keuze buffervat: gewoon of extra lange spiraal (+500 euro)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 07:39
Mijn vraag
we gaan een buffervat opnemen in onze verwarmingsinstallatie wat wordt opgewarmd door een Hewalex warmtepomp; dit water is onderdeel van het verwarmingscircuit. Door het vat loopt een warmtewisselaar/spiraal om het sanitair water mee op te warmen.
Ik heb een offerte met 2 opties:
  1. vat 1: warmtewisselaar onderin, 15 meter lang, 22 mm doorsnede
  2. vat 2: warmtewisselaar door hele vat, 30 meter lang, 28 mm doorsnede
Prijsverschil is 500-600 euro

Keuze:
Het buffervat komt op een vrij lage temperatuur te staan (40-50 graden) omdat ons huis grotendeels van vloerverwarming is voorzien. Het sanitair water zal daarom waarschijnlijk niet warm genoeg worden om te douchen en wordt daarom naar de gas-ketel geleid voor naverwarming. Dat gaat om een beperkt traject; van 40 naar 60 of van 50 naar 60 graden. Misschien zelfs minder, als 50 graden warm genoeg is om een goede douchestraal mee te maken.

Het idee is dat het vat ook in de zomer verwarmd wordt (met elektriciteit van de zonnepanelen) zodat we ook in de zomer geen gas verbruiken.

Hoe maak ik de keuze voor optie 1 of 2?
ik zou een inschatting moeten kunnen maken van het temperatuurverschil tussen de sanitair-uitgang van vat 1 en vat 2, en daar weer aan koppelen hoeveel gas er wordt verbruikt om dat opgewarmde water na te verwarmen...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Voor degenen die dit topic toevallig nog eens tegen komen, hierbij mijn keuze:
Ik ben gegaan voor optie 1.
Waarom? Omdat het prijsverschil 500 euro is, En dat moeten we terugverdienen door de besparing op het gas wat we verbruiken bij het naverwarmen van het koud water wat door de spiraal in het vat is gegaan. Mijn inschatting is dat we bij beide vaten moeten naverwarmen, omdat we het buffervat zeer waarschijnlijk op 50 graden gaan houden. Mijn procestechnologische inschatting( :-) ) zegt dat het dan waarschijnlijk niet lukt om het koude water op 40 graden of meer te krijgen. Ons gasverbruik voor het opwarmen van douchewater is al niet heel hoog (afgelezen via Home Wizard) dus ik denk dat het niet de moeite waard is om daar nu 500 euro méér in te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
Is cv water van 40/50 graden niet onnodig hoog aangezien je vloerverwarming hebt? Lager is een stuk efficiënter voor je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:21
Mijn 320 liter geemailleerde koolstofstalen vat was 800 euro in totaal met een groot oppervlakte spiraal in 2021. Gekocht in Duitsland bij SHWT.

Die paar bochtjes extra buigen voor 500 euro lijkt me dat je gepiepeld wordt.

Edit: je kan beter je tijd steken in verlagen verwarming temperatuur, als je met 40C moet stoken dat is zonde. Je wil dus voor een hygiene boiler gaan, geen idee wat daar de logica of voordeel van is t.o.v. een simpel SWW vat.

[ Voor 33% gewijzigd door Lollercopter op 07-12-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Nielson schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:52:
Is cv water van 40/50 graden niet onnodig hoog aangezien je vloerverwarming hebt? Lager is een stuk efficiënter voor je warmtepomp.
Je hebt gelijk; 40 graden is voor de vloerverwarming genoeg. Daardoor wordt het sanitair water dus niet warm genoeg om te douchen.
De hoofdreden voor de aanschaf van de extra warmtepomp(en) is het verlagen van het gasverbruik, en dat gaat nu vooral op aan het ondersteunen van de (te) kleine warmtepomp in de Itho Cool Cube bij het verwarmen van de vloerverwarming. Opwarming van het sanitair water komt op de 2e plaats.
We kunnen de temperatuur van het buffervat omhoog zetten zodra de verwarming uitgaat; dan hebben we ook vaker teruglevering van de zonnepanelen.