Techneco Elga en Tzerra Ace 39C willen niet tegelijkertijd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 08:01
Afgelopen vrijdag hebben we de sleutel gekregen van ons huis. Gebouwd in 1984. Om te verwarmen wordt er gebruik gemaakt van een Techneco Elga (warmtepomp (WP)) uit 2018 en een Tzerra Ace 39C (ketel) uit 2021. Het viel ons vrij snel al op dat de ketel soms de storing te lage waterdruk geeft, dit blijkt te komen doordat de terugslagklep bij de ketel op de aanvoer zit, in plaats van op de retour, zoals voorgeschreven door Elga. Waarschijnlijk dus bij de installatie van de ketel niet op gelet.

Echter, het valt me op dat de WP en de ketel niet tegelijkertijd willen lopen (wat imo natuurlijk wel een beetje het idee is van een hybride warmtepomp). Ik zie dat de Elga wel constateert dat er een grotere warmtebehoefte is dan alleen de WP kan leveren, en dat hij de ketel bijschakelt. Dit is zichtbaar op de Elga. Dit zie ik ook op de Remeha, daar komt het 'verwarmings-symbool' in beeld, en het is hoorbaar. Echter, hij gaat niet branden; er wordt geen gas afgenomen en het 'vlammetjes-symbool' is niet zichtbaar op de ketel.
In deze situatie heeft de Elga een Ta van 34 graden en een Tr van 31.
In deze situatie heeft de ketel een Ta en Tr van exact dezelfde temperatuur, zo rond de 50 graden. Echter, deze temperatuur is niet te meten op de leidingen onder de ketel! Die zijn kouder dan de leidingen die uit en in de Elga gaan. Dus de warmte komt niet uit de ketel.

Daarop heb ik de testmodus aangezet, waarin de WP en ketel tegelijkertijd draaien, en waarop ik zag dat de ketel wel degelijk ging stoken, maar de temperatuur in no time opliep naar 90 graden en toen schakelde de ketel uit met de error H01.14.

Ik heb dus de indruk dat het erop lijkt dat de ketel geen warmte af kan geven aan het systeem als de Elga draait. Dit verbaast me. Lijkt me een kwestie van instellen, maar ik weet niet precies waar ik moet beginnen met instellen. Flow van de WP verlagen? Of juist flow van de ketel omlaag? Of iets anders? Tips zijn heel welkom!

Het is niet de verbinding tussen de Elga en ketel, dat blijkt uit de test, en die stuurt prima aan. Als ik het gehele systeem instel op alleen Elga of alleen ketel gebruiken functioneert het ook. Maar staat ie op gelijktijdig gebruik, wil het niet. De ketel zelf functioneert dus gewoon. Denk daarom dat het aan instellingen ligt. Ik denk ook niet dat het aan de terugslagklep ligt die verkeerd zit, want op het moment dat de Elga de ketel aanstuurt draait er wel iets in de ketel (verwarmings-symbool aan), en meet ie continu de juiste druk.

Edit: het CV systeem, waar de WP en ketel op zitten hebben ook nog enkele radiatoren erop (grotendeels dicht/thermostaat knop) alsook een warmtewisselaar. Aan de andere kant van de warmtewisselaar zit het vloerverwarmingsysteem met eigen pomp. De thermostaat kraan op de wisselaar staat vol open.
Er zit geen buffervat op het systeem.

Edit: De ketel geeft onder menu AM012 de status 8: Het toestel start niet, omdat de startvoorwaarden niet zijn vervuld.

Edit 2: Zet ik een tweetal radiatoren extra volledig open (op de slaapkamers), dan gaat de ketel wel even stoken. Temperatuur loopt vrij rap op naar 70 graden en dan stopt ie.

[ Voor 17% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:52
Wat is de betekenis van de code H01.14?

En heb je een stroommeter voor de ELGA zitten? B.v. een homewizard plug of vast kWh meter.
Dan kan je zien hoe hard de ELGA aan het werk is,

Veel ELGAs met een toshiba buitenunit komen soms in een storing waardoor ze maar 500watt verbruiken (in plaats van 1100-1200 voor de 4kW versie en ca 1600watt voor de 6kW versie

Wat gebeurt er als je de verwarmfunctie op de ELGA uitzet? Blijft de gasketel dan wel het huis verwarmen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:17:
Wat is de betekenis van de code H01.14?

En heb je een stroommeter voor de ELGA zitten? B.v. een homewizard plug of vast kWh meter.
Dan kan je zien hoe hard de ELGA aan het werk is,

Veel ELGAs met een toshiba buitenunit komen soms in een storing waardoor ze maar 500watt verbruiken (in plaats van 1100-1200 voor de 4kW versie en ca 1600watt voor de 6kW versie

Wat gebeurt er als je de verwarmfunctie op de ELGA uitzet? Blijft de gasketel dan wel het huis verwarmen?
Het huis is verder nog leeg, en als ik kijk naar het verbruik dan loopt ie op vol vermogen. Hoe zet ik de verwarmfunctie op de Elga uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN4vpS9lwjFCXLVbWiHrV1we1GM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZoqG7hDRkQtd9xRMYQCILOT.jpg?f=fotoalbum_large

Wel pomp, geen verwarming.

[ Voor 21% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wordt het niet eens tijd dat je er een professional bij haalt? Dit is nu het derde of vierde topic over je verwarmingsinstallatie, waarschijnlijk kan iemand ter plekke het je veel beter uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wolly schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:40:
Wordt het niet eens tijd dat je er een professional bij haalt? Dit is nu het derde of vierde topic over je verwarmingsinstallatie, waarschijnlijk kan iemand ter plekke het je veel beter uitleggen?
Ik heb al super veel rond gebeld, maar er is niemand beschikbaar.

Overigens is dit een ander issue, en ik denk dat dit aan een gebrek aan instelling ligt. En dat moet prima zelf op te lossen zijn. Als ik zie welke fouten al zijn gemaakt met aansluiten dan heb ik ook niet super veel vertrouwen in een willekeurig monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@zunrob heb je een foto van je binnenunit (huidige foto is de gasketel) en de buitenunit.,
bij mijn elga uit 2014 had je 2 drukknoppen. De bovenste was verwarmen aan/uit en de onderste koelen aan/uit/
Bij verwarmen aan ging er een rood icoontje branden (ook als er geen warmtevraag was.
Bij het bijschakelen van de gasketel ging er een geel vlammetje aan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:52:
@zunrob heb je een foto van je binnenunit (huidige foto is de gasketel) en de buitenunit.,
bij mijn elga uit 2014 had je 2 drukknoppen. De bovenste was verwarmen aan/uit en de onderste koelen aan/uit/
Bij verwarmen aan ging er een rood icoontje branden (ook als er geen warmtevraag was.
Bij het bijschakelen van de gasketel ging er een geel vlammetje aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFhnME-o-Jx_ctNKfC9yYg4zOdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNfnmgFUoCwe6yGVUDhUWVX3.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de Elga de ketel ook 'aan' heeft gezet om bij te verwarmen. Maar op de ketel loopt dus alleen maar de pomp.

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
zunrob schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:56:
[...]

[Afbeelding]

Je ziet dat de Elga de ketel ook 'aan' heeft gezet om bij te verwarmen. Maar op de ketel loopt dus alleen maar de pomp.
Bovenste knopje indrukken, dan gaat het rode icoontje uit, na paar minuten moet de buitenunit van de elga stoppen met draaien en het verbruik van de elga naar 18 watt terugvallen (bij 30-70watt draait de pomp nog)
En moet puur de ketel het verwarmen gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:58:
[...]

Bovenste knopje indrukken, dan gaat het rode icoontje uit, na paar minuten moet de buitenunit van de elga stoppen met draaien en het verbruik van de elga naar 18 watt terugvallen (bij 30-70watt draait de pomp nog)
En moet puur de ketel het verwarmen gaan doen
Ik heb op het knopje geduwd; rode lampje en WP gaan idd uit. Het oranje vlammetje is nu gaan knipperen. De CV-ketel zelf is weinig verandert, en laat nog exact hetzelfde zien. Er is wel warmtebehoefte, gemeten temperatuur op de thermostaat is 17,5 graden, ingesteld om te verwarmen naar 21 graden. Enkele minuten later ging de ketel ook verwarmen, en brandt het vlammetje continu op de Elga. Hij is nu al een tijdje aan het verwarmen op 45 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verder de installatiehandleiding van de ketel opzoeken/downloaden en
- de leidingen onder de ketel labellen (aanvoer naar radiatoren, retour van radiatoren, etc)
- de instellingen opschrijven zoals eea nu ingessteld staat
(Wellicht staat op de ketel de verwarmfunctie uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
zunrob schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:01:
[...]

Ik heb op het knopje geduwd; rode lampje en WP gaan idd uit. Het oranje vlammetje is nu gaan knipperen. De CV-ketel zelf is weinig verandert, en laat nog exact hetzelfde zien. Er is wel warmtebehoefte, gemeten temperatuur op de thermostaat is 17,5 graden, ingesteld om te verwarmen naar 21 graden. Enkele minuten later ging de ketel ook verwarmen, en brandt het vlammetje continu op de Elga. Hij is nu al een tijdje aan het verwarmen op 45 graden.
ok even kijken of de ketel BLIJFT verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:02:
Verder de installatiehandleiding van de ketel opzoeken/downloaden en
- de leidingen onder de ketel labellen (aanvoer naar radiatoren, retour van radiatoren, etc)
- de instellingen opschrijven zoals eea nu ingessteld staat
(Wellicht staat op de ketel de verwarmfunctie uit?
Nee, die staat aan. Heb de ketel ook even helemaal gereset. Die is nu netjes (met de WP) uit het huis aan het verwarmen. Dus de ketel functioneert netjes. Hij wil alleen niet verwarmen als ook de Elga al draait.

22:05: Nu is de ketel gestopt met verwarmen/branden, maar de pomp loopt nog. Lampje op de Elga knippert oranje.

22:08: Ketel gaat weer branden.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
ok. MAAR je hebt net de ketel gereset.

Dus test 1 van mij zou zijn: krijgt de ketel het huis goed warm (neem daar eens een dag voor)
test 2: de elga weer aan en kijken of het nu werkt, zo nee
test 3: op de elga instellen dat als de ketel moet helpen de elga helemaal stopt (beide draaien tegelijk geeft soms flowproblemen,), lost dit het probleem op, kijk dan of met een hogere minimale pompsnelheid voor de gasketel de combinatie van beide wel werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
zunrob schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:05:
[...]

Nee, die staat aan. Heb de ketel ook even helemaal gereset. Die is nu netjes (met de WP) uit het huis aan het verwarmen. Dus de ketel functioneert netjes. Hij wil alleen niet verwarmen als ook de Elga al draait.

22:05: Nu is de ketel gestopt met verwarmen/branden, maar de pomp loopt nog. Lampje op de Elga knippert oranje.

22:08: Ketel gaat weer branden.
Boekje van de elga bij de hand? is het vlammetje oranje of het boekje symbool (als dat knippert geeft de knippering een foutmelding aan

Een korte stop van de ketel kan op pendelen duiden,. Dan staat de elga wellicht op de lage stooklijn (en stuurt die info naar de ketel), zodra de ketel dan de Ta bereikt/overschrijdt stopt die.

Het is ook handig om de temperatuur van cv aanvoer en cv retour te kunnen meten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:11:
[...]

Boekje van de elga bij de hand? is het vlammetje oranje of het boekje symbool (als dat knippert geeft de knippering een foutmelding aan

Een korte stop van de ketel kan op pendelen duiden,. Dan staat de elga wellicht op de lage stooklijn (en stuurt die info naar de ketel), zodra de ketel dan de Ta bereikt/overschrijdt stopt die.

Het is ook handig om de temperatuur van cv aanvoer en cv retour te kunnen meten,
Ik heb alle handleidingen voor mijn neus. Ik bedoelde het oranje vlammetje dat knipperde (ketel in standby). De Elga staat idd op de een na laagste stooklijn. Moet die hoger?

Wat ook lastig is imo: het geheel (WP en ketel) verwarmt een circuit waarop een aantal radiatoren zitten en een warmtewisselaar. Die warmtewisselaar is de koppeling naar het vloerverwarmingsysteem. De thermosstaatknop op die wisselaar staat helemaal open dus er zou maximale uitwisseling moeten zijn. Er is op de verdeler een delta T van zo een 3 graden.

[ Voor 28% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik denk het wel. Om de volgende reden:
1/ je kamerthermostaat vraagt nog steeds warmte
2/ de gasketel stopt en gaat paar minuten later weer verder.

Dit 2e lijkt pendelen: ketel kan zn vermogen niet kwijt, watertemperatuur stijgt. de Taanvoer (of Tretour ) wordt te hoog en de ketel slaat af. als het goed is geeft de ketel tijdens deze stop ook een bepaalde code.
Waarschijnlijk kan je het oplossen door de stooklijn die de ELGA gebruikt om de ketel aan te sturen omhoog te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Heb alle problemen die jij hebt ook gehad in 2018/2019 meen ik. Uiteindelijk de hele ketel maar weg gedaan en de Elga stand-alone gebruikt. De pomp in de Elga en de pomp in de ketel werkte elkaar tegen waardoor ze elkaar in storing gooide. Je kunt proberen met de pompsnelheid van de ketel en de Elga te spelen om het probleem zo op te lossen. Soms gaat het dan langere tijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
eventueel zou je ook de ketel via de aan/uit thermostaatingang kunnen aansturen ( op de elga dan ook een andere uitgang kiezen), dan negeert de ketel de stooklijn van de elga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@zunrob Om meer warmte in de vloer te krijgen kan je de pomp van de vloerverwarmingverdeler in een hogere stand zetten.
Dan neemt de warmte afgifte toe en kan de elga, en de ketel zn vermogen beter kwijt (lees meer vermogen bij lagere temperaturen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Ooooooooooooooooooooo. Niet te hard juichen, maarrrrrrrrrr: ik heb de minimale snelheid van de pomp van de ketel verhoogt naar 40%, en nu verwarmt ie ook! *O*

Waarschijnlijk, omdat er geen buffer op het systeem zit, duwde de Elga te hard, waardoor de ketel niet ook kon verwarmen en pompen!

Even afkloppen hoor... Volgens mij is dit systeem heel gevoelig, juist omdat er relatief weinig radiatoren op zitten (die open staan) en er geen buffer op zit.

22:29: Hij verwarmt nog steeds. De retourtemperatuur loopt wel op, dus denk dat ie dadelijk de Elga uitschakelt. In dat geval zal ik de stooklijn (die ik even hoger had gezet) toch weer terugzetten naar de een na laagste.

[ Voor 41% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
zunrob schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:26:
Ooooooooooooooooooooo. Niet te hard juichen, maarrrrrrrrrr: ik heb de minimale snelheid van de pomp van de ketel verhoogt naar 40%, en nu verwarmt ie ook! *O*

Waarschijnlijk, omdat er geen buffer op het systeem zit, duwde de Elga te hard, waardoor de ketel niet ook kon verwarmen en pompen!

Even afkloppen hoor... Volgens mij is dit systeem heel gevoelig, juist omdat er relatief weinig radiatoren op zitten (die open staan) en er geen buffer op zit.
zoiets was het bij mij ook. als de ketel langzaam pompte kreeg die de flow niet op gang (als tegelijkertijd de elga ook draaide. standje hoger ging het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Nadenkertje voor je:
de elga doet ca. 4kW warmte (bij 1,2 kW E verbruik), dan krijg je Ta 34)
de ketel doet waarschijnlijk minimaal 7kW. Met de ELGA samen dus 11kW.

Hoe hoog moet de Ta worden om deze warmte via je vloer en radiatoren kwijt te kunnen?
Vuistregel is:
warmteafgifte capaciteit wordt bepaald door gemiddelde van Ta en Tr
Bij halvering van (deze Tgemiddeld-Truimte), neemt de afgifte met 60% af.

Dus dit moet je even terugrekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:34:
Nadenkertje voor je:
de elga doet ca. 4kW warmte (bij 1,2 kW E verbruik), dan krijg je Ta 34)
de ketel doet waarschijnlijk minimaal 7kW. Met de ELGA samen dus 11kW.

Hoe hoog moet de Ta worden om deze warmte via je vloer en radiatoren kwijt te kunnen?
Vuistregel is:
warmteafgifte capaciteit wordt bepaald door gemiddelde van Ta en Tr
Bij halvering van (deze Tgemiddeld-Truimte), neemt de afgifte met 60% af.

Dus dit moet je even terugrekenen...
Hier moet ik morgen eens even over na gaan denken.
Rond 22:35 bereikte de retour temperatuur de 45 graden. Ik had verwacht dat de Elga uit zou gaan, maar dat was niet het geval. De WP loopt nog, maar de ketel pompt nu alleen en brandt niet meer (net zoals eerst). Hopelijk gaat ie dadelijk weer aan.

22:37: Retour ketel gezakt naar 42.5 graden. Ketel is weer aangesprongen om te verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
zunrob schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:36:
[...]

Hier moet ik morgen eens even over na gaan denken.
Rond 22:35 bereikte de retour temperatuur de 45 graden. Ik had verwacht dat de Elga uit zou gaan, maar dat was niet het geval. De WP loopt nog, maar de ketel pompt nu alleen en brandt niet meer (net zoals eerst). Hopelijk gaat ie dadelijk weer aan.
Wat was toen de Taanvoer en klopt die met je stooklijn? Want dan zou ik die stooklijn flink omhoog bijstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:37:
[...]

Wat was toen de Taanvoer en klopt die met je stooklijn? Want dan zou ik die stooklijn flink omhoog bijstellen
Ta zit rond de 63 graden, en die loopt op. Tegelijkertijd loopt de retour ook op. Lijkt me dus juist dat ik een lagere stooklijn moet kiezen?
Ondertussen is Ta 65 en Tr 46. WP en ketel draaien nog. Op zich bijzonder; in de handleiding staat dat de WP uitgaat bij Tr van 45.

Nu is de ketel weer uitgegaan, toen hij een Ta van 65 graden bereikte.

Edit: Ik had de hoogste stooklijn gekozen (per ongeluk). Heb nu een lagere stooklijn gekozen.

Edit2: Ik zal morgen maar eens met de stooklijnen spelen. Heb een stooklijn lager gekozen (de op een na hoogste). De ketel is nu heel even aan geweest om te verwarmen, maar daarna vrij snel weer uit naar alleen pomp gegaan.
Ik zal eerst maar eens het huis weer op temperatuur laten komen (nu 17,5 ingesteld op 19 graden) en dan zien we wel. De ketel maakt nu kortere runs, en gaat idd tot een minder hoge temperatuur.

[ Voor 51% gewijzigd door zunrob op 05-12-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dat pendelen van de ketel wil je niet. Die moet als die aangaat mimimaal een uur doordraaien of de doeltemperatuur in de woonkamer moet zijn bereikt.

Zou goed kunnen dat op deze lage stooklijn he thuis niet op temperatuur komt.
Maar zou eerst ook de vvw pomp op de hoogste stand zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:59:
Dat pendelen van de ketel wil je niet. Die moet als die aangaat mimimaal een uur doordraaien of de doeltemperatuur in de woonkamer moet zijn bereikt.

Zou goed kunnen dat op deze lage stooklijn he thuis niet op temperatuur komt.
Maar zou eerst ook de vvw pomp op de hoogste stand zetten
Maar met een hogere stooklijn gaat ie toch nog warmer worden? En dan zal de WP op gegeven moment uitgaan? In dit geval blijft de Ta en Tr oplopen, hij maakt dus al meer warmte dan hij kwijt kan lijkt mij... Is een hogere stooklijn dan wel de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ja. Hogere stooklijn is hogere temperaturen is radiatoren kunnen meer warmte kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Misschien kun je met 24/7 stoken de CV uitzetten? Of is je huis daarvoor niet genoeg geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BasvanS schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:32:
Misschien kun je met 24/7 stoken de CV uitzetten? Of is je huis daarvoor niet genoeg geisoleerd?
Dat wil ik wel proberen, dat was het idee, maar eergister was de buitentemperatuur onder de nul en toen is de WP uitgegaan. Toen is het koud geworden in huis. Of er voldoende isolatie is weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
zunrob schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:45:
[...]

Dat wil ik wel proberen, dat was het idee, maar eergister was de buitentemperatuur onder de nul en toen is de WP uitgegaan. Toen is het koud geworden in huis. Of er voldoende isolatie is weet ik nog niet.
Waarom ging hij uit? Door de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BasvanS schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:14:
[...]

Waarom ging hij uit? Door de CV?
Nee, er zit een instelling in die de WP onder de 4 graden uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
zunrob schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:43:
[...]

Nee, er zit een instelling in die de WP onder de 4 graden uitschakelt.
Die kun je uitzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 17:17
De cv ketel kan beter niet parallel staan met de elga. Dan lopen de pompen elkaar teveel te beïnvloeden.

Beter is een openverdeler.
https://tools.remeha.nl/w...armtepompTechnecoV164.pdf

Pagina 45

Bijvoorbeeld de intergas xtend zit ook met een openverdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@zunrob Voorlopig niets aan de hardware veranderen.
Volgorde:
1/ Huis comfortabel kunnen verwarmen
- Vloerverwarming pomp op maximaal en de thermostaatknop daar naar 40 of 45
- desnoods stooklijn omhoog en als hoogste stooklijn niet voldoende is dan ketel aan/uit schakelen (Via anderen contacten op elga en ketel) en de Ta op de ketel naar 80
[nb. aanvoertemperatuur boven de thermostaatknopstand van de VVW is puur om warmteafgifte radiatoren te verhogen]

2/ zodra 1 bewezen (ook bij koud weer) gaan tunen:
- elga 4 graden beveiliging omlaagzetten (Als dat kan)
- flow elga naar maximaal
- uitzoeken of je de VVW thermostaatknop ook naar 45 of 50 graden mag zetten
- eventueel radiatorventilatoren

3/ het ik wil een wp faq topic goed lezen en het cv tuning topic goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:34:
@zunrob Voorlopig niets aan de hardware veranderen.
Volgorde:
1/ Huis comfortabel kunnen verwarmen
- Vloerverwarming pomp op maximaal en de thermostaatknop daar naar 40 of 45
- desnoods stooklijn omhoog en als hoogste stooklijn niet voldoende is dan ketel aan/uit schakelen (Via anderen contacten op elga en ketel) en de Ta op de ketel naar 80
[nb. aanvoertemperatuur boven de thermostaatknopstand van de VVW is puur om warmteafgifte radiatoren te verhogen]

2/ zodra 1 bewezen (ook bij koud weer) gaan tunen:
- elga 4 graden beveiliging omlaagzetten (Als dat kan)
- flow elga naar maximaal
- uitzoeken of je de VVW thermostaatknop ook naar 45 of 50 graden mag zetten
- eventueel radiatorventilatoren

3/ het ik wil een wp faq topic goed lezen en het cv tuning topic goed lezen.
Vanmorgen was het huis weer op 19 graden! :)

1)
- Of de pomp maximaal draait weet ik niet, maar de betreffende thermostaatknop staat daar nu helemaal open. Verdeler Ta 31, Tr 25 graden. Bij de Elga op dat moment Ta 45 en Tr 43 graden. Ben wat bang als ik de stooklijn verhoog dat de Tr boven de 45 komt en de Elga uitschakelt.
- In de ruimtes waar vloerverwarming ligt zijn helaas geen radiatoren aanwezig, behalve in 1 slaapkamer waar er zo te zien later een bij is geplaatst.

2)
- Ik heb die temperatuur beveiliging met de dipswitch helemaal uitgezet. Ik las elders dat je tot -7 prima kunt gebruiken. Vervelende is als je die limiet aanpast hij volgens mij pas weer ingeschakeld bij 6 graden. -7 zal het niet zo snel worden denk ik, en als het echt te koud is zit er volgens mij nog een beveiliging op de buiten unit.
- Waarom Elga flow maximaal? Als ik hem hoger zet gaat de ketel niet meer aan, dan krijg ik een storing..
- Thermostaatknop naar VVW staat al helemaal open, gaat niet verder. Resultaat staat hierboven.
- Ja daar dacht ik ook al aan, maar dat vraagt wel wat meer werk en gaat niet zo mooi zijn.

3) Eerst even verhuizen, en zodra ik tijd heb ga ik me er meer in verdiepen. Eerst eens kijken dat de ketel langere runs maakt. Hij gaat nu snel omhoog qua temperatuur, en gaat dan uit. Denk dat ik het vermogen moet verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BadConnection schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:48:
De cv ketel kan beter niet parallel staan met de elga. Dan lopen de pompen elkaar teveel te beïnvloeden.

https://tools.remeha.nl/w...armtepompTechnecoV164.pdf

Pagina 45

Bijvoorbeeld de intergas xtend zit ook met een openverdeler.
Kun je dit verder toelichten? Wat zou ik nodig hebben/aan moeten passen? Waarom is dit beter/wat doet de open verdeler precies?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 07-12-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Staat nu uit. Heeft dat nog nadelige effecten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-06 13:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

BadConnection schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:48:

@zunrob
Nou weet ik niet zeker of @BadConnection hiermee een buffervat bedoelt, maar dat zou een mogelijkheid zijn. Lees daar hier meer over.

Je krijgt dan wel een een ‘andere’ installatie. Het voordeel is dat de Elga (en de ketel) zijn warmte langere tijd kwijt kan en dat die twee elkaar minder in de weg zitten.

Maar als je zonder kunt, dan heeft dat voorkeur.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 17:17
Nu heb je twee systemen die water willen pompen in je afgifte systeem. Vaak is de volume stroom te groot of je weerstand van het afgifte systeem te groot waardoor dit samen niet lekker werkt. Bij het getoonde schema pomp alleen de elga water naar het verwarmingssysteem en kan de ketel warm water bijmengen. Hierdoor hebben de elga en ketel geen hinder van elkaar.

Bij de huidige Remeha elga ace zit dit al in de binnenunit van de elga ingebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@zunrob
1/ -> kijk of de pomp van de vloerverwarming in een hogere stand kan. Het verschil in temperatuur tussen de VVW en de Ta / Tr van de ELGA is nu wel heel groot.

2/ -> wellicht moet je bij een hogere pompstand van de elga ook de minimale pompsnelheid van de gasketel omhoog zetten. anders idd de elga niet hoger zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Waarom wil je ze alle twee tegelijkertijd laten lopen. Als ik de foto bekijk, is het gewoon een Elga warmte pomp.
Daar is niets mis mee, als je de instellingen goed zet, kan de Elga in het algemeen tot 0 graden werken.
De Elga werkt niet echt goed bij koude temperaturen, de afgegeven temperatuur van het water is daar gewoon te laag voor.
Bij mij, neemt de CV het over bij ongeveer 2 graden. De CV is ingesteld op maximaal 60 graden.
Maak het niet moeilijker dan het is, te veel installaties zijn te complex en daardoor storings gevoelig.
Terug slag kleppen die niet werken of niet goed zitten en meer van dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:30:
@zunrob
1/ -> kijk of de pomp van de vloerverwarming in een hogere stand kan. Het verschil in temperatuur tussen de VVW en de Ta / Tr van de ELGA is nu wel heel groot.

2/ -> wellicht moet je bij een hogere pompstand van de elga ook de minimale pompsnelheid van de gasketel omhoog zetten. anders idd de elga niet hoger zetten
Dit is de pomp, hoe zet ik hem hoger en hoeveel hoger?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFrRq5uaZh79Pf4wViSIvBtAUZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2czjHa4pJ3qwBG9jldjPgM4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:30:
@zunrob

Ik denk dat zoals @BadConnection zegt het systeem te klein is om voldoende flow kwijt te kunnen van WP en ketel tegelijkertijd. Nu lijkt het net goed te gaan met deze instellingen.

[ Voor 46% gewijzigd door zunrob op 08-12-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

zunrob schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:43:
[...]
Gezien het tabelletje linksonder op die pomp zal er ergens een schakelaar 1-2-3 op zitten.

Maar ik betwijfel of dit je iets op gaat leveren: die vv-pomp draait immers in een eigen gesloten watercircuit achter een warmtewisselaar. Je verhoogt dan wel de stroomsnelheid, maar dat betekent niet dat je daarmee ook de warmteafgifte verhoogt. Die max waarde wordt door de constructie bepaald.
Sterker nog: een te hoge stroomsnelheid daar kan averechts werken. Dat had ik in mijn nieuwbouwhuis waar de stroomsnelheid eerst te hoog stond. Pas bij verlagen ervan kwam het huis op temperatuur.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

zunrob schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:45:
[...]
Ik denk dat zoals @BadConnection zegt het systeem te klein is om voldoende flow kwijt te kunnen van WP en ketel tegelijkertijd. Nu lijkt het net goed te gaan met deze instellingen.
Dan heb je het over de flow in het circuit van de CV en WP en dus niet in de vv, want die laatste heeft een eigen circuit achter de warmtewisselaar.

Als het werkelijk aan die flow ligt, dan zou ik in het afgiftesysteem eerst maar eens *alles* open zetten. Los van of het dan te warm wordt in huis: functioneert het dan wel?

Zo niet, dan
  1. heeft het daar niet mee te maken of
  2. is de flow nog steeds te laag en zul je mss toch met een parallel buffervat aan de slag moeten?
Ben benieuwd.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hippe Lip schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:32:
[...]

Dan heb je het over de flow in het circuit van de CV en WP en dus niet in de vv, want die laatste heeft een eigen circuit achter de warmtewisselaar.

Als het werkelijk aan die flow ligt, dan zou ik in het afgiftesysteem eerst maar eens *alles* open zetten. Los van of het dan te warm wordt in huis: functioneert het dan wel?

Zo niet, dan
  1. heeft het daar niet mee te maken of
  2. is de flow nog steeds te laag en zul je mss met een parallel buffervat aan de slag moeten?
Ben benieuwd.
Klopt. Gaat alleen over het CV-circuit. Ik heb daar nou 2 radiatoren open staan (badkamer en hal). Daar wordt het nu idd ook warm. ;) Echter, daardoor kunnen nu (na verhoging van de minimale pompsnelheid van de ketel) wel de Elga en ketel tegelijkertijd draaien. :)

Maar zoals ik al eerder zei: met deze 'instellingen' functioneert het en draaien ze dus beide tegelijkertijd. Enige wat ik nu graag wil verbeteren is dat de ketel niet zo een korte runs maakt, maar daar kan ik mss nog met het vermogen spelen van de ketel, door dit iets te verlagen.
Nu is in het CV systeem Ta 45, en Tr 42. In het VVW systeem Ta 30 en Ta 25 graden.

Daarnaast blijft het issue dat er relatief weinig overdracht is van het CV systeem naar VVW systeem, dat zou ik graag hoger krijgen. Maar behalve pompsnelheid aanpassen kan ik daar weinig meer.
Wel lekt de verdeler, dus die moet binnenkort vervangen worden. Mss met een andere verdeler en wisselaar dat er meer overdracht is van CV systeem naar VVW.
Vind de warmte van de vloerverwarming tegenvallen en heb niet de indruk dat de woonkamer en andere vertrekken met alleen VVW daar eenvoudig mee warm te krijgen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 08-12-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
zunrob schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:43:
[...]

[Afbeelding]
Dat vierkant aan de linkerkant heb je daar een foto van? Dat lijkt me het front waar je in kan stellen .
Je moet wat testen met deze pomp hoe je de Ta en Tr in het vvw circuit kan verhogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

zunrob schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:10:
[...]
Klopt. Gaat alleen over het CV-circuit. Ik heb daar nou 2 radiatoren open staan (badkamer en hal). Daar wordt het nu idd ook warm. ;) Echter, daardoor kunnen nu (na verhoging van de minimale pompsnelheid van de ketel) wel de Elga en ketel tegelijkertijd draaien. :)
@zunrob
Mooi, dan kan het dus allemaal goed werken, maar lijkt het te liggen aan de zeer beperkte warmte-afgifte.
Maar zoals ik al eerder zei: met deze 'instellingen' functioneert het en draaien ze dus beide tegelijkertijd. Enige wat ik nu graag wil verbeteren is dat de ketel niet zo een korte runs maakt, maar daar kan ik mss nog met het vermogen spelen van de ketel, door dit iets te verlagen.
Nu is in het CV systeem Ta 45, en Tr 42. In het VVW systeem Ta 30 en Ta 25 graden.
Dit bevestigt wat ik hierboven nu net zei: de dT in je CV-circuit is te klein en het systeem kan z’n warmte niet kwijt.
Twee dingen die me opvallen:
  1. Bij jeVVW is de dT een stuk groter, dus die lijkt redelijk te werken. Vloerverwarming werkt het beste met lage temperaturen, dus zul je daar nooit een dT zoals bij een radiator krijgen. Dat de dT van het CV-circuit zo klein is kan betekenen dat óf je huis goed geïsoleerd is en dus weinig warmte nodig heeft, óf dat de capaciteit van de warmtewisselaar bij je VVW-verdeler te klein is. Daar heb ik geen ervaring mee, maar het ding komt me klein over. Mss dat @BarryH daar meer over kan zeggen?
  2. Je lijkt per se je Elga én je CV-ketel tegelijk te willen laten draaien, terwijl ik de indruk krijg dat je Elga dit prima in z’n eentje bol kan werken. Dat is een stuk zuiniger. Waarom stuur je daar niet op aan?
    Heb ik iets gemist?
Bovendien door nu én de Elga én de gas-CV te laten stoken krijg je een enorme boost aan warmte, die het huis nu helemaal niet kwijt kan, tenzij je het huis naar 35 graden op wil stoken en alle ramen open zet. Je produceert teveel warmte voor de vraag die er is. Dan gaat je gasketel zeker pendelen.
Daarnaast blijft het issue dat er relatief weinig overdracht is van het CV systeem naar VVW systeem, dat zou ik graag hoger krijgen. Maar behalve pompsnelheid aanpassen kan ik daar weinig meer.
Wel lekt de verdeler, dus die moet binnenkort vervangen worden. Mss met een andere verdeler en wisselaar dat er meer overdracht is van CV systeem naar VVW.
Dat lijkt een beetje mijn vermoeden te bevestigen dat die warmtewisselaar te klein is.
Vind de warmte van de vloerverwarming tegenvallen en heb niet de indruk dat de woonkamer en andere vertrekken met alleen VVW daar eenvoudig mee warm te krijgen zijn.
En dat je vloerverwarming tegenvalt: heb je woonervaring met VVW? Je weet dat dit een traag systeem is? Teminste, als die in de betonvloer gestort (of gefreesd) is. Als het om een droge VVW gaat, dan reageert dat wat sneller.
Met een vloerverwarming krijg je een langzaam reagerend systeem. Dan kun je beter niet zoiets als nachtverlaging toe gaan passen. Verwacht ook niet dat het huis in een uurtje een paar graden warmer is, zoals dat wel lukt met gas-CV + radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 08-12-2024 21:44 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hippe Lip schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:41:
[...]

@zunrob
Mooi, dan kan het dus allemaal goed werken, maar lijkt het te liggen aan de zeer beperkte warmte-afgifte.

[...]

Dit bevestigt wat ik hierboven nu net zei: de dT in je CV-circuit is te klein en het systeem kan z’n warmte niet kwijt.
Twee dingen die me opvallen:
  1. Bij jeVVW is de dT een stuk groter, dus die lijkt redelijk te werken. Vloerverwarming werkt het beste met lage temperaturen, dus zul je daar nooit een dT zoals bij een radiator krijgen. Dat de dT van het CV-circuit zo klein is kan betekenen dat óf je huis goed geïsoleerd is en dus weinig warmte nodig heeft, óf dat de capaciteit van de warmtewisselaar bij je VVW-verdeler te klein is. Daar heb ik geen ervaring mee, maar het ding komt me klein over. Mss dat @BarryH daar meer over kan zeggen?
  2. Je lijkt per se je Elga én je CV-ketel tegelijk te willen laten draaien, terwijl ik de indruk krijg dat je Elga dit prima in z’n eentje bol kan werken. Dat is een stuk zuiniger. Waarom stuur je daar niet op aan?
    Heb ik iets gemist?
Bovendien door nu én de Elga én de gas-CV te laten stoken krijg je een enorme boost aan warmte, die het huis nu helemaal niet kwijt kan, tenzij je het huis naar 35 graden op wil stoken en alle ramen open zet. Je produceert teveel warmte voor de vraag die er is. Dan gaat je gasketel zeker pendelen.

[...]

Dat lijkt een beetje mijn vermoeden te bevestigen dat die warmtewisselaar te klein is.

[...]

En dat je vloerverwarming tegenvalt: heb je woonervaring met VVW? Je weet dat dit een traag systeem is? Teminste, als die in de betonvloer gestort (of gefreesd) is. Als het om een droge VVW gaat, dan reageert dat wat sneller.
Met een vloerverwarming krijg je een langzaam reagerend systeem. Dan kun je beter niet zoiets als nachtverlaging toe gaan passen. Verwacht ook niet dat het huis in een uurtje een paar graden warmer is, zoals dat wel lukt met gas-CV + radiatoren.
Dank voor je uitgebreide reactie, goede punten!

Ik snap dat VVW het huis niet snel op temperatuur kan krijgen, dat is ook niet de bedoeling. Ik wil hem graag op 19 graden houden. Mijn doel is om zo zuinig mogelijk te verwarmen, dus bij voorkeur zoveel mogelijk op de WP. Maar als die het niet trekt dan iig WP samen met de ketel. Het doel is dus niet om ze altijd samen te laten draaien.

We hebben de sleutel een week. Toen het enkele dagen geleden zo koud was (rond vriespunt) was de WP uitgegaan en alleen de ketel aan. Huis was toen afgekoeld naar 17,5 graden...
Ik denk dus dat alleen WP niet voldoende is om het huis warm te krijgen. Is een huis uit 84, ongeveer 300m2. Bovendien is het volgens mij de Elga zelf die besluit om de ketel bij te schakelen. En aangezien de thermostaat stuurt op basis van temperatuur, dus geen weersafhankelijkheid (zie ook nog niet in waarom ik dat wil) ga ik er van uit dat de thermostaat/Elga merkt dat ie het alleen met de WP niet redt, en daarom de ketel bij schakelt.

Door de slechtere overdracht in de warmtewisselaar 'vindt' de Elga het dan noodzakelijk om in het CV systeem de temperatuur omhoog te brengen, om het huis op de gewenste temperatuur te krijgen. Dus ik denk dat deze boost in het CV systeem nodig is om het huis middels vloerverwarming op temperatuur te houden.

Overigens hangt er een airco in de woonkamer, en van de oude bewoners begreep ik dat zij die ook gebruikten om te verwarmen.

Edit: ik denk dat een low temperature Jaga direct op het CV circuit in de woonkamer ook erg zou helpen, die temperatuur van 45 graden zou ruim voldoende zijn om daar goed mee te verwarmen. Past alleen niet heel mooi in de woonkamer, en de buizen zijn er niet zo makkelijk te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 08-12-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BarryH schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:33:
[...]

Dat vierkant aan de linkerkant heb je daar een foto van? Dat lijkt me het front waar je in kan stellen .
Je moet wat testen met deze pomp hoe je de Ta en Tr in het vvw circuit kan verhogen
Nee, ook niet eens naar gekeken om eerlijk te zijn. Ik dacht dat de schroef in het midden was om te stellen haha. Ik zal morgen eens kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

zunrob schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:09:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie, goede punten!

Ik snap dat VVW het huis niet snel op temperatuur kan krijgen, dat is ook niet de bedoeling. Ik wil hem graag op 19 graden houden. Mijn doel is om zo zuinig mogelijk te verwarmen, dus bij voorkeur zoveel mogelijk op de WP. Maar als die het niet trekt dan iig WP samen met de ketel. Het doel is dus niet om ze altijd samen te laten draaien.
In de huidige situatie (constructie) zou ik niet kiezen om ze samen te laten werken, maar in de OF/OF-stand te laten draaien. Als de Elga het niet trekt, dan stook je op gas. Dan heb je ook geen problemen te verwachten.
Een betrouwbaar systeem is ook wat waard, toch?
We hebben de sleutel een week. Toen het enkele dagen geleden zo koud was (rond vriespunt) was de WP uitgegaan en alleen de ketel aan. Huis was toen afgekoeld naar 17,5 graden...
Ik denk dus dat alleen WP niet voldoende is om het huis warm te krijgen. Is een huis uit 84, ongeveer 300m2.
Nou, vergis je niet in wat die Elga kan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar las in het verleden wel in het Elga-topic hier op Tweakers. Heb je daar al gekeken?

De leeftijd van je huis maakt niet zoveel uit. De mate van isolatie en kierdichting daarentegen wel.
Om je een voorbeeld te noemen: @Bram-Bos woont in een huis uit 1865 en stookt dat op alleen een Elga, als ik me niet vergis.
Je zou de eerste niet zijn die, net als jij nu pas deed, die beveiliging (uitschakelen onder de 7 graden buiten) buiten werking stelde. Je moet dan een aantal parameters goed instellen, maar de details daarover kun je beter daar bekijken en daar je vragen stellen.
Mocht er dan nog een dag zijn dat je Elga het niet trekt, dan kun je gewoon eventjes op gas overschakelen.

Vergis je niet: op die manier verbruik je zó weinig gas, dan die paar kuub dan wel heel duur worden. Je blijft namelijk vast recht betalen plus de (deeds duurder wordende) kuubs. Daar komt het onderhoud van de gasketel dan ook nog eens bij… ;w
Bovendien is het volgens mij de Elga zelf die besluit om de ketel bij te schakelen.
Oh, kun je het niet instellen in de OF/OF-modus?
En aangezien de thermostaat stuurt op basis van temperatuur, dus geen weersafhankelijkheid (zie ook nog niet in waarom ik dat wil) ga ik er van uit dat de thermostaat/Elga merkt dat ie het alleen met de WP niet redt, en daarom de ketel bij schakelt.

Door de slechtere overdracht in de warmtewisselaar 'vindt' de Elga het dan noodzakelijk om in het CV systeem de temperatuur omhoog te brengen, om het huis op de gewenste temperatuur te krijgen. Dus ik denk dat deze boost in het CV systeem nodig is om het huis middels vloerverwarming op temperatuur te houden.

Overigens hangt er een airco in de woonkamer, en van de oude bewoners begreep ik dat zij die ook gebruikten om te verwarmen.

Edit: ik denk dat een low temperature Jaga direct op het CV circuit in de woonkamer ook erg zou helpen, die temperatuur van 45 graden zou ruim voldoende zijn om daar goed mee te verwarmen. Past alleen niet heel mooi in de woonkamer, en de buizen zijn er niet zo makkelijk te krijgen.
Kun je ergens een warmtecamera regelen? dan kun je de vloer even kort opstoken om te zien waar de buizen liggen.
Liggen die ver uit elkaar (20 cm?), dan is die VVW alleen geschikt voor bijverwarming.
Liggen die 10 cm uit elkaar, dan is die geschikt om als hoofdverwarming te dienen. Maar dan moet er wel voldoende warmte naartoe gestuurd kunnen worden.

De logica van je Elga vind het te langzaam gaan en schakelt daarom die CV in. Maar
  1. als het huis op temperatuur is (en gehouden wordt), dan is de vraag lager en
  2. als die warmtewisselaar een hogere capaciteit heeft dan kan de Elga daar meer warmte aan kwijt.
Ik ben dus benieuwd wat @BarryH denkt van de capaciteit van die warmtewisselaar.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik ben geen vloerverwarming expert, maar:

ik heb tot nu toe altijd gelezen dat een vloerverwarming bij een gasketelsysteem geen eigen gesloten watercircuit heeft (met expansievat, bijvulpunt en drukmeter), maar dat de vloerverwarming verdeler bijmengt: retourwater uit de vloerverwarmingsslangen wordt bijgemengt bij het aangevoerde water om te voorkomen dat er TE heet water naar je vloer gaat (en daar scheuren geeft en gezondheidsproblemen door met blote voeten over een vloer van 50 graden te lopen).

En dat je dus voor de hoogste efficientie de vloerverwarmingspomp (bij een warmtepomp inzet) in een crij hoge stand moet zetten. Waarmee de Ta en Tr van de vloer vrij dicht bij de Ta en Tr van de warmtepomp kan komen.

Hoe hoger de gemiddelde vloertemperatuur (dus (Ta+ T) / 2), hoe meer warmte die afgeeft.
Dus vvw pomp op de hoogste stand en de thermostaatkraan naar 40 of 45 graden. En dan eens kijken hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hippe Lip schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:31:
[...]

In de huidige situatie (constructie) zou ik niet kiezen om ze samen te laten werken, maar in de OF/OF-stand te laten draaien. Als de Elga het niet trekt, dan stook je op gas. Dan heb je ook geen problemen te verwachten.
Een betrouwbaar systeem is ook wat waard, toch?

[...]

Nou, vergis je niet in wat die Elga kan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar las in het verleden wel in het Elga-topic hier op Tweakers. Heb je daar al gekeken?

De leeftijd van je huis maakt niet zoveel uit. De mate van isolatie en kierdichting daarentegen wel.
Om je een voorbeeld te noemen: @Bram-Bos woont in een huis uit 1865 en stookt dat op alleen een Elga, als ik me niet vergis.
Je zou de eerste niet zijn die, net als jij nu pas deed, die beveiliging (uitschakelen onder de 7 graden buiten) buiten werking stelde. Je moet dan een aantal parameters goed instellen, maar de details daarover kun je beter daar bekijken en daar je vragen stellen.
Mocht er dan nog een dag zijn dat je Elga het niet trekt, dan kun je gewoon eventjes op gas overschakelen.

Vergis je niet: op die manier verbruik je zó weinig gas, dan die paar kuub dan wel heel duur worden. Je blijft namelijk vast recht betalen plus de (deeds duurder wordende) kuubs. Daar komt het onderhoud van de gasketel dan ook nog eens bij… ;w

[...]

Oh, kun je het niet instellen in de OF/OF-modus?

[...]

Kun je ergens een warmtecamera regelen? dan kun je de vloer even kort opstoken om te zien waar de buizen liggen.
Liggen die ver uit elkaar (20 cm?), dan is die VVW alleen geschikt voor bijverwarming.
Liggen die 10 cm uit elkaar, dan is die geschikt om als hoofdverwarming te dienen. Maar dan moet er wel voldoende warmte naartoe gestuurd kunnen worden.

De logica van je Elga vind het te langzaam gaan en schakelt daarom die CV in. Maar
  1. als het huis op temperatuur is (en gehouden wordt), dan is de vraag lager en
  2. als die warmtewisselaar een hogere capaciteit heeft dan kan de Elga daar meer warmte aan kwijt.
Ik ben dus benieuwd wat @BarryH denkt van de capaciteit van die warmtewisselaar.
Ik zal straks uitgebreid reageren, maar toch al een paar opmerkingen:
- bedoel je niet het Elga Ace topic? Daar kreeg ik netjes te horen dat ik daar met de oude Techneco Elga eigenlijk niet thuis hoor. ;)
- maar waarom zou ik kiezen voor of/of? Het lijkt nu stabiel te werken. En uiteindelijk is dit zo zuiniger toch?
- daarop aansluitend: ik bedoelde dat de Elga besluit om of alleen WP te draaien of ook CV bij te schakelen. Hij besluit nu zelf (bij de huidige temperatuur al) om beide te laten draaien. Dat betekent imo dat de Elga besluit dat alleen WP niet voldoende is. Overigens is de Ta met alleen Elga maar 35. Bij de VVW is het dan 25 graden. Hij kan wel of/of, maar volgens mij zal hij dan heel vroeg de WP al uitschakelen en op alleen gas gaan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

BarryH schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:05:
Ik ben geen vloerverwarming expert, maar:

ik heb tot nu toe altijd gelezen dat een vloerverwarming bij een gasketelsysteem geen eigen gesloten watercircuit heeft (met expansievat, bijvulpunt en drukmeter), maar dat de vloerverwarming verdeler bijmengt: retourwater uit de vloerverwarmingsslangen wordt bijgemengt bij het aangevoerde water om te voorkomen dat er TE heet water naar je vloer gaat (en daar scheuren geeft en gezondheidsproblemen door met blote voeten over een vloer van 50 graden te lopen).
Dat laatste is idd een eigenschap van een mengverdeler van vloerverwarming in combinatie met een gasketel.

Maar in dit geval gaat het vermoedelijk om een oudere vloerverwarming. De eerste generatie(s) vloerverwarming gebruikten slangen die niet ‘luchtdicht’ (wel zuurstofdoorlatend) waren. Daardoor kwam er steeds weer nieuwe zuurstof in het CV-water en je kunt je voorstellen dat het ijzerwerk in het CV-circuit, waaronder (delen van) de ketel zelf, dat niet leuk vindt.

Om dat probleem te tackelen wordt een warmtewisselaar gebruikt. Dan wordt het VVW-deel ijzerloos uitgevoerd en komt er geen verse zuurstof bij de rest van het CV-circuit.
En dat je dus voor de hoogste efficientie de vloerverwarmingspomp (bij een warmtepomp inzet) in een crij hoge stand moet zetten. Waarmee de Ta en Tr van de vloer vrij dicht bij de Ta en Tr van de warmtepomp kan komen.

Hoe hoger de gemiddelde vloertemperatuur (dus (Ta+ T) / 2), hoe meer warmte die afgeeft.
Dus vvw pomp op de hoogste stand en de thermostaatkraan naar 40 of 45 graden. En dan eens kijken hoe het werkt.
Als je een VVW stookt met een warmtepomp, kun je de VV-verdeler beter pomploos uitvoeren. Dat wil dus zeggen dat er geen temperatuurreductie meer plaatsvindt en dat het warme water van de WP rechtstreeks de vloer in gaat.

Om een VV-verdeler met pomp goed te laten werken moet er namelijk voldoende temeratuurverschil zijn tussen de aanvoer van de verwarming en de temperatuur van het water door de vloer. Anders werkt die thermostaatkraan niet goed.
Door dat rechtstreeks te doen heb je veel minder verliezen; dan werkt het dus veel zuiniger.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 23:01
zunrob schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:55:
[...]

Ik zal straks uitgebreid reageren, maar toch al een paar opmerkingen:
- bedoel je niet het Elga Ace topic? Daar kreeg ik netjes te horen dat ik daar met de oude Techneco Elga eigenlijk niet thuis hoor. ;)
- maar waarom zou ik kiezen voor of/of? Het lijkt nu stabiel te werken. En uiteindelijk is dit zo zuiniger toch?
- daarop aansluitend: ik bedoelde dat de Elga besluit om of alleen WP te draaien of ook CV bij te schakelen. Hij besluit nu zelf (bij de huidige temperatuur al) om beide te laten draaien. Dat betekent imo dat de Elga besluit dat alleen WP niet voldoende is. Overigens is de Ta met alleen Elga maar 35. Bij de VVW is het dan 25 graden. Hij kan wel of/of, maar volgens mij zal hij dan heel vroeg de WP al uitschakelen en op alleen gas gaan draaien.
Tja zo werkt dat oude ding ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Technician- schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:44:
[...]

Tja zo werkt dat oude ding ja.
@Technician-
Er is dus een groep gebruikers van een “Elga van het eerste uur” die hun woning volkomen gasloos verwarmen op die oude Elga. Daarvoor moet je wat aanpassingen doen, maar het is goed mogelijk.

Zie het voorbeeld van Bram Bos (en hij is niet de enige!) dat ik hierboven gaf, die zijn huis uit 1865 zo verwarmt. Daarbij vergat ik de link naar zijn verhaal te geven:
https://www.polderhuis.org/

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 23:01
Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:02:
[...]

@Technician-
Er is dus een groep gebruikers van een “Elga van het eerste uur” die hun woning volkomen gasloos verwarmen op die oude Elga. Daarvoor moet je wat aanpassingen doen, maar het is goed mogelijk.

Zie het voorbeeld van Bram Bos (en hij is niet de enige!) dat ik hierboven gaf, die zijn huis uit 1865 zo verwarmt. Daarbij vergat ik de link naar zijn verhaal te geven:
https://www.polderhuis.org/
Ja dat kan iemand die handig is, zelf dingen uitzoekt en goede databoeken leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Technician- schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:16:
[...]

Ja dat kan iemand die handig is, zelf dingen uitzoekt en goede databoeken leest.
@Technician-
Je zit hier op het Tweakers forum hè… 8)

Daar stikt het van die mensen. Het is nog nèt geen voorwaarde om hier rond te mogen hangen. :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark!
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 20:05
Het is niet echt moeilijk hoor om dat te doen. Ik heb mijn oude Elga ook stand alone draaien. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van de dip switches op de juiste positie zetten en je CV afkoppelen. Ik heb er zelf nog een elektrisch element in de leiding geknutseld (mijn Elga haalt het niet als het een hele week aaneengesloten vriest, zoals veel lucht-water warmtepompen), maar deze staat hooguit enkele uren per jaar aan.

Een aantal zaken om wel rekening mee te houden:
- De Elga regelt zijn vermogen terug als de aanvoer temperatuur onder 30C komt, zorg dus dat je dit voorkomt
- Bij een storing aan de printplaat heb ik een oud Techneco monteur op bezoek gehad, hij adviseerde de pompsnelheid laag te zetten zodat de Elga voldoende tijd had om het water op te warmen
- Je moet je radiatoren goed inregelen. Ik had het probleem dat een van mijn radiatoren als bypass werkte, waardoor mijn hele systeem ontregeld raakte. Deze staat nu dicht.
- Krijg geen stres van het oranje lampje voor ondersteuning. Deze brand bij mij regelmatig terwijl mijn huis goed warm blijft (iets met de stooklijn die niet lager kan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:41:
[...]

Dat laatste is idd een eigenschap van een mengverdeler van vloerverwarming in combinatie met een gasketel.

Maar in dit geval gaat het vermoedelijk om een oudere vloerverwarming. De eerste generatie(s) vloerverwarming gebruikten slangen die niet ‘luchtdicht’ waren. Daardoor kwam er steeds weer nieuwe zuurstof in het CV-water en je kunt je voorstellen dat het ijzerwerk in het CV-circuit, waaronder (delen van) de ketel zelf, dat niet leuk vindt.

Om dat probleem te tackelen wordt een warmtewisselaar gebruikt. Dan wordt het VVW-deel ijzerloos uitgevoerd en komt er geen verse zuurstof bij de rest van het CV-circuit.

[...]

Als je een VVW stookt met een warmtepomp, kun je de VV-verdeler beter pomploos uitvoeren. Dat wil dus zeggen dat er geen temperatuurreductie meer plaatsvindt en dat het warme water van de WP rechtstreeks de vloer in gaat.

Om een VV-verdeler met pomp goed te laten werken moet er namelijk voldoende temeratuurverschil zijn tussen de aanvoer van de verwarming en de temperatuur van het water door de vloer. Anders werkt die thermostaatkraan niet goed.
Door dat rechtstreeks te doen heb je veel minder verliezen; dan werkt het dus veel zuiniger.
De VVW zal idd ten tijde van de bouw zijn aangelegd, dus in 1984. Er zijn zoals ik het nu zie tyleen slangen gebruikt, en dus komt er zuurstof in. In dat geval kan ik de WP niet direct aansluiten toch? En ben ik dus gebonden aan deze oplossing met een eigen VVW systeem gekoppeld met een warmtewisselaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Mark! schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:56:
Het is niet echt moeilijk hoor om dat te doen. Ik heb mijn oude Elga ook stand alone draaien. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van de dip switches op de juiste positie zetten en je CV afkoppelen. Ik heb er zelf nog een elektrisch element in de leiding geknutseld (mijn Elga haalt het niet als het een hele week aaneengesloten vriest, zoals veel lucht-water warmtepompen), maar deze staat hooguit enkele uren per jaar aan.

Een aantal zaken om wel rekening mee te houden:
- De Elga regelt zijn vermogen terug als de aanvoer temperatuur onder 30C komt, zorg dus dat je dit voorkomt
- Bij een storing aan de printplaat heb ik een oud Techneco monteur op bezoek gehad, hij adviseerde de pompsnelheid laag te zetten zodat de Elga voldoende tijd had om het water op te warmen
- Je moet je radiatoren goed inregelen. Ik had het probleem dat een van mijn radiatoren als bypass werkte, waardoor mijn hele systeem ontregeld raakte. Deze staat nu dicht.
- Krijg geen stres van het oranje lampje voor ondersteuning. Deze brand bij mij regelmatig terwijl mijn huis goed warm blijft (iets met de stooklijn die niet lager kan)
Wat is de maximale Ta die jij met alleen de Elga realiseert? Bij mij komt die niet boven de 35 graden. En omdat het vervolgens door een warmtewisselaar gaat heeft het systeem meer warmte dan 35 graden nodig om de VVW een beetje warm te krijgen.
Overigens is de gecombineerde aanvoer nu 47, en de Ta van de VVW verdeler 32. Helaas is het huis toch alweer afgekoeld... Het zou dus idd handiger zijn als het 1 circuit zou zijn en ik dat water kan gebruiken, maar volgens mij kan dat niet door de tyleen leidingen.
Overigens lekt de verdeler, dus die moet binnenkort vervangen worden. Ik wou deze plaatsen, https://therminon.nl/prod.../flex-line/flex-split-lt/, hopelijk wisselt deze wisselaar de warmte beter uit

Ik heb twee radiatoren met de thermostaatknop erop open gezet (standje 3...) omdat anders de ketel überhaupt niet mee wilde verwarmen. De VVW ligt in de woonkamer en 2 slaapkamers. Daar zijn (behalve in een slaapkamer) geen radiatoren om bij te verwarmen. Ik moet het dus van de VVW hebben. Juist doordat ik ze nu open heb gezet denk ik een mini buffer gecreëerd te hebben waardoor ze nu wel samen draaien.

Overigens maakt die Toshiba buitenunit heel veel herrie, en het geluid draagt naar alle kamers die deel zijn van de muur waar hij aan hangt. Ik zag in het Ace topic dat er andere rubbers te krijgen zijn, hopelijk dempen die het iets. Andere tips zijn ook welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Kan je meer foto’s plaatsen?. Zeker ook van de warmtewisselaar voor de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Een foto van je vloer verwarming verdeler zou misschien helpen.
Heb je zwarte plastic leidingen. Dan zouden die wel eens met snot vol kunnen zitten.
Je zal niet de eerste zijn die met een oud systeem dit soort problemen heeft.
Als de warmte afgifte tussen je CV kring naar je verdeler slecht is, kan de Elga het niet aan.
De hoeveelheid warmte die de Elga produceert is genoeg, alleen de temperatuur is dan te laag.
Wat voor soort thermostaat heb je, Via de thermostaat kan je de Elga aanpassen.
De tijd die de Elga krijgt om het huis op te warmen bijvoorbeeld.
Er zijn vele setting die ja kan veranderen.
Met een Cronotherm Touch Modulation is het wat moeilijker maar met de ANNA thermostaat kan je het met een App doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEmOWuyCXfG5j0UtIQAQ9cE6IFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZBZsb9ctrruBUaiceZNwItI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFrRq5uaZh79Pf4wViSIvBtAUZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2czjHa4pJ3qwBG9jldjPgM4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6soGMJcNafgSn4rm_nn_vSs2YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fymP0a66xjliXk1tTNsO3NHO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYpfieOiWsGsUB_GhIpkSK__puY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjQJwEqnv6WZMCWXqOi1tUPE.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp draait overigens al op maximaal vermogen.
Anoniem: 1004743 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:25:
Een foto van je vloer verwarming verdeler zou misschien helpen.
Heb je zwarte plastic leidingen. Dan zouden die wel eens met snot vol kunnen zitten.
Je zal niet de eerste zijn die met een oud systeem dit soort problemen heeft.
Als de warmte afgifte tussen je CV kring naar je verdeler slecht is, kan de Elga het niet aan.
De hoeveelheid warmte die de Elga produceert is genoeg, alleen de temperatuur is dan te laag.
Wat voor soort thermostaat heb je, Via de thermostaat kan je de Elga aanpassen.
De tijd die de Elga krijgt om het huis op te warmen bijvoorbeeld.
Er zijn vele setting die ja kan veranderen.
Met een Cronotherm Touch Modulation is het wat moeilijker maar met de ANNA thermostaat kan je het met een App doen.
M.b.t. 'snot' in de leidingen, hoe kan ik dit eruit halen? Ik wil sowieso de verdeler binnenkort vervangen (want die lekt, zie ander topic). Spoel ik de slangen dan gewoon door terwijl ze los hangen?
Het is inderdaad de Honeywell Chronoterm Touch Modulation. Tips voor dingen die ik aan kan passen?

[ Voor 39% gewijzigd door zunrob op 10-12-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Nou, balen zeg. Ondanks dat de WP en de ketel zowat continu draaien is het huis toch afgekoeld naar 18 graden. Ik zie dat de Ta 48 en de Tr 43 is bij de Elga. VVW is Ta 32 en Tr 26. Weet niet zo goed wat we nog kunnen doen om het huis wel op temperatuur te houden, anders dan een hogere stooklijn kiezen?

Edit: Allicht kan ik ook een aantal groepen, zeker die op de slaapkamer en badkamer zijn heel warm, wat dichtdraaien met die kranen? Allicht dat er dan meer warmte naar de woonkamer gaat?

Edit 2: Of zou een andere thermostaatknop op de wartewisselaar soelaas bieden? Misschien gaat deze simpelweg niet hoog genoeg (hij geeft ook geen temperatuur aan, maar alleen getalen t/m 6).

Mss is het overigens beter voor dit specifieke issue, het niet warm genoeg worden, een eigen topic aan te maken. Het niet tegelijkertijd willen lopen lijkt in ieder geval opgelost te zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door zunrob op 11-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Is het overigens normaal dat de Elga zelf niet hoger dan 35 graden komt? Zit net op de specs te kijken en daar staat dat ie tot 50 graden zou moeten kunnen aanvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

zunrob schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:02:
Is het overigens normaal dat de Elga zelf niet hoger dan 35 graden komt? Zit net op de specs te kijken en daar staat dat ie tot 50 graden zou moeten kunnen aanvoeren.
Je weet dat het rendement omgekeerd evenredig is met de opgewekte temperatuur?

<John O`Mill>

Pagina: 1