewijzigd door raze88 op 06-12-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Koeny Aankoopadvies moet in Beeld en geluid koopadvies dus daar verplaats ik je topic ook naartoe.

Een soundbar is een grote verbetering ten opzichte van het standaard televisiegeluid, maar niet ten opzichte van een receiver met speakers op de juiste plekken.

Zijn formfactor, weinig kabels/speakers en alles makkelijk aansluiten het belangrijkste? Kies dan een soundbar.
Zijn filmgeluid en muziek het belangrijkste? Kies dan een receiver met losse speakers.

Van een soundbar met meer kanalen moet je niet te veel verwachten. Het blijft een balkje met een rijtje kleine speakers. Dat geldt voor Atmos helemaal. Weerkaatsende speakers, zoals in een soundbar, of zoals upfiring doblyspeakers voegen zeker wat toe, maar wederom niet in vergelijking met speakers op de juiste locaties.

Wil je vooral gemak, geen receiver en doe-alsof-surround, dan kan het prima.
Maar wil je écht verbeteren qua geluid, dan moet je geen soundbar kopen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeny
Kwaliteit gaat steeds boven vorm hier. Zou ik dan gewoon een upgrade doen van mijn huidige speakers (de audiokabels zitten al klaar) en deze op mijn oude receiver aansluiten? Maar deze is pre-ARC en pre-Atmos dus een nieuwe receiver is aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kijk ook eens naar de Bose Smart Ultra Soundbar.

Deze kun je (later) uitbreiden met een draadloze basmodule en achter surround speakers. Met Dolby Atmos, Spotify Connect, Chromecast support, spraakbediening.

https://www.bose.nl/nl_nl...smart-soundbar-ultra.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Koeny schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:05:
Kwaliteit gaat steeds boven vorm hier. Zou ik dan gewoon een upgrade doen van mijn huidige speakers (de audiokabels zitten al klaar) en deze op mijn oude receiver aansluiten? Maar deze is pre-ARC en pre-Atmos dus een nieuwe receiver is aangeraden?
Vwb Atmos hoef je alleen te upgraden als je ook daadwerkelijk een Atmos setup neerzet met hoogtespeakers. Anders worden de hoogtekanalen toch weer naar 5.1 omgezet.

Upgraden van een receiver heeft zin als je aansluitingen voor speakers, aansluiting voor apparaten, of afspeelopties mist. En wanneer hij kapot is natuurlijk.

De vraag is dus vooral: wat wil je afspelen en aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeny
Enkel de Digibox (HDMI naar receiver) en de LG C9 voor Netflix en Plex (optical naar receiver). Maar deze oude receiver kan dus geen hoogtekanalen weergeven en dat zoek ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Koeny schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:41:
Enkel de Digibox (HDMI naar receiver) en de LG C9 voor Netflix en Plex (optical naar receiver). Maar deze oude receiver kan dus geen hoogtekanalen weergeven en dat zoek ik.
Ga je dan ook hoogtespeakers ophangen?

Hoe kies je een receiver Jorgen in "Keuze tussen receivers"

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 06-12-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeny
Als ik de Bose-speakers weg doe zou ik deze graag vervangen met front en rears die ook een hoogtekanaal hebben.

edit: of toch de fronts

[ Voor 10% gewijzigd door Koeny op 06-12-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Koeny schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:49:
Als ik de Bose-speakers weg doe zou ik deze graag vervangen met front en rears die ook een hoogtekanaal hebben.

edit: of toch de fronts
OK, helder. Dan zit je qua ervaring tussen een soundbar en echte hoogtespeakers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 14:10
Wat heb je gekozen?
Pagina: 1