Gaming PC, zonder zelf samen te stellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-12-2024
Goedemorgen,

Op dit moment game ik op een Lenovo 5 laptop. Wat ik voornamelijk merk is dat bij het spelen van games, mijn laptop denkt dat het een helikopter is en probeert op te stijgen. Aangezien ik in de woonkamer zit, is dit nogal vervelend voor degene die TV aan het kijken zijn, of proberen te praten met elkaar. Hoogstwaarschijnlijk voorkom je dit bijna niet met een laptop. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar een Desktop, die stil is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gamen, in de woonkamer. De desktop moet dus stil zijn. Ik speel spellen zoals Path of Exile 2 (released vanavond), Cyberpunk, Hogwarts Legacy (en 2 wil ik ook spelen), wellicht STALKER in de toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is ongeveer 1500 euro. Voor een euro meer zal ik iets niet laten schieten, maar te gek moet het niet worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten of randapparatuur die mee moet

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen dromen. Wat voor mij wel van belang is, is dat ik het niet zelf in elkaar hoef te bouwen. Daar heb ik totaal geen verstand van. Het moet dus all in, kant en klaar zijn, anders gaat het me niet lukken ;)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren! Zolang het maar geen troep is

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau moet dus zo stil mogelijk zijn. Beetje suizen geen probleem, maar proberen op te stijgen is niet gewenst.

Ga je overklokken?
Absoluut niet, aangezien ik daar 0,0 verstand van heb.

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk verwacht ik best-bang for buck :) Mensen die me kunnen helpen in de keuzes, zodat ik fijn kan gamen en mijn vrouw/kinderen geen last meer hebben van het geluid :P

Beste antwoord (via mark1483 op 13-12-2024 22:49)

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-05 07:05
mark1483 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:01:
[...]

Als ik deze samenstel bij Azerty is het:

https://azerty.nl/shareca...JbHl5FrUmMSFpa95tJMlW5M2q

als ik het goed heb gedaan. Dat ontloopt niet veel met het bedrag wat in die guide staat. Enige is dan nog 90 euro voor het in elkaar zetten (ik woon niet in je buurt haha)
Aan de hand van jouw lijstje heb ik een lijstje met wat alternatieve keuzes gemaakt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 199,90€ 199,90
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 144,99€ 144,99
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 427,99€ 427,99
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 84,90€ 84,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 121,-€ 121,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 34,68€ 34,68
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000C36W€ 104,90€ 104,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Gold 750W€ 115,39€ 115,39
1SSD'sKingston KC3000 1TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 1.313,65

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 18:11

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat heb je zelf al gevonden? Want "Zeg mij wat ik moet kopen" zonder enige eigen inzet wordt hier niet zo gewaardeerd.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:14
Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

je houdt geld over voor wat upgrades, zie onderin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
FooLsKi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:10:
Wat heb je zelf al gevonden? Want "Zeg mij wat ik moet kopen" zonder enige eigen inzet wordt hier niet zo gewaardeerd.
Okay, ik wist niet of dat mocht van andere sites links neer zetten :)

Even kijken of het werkt.

Ik zit nu naar bijvoorbeeld deze desktop te kijken, echter weet ik niet of het dan een goede optie is, of dat het misschien waard is om een specifiek component net een betere versie er in te doen, zodat het meer bang for buck wordt.

https://gamepc.nl/s/223416

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
v&a aangeboden: PC - 7800X3D - 4070Ti - 32GB DDR5 en met zoiets hoef ej zelf niet te bouwen... kan ook wel handig zijn :) - wel even kijken of prijs omlaag kan (geen idee, die cpu is erg duur)

ps die website maakt het wel erg duur, kan je beter bij azerty losse onderdelen van de best buy guide bij elkaar klikken.

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 06-12-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
99ruud99 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:18:
v&a aangeboden: PC - 7800X3D - 4070Ti - 32GB DDR5 en met zoiets hoef ej zelf niet te bouwen... kan ook wel handig zijn :) - wel even kijken of prijs omlaag kan (geen idee, die cpu is erg duur)

ps die website maakt het wel erg duur, kan je beter bij azerty losse onderdelen van de best buy guide bij elkaar klikken.
Ja alleen dan moet ik m zelf in elkaar zetten? Of doet Azerty dat dan?
Want dat is het probeelm beetje bij die guide. Ik zou niet weten hoe ik het in elkaar moet krijgen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
je kan ervoor kiezen dat azerty het doet, of je kan ervoor kiezen om een tweaker even te vragen - meeste kunnen dat prima even doen.

als je in mijn omgeving woont doe ik het wel even voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
vanwege de behoefte aan een zo stil mogelijk systeem zou waterkoeling upgrade nog te overwegen zijn.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:27:
vanwege de behoefte aan een zo stil mogelijk systeem zou waterkoeling upgrade nog te overwegen zijn.
Als ik kijk bij mijn best wel stille PC verder, zijn de drie grootste geluidsproducenten:
1. GPU
2. Case fans (om 1 te helpen)
3. CPU fans (gewoon een standaard Thermalright ding van vier tientjes).

Waterkoeling helpt vooral als je het op de GPU stopt, en dat kan, maar is een stuk minder recht toe recht aan dan voor de CPU. Voor de CPU is het alleen logisch imo als je een i7/i9 gaat gebruiken, of wanneer je met een glazen kast zit en het gewoon mooier vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483

als ik het goed heb gedaan. Dat ontloopt niet veel met het bedrag wat in die guide staat. Enige is dan nog 90 euro voor het in elkaar zetten (ik woon niet in je buurt haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
daarom, je houdt zelfs nog geld over tov 1500 van je budget :)
vergeet windows licentie niet :) (of heb je er nog een / draai je linux? )

• mark1483
Heb inmiddels een en ander aangepast en iets meer geld vrij gemaakt.
Op dit moment ziet mijn selectie er zo uit:

https://azerty.nl/shareca...3XkR0a0S%2BmDT%2FlQ%3D%3D

Sommige zaken zoals het interne geheugen is een andere geworden, omdat die van G.skill uit de guide, meer dan 10 dagen levertijd heeft.
Zijn er nog aanbeveling? Do's and Don'ts die men ziet?
Dit is wel echt even top van budget omdat ik er ook nog een beeldscherm bij moet aanschaffen.

[ Voor 8% gewijzigd door mark1483 op 12-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
mark1483 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:09:
Wat voor mij wel van belang is, is dat ik het niet zelf in elkaar hoef te bouwen. Daar heb ik totaal geen verstand van. Het moet dus all in, kant en klaar zijn, anders gaat het me niet lukken ;)
Ik snap dat je met dit soort bedragen niet het risico wil lopen dat er iets misgaat maar een PC in elkaar zetten is minder ingewikkeld dan veel mensen denken.
Zelf ben ik helemaal niet handig en als er iets aan het huis of de auto moet gebeuren dan heb ik twee linkse handen en vraag ik iemand die daar verstand van heeft, maar een PC in elkaar zetten heb ik meerdere keren gedaan. Je hoeft ook verder niet te zagen, bijschaven of boren. Het is allemaal op maat en past ook maar op één manier in elkaar. Heb je ooit iets van LEGO of Playmobil in elkaar gezet? Dan kun je waarschijnlijk ook zelf wel een PC bouwen.
Misschien niet deze maar mocht je bijvoorbeeld ergens een oude PC hebben staan, probeer die eens uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1483
GJ uit Brabant schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:56:
[...]

Ik snap dat je met dit soort bedragen niet het risico wil lopen dat er iets misgaat maar een PC in elkaar zetten is minder ingewikkeld dan veel mensen denken.
Zelf ben ik helemaal niet handig en als er iets aan het huis of de auto moet gebeuren dan heb ik twee linkse handen en vraag ik iemand die daar verstand van heeft, maar een PC in elkaar zetten heb ik meerdere keren gedaan. Je hoeft ook verder niet te zagen, bijschaven of boren. Het is allemaal op maat en past ook maar op één manier in elkaar. Heb je ooit iets van LEGO of Playmobil in elkaar gezet? Dan kun je waarschijnlijk ook zelf wel een PC bouwen.
Misschien niet deze maar mocht je bijvoorbeeld ergens een oude PC hebben staan, probeer die eens uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Ik heb wel eens een PC gezien van binnen en wat er in en er uit gehaald ja. Daarnaast heb ik heel veel lego staan, absoluut. De risico's van Lego en een PC van 2000 euro is voor mij alleen niet hetzelfde. Zeker niet als er een waterkoeling bij komt etc, die nauw lusitert hoe je het aansluit en daarbij ook nog eens lekkages kan hebben als je het niet goed doen. Lijkt me niet heel handig als je lekkage krijgt in een PC. De 89 euro is voor mij zeer goed besteedde euro's ten opzichten van de risico's die het met zich meebrengt :)

• mark1483
Sissors schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:46:
[...]

Als ik kijk bij mijn best wel stille PC verder, zijn de drie grootste geluidsproducenten:
1. GPU
2. Case fans (om 1 te helpen)
3. CPU fans (gewoon een standaard Thermalright ding van vier tientjes).

Waterkoeling helpt vooral als je het op de GPU stopt, en dat kan, maar is een stuk minder recht toe recht aan dan voor de CPU. Voor de CPU is het alleen logisch imo als je een i7/i9 gaat gebruiken, of wanneer je met een glazen kast zit en het gewoon mooier vindt.
Voor de setup die ik nu net hierboven heb geplaatst, is een waterkoeling niet heel effectief, als ik je goed begrijp?

• GJ uit Brabant
mark1483 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:52:
[...]

Ik heb wel eens een PC gezien van binnen en wat er in en er uit gehaald ja. Daarnaast heb ik heel veel lego staan, absoluut. De risico's van Lego en een PC van 2000 euro is voor mij alleen niet hetzelfde. Zeker niet als er een waterkoeling bij komt etc, die nauw lusitert hoe je het aansluit en daarbij ook nog eens lekkages kan hebben als je het niet goed doen. Lijkt me niet heel handig als je lekkage krijgt in een PC. De 89 euro is voor mij zeer goed besteedde euro's ten opzichten van de risico's die het met zich meebrengt :)
Dat zijn wel meteen twee uitersten. Iemand die zegt meer zelf te willen klussen begint ook niet meteen met zelf een villa bouwen. Die begint met een lamp ophangen of een kast in elkaar zetten of misschien een schuurtje in de tuin. Ik heb door de jaren heen een aantal pc's gebouwd maar waterkoeling ben ik nooit aan begonnen. Dat heeft de gemiddelde computergebruiker ook niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 18:36
JJ Le Funk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:27:
Waterkoeling heeft ook ventilatoren en zelfs een waterpomp, dus het is allesbehalve gegarandeerd dat waterkoeling stiller is.

Het zou me zelfs niks verbazen als de gemiddelde waterkoeling niet stiller is dan de gemiddelde (degelijke) luchtkoeler, terwijl waterkoeling wel een stuk duurder is. En het is een stuk meer gedoe. Kortom: gewoon voor luchtkoeling gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 12-12-2024 17:24 ]

The devil is in the details.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:09
Je kiest een kast waar een 'normaal' ATX moederbord in zou passen en dan zet je er een micro ATX bordje in?
Rare keuze.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
Yaksa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:38:
Je kiest een kast waar een 'normaal' ATX moederbord in zou passen en dan zet je er een micro ATX bordje in?
Rare keuze.
TS geeft aan dat 'ie er helemaal geen verstand van heeft, dus in plaats van het gek te vinden en het zo te brengen, had je ook een suggestie kunnen doen en/of kunnen uitleggen waarom dat misschien niet de beste keuze is.

• Yaksa
Hahn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:47:
[...]

TS geeft aan dat 'ie er helemaal geen verstand van heeft, dus in plaats van het gek te vinden en het zo te brengen, had je ook een suggestie kunnen doen en/of kunnen uitleggen waarom dat misschien niet de beste keuze is.
Tja, dit is het Tweakers DKA topic.
Wanneer je dan een topic start zonder de topicregels te volgen en verwacht een compleet systeem voorgeschoteld te krijgen zonder er zelf ook maar een snars voor te hoeven doen dan kan TS net zo goed naar een dozenschuiver gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Yaksa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:01:
[...]

Tja, dit is het Tweakers DKA topic.
Wanneer je dan een topic start zonder de topicregels te volgen en verwacht een compleet systeem voorgeschoteld te krijgen zonder er zelf ook maar een snars voor te hoeven doen dan kan TS net zo goed naar een dozenschuiver gaan.
Dat mag je ook als tip geven. Of als je echt vindt dat TS zich niet aan de regels houdt, dan kan je een TR aanmaken en kunnen modjes er naar kijken. (Alhoewel 'er niks voor te hoeven doen' onzin is, want TS is al bezig met het zelf samenstellen.)

Maar 'rare keuze' gaan zeggen, tegen iemand die letterlijk aangegeven heeft er helemaal niks van te weten, vind ik weer raar :>

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 12-12-2024 18:04 ]

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-05 14:32
mark1483 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:25:
Heb inmiddels een en ander aangepast en iets meer geld vrij gemaakt.
Op dit moment ziet mijn selectie er zo uit:

https://azerty.nl/shareca...3XkR0a0S%2BmDT%2FlQ%3D%3D

Sommige zaken zoals het interne geheugen is een andere geworden, omdat die van G.skill uit de guide, meer dan 10 dagen levertijd heeft.
Zijn er nog aanbeveling? Do's and Don'ts die men ziet?
Dit is wel echt even top van budget omdat ik er ook nog een beeldscherm bij moet aanschaffen.
Ik zie de gekozen Corsair DRAM niet op de QVL (Qualified Vendor List) staan.
https://www.asrock.com/mb/AMD/B650M-HDVM.2/#MemoryRAP
Nou is de kans niet heel groot dat het allemaal niet gaat werken, maar er is keuze zat om geheugen te kiezen die er wel op staat.

Verder kan ik je adviseren op een wenslijst te maken op Tweakers en deze in je topic te delen, dat is overzichtelijker dan een gedeelde winkelwagen ;)

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Yaksa
Hahn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:03:
[...]Maar 'rare keuze' gaan zeggen, tegen iemand die letterlijk aangegeven heeft er helemaal niks van te weten, vind ik weer raar :>
Wat is er mis met een beetje inlezen wat je gaat aanschaffen, wordt je echt niet dommer van.
Altijd beter dan een lijstje bij elkaar klikken en dan hier te vragen of je goed geklikt hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
mark1483 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:01:
[...]

Aan de hand van jouw lijstje heb ik een lijstje met wat alternatieve keuzes gemaakt:
Totaal€ 1.313,65

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark1483
Yaksa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:38:
Rare keuze.
Ik heb de best buy guild gevolgd van Tweakers. Daar hebben ze dit als beste set up. Uiteraard heb ik wel verder onderzoek gedaan naar het waarom en de eventuele nadelen die er aan zitten (dus niet zoals je suggereert het zomaar overnemen). Echter kom ik niet verder dan dat het esthetisch er wat vreemd uit ziet. Alsof je een garage voor 4 auto's hebt maar er maar 1 bezit en er in plaatst. Ik heb niet kunnen uitvinden wat er verder nadelig aan is. Dus wellicht als jij kan onderbouwen waarom het 'raar' is in jouw ogen, dat ik er nog van af zal wijken. Weliicht heb je ook een onderbouwde optie die dan 'niet raar' is?

Daarnaast heb ik zeker ingelezen in alle onderdelen en zaken er om heen. Echter kan ik daarmee niet volledig inschatten of sommige onderdelen samen kunnen en wat dan altijd de beste keuze is. Als jjij (ik neem even aan dat je er geen verstand van hebt) een eigen wasmachine wil bouwen, kan je heel goed inlezen wat ieder onderdeel doet en hoe het werkt. Echter is het dan nog niet duidelijk welk onderdeel met welk onderdeel werkt en wat niet. Daarnaast is het bij PC's zo dat er zoooo ontzettend veel opties zijn voor ieder component, dat het voor een leek makkelijk is om door de bomen het bos niet meer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
Christoxz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:06:
[...]

Ik zie de gekozen Corsair DRAM niet op de QVL (Qualified Vendor List) staan.
https://www.asrock.com/mb/AMD/B650M-HDVM.2/#MemoryRAP
Nou is de kans niet heel groot dat het allemaal niet gaat werken, maar er is keuze zat om geheugen te kiezen die er wel op staat.

Verder kan ik je adviseren op een wenslijst te maken op Tweakers en deze in je topic te delen, dat is overzichtelijker dan een gedeelde winkelwagen ;)
Oooh die lijst kende ik nog niet! Ik heb dit gevraagd bij een specialistische zaak en deze werd aangeraden, voor de setup die ik heb. Ik ga wer wel beetje vanuit dat als dat daar wordt gezegd, dat het zou moeten werken haha. Vandaar dat deze er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-05 14:32
mark1483 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:58:
[...] Ik ga wer wel beetje vanuit dat als dat daar wordt gezegd, dat het zou moeten werken haha. Vandaar dat deze er staat.
Het zal vast wel werken, maar een lijst van de fabrikant zelf, kan je beter volgen dan van een specialistische zaak.

Deze lijsten bestaan niks voor niks.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
Christoxz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:02:
[...]

Het zal vast wel werken, maar een lijst van de fabrikant zelf, kan je beter volgen dan van een specialistische zaak.

Deze lijsten bestaan niks voor niks.
Ja dat snap ik :) Verandern is kleine moeite idd en dan weet je het zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
GJ uit Brabant schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:45:
[...]

Totaal€ 1.313,65
Ben wel benieuwd naar bepaalde keuzes die je er in maakt en waarom?
Andere moederboard en andere behuizing bijvoorbeeld. Is het moederboard beter? Aangezien er niet veel verschil zit in de prijs, dus het best een reeele optie is om voor die te gaan.

Wat ik nu heb staan is:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 184,90€ 184,90
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,95€ 119,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 WINDFORCE OC 12G€ 599,-€ 599,-
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 76,90€ 76,90
1Officesoftware en suitesMicrosoft Office Voor Thuisgebruik 2024 NL€ 129,-€ 129,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360€ 74,99€ 74,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBE-32€ 98,53€ 98,53
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 128,24€ 128,24
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 1.652,41

(had het al in wenslijst gezet). Heb het geheugen aangepast, vanwege dat de nu gesecteerde wel in de lijst van compatibility staat van het ASRock B650M board. Dat zijn dingen die ik niet wist, dus nu wel aangepast.

Verder zie ik idd steeds de aanrader om niet voor liquid te gaan, maar voor luchtkoeling. Dat brengt mij wel aan het twijfelen ja. Aangezien liquid duurder is, laastiger in onderhoud en meer risico's met zich mee brengt. Als het uiteindelijk toch geen verschil maakt, dan is het niet handig.

Ik wil alleen niet dat de ventilatoren zo hard gaan suizen/blazen tijdens het gamen(bij ieder spel inmiddels, en vooral POE 2) dat mijn gezin er last van heeft als ik aan het gamen ben. Mijn laptop heeft dat nu, waardoor de televisie lastig te verstaan is. Als ik de laptop nu uit zet, voel je aan je oren dat ze helemaal tot rust komen.

[ Voor 4% gewijzigd door mark1483 op 13-12-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
mark1483 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:28:
[...]

Ben wel benieuwd naar bepaalde keuzes die je er in maakt en waarom?
Andere moederboard en andere behuizing bijvoorbeeld. Is het moederboard beter? Aangezien er niet veel verschil zit in de prijs, dus het best een reeele optie is om voor die te gaan.

Wat ik nu heb staan is:

1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,95€ 119,95
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 76,90€ 76,90
1Officesoftware en suitesMicrosoft Office Voor Thuisgebruik 2024 NL€ 129,-€ 129,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360€ 74,99€ 74,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBE-32€ 98,53€ 98,53
Totaal€ 1.652,41

(had het al in wenslijst gezet). Heb het geheugen aangepast, vanwege dat de nu gesecteerde wel in de lijst van compatibility staat van het ASRock B650M board. Dat zijn dingen die ik niet wist, dus nu wel aangepast.

Verder zie ik idd steeds de aanrader om niet voor liquid te gaan, maar voor luchtkoeling. Dat brengt mij wel aan het twijfelen ja. Aangezien liquid duurder is, laastiger in onderhoud en meer risico's met zich mee brengt. Als het uiteindelijk toch geen verschil maakt, dan is het niet handig.

Ik wil alleen niet dat de ventilatoren zo hard gaan suizen/blazen tijdens het gamen(bij ieder spel inmiddels, en vooral POE 2) dat mijn gezin er last van heeft als ik aan het gamen ben. Mijn laptop heeft dat nu, waardoor de televisie lastig te verstaan is. Als ik de laptop nu uit zet, voel je aan je oren dat ze helemaal tot rust komen.
De behuizing die ik koos staat erom bekend stil te zijn. Heb zelf een iets duurdere van hetzelfde merk. Het moederbord heb ik gekozen omdat het een ATX is in plaats van jouw micro ATX maar wel een die zichzelf bewezen heeft gezien de goede reviews en ook nog redelijk binnen jouw prijsklasse. Ik zou nooit zo'n moederbord combineren met een ATX kast.
Verder kun je nooit de geluidsniveau's van laptops en desktops vergelijken. Laptops hebben geen ruimte voor airflow of fans dus die gaan vrijwel altijd veel harder moeten werken om de boel op een acceptabele temperatuur te krijgen/houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:30:
[...]

De behuizing die ik koos staat erom bekend stil te zijn. Heb zelf een iets duurdere van hetzelfde merk. Het moederbord heb ik gekozen omdat het een ATX is in plaats van jouw micro ATX maar wel een die zichzelf bewezen heeft gezien de goede reviews en ook nog redelijk binnen jouw prijsklasse. Ik zou nooit zo'n moederbord combineren met een ATX kast.
Verder kun je nooit de geluidsniveau's van laptops en desktops vergelijken. Laptops hebben geen ruimte voor airflow of fans dus die gaan vrijwel altijd veel harder moeten werken om de boel op een acceptabele temperatuur te krijgen/houden.
Super bedankt voor je antwoord! Ik heb op mijn werk ook contact met onze IT'er die computers samenstelt.
Ik heb inmiddels het moederboard inderdaad aangepast. Tevens ook de Artic 36 er bij gedaan en de liquid weg. Ik heb wat verder onderzoek gedaan naar aanleiding van de feedback en snap waarom de liquid cooler wel kan, maar wat overdadig is.

Voor wat betreft de behuizing, is de optie met doorizchtige wand even stil? Lijkt me dat dat minder dempt dat de behuizing die geheel gesloten is?

Enige wat ik nu nog wil aanpassen is het geheugen. Aangezien ik die had afgestemd op de ASRock kaart. Nu die GigaByte B650 het wordt, is de geselcteerde Kingston Fury niet compatible (althans niet volgens de lijst van Gigabyte). Maakt het nog uit of het 2x 16 is of 1x 32? Lijkt me dat 1x 32 handiger is omdat je dan nog in de 2e slot extra kan inpluggen?

Tevens wil ik de SSD geheugen veranderen van 1x 2 TB naar 2x 1TB, zodat ik mijn besturingsporgramma op 1 kan zetten, en de rest op de 2e schijf, zolang deze niet vol is. Of is dat niet handig?

Zal zo de nieuwe lijst posten.

[ Voor 5% gewijzigd door mark1483 op 13-12-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
mark1483 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:54:
[...]

Super bedankt voor je antwoord! Ik heb op mijn werk ook contact met onze IT'er die computers samenstelt.
Ik heb inmiddels het moederboard inderdaad aangepast. Tevens ook de Artic 36 er bij gedaan en de liquid weg. Ik heb wat verder onderzoek gedaan naar aanleiding van de feedback en snap waarom de liquid cooler wel kan, maar wat overdadig is.

Voor wat betreft de behuizing, is de optie met doorizchtige wand even stil? Lijkt me dat dat minder dempt dat de behuizing die geheel gesloten is?

Enige wat ik nu nog wil aanpassen is het geheugen. Aangezien ik die had afgestemd op de ASRock kaart. Nu die GigaByte B650 het wordt, is de geselcteerde Kingston Fury niet compatible (althans niet volgens de lijst van Gigabyte). Maakt het nog uit of het 2x 16 is of 1x 32? Lijkt me dat 1x 32 handiger is omdat je dan nog in de 2e slot extra kan inpluggen?

Tevens wil ik de SSD geheugen veranderen van 1x 2 TB naar 2x 1TB, zodat ik mijn besturingsporgramma op 1 kan zetten, en de rest op de 2e schijf, zolang deze niet vol is. Of is dat niet handig?

Zal zo de nieuwe lijst posten.
Mijn kast heeft dichte panelen met (dunne) geluiddemping. Het spreekt vanzelf dat een glazen of ander doorzichtig paneel dat niet heeft. Voor een pc voor in de huiskamer waarbij ook andere gezinsleden kunnen meegenieten zou ik sowieso nooit voor glas kiezen. Het dempt geen geluid, glas blijft breekbaar (ja, ook gehard glas) en licht (al is het maar één simpel ledje) in de binnenkant is mogelijk storend voor anderen.

Geheugen werkt met dual channel. Daardoor werkt twee keer 16 beter dan één keer 32.

Twee aparte SSD's is tegenwoordig niet meer echt nodig heb ik begrepen al ben ik daarvoor te lang uit het PC's bouwen. Mijn eigen systeem heeft nog wel een aparte SSD voor Windows maar dat is omdat SSD's toen nog erg duur waren en de rest nog op een ouderwetse schijf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:28:
[...]

Mijn kast heeft dichte panelen met (dunne) geluiddemping. Het spreekt vanzelf dat een glazen of ander doorzichtig paneel dat niet heeft. Voor een pc voor in de huiskamer waarbij ook andere gezinsleden kunnen meegenieten zou ik sowieso nooit voor glas kiezen. Het dempt geen geluid, glas blijft breekbaar (ja, ook gehard glas) en licht (al is het maar één simpel ledje) in de binnenkant is mogelijk storend voor anderen.

Geheugen werkt met dual channel. Daardoor werkt twee keer 16 beter dan één keer 32.

Twee aparte SSD's is tegenwoordig niet meer echt nodig heb ik begrepen al ben ik daarvoor te lang uit het PC's bouwen. Mijn eigen systeem heeft nog wel een aparte SSD voor Windows maar dat is omdat SSD's toen nog erg duur waren en de rest nog op een ouderwetse schijf staat.
Klinkt helemaal duidelijk!
Dan is dit de laaste opzet en wat waarschijnlijk mijn bestelling wordt:

1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2D6000C36€ 128,80€ 128,80
Totaal€ 1.672,63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
Met als beeldscherm dan:
Dell G2724D Zwart zoals in de best buy staat.
Mensen ervaring met het kopen via amazon?
Ik kom daar eigenlijk nooit.
Scheelt wel bijna 100 euro

[ Voor 41% gewijzigd door mark1483 op 13-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:58
windows key kan je makkelijk voor 20 euro vind of minder,scheeld je een hoop geld wat je aan hardware dan kan besteden,zoals een 7700,die toch 2 cores meer heeft als een 7600.En een net wat beter bord bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
freaky35 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:31:
windows key kan je makkelijk voor 20 euro vind of minder,scheeld je een hoop geld
Behalve wanneer je een key treft waarvan Microsoft (bijvoorbeeld) na een jaar ontdekt dat deze eigenlijk niet meer legitiem is en je vervolgens geen updates meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
Dit topic kan dicht! Dank voor de hulp. Desktop is besteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:08

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

mark1483 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:20:
Dit topic kan dicht! Dank voor de hulp. Desktop is besteld
Voor het topic dichtgaat en voor diegenen die met dezelfde vraag zitten, drop nog even je lijstje hier voor het nageslacht. :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1483
gelukt

[ Voor 97% gewijzigd door mark1483 op 24-12-2024 12:40 ]

Pagina: 1