Binnenunit (Daikin Stylish) boven of tegenover bank plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammerpawn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:25
Wat zijn de ervaringen van mensen m.b.t. het plaatsen van de binnenunit net boven de bank vs. tegenover de bank?

Binnenkort laten wij een Daikin Stylish in de woonkamer installeren die moet gaan verwarmen en koelen, maar ik twijfel nog over waar we hem moeten ophangen. De installateur raadde aan boven de bank, maar ik ben toch een beetje bang dat we dan precies in de luchtstroom zitten en/of de unit teveel horen draaien. Mijn aanname is dat tegenover de bank je de luchtstroom niet gaat voelen omdat het te ver weg is, maar heb nog nooit airco's gehad.

Die Stylish units zouden ook een sensor moeten hebben om lucht weg van mensen te plaatsen + met het coanda effect zou koude lucht richting het plafond blazen en warme lucht recht naar beneden. Alleen geen idee hoe dat in de praktijk werkt, dus ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Hieronder ook plaatjes van onze situatie. Laatste foto is dus wat de installateur aanraadde (blauw op de plattegrond), maar idealiter hangen we hem op boven het bureau (rood).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnAt5hywL8UzllcFs10Q7Isrh1c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xauwyy9uzQGvvwXtukN4n3dk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugMA6-DYsXx2c2eDquG6aQPKxnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In4p5sCRcM40t9GFabjAaZVW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iRlh7Y7f2KS5ZVLi84tpisLpPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25LEK2L8jR6ufypaRv543OX1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door hammerpawn op 06-12-2024 16:39 ]

Beste antwoord (via hammerpawn op 22-08-2025 18:50)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb nog niet heel veel ervaring, mijn units zijn net een week operationeel, maar de Stylish kan heel stil zijn. En in de comfort stand voel je niks van de unit als je er recht onder zit. Ik heb zelf een FTXA42 in de woonkamer hangen. Mijn ouders hebben nu bijna een jaar dezelfde unit, en meer dan wat zachte achtergrond ruis is het niet. Zet een radio of tv aan, en hij is feitelijk niet meer te horen.

Maar onderschat niet hoe ver je de luchtstroom kan voelen. Gisteren stond hij door een instelfout even wat harder te blazen en dat was bij ons over de volle breedte van de woonkamer (7 meter!) te voelen. Ik zou hem daarom, als je de keuze hebt, juist niet recht tegenover de bank hangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:50
Vloerunit, in het hoekje van je bureau tegen de buitenmuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:27
Boven. Lucht ga je zeker voelen op een paar meter afstand. Voor koelen niet heel erg of misschien zelfs gewenst, maar voor verwarmen beperkt dat je tot flap 100% omhoog of het voelt tochtig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:07
Die van ons hangt boven ons boven de bank. Heerlijk warm, geen tocht, maar wel veel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 23:15
Mijn ouders hebben een FTXA50BB boven de bank hangen (bank staat er ongeveer een meter vanaf) en op de stille stand is de Stylish een stuk stiller en geeft minder vervelende luchstroom dan onze Perfera (beide 5kW). Onder de Stylish zitten is meer dan prima, maar ik zou niet onder onze Perfera willen zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Destynx op 06-12-2024 22:02 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:28
Ik zou hem tegen de buitenmuur bij het bureau plaatsen, zodat de luchtstroom richting de eettafel gaat. Voor dat gordijn moet je dan wel iets vinden, maar het werkt veel comfortabeler als je geen directe luchtstroom hebt. Dan kun je de ventilator ook wat harder zetten.

Boven je hoofd zou ik absoluut niet willen. Veel te veel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 18:31

Bio1ogics

Logisch toch?

Als het je hoofdverwarming wordt, zal de unit regelmatig flink moeten blazen, met veel geluid/luchtstroom tot gevolg. Tenzij je 24/7 stookt en je warmteverlies niet te groot is, dan zal 'ie een groot deel van de tijd op lage stand kunnen staan en heb je minder last van geluid (en luchtstroom).

Wat betreft de afstand, bij ons hangt ie juist aan de andere kant van de kamer; ja, het duurt langer voor de warmte verdeeld is door de kamer (wij hebben een plafond-ventilator die meehelpt), maar geen last van de luchtstroom. We hebben een weekschema ingesteld (geen 24/7) zodat het opstarten van verwarmen gebeurd als we nog op bed liggen. Dan is de meeste herrie klaar als we eruit zijn.

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Tegenover de bank. De luchtstroom kun je met de lamellen wel wegsturen.

Boven de bank ga je constant het geruis van de ventilator horen en belangrijker: bij een defrost ga je er hinder van ondervinden. De unit zet de fan wel uit en klep dicht, maar toch voel ik bij mijn MHI ZSX wel eventjes koude lucht eruit 'vallen' als hij met een defrost bezig is.

Ik heb hem ook tegenover de bank en als je het wat koud hebt is het wel lekker dat je de warmte op je kan richten.

Ik zou hem in jouw situatie wat meer richting het midden van de muur hangen, ter hoogte van het woord 'Eetkamer' op je plattegrond. Dan zit je wat verder weg van het geluid en kan hij het ook in de keuken beter warm krijgen. Met de '/ \' stand blaast hij dan mooi beide richtingen op.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Bij mij hangt hij vooral naast/klein beetje boven de bank. Bevalt prima moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier hangt de Stylish 4.2 ook schuin boven de bank bijna tegen de achtergevel. Bevalt redelijk goed. Midden boven de bank / meer richting helft woonkamer zou de voorkeur hebben maar is niet mooi met de leidingen. Tegenover de bank zouden we er steeds tegenaan kijken maar dat is persoonlijk. 95% van de tijd op de stille stand en de lamellen op vaste positie. Heerlijk stil en warm genoeg alhoewel de echte test in de winter nog moet komen. Nu staat de buitenunit nog op 40% en 24/7 aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb nog niet heel veel ervaring, mijn units zijn net een week operationeel, maar de Stylish kan heel stil zijn. En in de comfort stand voel je niks van de unit als je er recht onder zit. Ik heb zelf een FTXA42 in de woonkamer hangen. Mijn ouders hebben nu bijna een jaar dezelfde unit, en meer dan wat zachte achtergrond ruis is het niet. Zet een radio of tv aan, en hij is feitelijk niet meer te horen.

Maar onderschat niet hoe ver je de luchtstroom kan voelen. Gisteren stond hij door een instelfout even wat harder te blazen en dat was bij ons over de volle breedte van de woonkamer (7 meter!) te voelen. Ik zou hem daarom, als je de keuze hebt, juist niet recht tegenover de bank hangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aponjee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:08
@hammerpawn inmiddels ervaring met de gekozen locatie van de binne unit? Zit zelf nu met dezelfde keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammerpawn
aponjee schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:28:
@hammerpawn inmiddels ervaring met de gekozen locatie van de binne unit? Zit zelf nu met dezelfde keuze.
@aponjee Yes, hij hangt sinds december en we hebben er mee gekoeld en verwarmd. Uiteindelijk hebben we het advies van de installateur opgevolgd en hem dus boven de bank gehangen. Met verwarmen gaat de lucht loodrecht naar beneden (achter de bank langs) en met koelen gaat de lucht netjes over de bank heen. Qua luchtstroom hebben we dus nergens last van. Mijn vriendin vond het soms ook chill om met verwarmen te lamellen direct op haarzelf te richten haha.

Ik heb net ook nog even getest voor je. Heb hem op koelen gezet en heb een beetje rondgerold op een bureaustoel aan de overkant van onze woonkamer. Zeg maar waar de bank zou staan als de kamer andersom ingericht was.

Als je puur gaat verwarmen zou ik het geen probleem vinden om hem aan de overkant te hangen. In die stand kun je de lucht dus loodrecht naar beneden sturen en heb je geen last van de luchtstroom. Echter, met koelen kun je wel spelen met de verticale luchtstroom, maar het blijft altijd wel enigszins vooruit blazen. De lamellen gaan niet zo ver naar beneden als met verwarmen.. Als ik hem zo hoog mogelijk instelde kreeg ik het in m'n gezicht en met zo laag mogelijk kwam het bij m'n knieën. Had een korte broek aan, dus dat was niet heel fijn.
Heb ook nog geprobeerd het wat meer naar de zijkant te sturen, maar zoveel scheelt het niet. Als je er een bank hebt staan zou degene naast je er alsnog last van hebben.

Dan nog geluid. Ik zal niet zeggen dat je het niet hoort als je op de bank zit, maar de 'Quiet' stand van de Stylish is wel heel goed. Was in het begin wel even wennen, maar nu storen we ons er sowieso niet meer aan. Het is een soort ruis op de achtergrond. Als je je tv aan hebt hoor je dat sowieso niet. 'Auto' of de andere standen maken wel meer geluid, maar ook met het testen hoor ik dat aan de andere kant van de kamer, dus daar zou ik het niet om doen. Zoals hier boven al beschreven kan ik aanraden om voor te verwarmen zodat hij daarna lekker stil kan draaien.

Beetje lang verhaal, maar uiteindelijk weegt voor mij het 'extra' geluid niet op tegen eventuele irritatie door de luchtstroom. Met de kennis van nu zou ik weer hetzelfde doen. Weet niet of je ook de Stylish op het oog had verder; kan me voorstellen dat andere units misschien flexibeler zijn met de lamellen. Laat maar weten als je verder nog vragen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Midden van de muur en niet boven of voor je bank.
Ik vind de koude lucht tijdens koelen irritant aanvoelen.

In de winter met een defrost gaat dat ook niet leuk zijn. Tijdens verwarmen voel je een fohn, tenzij je ver genoeg zit dat de lamellen de lucht weg kunnen sturen.

Sowieso is in een hoek drukken niet ideaal voor de luchtstroom.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 22-08-2025 18:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aponjee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:08
@hammerpawn ik heb meerdere installateurs over de vloer gehad en elke een ander advies over locatie en vermogen.
In eerste instantie had ik zelf gedacht de binnenunit boven de zithoek te laten plaatsen maar de laatste installateur adviseerde dat juist niet te doen ivm ongewenste luchtstromen. Ik had toen de Perfera op het oog maar kreeg later de Stylish in het vizier die vanwege het Coanda-effekt juist geen of iig minder ongewenste luchtstromen zou veroorzaken. Vandaar mijn vraag . Ik zal het die laatste installateur toch eens voorleggen.
En dan vermogen, welke heb jij laten installeren? Wij hebben een woonkamer van 45m²/115m³ uit 1986, matige isolatie.
Het is afgelopen weken niet eens erg warm geweest (max 25 gr). Dus mijn inschatting is dat er ook niet veel gekoeld hoeft te worden ( 23 gr vinden wij ok).
En verder hebben wij vloerverwarming, mijn idee is om late najaar en vroege voorjaar ( dus als het niet erg koud is) te verwarmen met airco. Als het echt kouder wordt met vloerverwarming of combinatie ( hoewel ik niet weet of en hoe dat mogelijk is) .
Op mijn gevoel afgaande zou ik denken aan 3,5kW genoeg te hebben maar ook daarover verschillende adviezen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammerpawn
aponjee schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:47:
@hammerpawn ik heb meerdere installateurs over de vloer gehad en elke een ander advies over locatie en vermogen.
In eerste instantie had ik zelf gedacht de binnenunit boven de zithoek te laten plaatsen maar de laatste installateur adviseerde dat juist niet te doen ivm ongewenste luchtstromen. Ik had toen de Perfera op het oog maar kreeg later de Stylish in het vizier die vanwege het Coanda-effekt juist geen of iig minder ongewenste luchtstromen zou veroorzaken. Vandaar mijn vraag . Ik zal het die laatste installateur toch eens voorleggen.
En dan vermogen, welke heb jij laten installeren? Wij hebben een woonkamer van 45m²/115m³ uit 1986, matige isolatie.
Het is afgelopen weken niet eens erg warm geweest (max 25 gr). Dus mijn inschatting is dat er ook niet veel gekoeld hoeft te worden ( 23 gr vinden wij ok).
En verder hebben wij vloerverwarming, mijn idee is om late najaar en vroege voorjaar ( dus als het niet erg koud is) te verwarmen met airco. Als het echt kouder wordt met vloerverwarming of combinatie ( hoewel ik niet weet of en hoe dat mogelijk is) .
Op mijn gevoel afgaande zou ik denken aan 3,5kW genoeg te hebben maar ook daarover verschillende adviezen gekregen.
@aponjee

Qua vermogen zijn wij voor een 5kW gegaan, maar wij gebruiken het ook als hoofdverwarming, dus niet echt van toepassing op jouw situatie. De installateurs die wij benaderden gaven eigenlijk allemaal aan dat we het met 4,2 ook zouden kunnen redden, maar dat op de echt koude dagen een 5 kW het beter zou doen. Wilde geen spijt krijgen achteraf, dus toch maar voor die maat groter gegaan. Qua inhoud is onze woonkamer ongeveer even groot als de jouwe.

Als je wel veel wil verwarmen met airco zou ik denk ik wel voor een 4,2 gaan. Ik dacht me te herinneren dat qua prijs de 3,5 en 4,2 niet ver uit elkaar lagen. Heb verder zelf geen vloerverwarming, dus vind het lastig je te adviseren. Hou wel rekening met het feit dat verwarmen met vloerverwarming onderaan de streep aangenamer voelt dan met een airco. Dat zou me ook wel wat waard zijn. Je zou ook de airco alleen even kunnen laten blazen als het echt koud is; dan moet je het met 3,5 ook wel redden i.c.m. vloerverwarming.
Pagina: 1