Pelgrim koffieautomaat "te fijne maalgraad"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:51
Ik heb een Pelgrim inbouw koffie automaat, 8 jaar oud. Soms werkt ie maanden zonder problemen maar zo nu en dan weigert hij dienst "te fijn gemalen maalgraad instellen" (slechte vertaling?). Dan wilt ie spoelen via het heetwaterstuk en na een paar keer proberen gaat het weer goed. Het lijkt erop dat de pomp niet wilt en dan voor 1 of andere reden wel.

Anyway, de maalgraad staat nu al jaren op de meest grove stand en deze ochtend wilt hij helemaal niks meer doen en zelfs het spoelen via het heetwaterstuk weigert hij.

Ik heb zetgroep filter losgehaald en schoongemaakt, echter aangezien hij ook niet via het heetwater pijpje water kan geven, en ervan uitga dat dit niet via de zetgroep gaat, verwacht ik daar het probleem niet.

Tevens komt er wel hete stoom uit dus het verwarmingselement werkt wel.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen met deze of vergelijkbare apparaten?

Het betreft de IKM614RVS

En weet iemand hoe deze schroef heet en wat ik moet kopen om dit open te schroeven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kV3M8n5XGYm48znNpsAygxlLgGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meNBIOGGkirfBldUbvZOq7eK.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Probydoby op 07-12-2024 12:29)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Probydoby schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:30:
Dan nog hopen op de gouden tip van iemand met betrekking tot de oorzaak :P
Als het water niet goed door de pomp stroomt dan denkt de machine dat de koffie te fijn gemalen is en dat daardoor het water niet stroomt (water kan niet door de te fijne koffie).

Aangezien je grove maling gebruikt zorgt iets anders voor die melding.
Kalk, verstopte gaatjes, pompje/sensor versleten.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Probydoby schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:51:
En weet iemand hoe deze schroef heet en wat ik moet kopen om dit open te schroeven?[Afbeelding]
TORX-PIN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Probydoby schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:51:

En weet iemand hoe deze schroef heet en wat ik moet kopen om dit open te schroeven?[Afbeelding]
Dat heet Hex Security en daar zijn wel bitjes voor te vinden.
Bijvoorbeeld https://nl.rs-online.com/...Ah-8EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

@Maasluip De hex security bitjes zijn zeshoekig, deze zijn stervormig dus ik denk dat het hier inderdaad om torx met pin gaat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@D4NG3R Dan heb je betere ogen dan ik :D Kan zijn ja.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het is niet de scherpste foto, maar ik zie dit er in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEcwvVPx4VzSmJq5nZNlLMXi8tA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dWcNK3wALGUDVZqvBpvAb8Jy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdtOa1DS5EIcQteiC6qtNqZTV_E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RU2SRK1H7mDKyzjpGoXj3b5e.png?f=fotoalbum_tile

Maar het zal een van de twee genoemde kopjes hebben. :Y

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FWIW

ik heb voor in huis een "veiligheids bitset" met zo'n beetje alle voorkomende maten.

ik meen deze:

https://www.toolstation.nl/veiligheids-bitset/p65862

kost geen drol en Toolstation heeft veel locaties; check de webshop voor een toko in jouw omgeving.

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 06-12-2024 10:22 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
D4NG3R schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:04:
Het is niet de scherpste foto, maar ik zie dit er in:

[Afbeelding][Afbeelding]

Maar het zal een van de twee genoemde kopjes hebben. :Y
Oops, inderdaad een vage foto. Laten we het gebrek aan caffeine maar de schuld geven. Ben er nog even naartoe gelopen en het is inderdaad stervormig. Bedankt voor de tips, kan ik het in ieder geval openschroeven en van binnen bekijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Probydoby schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:30:
Als het water niet goed door de pomp stroomt dan denkt de machine dat de koffie te fijn gemalen is en dat daardoor het water niet stroomt (water kan niet door de te fijne koffie).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probydoby
DJMaze schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:28:
[...]

Klopt helemaal, gisteravond was ik er klaar mee en heb de koffie machine uit de inbouw gehaald en helemaal open gehaald om de flow te volgen. In eerste instantie leverde het niks op totdat ik dit ding zag. Het leek me niet logisch dat hier koffieprut zal zitten omdat hier water uit geperst wordt, maar goed onder hoge druk kan dat wellicht alle kanten opgaan.

Met wat moeite die 2 schroefjes losgemaakt en inderdaad, veel koffieprut die de kleine gaatjes blokkeerde. Schoongemaakt en draait nu weer als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM8m_6V5YfJQd4IHhs7cIYO16K0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NwXxz06MXk65ub93TzKctfIK.jpg?f=user_large

Het was trouwens niet nodig om alles uit elkaar te halen achteraf gezien, je kunt er bij als je de zetgroep verwijderd. Stom dat hier niks over staat in de handleiding.
Pagina: 1