Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Mijn vraag

Heeft iemand ervaring met een adapter van four thirds lenzen naar MFT lenzen ?

Blijven de beelden scherp ?
Krijg ik bij gebruik lichtverlies ?

Is het de moeite waard, om zo'n adapter te kopen ?

Beste antwoord (via Dixie op 05-12-2024 16:47)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:31
Er lijkt hier een hoop nuttige info te staan, maar ik heb alleen even snel gekeken: https://www.mu-43.com/thr...ses-on-mft-cameras.95130/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
In principe levert een adapter die alleen maar de mount aanpast geen lichtverlies op. Dat krijg je pas als er ook een element in is opgenomen en dat zou hier niet nodig moeten zijn gok ik, maar zeker weten doe ik dat niet. Daarvoor zal je even naar de specifieke adapter moeten kijken die je op het oog hebt.

Of het de moeite waard is kunnen we niet voor jou beslissen, dat zal je zelf moeten bekijken. Als het je in staat stelt om foto's te maken met lenzen die je al hebt, of die je graag wilt kunnen gebruiken, dan is het vast de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Oke. Duidelijk.

Nou zijn die four thirds lenzen wel wat ouder en zullen niet perfect afgestemd zijn op de huidige sensors die de MFT camera's nu hebben. Prijs technisch gezien zijn die oude lenzen ook goedkoper.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Er lijkt hier een hoop nuttige info te staan, maar ik heb alleen even snel gekeken: https://www.mu-43.com/thr...ses-on-mft-cameras.95130/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Nuttige site. Bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p_chris
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-12-2024
Lichtverlies is er niet, en de beelden blijven scherp (zolang de adapter niet "krom" is, zie hieronder).

In principe maak je met zo'n lens met adapter en een Micro Four Thirds-camera net dezelfde foto's als met dezelfde lens op een Four Thirds-camera. (Qua belichting en compositie, er is ook geen "crop" of zo.)

Qua beeldkwaliteit: de Micro Four Thirds-camera's van nu hebben meer pixels en minder ruis.

Dus ja, de beelden blijven scherp, de 14-54 mm f/2.8-3.5 II functioneert bijvoorbeeld goed op een E-M10 of E-M1 Mark II. Heel wat Four Thirds-lenzen hebben nog steeds hun fans, en die gebruiken die lenzen nog steeds. De 14-35 mm f/2 en 35-100 mm f/2 hebben (nog) geen exacte Micro Four Thirds-tegenhanger.

Enkele zaken om op te letten:
- De prestaties van de autofocus hangen sterk af van de specifieke combinatie van camera en lens.

- Na verloop van tijd kunnen sommige adapters "krom" zijn, ik vermoed hoofdzakelijk de bedenkelijke namaak... In zo'n geval staat de lens niet meer 100 % parallel aan de sensor en dat geeft vooral bij groothoeklenzen (bvb. 9-18 mm en 7 - 14 mm) problemen.

- Zie ook de link hierboven.

Eens je beslist heb om zo'n adapter te zoeken, is de volgende vraag "welke".
Dixie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:01:
Is het de moeite waard, om zo'n adapter te kopen ?
Dat hangt ervan af welke lenzen (en eventueel welke camera) je wil gebruiken. Heb je al Four Thirds-lenzen? Welke zou je willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Ik heb geen Four Thirds-lenzen. En ik denk niet dat ik ze ga aanschaffen met adapter.
De auto-focus is dan echt traag. (wat niet relevant is bij groothoek lenzen).
Het enige voordeel is dat de MF lenzen goedkoop zijn (naast dat je een adapter naar MFT los moet kopen, als je een MFT camera hebt).

Maar goed, ieder zijn keuze.
Pagina: 1