Rolluiken op zonnenergie (solar motor)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 08:46
ik ben aan het kijken naar rolluiken aan de zon kant van de woning. Ik zie dat er diverse aanbieders zijn met solar motoren, sinds 2020 op de markt. Wat zijn de evaringen met dergelijke systeem? Bij voorkeur mensen die dit al een jaar of 2 hebben, benieuwd hoe lang het stand houdt en hoe het werkt in de winter.

Voorbeeld:

https://www.zonwering-fab...ening_zf_solar_motor=zf-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:03
Werkt al 4 jaar zonder problemen. Nog nooit gehad dat de accu leeg was of het niet deed. Ik verwacht wel dat over x aantal jaar de accu een keer vervangen moet worden. Installatie is natuurlijk makkelijk omdat er niet naar binnen geboord hoeft te worden. Wij hebben waar stroom zat elektrische rolluiken genomen en waar geen mogelijkheid voor stroom was solar genomen.

Als je de mogelijkheid hebt om het elektrisch aan te sluiten zou ik daar altijd voor kiezen. Heb je die optie niet dan is solar een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
Dank voor de terugkoppeling, in principe kan ik voor de 4 ramen stroom aftappen van een outlet in de buurt, maar het leek me vooral makkelijk te voorkomen dat ik doorvoeren moet maken in kozijn of de buitenmuur. Waar heb jij de schermen gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:26
Ik heb ook sinds de zomer van 2023 een tweetal rolluiken met solar motor. Ik vond het in het begin ook spannend, omdat deze aan de schaduwzijde van de woning hangen. Hier is alleen in de ochtend kort zon. De verkoper gaf destijds aan dat bij normaal gebruik het daglicht altijd voldoende is. In de winter inderdaad geen problemen gehad, dus tot nu toe heel tevreden.

Beneden heeft dezelfde verkoper een screen (dus geen rolluik) gehangen met elektra motor (moest daar in de dag en de bakken van Solar zijn groter en kwamen dan voor het raam). Het gat in het kozijn en de kabel die naar een stopcontact loopt is natuurlijk niet prachtig. Alleen daarom zou ik al voor Solar kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:17
Wij hebben er 1 op zolder u slaapkamer zoon. Werkt prima. Hangt er een half jaar dus geen jaren ervaring. Gewoon een rolluik van Velux overigens. Heerlijk geen doorvoeren en kabels. Ik zou niet anders willen. Heb alleen geen rolluiken meer nodig want op de 1e hangt er ook al een. Helaas toen niet gekozen voor solar. Heb ik nu spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wij hebben bewust (voor een zonnescherm) niet voor solar gekozen omdat (vooral die van zonnefabriek) niet compatible lijkt met smarthome dingen zoals HA)

aangzien ik zonwering deels ook wil kunnen aansturen op de temperatuur binnen
[ indien het-weer = zonnig en binnentemperatuur = warm => zonwering omlaag ]

maar als dat minder voor je telt dan werken die zongedreven motortjes prima. overigens zijn die aansluitkabels voor de stroomversie ook niet dramatisch ongeveer 5 cm naast ons kozijn zit er nu een gaatje voor de kabel naar binnen waar de kabel verder naar beneden en naar het stopcontact loopt, en als je meer geluk hebt dan zit er buiten misschien al een lasdoos waar je hem kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Let wel op dat de accu vervangbaar is. Bij Brel was (is?) het zo dat je gelijk de hele motor moest vervangen als de accu overleden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 13:22
Heb hier Velux rolluiken met solar motor. Al een jaar of 3 nu. Werkt eigenlijk erg goed, heb nog niet meegemaakt dat het luik niet open of dicht ging door een lege accu of zo. Ze gaan hier dagelijks open en dicht ook in de winter.
Het enige wat ik een keer heb meegemaakt is dat het rolluik was vast gevroren. Toen had de motor dus niet genoeg pit om door het ijs te breken. Maargoed, blijft hij nog een dagje extra dicht...het zij zo...

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:38
Ander perspectief dan.
Wij kozen bewust voor een kabel. De techniek is nog redelijk nieuw, het is verschrikkelijk heet in de zomer en het moet ooit vervangen worden. Of er dan nog fabrikanten zijn wil ik niet op gokken.

Dezelfde lijn trek ik overigens door voor scheerapparaten, lampen, toetsenborden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Elk zijn keuze natuurlijk, maar voor de meerprijs van een solar gevalletje werk ik met plezier een kabel weg. Zo'n rolluikmotoren die direct op een schakelaar zitten (waar je eventueel een shelly 2.5 aan toevoegt om van op afstand te sturen) zijn al jaren gekende techniek, en kan je gerust van uitgaan dat die +15jaar probleemloos werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-05 16:26
Ik zou die Shellies geen "al jaren gekende techniek " willen noemen.

[ Voor 0% gewijzigd door AtRi op 06-12-2024 19:58 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
AtRi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:41:
Ik zou die Shellies geen "al jaren gekende techniek " willen noemen.
Dat is inderdaad het meest nieuwerwetse stuk. De ESP8266 bestaat nog maar 10 jaar, shelly schakelaars zijn de afgelopen jaren best betrouwbaar gebleken (zeker met lage loads als een rolluikmotor).
Maar de schakelaar - rolluikmotor, die zijn al vele jaren betrouwbare oplossingen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-05 14:18

Bluebe

Roar

Ik heb nu 1,5 jaar 3 rolluiken met Somfy RS-100 motoren op solar en 3 rolluiken van velux op solar. Ik kan ze aansturen via de draadloze wandschakelaars maar ook via de de Somfy app met de tahoma switch. Ik heb nog geen enkele problemen gehad, het werkt echt uitstekend. Alle rolluiken gaan dagelijks open en dicht.

De Somfy RS-100 is echt top, deze is echt fluisterstil en heeft ook een zonlicht sensor. Deze kan dus automatisch dicht/open gaan bij een bepaald aantal lumen.

De Velux rolluiken maken best veel geluid maar het werkt prima. Kijk wel uit met automatiseren want als je bijvoorbeeld de ramen op de kiepstand hebt staan en je doet het rolluik naar boven of beneden dan beschadig je de kappen van je raam, dat heb ik uit ervaring ontdekt.

Ik heb voor rolluiken op solar gekozen omdat ik geen stroomkabels had liggen en ik handmatig echt waardeloos vind. Gaat ook bijna altijd op termijn lekken omdat die touwen door het kozijn geboord moeten worden. Er zit wel een pittig prijskaartje aan, als ik stroom had liggen dan had ik ze bekabeld gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:21
Ik heb sinds juli 2021 rolluiken hangen met Solar motor. De gebruikte motoren zijn van Brel.
Ik ben er wat gematigd enthousiast over. Het is een hele mooie oplossing zonder al te veel problemen met kabels en aansturing maken binnen. Dus minder boren, gaten. De voordelen weet je wel.

Wat ik al wel gehad heb ik dat de motoren vervangen zijn onder garantie (2023 na 2 jaar), bij Brel zit de accu in de motor dus hele motor vervangen. Het begon bij het eerste luik met niet mee reageren na de winterperiode. Dan weer wel en dan weer niet. Opgeladen met de bijgeleverde lader en dan kon het weer even, op het Solar paneel werd niet meer geladen, deze doorgemeten en was/is goed. Goede reden om een Brel wifi hub te kopen en het geheel smart te maken (via home assistant) en daar was duidelijk zichtbaar dat de motor niet meer aan het opladen was via het solar paneel. Let wel dit was in Juni dus wel weer prima weer.
Vanwege zelf monteren er ook zelf weer afhalen en terug naar de leverancier. Motor vervangen onder garantie. Kan gebeuren dat er iets kapot gaat.

Totdat rolluik nummer 2 begon een week of 3 later en daarna rolluik 3 van de 3 ook. Dus ook daarmee terug en nieuwe motoren in gezet ook onder garantie maar toch je hebt er wel wat gedoe van.
Komend jaar wordt het voor de luiken dus er op of er onder :).
Batterij op dit moment is aflopen maand 10% verminderd (lees van 100 naar 90 procent) wat netjes is. Deze luiken hangen op noordwest. Degene die op zuid oost hangt is 8 procent verminderd. Oriëntatie maakt dus niet veel uit.

Of ik weer rolluiken met Solar zou kopen? Het kan zijn dat er een slechte serie in gezeten heeft. Leverancier had er geen herkenning op, ik weet dat ze veel van deze dingen verkopen.
Mwah, ik denk dat ik andere keuzes zou maken en zorgen dat ik 220V er heb en dan met (bi-directioneel) draadloos aan kan sturen. Of met een Shelly er tussen. Zoiets.
Mocht je het adres willen weten waar ik gekocht heb. Laat maar weten in een DM :) Kan ze van harte aanbevelen namelijk voor de service en garantie. Wel zelf monteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:39
HugoStiglitz schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:55:
Ik heb sinds juli 2021 rolluiken hangen met Solar motor. De gebruikte motoren zijn van Brel.
Ik ben er wat gematigd enthousiast over. Het is een hele mooie oplossing zonder al te veel problemen met kabels en aansturing maken binnen. Dus minder boren, gaten. De voordelen weet je wel.

Wat ik al wel gehad heb ik dat de motoren vervangen zijn onder garantie (2023 na 2 jaar), bij Brel zit de accu in de motor dus hele motor vervangen. Het begon bij het eerste luik met niet mee reageren na de winterperiode. Dan weer wel en dan weer niet. Opgeladen met de bijgeleverde lader en dan kon het weer even, op het Solar paneel werd niet meer geladen, deze doorgemeten en was/is goed. Goede reden om een Brel wifi hub te kopen en het geheel smart te maken (via home assistant) en daar was duidelijk zichtbaar dat de motor niet meer aan het opladen was via het solar paneel. Let wel dit was in Juni dus wel weer prima weer.
Vanwege zelf monteren er ook zelf weer afhalen en terug naar de leverancier. Motor vervangen onder garantie. Kan gebeuren dat er iets kapot gaat.

Totdat rolluik nummer 2 begon een week of 3 later en daarna rolluik 3 van de 3 ook. Dus ook daarmee terug en nieuwe motoren in gezet ook onder garantie maar toch je hebt er wel wat gedoe van.
Komend jaar wordt het voor de luiken dus er op of er onder :).
Batterij op dit moment is aflopen maand 10% verminderd (lees van 100 naar 90 procent) wat netjes is. Deze luiken hangen op noordwest. Degene die op zuid oost hangt is 8 procent verminderd. Oriëntatie maakt dus niet veel uit.

Of ik weer rolluiken met Solar zou kopen? Het kan zijn dat er een slechte serie in gezeten heeft. Leverancier had er geen herkenning op, ik weet dat ze veel van deze dingen verkopen.
Mwah, ik denk dat ik andere keuzes zou maken en zorgen dat ik 220V er heb en dan met (bi-directioneel) draadloos aan kan sturen. Of met een Shelly er tussen. Zoiets.
Mocht je het adres willen weten waar ik gekocht heb. Laat maar weten in een DM :) Kan ze van harte aanbevelen namelijk voor de service en garantie. Wel zelf monteren!
Die Brel motoren zijn spotgoedkoop vergeleken met Somfy, daar moet wel aan kwaliteit ingeboet worden. Ik heb sinds 2018 al Bubendorff solar rolluiken, geen enkel probleem tot nu toe. Maar ook daar moet de hele motor vervangen worden als de accu het wel begeeft, dat is wel een dingetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Forza11
Dank voor alle feedback, ik kan de bekabeling wegwerken dus heb besloten om bedrade versies te nemen, ik verwacht hier nog zeker 10 jaar te wonen en ik wil er eigenlijk zo min mogelijk onderhoud aan. Qua motor zie ik dat de somfy RS100 het stilst is, maar de kast en lamellen zijn wat meer opties met uitlopende meningen.

Ik heb eigenlijk maar 2 eisen, dat ze hitte/licht buiten houden en dat ik er geen overlast van heb (i.e. klapper geluid tijdens harde wind oid). Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59

AMDFreak

Intel is zo..

Bij ons werden solarrolluiken afgeraden omdat deze precies onder de dakgoot hing waardoor er zelden zonlicht op schijnt.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:27
Forza11 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:38:
Dank voor alle feedback, ik kan de bekabeling wegwerken dus heb besloten om bedrade versies te nemen, ik verwacht hier nog zeker 10 jaar te wonen en ik wil er eigenlijk zo min mogelijk onderhoud aan. Qua motor zie ik dat de somfy RS100 het stilst is, maar de kast en lamellen zijn wat meer opties met uitlopende meningen.

Ik heb eigenlijk maar 2 eisen, dat ze hitte/licht buiten houden en dat ik er geen overlast van heb (i.e. klapper geluid tijdens harde wind oid). Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb zowel Somfy Heroal als Brel hangen maar zou nooit meer Brel kiezen. Eind van de straat hoor je de rolluiken nog open gaan van Brel en Somfy is muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-05 14:18

Bluebe

Roar

Ik heb de Heroal RS38 Aluminium in RAL 7021, ziet er best strak uit en in die kleur geeft het ons huis een mooi geheel. Houdt het licht geheel buiten, wat uiteraard ook helpt tegen de warmte. Is hier afgedicht met krimpband. Bij hele harde wind hoor je wel eens wat als ze het rolluik niet naar beneden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
...
Licht zal feen probleem zijn.
Vraag aan de installateur extra versteviging. In een op de X plastic lamellen van het rolluik wordt een metalen strip gestopt voor extra stevigheid; aan zee bijvoorbeeld stoppen ze er meer in om geklapper te voorkomen. Wij hebben er ook in een extra laten steken, omdat het een breed rolluik is waar de wind vaak langs loeit; werkt perfect.

Pagina: 1