Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb1992
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-05 08:36
Hoi Tweakers,

Mijn vrouw en jk hebben een jaren 30 woning gekocht die ik helemaal moet renoveren en isoleren. Omdat we toch alles gaan doen willen we gelijk overstappen op een all electric warmtepomp zodat we op de toekomst zijn voorbereid. Ik heb een offerte voor twee systemen laten opstellen: de Weheat Blackbird P80 en de Bosch Nefit Compress 5800i AWR. Deze systemen passen op het dak (Weheat op de dakkapel en de Bosch zit als een soort schoorsteen in het dak). Met deze twee systemen hoef ik geen tuinruimte in te leveren en heb ik ook geen geluidsoverlast in de tuin. Bovendien willen we het boilervat op de vliering plaatsen en hebben deze systemen als voordeel dat de afstand tot het boilervat zo klein mogelijk is.

Het betreft een hoekwoning die na verbouwing ca 155 m2 groot is. We gaan het dak en alle muren isoleren (voorzetwand met 10cm isolatie). Beneden komt een VBI PS renovatievloer met vloerverwarming, alle kozijnen worden vervangen met minimaal HR++ glas) en we gaan een wtw plaatsen. Op basis van deze gegevens kwam ik op een indicatief warmteverlies van 3,9kw via een tool van Bosch. Het gasverbruik weet ik niet omdat de situatie van de vorige bewoner niet vergelijkbaar is met die van mij.

Nu twijfel ik erg over de twee systemen. Ik ben absoluut geen expert, dus ik ben benieuwd wat jullie adviseren, wat jullie tips zijn of waar ik op moet letten.

De Weheat kost inclusief installatie € 16.668, waar na subsidie nog € 13.293 van over blijft. Dit systeem beschikt over 8kw volgens de fabrikant en ook volgens RVO. De installateur gaf aan dat dit systeem erg goed kan terugschakelen waardoor er geen sprake zou zijn van pendelen.

De Bosch kost inclusief installatie € 22.138, waar na subsidie nog € 19.213 van overblijft. Volgens de fabrikant beschikt dit systeem over 7kw, maar volgens RVO is dat 5kw.

De Bosch is ongeveer € 6.000 duurder, daarom adviseert de installateur dit systeem. De reden dat ik twijfel is dat ik dit artikel las over een warmtepompfabrikant die failliet ging waarna software niet meer werkte en de warmtepompen vervangen moeten worden. Weheat is een vergelijkbare startup die pas sinds 2022 bestaat. De installateur geeft aan dat zij niet verwachten dat dit zal gebeuren, maar zij zitten niet met koud water en extra kosten als dat toch gebeurt. Tegelijkertijd twijfel ik ook of de Bosch voldoende vermogen heeft, ondanks dat het meer is dan de indicatie wat ik volgens Bosch nodig heb. Dus bij deze ben ik benieuwd naar jullie adviezen. Wat zouden jullie kiezen, zijn er systemen die ik niet meeneem in mijn overweging die beter zijn, en is er informatie die ik over het hoofd zie?

Alle reacties

• domax
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-03 23:35
Toevallig twijfel ik over dezelfde warmtepompen, maar als ik zo de bedragen netjes opgesomd zie, neig ik toch maar weer naar een good-old CV ketel van 2500 euro.

Dit soort bedragen staan toch niet in verhouding tot wat je er mee bereikt. +- 3 maanden verwarming, + wat sanitair warm water.

Nu zal ik me hier vast niet populair maken met dit soort uitspraken, maar toch, als je hier zonder emotie naar kijkt dan staan dit soort prijzen toch niet in verhouding? Even voor het gemak het klimaat-probleem negerend.

Daarnaast valt me op dat de warmtepomp zelf slechts een fractie is van de kosten van de totale installatie. De installateurs hebben er een dag werk aan, maar rekenen tussen 5 en 10 K om de boel te installeren, das makkelijk verdienen voor een dag werk?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

daanb1992 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:35:
Hoi Tweakers,

Mijn vrouw en jk hebben een jaren 30 woning gekocht die ik helemaal moet renoveren en isoleren. Omdat we toch alles gaan doen willen we gelijk overstappen op een all electric warmtepomp zodat we op de toekomst zijn voorbereid. Ik heb een offerte voor twee systemen laten opstellen: de Weheat Blackbird P80 en de Bosch Nefit Compress 5800i AWR. Deze systemen passen op het dak (Weheat op de dakkapel en de Bosch zit als een soort schoorsteen in het dak). Met deze twee systemen hoef ik geen tuinruimte in te leveren en heb ik ook geen geluidsoverlast in de tuin. Bovendien willen we het boilervat op de vliering plaatsen en hebben deze systemen als voordeel dat de afstand tot het boilervat zo klein mogelijk is.

Het betreft een hoekwoning die na verbouwing ca 155 m2 groot is. We gaan het dak en alle muren isoleren (voorzetwand met 10cm isolatie). Beneden komt een VBI PS renovatievloer met vloerverwarming, alle kozijnen worden vervangen met minimaal HR++ glas) en we gaan een wtw plaatsen. Op basis van deze gegevens kwam ik op een indicatief warmteverlies van 3,9kw via een tool van Bosch. Het gasverbruik weet ik niet omdat de situatie van de vorige bewoner niet vergelijkbaar is met die van mij.

Nu twijfel ik erg over de twee systemen. Ik ben absoluut geen expert, dus ik ben benieuwd wat jullie adviseren, wat jullie tips zijn of waar ik op moet letten.

De Weheat kost inclusief installatie € 16.668, waar na subsidie nog € 13.293 van over blijft. Dit systeem beschikt over 8kw volgens de fabrikant en ook volgens RVO. De installateur gaf aan dat dit systeem erg goed kan terugschakelen waardoor er geen sprake zou zijn van pendelen.

De Bosch kost inclusief installatie € 22.138, waar na subsidie nog € 19.213 van overblijft. Volgens de fabrikant beschikt dit systeem over 7kw, maar volgens RVO is dat 5kw.

De Bosch is ongeveer € 6.000 duurder, daarom adviseert de installateur dit systeem. De reden dat ik twijfel is dat ik dit artikel las over een warmtepompfabrikant die failliet ging waarna software niet meer werkte en de warmtepompen vervangen moeten worden. Weheat is een vergelijkbare startup die pas sinds 2022 bestaat. De installateur geeft aan dat zij niet verwachten dat dit zal gebeuren, maar zij zitten niet met koud water en extra kosten als dat toch gebeurt. Tegelijkertijd twijfel ik ook of de Bosch voldoende vermogen heeft, ondanks dat het meer is dan de indicatie wat ik volgens Bosch nodig heb. Dus bij deze ben ik benieuwd naar jullie adviezen. Wat zouden jullie kiezen, zijn er systemen die ik niet meeneem in mijn overweging die beter zijn, en is er informatie die ik over het hoofd zie?
toon volledige bericht
Beide systemen hebben nadelen.

Weheat:
Startups hebben altijd risico’s pas na 5 tot 7 jaar kun je iets zinnigs zeggen over een product is mijn ervaring.

Nefit-Bosch
Zo’n dakopstelling lijkt leuk, alleen onderhoud en storingen in de winter is lastig. Altijd hoogwerker nodig en veel installateur willen er geen onderhoud of reparatie aan doen. Is de installateur failliet, veel succes met een andere partij vinden. 😕

Overigens vind ik de prijs van beide systemen ex subsidie aardig hoog ervan uitgaande dat er aan de binnen installatie weinig wordt veranderd of aangepast.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2021
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik hoor/lees vaak dat de aangeboden systemen te duur zijn. Maar in de praktijk is dit lastig te beoordelen.
De installatie is namelijk erg belangrijk. Is het leidingentraject mooi weggewerkt en gemaakt, wordt er met buffervaten/warmtepompboilers gewerkt, moet er nog wat aan de elektragroep gebeuren ? Naast het risico op fallisement van een start-up is er ook sprake van storingsgevoeligheid en levensduur.
Garantie op apparatuur en installatie is ook belangrijk. Ik zou eerder gaan voor een lokale installateur dan een landelijk werkende ivm service. Ik ervaar het aanschaffen van een all-electric warmtepomp als zeer ingewikkeld.

[ Voor 0% gewijzigd door Michael2021 op 13-12-2024 10:52 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-01 16:13
Weheat is een dochteronderneming van https://www.wefabricate.com/. Alles kan, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat Weheat failliet zou gaan zonder dat er kopers voor de activa zijn.
Ik weet niet precies wat jouw installatie inhoudt, maar de offertes die je hebt zijn aan de hoge kant. In mijn geval, met dakvoer, externe kabelinstallatie, enz., voor een P80, buffervat en een 200L SWW vat, lagen de offertes rond de 12.000 (voor subsidie). Nefit was wel 6.000 meer.

[ Voor 44% gewijzigd door void1 op 18-12-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestonline
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-01 14:42
void1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:17:
Weheat is een dochteronderneming van https://www.wefabricate.com/. Alles kan, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat Weheat failliet zou gaan zonder dat er kopers voor de activa zijn.
Ik weet niet precies wat jouw installatie inhoudt, maar de offertes die je hebt zijn aan de hoge kant. In mijn geval, met dakvoer, externe kabelinstallatie, enz., voor een P80, buffervat en een 200L SWW vat, lagen de offertes rond de 12.000 (voor subsidie). Nefit was wel 6.000 meer.
Coolblue zit op 13.400 (voor subsidie). Van wie heb je dit aanbod, als ik vragen mag?
Pagina: 1