Pelgrim koffieautomaat "te fijne maalgraad"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:31
Ik heb een Pelgrim inbouw koffie automaat, 8 jaar oud. Soms werkt ie maanden zonder problemen maar zo nu en dan weigert hij dienst "te fijn gemalen maalgraad instellen" (slechte vertaling?). Dan wilt ie spoelen via het heetwaterstuk en na een paar keer proberen gaat het weer goed. Het lijkt erop dat de pomp niet wilt en dan voor 1 of andere reden wel.

Anyway, de maalgraad staat nu al jaren op de meest grove stand en deze ochtend wilt hij helemaal niks meer doen en zelfs het spoelen via het heetwaterstuk weigert hij.

Ik heb zetgroep filter losgehaald en schoongemaakt, echter aangezien hij ook niet via het heetwater pijpje water kan geven, en ervan uitga dat dit niet via de zetgroep gaat, verwacht ik daar het probleem niet.

Tevens komt er wel hete stoom uit dus het verwarmingselement werkt wel.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen met deze of vergelijkbare apparaten?

Het betreft de IKM614RVS

En weet iemand hoe deze schroef heet en wat ik moet kopen om dit open te schroeven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kV3M8n5XGYm48znNpsAygxlLgGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meNBIOGGkirfBldUbvZOq7eK.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Probydoby op 07-12-2024 12:29)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Probydoby schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:30:
Dan nog hopen op de gouden tip van iemand met betrekking tot de oorzaak :P
Als het water niet goed door de pomp stroomt dan denkt de machine dat de koffie te fijn gemalen is en dat daardoor het water niet stroomt (water kan niet door de te fijne koffie).

Aangezien je grove maling gebruikt zorgt iets anders voor die melding.
Kalk, verstopte gaatjes, pompje/sensor versleten.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Probydoby schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:51:
En weet iemand hoe deze schroef heet en wat ik moet kopen om dit open te schroeven?[Afbeelding]
TORX-PIN.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:20

Maasluip

Kabbelend watertje

Probydoby schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:51:

En weet iemand hoe deze schroef heet en wat ik moet kopen om dit open te schroeven?[Afbeelding]
Dat heet Hex Security en daar zijn wel bitjes voor te vinden.
Bijvoorbeeld https://nl.rs-online.com/...Ah-8EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Signatures zijn voor boomers.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:00

D4NG3R

kiwi

:)

@Maasluip De hex security bitjes zijn zeshoekig, deze zijn stervormig dus ik denk dat het hier inderdaad om torx met pin gaat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:20

Maasluip

Kabbelend watertje

@D4NG3R Dan heb je betere ogen dan ik :D Kan zijn ja.

Signatures zijn voor boomers.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:00

D4NG3R

kiwi

:)

Het is niet de scherpste foto, maar ik zie dit er in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEcwvVPx4VzSmJq5nZNlLMXi8tA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dWcNK3wALGUDVZqvBpvAb8Jy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdtOa1DS5EIcQteiC6qtNqZTV_E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RU2SRK1H7mDKyzjpGoXj3b5e.png?f=fotoalbum_tile

Maar het zal een van de twee genoemde kopjes hebben. :Y

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:16

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FWIW

ik heb voor in huis een "veiligheids bitset" met zo'n beetje alle voorkomende maten.

ik meen deze:

https://www.toolstation.nl/veiligheids-bitset/p65862

kost geen drol en Toolstation heeft veel locaties; check de webshop voor een toko in jouw omgeving.

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 06-12-2024 10:22 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Probydoby
D4NG3R schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:04:
Het is niet de scherpste foto, maar ik zie dit er in:

[Afbeelding][Afbeelding]

Maar het zal een van de twee genoemde kopjes hebben. :Y
Oops, inderdaad een vage foto. Laten we het gebrek aan caffeine maar de schuld geven. Ben er nog even naartoe gelopen en het is inderdaad stervormig. Bedankt voor de tips, kan ik het in ieder geval openschroeven en van binnen bekijken.

Acties:
  • Beste antwoord

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Probydoby schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:30:
Als het water niet goed door de pomp stroomt dan denkt de machine dat de koffie te fijn gemalen is en dat daardoor het water niet stroomt (water kan niet door de te fijne koffie).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Probydoby
DJMaze schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:28:
[...]

Klopt helemaal, gisteravond was ik er klaar mee en heb de koffie machine uit de inbouw gehaald en helemaal open gehaald om de flow te volgen. In eerste instantie leverde het niks op totdat ik dit ding zag. Het leek me niet logisch dat hier koffieprut zal zitten omdat hier water uit geperst wordt, maar goed onder hoge druk kan dat wellicht alle kanten opgaan.

Met wat moeite die 2 schroefjes losgemaakt en inderdaad, veel koffieprut die de kleine gaatjes blokkeerde. Schoongemaakt en draait nu weer als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM8m_6V5YfJQd4IHhs7cIYO16K0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NwXxz06MXk65ub93TzKctfIK.jpg?f=user_large

Het was trouwens niet nodig om alles uit elkaar te halen achteraf gezien, je kunt er bij als je de zetgroep verwijderd. Stom dat hier niks over staat in de handleiding.

• Linna
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:02
TL;DR: Bij ons zat het ontluchtingsslangetje volledig verstopt met aangekoekte koffieprut. Dit heb ik samen met de zuiger vervangen (ik heb zelf uiteindelijk een langere siliconen slang met een grotere binnendiameter gebruikt). Een eenvoudigere “oplossing” of snelle test is om het slangetje los te halen van de zuiger. Het is namelijk een omleiding van de stoom naar de lekbak. Als de machine daarna weer werkt, weet je zeker dat de slang verstopt zit.

Hoi allen,

Ik weet dat dit een oud topic is, maar als je de foutmelding “Te fijne maalgraad” googelt, komt deze thread nog steeds vrij hoog in de zoekresultaten naar voren. Op een andere site is er ook een forumtopic waarin mensen al vrij ver waren met de oplossing, namelijk de ontluchting/het ontluchtingsslangetje. Maar een echte follow-up miste daar naar mijn idee. Dat topic is inmiddels gesloten en ik wilde mijn ervaring toch delen voor het geval andere mensen tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Omdat onze machine inmiddels ruim zeven jaar oud is, besloot ik hem zelf open te maken om uit te zoeken waar het probleem zat. Ik had er voor mijn gevoel weinig meer mee te verliezen. 🙂

Ik ben begonnen bij het makkelijkste: de zetgroep. Die heb ik volledig uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer gemonteerd. Geen effect.

Daarna net als op de zuiger bekeken. Die bleek aan de binnenkant behoorlijk vies te zijn, terwijl daar normaal gesproken alleen schoon water doorheen zou moeten komen. Schoongemaakt voor zover dat van buitenaf lukte, toen deed ie het 1 of 2 keer maar daarna weer dezelfde melding.

Dan inderdaad zoals hier al aangegeven maar de machine volledig openmaken en de waterflow controleren. (Tip: overal foto’s van maken, want anders weet je achteraf niet meer hoe het zat! 😆)

De pomp werkte op zich goed, maar ging na enige tijd steeds langzamer pompen. Dus er zat ergens een blokkade. Ik heb vervolgens de slangetjes één voor één getest: slang loshalen, bakje eronder en kijken of het water er doorheen liep. Daarmee werd het steeds duidelijker dat de blokkade inderdaad ergens bij de zuiger zat.

Mijn eerste conclusie was daarom: de zuiger vervangen. Die is gelukkig als complete unit te koop, inclusief verwarmingselement. Nieuwe besteld en aangesloten op het bestaande ontluchtingsslangetje. De machine leek even weer iets te doen, maar de foutmelding kwam na 1 keer spoelen toch weer terug.

Toen viel me op dat het ontluchtingsslangetje wel erg stijf aanvoelde en er behoorlijk vies uitzag. Maar waar loopt dat slangetje eigenlijk naartoe? Tja, achter de wisselschakelaar langs (bij de heetwateruitloop), naar de voorkant van de machine en uiteindelijk richting de lekbak.

Om erbij te komen moest uiteindelijk het hele front eraf. Alle elektrische aansluitingen losgekoppeld (dus nogmaals maak alsjeblieft foto’s!!), de wisselaar verwijderd en toen kon het paneeltje er aan de voorkant eindelijk af. En daar zat de oorzaak. Wat een troep zat daar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrGPHIB-jgCbedfrUO000bj3R5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsN0YjLvDpKK9yQvoIPt4XzB.jpg?f=fotoalbum_largeHet paneel (hier zit nog een plastic frontje voor, die had ik al losgemaakt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBojMKp0fiXELdQuhCp8xdhWYrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTVffsWvpvWe0kzeeYpcUKB7.jpg?f=fotoalbum_largeDe troep/koffieprut

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pES5lrtZAW0kIfYhdbA_Fem39Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61bmqjwRRsgtwteYdAxeZUMs.jpg?f=fotoalbum_large De verstopte ontluchtingsslang

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqG-UMEv6n34_P6_jJxffJy6WJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koVtBWSaRPhMbvq9jPYevX5G.jpg?f=fotoalbum_largeDe vieze zuiger (waar de ontluchter op aangesloten zat).

—-—-

Het slangetje zat volledig dicht met aangekoekte koffieprut. Het zat zo vast dat ik het slangetje zelf nauwelijks los kreeg. De hele ruimte erachter zat ook vol met koffieprut.

Ik heb nog geprobeerd het slangetje te redden door het in koffieontvetter te laten weken, maar dat was geen doen. Het rubber was inmiddels ook broos geworden, dus vervangen was sowieso onvermijdelijk.

Wat mij daarbij opviel, is hoe smal en kort het originele slangetje is. Aan het uiteinde is de binnendiameter ongeveer 3 mm en het slangetje komt bovendien niet helemaal tot aan de lekbak. Ik snap dat er volgens het ontwerp normaal gesproken voornamelijk stoom door dit slangetje zou moeten komen. Maar na ruim zeven jaar intensief gebruik blijkt in de praktijk dus wel degelijk koffieprut in dit slangetje terecht te komen. Naar mijn idee is dat gewoon een zwak punt in het ontwerp.

Daarom heb ik het originele slangetje vervangen door een siliconenslang met een grotere binnendiameter, ongeveer 7 mm buitenmaat en 5 mm binnenmaat. Het voordeel daarvan is dat er veel meer ruimte overblijft voordat de slang opnieuw kan dichtslibben. De oorspronkelijke slang had een 90° aansluiting vanaf de zuiger. Met een rechte, bredere siliconenslang krijg je die hoek uiteraard niet helemaal hetzelfde, maar met voldoende ruimte en zonder een te scherpe knik leek mij dat prima te moeten werken.

Alles weer aangesloten, frontje erop, alle elektrische aansluitingen teruggezet en testen maar! En ja hoor: geen foutcode meer 🎉☕️☕️🥳☕️!! (Werkt na 30 kopjes nog steeds, dus ik denk dat ie geslaagd is).

Conclusie
Het originele ontluchtingsslangetje bleek na ruim zeven jaar volledig verstopt met een harde koek van koffieprut. Mijn vermoeden is dat er in de loop van de tijd steeds meer koffieprut in de zuiger terecht is gekomen en via de ontluchting werd afgevoerd. Door de warmte en stoom koekte dit steeds verder aan, totdat het slangetje uiteindelijk verstopt raakte. Vanaf dat moment kon de druk niet meer goed weg. De machine bouwde daardoor te snel druk op en dacht dat het water niet door de koffie kon komen omdat de koffie te fijn was; vandaar de “te fijne maalgraad”. Bij het zakken van de zetgroep kon de restdruk vervolgens ook niet goed ontsnappen, waardoor er nog meer koffieprut de zuiger in werd gezogen.

Hoe het helemaal is begonnen is dan natuurlijk nog niet duidelijk maar, tja, grote kans dat het onzorgvuldig onderhoud was (zetgroep te laat schoongemaakt, zuiger niet regelmatig ontdoen van de koffieprut die eraan blijft hangen, het rode siliconen rubber van de zuiger niet vaak genoeg gesmeerd, zeg het maar..).

Snelle test Als je geen zin hebt om eerst de hele machine open te maken, kun je proberen het ontluchtingsslangetje van de zuiger af te halen (of proberen door te knippen zodat de stoom/met eventuele prut naar beneden gericht wordt). Het vocht en eventuele koffieprut komen dan rechtstreeks in de machine terecht en lopen dan uiteindelijk naar de lekbak of koffiedikbak. Werkt ie daarna weer, dan heb je een sterke aanwijzing dat het probleem in de ontluchting zit.

Als je het niet erg vindt dat het vocht via een andere weg in de lek/koffiedikbak terechtkomt, dan zou dit al de oplossing kunnen zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe zich dat uitpakt op de langere termijn maar hij spuugt het op zich wel richting een redelijk veilige regio (niet richting kabeltjes o.i.d.). De zuiger is daarmee natuurlijk niet ineens schoon, maar goed, dan werkt ie waarschijnlijk wel weer. Wil je het netjes doen, dan kun je alsnog het slangetje vervangen (maar de verstopping zelf is waarschijnlijk het gevolg van de koffieprut die vanuit de zuiger in het slangetje terecht is gekomen dus dan kan je die ook beter vervangen).
Pagina: 1