Ik heb sinds juli 2021 rolluiken hangen met Solar motor. De gebruikte motoren zijn van Brel.
Ik ben er wat gematigd enthousiast over. Het is een hele mooie oplossing zonder al te veel problemen met kabels en aansturing maken binnen. Dus minder boren, gaten. De voordelen weet je wel.
Wat ik al wel gehad heb ik dat de motoren vervangen zijn onder garantie (2023 na 2 jaar), bij Brel zit de accu in de motor dus hele motor vervangen. Het begon bij het eerste luik met niet mee reageren na de winterperiode. Dan weer wel en dan weer niet. Opgeladen met de bijgeleverde lader en dan kon het weer even, op het Solar paneel werd niet meer geladen, deze doorgemeten en was/is goed. Goede reden om een Brel wifi hub te kopen en het geheel smart te maken (via home assistant) en daar was duidelijk zichtbaar dat de motor niet meer aan het opladen was via het solar paneel. Let wel dit was in Juni dus wel weer prima weer.
Vanwege zelf monteren er ook zelf weer afhalen en terug naar de leverancier. Motor vervangen onder garantie. Kan gebeuren dat er iets kapot gaat.
Totdat rolluik nummer 2 begon een week of 3 later en daarna rolluik 3 van de 3 ook. Dus ook daarmee terug en nieuwe motoren in gezet ook onder garantie maar toch je hebt er wel wat gedoe van.
Komend jaar wordt het voor de luiken dus er op of er onder

.
Batterij op dit moment is aflopen maand 10% verminderd (lees van 100 naar 90 procent) wat netjes is. Deze luiken hangen op noordwest. Degene die op zuid oost hangt is 8 procent verminderd. Oriëntatie maakt dus niet veel uit.
Of ik weer rolluiken met Solar zou kopen? Het kan zijn dat er een slechte serie in gezeten heeft. Leverancier had er geen herkenning op, ik weet dat ze veel van deze dingen verkopen.
Mwah, ik denk dat ik andere keuzes zou maken en zorgen dat ik 220V er heb en dan met (bi-directioneel) draadloos aan kan sturen. Of met een Shelly er tussen. Zoiets.
Mocht je het adres willen weten waar ik gekocht heb. Laat maar weten in een DM

Kan ze van harte aanbevelen namelijk voor de service en garantie. Wel zelf monteren!