Henco vloerverwarming instellen - net verhuisd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeerus
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-07 14:48
Goedenavond,

Ik ben recent verhuist naar een gasloze woning met warmtepomp en vloerverwarming. Nu ben ik er onlangs achtergekomen dat de vloerverwarming op de boven verdieping niet lijkt te werken.

Ik ben op onderzoek uit gegaan, kon geen installatie handleiding vinden. Gebeld met woningcorporatie, deze stuurt mij door naar EnergieWacht. Na meerdere belpogingen, geen gehoor.

Nu zit ik met een vloerverwarming die boven op geen enkele kamer lijkt te werken. Ik heb geen achtergrond in installatie en wil jullie vragen om tips en kennis te delen zodat ik eventueel zelf iets kan doen om ervoor te zorgen dat het wel werkt.

Ik heb wat getest met de thermostaten, alles op 30 zetten en kijken wat er gebeurd. Het verwarming icoontje blijft knipperen maar er gebeurd niks.

De thermostaat is een CU-REGC van Henco:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWM23TLRU-b2ykgolTXX88jdblE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxxoeBABBaw7pV5V1pEm6WuW.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de CV / warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSZz2pFdgva2PFbT9B5Yfxn212w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHP4ZrLMXdcoZw2NqBw7DWcq.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de begane grond verdeler plus flowmeters:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVfUgaT3r0THyDk3fGZH20Qtwac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSzIR7LvK67r10Bq75x7eZ7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPVXOvwTRTWUOSfln6dLWgoNk9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgBGr69W010rlKcreJ0LPmjh.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat er ook een lek ooit heeft plaatsgevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNJ4v5OFDB83G0CDtyRpHGhmQQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGaZN74HMqHpuhk4wRkWgNlN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de bovenverdieping verdeler plus flowmeters:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_pGDKbE7No4SF5DVDuYDD1Vqn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCe3DdgR54tJW4GNtI7ngOY9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yaBUprfPmE14wcVqcJZqRSH-Wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu645IEp3xdDdVAh9WEw4o5k.jpg?f=fotoalbum_large

Extra uitleg:

Het lijkt erop dat op de bovenverdieping de flowmeters alleen slaapkamer 3 op 3 liter per minuut staat, de rest blijft op 0. Ik heb kraan 4 geprobeerd te draaien, 3 slagen linksom maar dit deed niks. Het enige wat er gebeurde was dat het schuifje op en neer ging van 0 naar 2 en weer naar 0. Ik heb het gevoel dat ik er niet verder mee rond moet prutsen dus heb de kraan weer 3 slagen rechtsom gedraaid en alles gelaten zoals het was.

Ik zie ook dat bij kraan 3 de witte dop, het blauw met witte klepje herhaaldelijk omhoog komt. Ik vermoed dat het met een terugvoer te maken kan hebben maar zou niet weten wat het daadwerk doet.

Als iemand enig idee / ervaring heeft en de kennis zou willen delen dan zou ik dat erg waarderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeerus op 05-12-2024 23:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:42
Die " witte knoppen" is een zogenaamde "naregeling" dit zijn automatische knoppen die de flow aan/uit kunnen zetten op basis van warmtevraag.

Schijnbaar heeft kamer3 soms wel warmtevraag zodat die omhoog komt, en er flow is.
De andere blijven schijnbaar dicht.

Ik heb geen handson ervaring met het systeem, maar iemand anders zal daar vast wel wat over kunnen vertellen.
Wel durf ik met zekerheid te zeggen dat hier je probleem zit: De kamers worden koel gehouden omdat er geen warmtevraag is.

Zit er toevallig in iedere kamer ook nog iets van een temperatuur regeling? Deze moet wel hoog genoeg staan anders is er geen vraag.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-07 20:31
Woningvereniging nogmaals aanspreken en/of de firma die bij storingen je moet helpen. Kan ook een storing zijn. Jij als huurder moet tekst en uitleg krijgen. Net als ik volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 21:41

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je dan ook de regeling van de BG op 30 graden gezet als je die van de 1e verdieping zo hoog hebt staan?

Het lijkt er op dat er op de BG geen specifieke regelaars zitten. Dit suggereert dat er een centrale thermostaat is die de verwarming (warmtepomp) vrijgeeft. Pas als deze warmte vraag zal er ook warmte stromen naar de andere verdeler.

Maar dat is een aanname. Dat verklaart ook niet waarom die regelaars op de 1e niet allemaal open gaan staan als ze allemaal op 30 graden gezet zijn in de ruimte.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeerus
ConQuestador schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:39:
Die "witte knoppen" is een zogenaamde "naregeling." Dit zijn automatische knoppen die de flow aan/uit kunnen zetten op basis van warmtevraag.

Schijnbaar heeft kamer 3 soms wel warmtevraag zodat die omhoog komt, en er flow is.
De andere blijven schijnbaar dicht.

Ik heb geen handson ervaring met het systeem, maar iemand anders zal daar vast wel wat over kunnen vertellen.
Wel durf ik met zekerheid te zeggen dat hier je probleem zit: De kamers worden koel gehouden omdat er geen warmtevraag is.
Bedankt voor de uitleg.

Wat betreft de flowmeters: ik neem aan dat ik daar niets aan hoef te wijzigen? Als het systeem automatisch werkt, zou ik verwachten dat deze al correct zijn afgesteld door de installateur. Klopt dat?
Zit er toevallig in iedere kamer ook nog iets van een temperatuurregeling? Deze moet wel hoog genoeg staan, anders is er geen vraag.
Elke kamer heeft een Henco-thermostaat zoals eerder beschreven. De temperatuurmetingen zijn als volgt:

Slaapkamer 1 (hoofdslaapkamer): gemiddeld 17,8°C.
Slaapkamer 2: gemiddeld 17,6°C.
Slaapkamer 3: wat warmer, gemiddeld 19,1°C.
Als ik bijvoorbeeld in slaapkamer 2 de thermostaat op 25°C zet en dit een paar dagen zo laat staan, gebeurt er niets. In slaapkamer 3 lijkt de vloer iets warmer te worden, maar bij slaapkamer 1 en 2 blijft de vloer koud en is de temperatuur 2 graden lager dan de ingestelde waarde.

Op dit moment heb ik de thermostaten allemaal op 19°C staan. Slaapkamer 3 lijkt correct te functioneren, maar bij slaapkamers 1 en 2 lijkt er iets mis te gaan met de warmteaanvraag of toevoer. Het voelt alsof er ergens een blokkade zit.

Op de benedenverdieping werkt alles wel naar behoren. Daar staat de thermostaat ook op 19°C, en de vloer wordt goed warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeerus
bartvl schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:58:
Heb je dan ook de regeling van de BG op 30 graden gezet als je die van de 1e verdieping zo hoog hebt staan?

Het lijkt er op dat er op de BG geen specifieke regelaars zitten. Dit suggereert dat er een centrale thermostaat is die de verwarming (warmtepomp) vrijgeeft. Pas als deze warmte vraag zal er ook warmte stromen naar de andere verdeler.

Maar dat is een aanname. Dat verklaart ook niet waarom die regelaars op de 1e niet allemaal open gaan staan als ze allemaal op 30 graden gezet zijn in de ruimte.
Wat ik kan zien, is dat op de begane grond inderdaad één thermostaat alles regelt. Dit is de thermostaat van de SHK200S-warmtepomp, genaamd RMU40M.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MRPycvN0tuatoP5u_zxiqDVzes=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rlU4sSQyGDrqYEY6LHblVcpF.jpg?f=user_large

Beneden lijkt alles goed te functioneren, behalve een roestplek die mogelijk wijst op een eerder lek. Dat werkt overigens wel normaal.

Wat betreft de eerste verdieping: zou ik iets moeten doen met de flowmeters? Zoals ik eerder benoemde, toen ik aan bijvoorbeeld kraan 4 draaide ging de veer die in de flowmeter zit op en neer. Op kraan 3 zie je op de afbeelding dat de naregeling omhoog staat. Dit is de enige naregeling die omhoog blijft staan. Is dit gedrag normaal, of wijst het erop dat er een probleem is in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 22:05
Die witte knoppen zijn van de naregeling en worden gestuurd door de kamerthermostaten. Markeer even welke bij welke groep hoort en haal ze dan eraf. Ze zitten gewoon erop geklikt. Vierkante vlak aan de voorkant is de ontgrendeling. Controleer dan of je kamers wel warm worden. Eventueel even de thermostaat beneden op 30 graden zetten dan weet je zeker dat je warmtevraag hebt.
Die regelkoppen gaan nog wel eens kapot, maar het kan ook zijn dat ze in het geheel niet aangestuurd worden. Zitten er ledjes op die unit waar de aansluitsnoeren naar toe lopen?
Pagina: 1