Beste tweakers, graag wil ik wat sparren over mijn huidige solar systeem en de uitbreiding hiervan.
Huidig:
Omvormer: SMA Sunny Island SI 5048
MPPT: Victron 150 volt - 85 ampère
Zonnepanelen: 12 x 250 watt (3KWH)
Accupakket: 24 cellen (BAE 2 volt C10h = 279 AH) (C120 361 AH) (48 volt)
Generator: max 2700 watt
1 AC Board protection
1 DC Board protection
:strip_exif()/f/image/xrwEnsXYByybiPzrYmrGQbuB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plan om toe te voegen:
:strip_exif()/f/image/7E8UANU8jVE2X1is9yCKjaa0.jpg?f=fotoalbum_large)
SMA Sunny boy:
Zonnepanelen: 12 x 400 watt = 4800 watt (4.8 KWH)
Mijn idee is dus het toevoegen van 12 extra zonnepanelen middels een SMA Sunny boy. De Sunny Boy moet 2 strings zonnepanelen ondersteunen zodat ik in de toekomst (of gelijk) de oude en nieuwe panelen op de Sunny boy kan aansluiten. Zoals ik begrijp kan de Sunny boy worden aangesloten op de huidige Sunny Island Si 5048. Dan moet ik het systeem zo kunnen configureren dat de Victron MPPT + de Sunny Boy maximaal 1600 watt naar de batterijen sturen (te veel is schadelijk). Als de zon hard schijnt en er komt bijvoorbeeld totaal 5000 wat binnen aan zonne energie; en ik zet de vaatwasser aan dan moet de stroom vanuit de Sunny boy (via de Sunny Island?!) rechtstreeks naar de vaatwasser zonder tussenkomst van het accupakket.
Ik ben benieuwd of bovenstaand realistisch is? Ik wil het systeem ook zo maken dat in de toekomst het huidige accupakket kan worden vervangen door een LifePo4 accu pakket (waarschijnlijk 15 KWH).
Enorm bedankt voor jullie advies/ zienswijze.
Huidig:
Omvormer: SMA Sunny Island SI 5048
MPPT: Victron 150 volt - 85 ampère
Zonnepanelen: 12 x 250 watt (3KWH)
Accupakket: 24 cellen (BAE 2 volt C10h = 279 AH) (C120 361 AH) (48 volt)
Generator: max 2700 watt
1 AC Board protection
1 DC Board protection
:strip_exif()/f/image/xrwEnsXYByybiPzrYmrGQbuB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plan om toe te voegen:
:strip_exif()/f/image/7E8UANU8jVE2X1is9yCKjaa0.jpg?f=fotoalbum_large)
SMA Sunny boy:
Zonnepanelen: 12 x 400 watt = 4800 watt (4.8 KWH)
Mijn idee is dus het toevoegen van 12 extra zonnepanelen middels een SMA Sunny boy. De Sunny Boy moet 2 strings zonnepanelen ondersteunen zodat ik in de toekomst (of gelijk) de oude en nieuwe panelen op de Sunny boy kan aansluiten. Zoals ik begrijp kan de Sunny boy worden aangesloten op de huidige Sunny Island Si 5048. Dan moet ik het systeem zo kunnen configureren dat de Victron MPPT + de Sunny Boy maximaal 1600 watt naar de batterijen sturen (te veel is schadelijk). Als de zon hard schijnt en er komt bijvoorbeeld totaal 5000 wat binnen aan zonne energie; en ik zet de vaatwasser aan dan moet de stroom vanuit de Sunny boy (via de Sunny Island?!) rechtstreeks naar de vaatwasser zonder tussenkomst van het accupakket.
Ik ben benieuwd of bovenstaand realistisch is? Ik wil het systeem ook zo maken dat in de toekomst het huidige accupakket kan worden vervangen door een LifePo4 accu pakket (waarschijnlijk 15 KWH).
Enorm bedankt voor jullie advies/ zienswijze.