Oplossing rondom afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-06 15:23
Beste medetweakers, ik zit met een uitdaging in mijn nog te bouwen keuken.

Op de afbeelding hieronder is een mock-up te zien van de keuken. Plan is om op het (schier)eiland op de aangegeven positie onze inductie kookplaat (90cm) breed te gaan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86SPwxYv1UoSV9Qu3N79-upzPQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFzMGcIR0fV2MmpZc34FPjBB.png?f=fotoalbum_large

Vervelend is dat juist recht daarboven in het plafond een vloerbalk/plafondbalk zit. (In de afbeelding heb ik de balken zichtbaar. In de echte situatie worden deze weggewerkt achter een gipsplafond.) De balk zit dus in de weg als ik het afzuigkanaal (spirobuis) in het plafond wil wegwerken.

Hieronder een afbeelding waarop goed te zien is dat de balk in de weg zit voor een spirobuis op die plek. De behuizing van de afzuigkap heeft niet genoeg ruimte om de buis ergens anders te plaatsen. (ook al lijkt dat op deze afbeeldingen wel zo, geloof me ik heb veel lopen meten op die plek). Het verschuiven van de kookplaat is ook geen optie ivm de keukenkastjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWBaJJqDogrKj5zcbASZIcopWcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkNctPegjmxi8LyrQtSi0bRq.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik dus aan het zoeken naar alternatieven. Bijvoorbeeld een afzuigkap op de zijmuur naast de kookplaat. Gaat zoiets een realistische optie zijn? De afzuiging moet natuurlijk wel goed werken. Zo'n afzuigkap aan de zijkant trekt mij ook wel omdat het de keuken veel meer open maakt. In de situatie van de afzuigkap die uit het plafond komt wordt het vrije zicht door de keuken geblokkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wphs6lGOyzGhjmA5PoovpK-1XD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2iUkHF3hOM3P6VImcssWswfs.png?f=fotoalbum_large

Zijn er nog andere geniale ideeën?

===

Naast de positie van de afzuigkap zijn we nog aan het nadenken over het type afzuigkap. Wij hebben namelijk recht boven de kookplaat op de verdieping erboven een kastruimte. We zijn aan het spelen met het idee om daar een externe afzuigmotor te plaatsen. Zodat in de keuken geen/weinig geluid te horen is van de afzuigmotor. Zou dat ons nog kunnen helpen? Zijn er mensen met ervaringen hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:54
down draft?
Met of zonder recirculatie, afhankelijk van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Vergeten erbij te zeggen. We voelen niks voor afzuiging in de kookplaat of keukenkast vanwege ervaringen ermee van vrienden en familie. De kookplaat hebben we ook al aangeschaft en is al een tijd in gebruik in onze tijdelijke keuken aan de andere kant van het huis. Ook de kosten van downdraft staan mij tegen.

Recirculatie zie ik ook niet zitten. We hebben genoeg mogelijkheden om ventilatiebuizen aan te leggen naar buiten. Het is een klushuis dus alles is nu open.

[ Voor 20% gewijzigd door Tom2828 op 05-12-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en als je een "plat" kanaal gebruikt?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:54

TheBorg

Resistance is futile.

Waar moet die buis heen gaan lopen? Langs het plafond richting het raam?

[ Voor 34% gewijzigd door TheBorg op 05-12-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
TheBorg schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:37:
Waar moet die buis heen gaan lopen? Langs het plafond richting het raam?
Klopt en net voor de buitenmuur omhoog naar de 1e verdieping. Daar is een kast / technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zijn lades i.p.v. kastjes een optie? Dan kan je de plaat wel overal plaatsen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:23
Tom2828 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:26:
Het verschuiven van de kookplaat is ook geen optie ivm de keukenkastjes.
Het gehele schiereiland 20cm langer maken een optie? Een 20cm onderkast met uittrekbare inrichting er tussen en dan de kookplaat + keukenkastjes. Mogelijk komt je afzuigkap dan tussen de balken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Is een afzuigkap met een bredere schacht een oplossing? Weet niet hoeveel diversiteit daarin is te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tom2828 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:26:
Beste medetweakers, ik zit met een uitdaging in mijn nog te bouwen keuken.

Op de afbeelding hieronder is een mock-up te zien van de keuken. Plan is om op het (schier)eiland op de aangegeven positie onze inductie kookplaat (90cm) breed te gaan plaatsen.

[Afbeelding]

Vervelend is dat juist recht daarboven in het plafond een vloerbalk/plafondbalk zit. (In de afbeelding heb ik de balken zichtbaar. In de echte situatie worden deze weggewerkt achter een gipsplafond.) De balk zit dus in de weg als ik het afzuigkanaal (spirobuis) in het plafond wil wegwerken.

Hieronder een afbeelding waarop goed te zien is dat de balk in de weg zit voor een spirobuis op die plek. De behuizing van de afzuigkap heeft niet genoeg ruimte om de buis ergens anders te plaatsen. (ook al lijkt dat op deze afbeeldingen wel zo, geloof me ik heb veel lopen meten op die plek). Het verschuiven van de kookplaat is ook geen optie ivm de keukenkastjes.

[Afbeelding]

Nu ben ik dus aan het zoeken naar alternatieven. Bijvoorbeeld een afzuigkap op de zijmuur naast de kookplaat. Gaat zoiets een realistische optie zijn? De afzuiging moet natuurlijk wel goed werken. Zo'n afzuigkap aan de zijkant trekt mij ook wel omdat het de keuken veel meer open maakt. In de situatie van de afzuigkap die uit het plafond komt wordt het vrije zicht door de keuken geblokkeerd.

[Afbeelding]

Zijn er nog andere geniale ideeën?

===

Naast de positie van de afzuigkap zijn we nog aan het nadenken over het type afzuigkap. Wij hebben namelijk recht boven de kookplaat op de verdieping erboven een kastruimte. We zijn aan het spelen met het idee om daar een externe afzuigmotor te plaatsen. Zodat in de keuken geen/weinig geluid te horen is van de afzuigmotor. Zou dat ons nog kunnen helpen? Zijn er mensen met ervaringen hiermee?
ff outside the box, kun je dat (schier)eiland een kwartslag draaien? (90graad) Dat die dus met de lange kant langs/tegen de muur komt.

Voor die hoge kast die je dan "opoffert" zijn er legio mogelijkheden zoals een Lazu Susan om toch opbergruimte te houden.

Dan kun je de kookplaat perfect onder die schuine afzuiger zetten, die afzuiger op de muur zite er namelijk heel estetisch uit IMHO.

Voor de rest las ik al de mogelijkheid om een platte buis te gebruiken ipv ronde spiro. Dat heeft vele namen, van platte buis tot vlakkanaal.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Lijkt me zowiezo een ongemakkelijke plaatsing van de kookplaat, zeker als je rechtshandig bent. Ik zou die meer naar het midden zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Jaer288 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:49:
[...]

Het gehele schiereiland 20cm langer maken een optie? Een 20cm onderkast met uittrekbare inrichting er tussen en dan de kookplaat + keukenkastjes. Mogelijk komt je afzuigkap dan tussen de balken
Fraggert schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:01:
[...]

ff outside the box, kun je dat (schier)eiland een kwartslag draaien? (90graad) Dat die dus met de lange kant langs/tegen de muur komt.
naftebakje schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:32:
Lijkt me zowiezo een ongemakkelijke plaatsing van de kookplaat, zeker als je rechtshandig bent. Ik zou die meer naar het midden zetten.
De indeling van de keuken zelf staat echt al wel vast. Daar is lang over nagedacht. Het schiereiland is voor ons erg belangrijk omdat het fungeert als bar waar je ook met een barstoel aan kunt zitten.

Voor wat betreft de plaatsing van de kookplaat. Wellicht komt de grootte van de plaat en het schiereiland niet goed over op de afbeelding. De kookplaat is 90cm breed en tussen de muur en kookplaat is 20cm. Het eiland is totaal zo'n 2,25meter

Genoeg ruimte dus om te staan en te koken. Ook als rechtshandige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je kan je laten informeren als een raveling toe te passen is.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:40
Waarom geen verlaagd plafond maken met dezelfde afmeting als het schiereiland met een plafond afzuigkap? https://www.bemmelenkroon...eer8wbiOQzvoaAla4EALw_wcB

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khKgdiRqYzebfwlLzyN_KceXj6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfupDj2PBi6oESkPTZrGcnLw.jpg?f=fotoalbum_large

Oude foto, maar ik heb een bak uit mdf gemaakt en die tegen het plafond gemaakt. Daar rond zit gyproc.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Jellabie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:10:
[Afbeelding]

Oude foto, maar ik heb een bak uit mdf gemaakt en die tegen het plafond gemaakt. Daar rond zit gyproc.
Heb je voor de 'beste' resultaten/effecten niet een minimale afstand die benodigd is ? Lijkt mij vrij te ver af zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Jellabie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:10:
[Afbeelding]

Dit vind ik opzich een elegante oplossing. Echter maak ik me net zoals Millie-ano zorgen om de afstand tussen kookplaat en afzuigkap. Als ik daarop Google zie ik vaak genoemd dat de maximale afstand van kookplaat tot afzuigkap zo'n 80cm mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Millie-ano schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:14:
[...]

Heb je voor de 'beste' resultaten/effecten niet een minimale afstand die benodigd is ? Lijkt mij vrij te ver af zo ?
Dit was nog net binnen de marges die de fabrikant van de dampkap geeft :)

Edit; in de praktijk ook geen enkele problemen mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Jellabie op 05-12-2024 14:03 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:21
Ik heb zelf zo'n schuine afzuigkap, en die gaat in jouw situatie (zoals in de tekening) never nooit niet werken. Bij mij zit de kookplaat tegen de muur, met de afzuigkap er recht boven en dan werkt het prima, maar ook dan zie je dat sommige stoom nog vrij lang langs de afzuigkap stroomt voordat ie wordt afgezogen. In jouw geval gaat dat helemaal niks doen.
Over de maximale verticale afstand tussen kookplaat en afzuigkap zou ik met niet al te veel zorgen maken als de afzuigkap direct boven je kookplaat hangt. Zeker niet als de afzuigkap onderdeel is van een groter horizontaal vlak (ombouw zoals hierboven al genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 16:13
Volgens mij heb ik het nog niet gezien in dit topic, maar:

Of geen afzuigkap naar buiten :D Wij hebben een Bora inductieplaat met de afzuig erin. Dat gaat dan met wat buizen ergens aan de zijkant er uit. Er is een grove filter in de plaat zelf en een kleine-deeltjes-en-geur filter aan het einde.

Moet zeggen dat ik erg sceptisch was over de capaciteiten van dat ding, maar voor onze kookstijl werkt het 99% prima. Wij zijn geen liefhebbers van eten koken, dus we staan niet uren in de keuken. Denk kaliber gebakken aardappels+groente+(vega) vleesje.

We hebben een eiland, ding blaast een beetje opzij uit (niet onder de kookplaat op de vloer! Daar sta je namelijk) en nogmaals: Ik ben van zeer skeptisch naar 'zeker een prima plan' gegaan.

Een Bora kookplaat is prijzig, maar een kookplaat+afzuiging zou in ons geval iets meer hebben gekost. Los van het feit dat we een energie zuinig huis hebben en je lekkere warme lucht 1:1 naar buiten blazen paste niet helemaal bij het concept. Andere merken heb ik geen ervaring mee.

Afbeeldingslocatie: https://images.bemmelenkroon.nl/media/bora-x-pure-kookplaat-1.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn.C.V op 05-12-2024 14:27 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Je geeft trouwens aan dat verschuiven niet een optie is i.v.m. kastjes, maar mocht je het daar hebben over 'een beetje opschuiven kan niet, boven een ander kastje zou kunnen', dan zou ik de suggestie willen maken dat je misschien liever je kookplaat rechts (op de render) van je eiland wilt.

Als je dan omdraait om wat af te gieten ben je bij je gootsteen en eten/vet spettert nog wel eens de pan uit, zonde als dat op je muur komt (waar een eiland zo schoon te maken is).

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Mn primaire suggestie blijft die gewoon in de kookplaat, dat is echt meer dan voldoende en neemt geen ruimte in beslag, maar onder het mom van meerdere suggesties aanbieden:

Je hebt ook andere afzuigers die niet naar buiten hoeven te blazen, zogenaamde vrij hangende (willekeurig voorbeeld):

Afbeeldingslocatie: https://www.domaplasma.com/media/original_images/Alaro_DMU_122_KM_ZW_1988X1330.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn.C.V op 05-12-2024 14:29 ]

Complimentje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Tom2828 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:40:

De indeling van de keuken zelf staat echt al wel vast. Daar is lang over nagedacht. Het schiereiland is voor ons erg belangrijk omdat het fungeert als bar waar je ook met een barstoel aan kunt zitten.
Als ik mag kiezen tussen aan een barretje zitten (wat niemand doet uiteindelijk) staat leuk. Hip bedacht, maar n=x aantal vrienden die het ook hebben en nooit gebruiken. Mag kiezen tussen dat of schone lucht door goedwerkende afzuigkap had ik het geweten.

Is een L of U geen optie waarmee de kookplaat tegen de muur komt en je zo die schuine afzuigkap kan gebruiken middels een koofje naar rechts naar buiten toe laat leiden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Laatst online: 21:57
Of de buis in het zicht laten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvWme4D0Mx2K6YJjaSXUG9LQtTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qLeuPTBV2CkYT51mQ7OWyaS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Ook geen slechte oplossing. Is dit een foto van jou persoonlijk? Zo ja, wat zijn je ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Laatst online: 21:57
Tom2828 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:52:
[...]

Ook geen slechte oplossing. Is dit een foto van jou persoonlijk? Zo ja, wat zijn je ervaringen hiermee?
Helaas, dit is een random plaatje van internet. Je kunt zichtbare buizen natuurlijk ook combineren met een gewone afzuigkap.

Andere mogelijke oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2TbtK6hp4gHbG5OavqnJPQPRe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/doJ53M0F9fcyxPfHiqWxlhTs.webp?f=fotoalbum_large

Hier onder andere te koop: https://www.keukenloods.nl/elle175bl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Spiral schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:50:
Je kan je laten informeren als een raveling toe te passen is.
@Tom2828 is een raveling geen optie?

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts8A-yUV2AHUCxdwU4ZxGimjlZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irm5gnWD6sGwHqzSggZwxwlf.jpg?f=fotoalbum_large
Zo iets dan?
De balken zijn bij ons voor de sier trouwens, die heb ik later tegen het plafond gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:23
Tom2828 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:29:
Vergeten erbij te zeggen. We voelen niks voor afzuiging in de kookplaat of keukenkast vanwege ervaringen ermee van vrienden en familie. De kookplaat hebben we ook al aangeschaft en is al een tijd in gebruik in onze tijdelijke keuken aan de andere kant van het huis. Ook de kosten van downdraft staan mij tegen.

Recirculatie zie ik ook niet zitten. We hebben genoeg mogelijkheden om ventilatiebuizen aan te leggen naar buiten. Het is een klushuis dus alles is nu open.
Waarom zie je recirculatie niet zitten?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tom2828 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:29:
Vergeten erbij te zeggen. We voelen niks voor afzuiging in de kookplaat of keukenkast vanwege ervaringen ermee van vrienden en familie.
Let op dat de ene recirculatie de andere niet is. De wat duurdere systemen maken gebruik van een plasma-filter, terwijl de goedkopere een filter op basis van koolstof gebruiken. De eerste functioneert vele malen beter.

Daarnaast is recirculatie wat zuiniger, gelet op stookkosten. Er wordt immers geen verwamde lucht naar buiten geblazen. Qua totaalprijs maakt het verder geen donder uit, of je nu een relatief dure kookplaat met afzuiging aanschaft, of een wat een goedkopere + een losse afzuigkap. Totaalprijzen zijn vergelijkbaar.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09

Wuursj

want worst is al bezet

Tom2828 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:26:
[...]

Dit vind ik opzich een elegante oplossing. Echter maak ik me net zoals Millie-ano zorgen om de afstand tussen kookplaat en afzuigkap. Als ik daarop Google zie ik vaak genoemd dat de maximale afstand van kookplaat tot afzuigkap zo'n 80cm mag zijn.
Bij een goede plafond unit, mag die afstand veel meer zijn. Voor mijn Novy 6840 biijvoorbeeld mag dat max 160cm zijn en dat zijn ze allemaal wel. Ik heb naar max lopen zoeken ivm met een plafondhoogte 3000 waarbij ik die koof zo laag mogelijk wilde houden.

Hier bewust voor een 120cm brede afzuiging gekozen boven een 80cm kookplaat. Met de motor op afstand, lekker stil!

[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 06-12-2024 09:34 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Wuursj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:29:
[...]

Bij een goede plafond unit, mag die afstand veel meer zijn. Voor mijn Novy 6840 biijvoorbeeld mag dat max 160cm zijn en dat zijn ze allemaal wel. Ik heb naar max lopen zoeken ivm met een plafondhoogte 3000 waarbij ik die koof zo laag mogelijk wilde houden.
Fijn om te lezen. Ik zag bij de verkoopsites waar ik op terecht kwam steeds geen informatie over de maximale plafondhoogte. Dan is dit wel een serieuze optie waar ik zeker verder naar ga kijken.
Wuursj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:29:
[...]

Hier bewust voor een 120cm brede afzuiging gekozen boven een 80cm kookplaat. Met de motor op afstand, lekker stil!
Hier ben ik dus ook naar op zoek. Wij zouden graag een externe motor willen die op de bovenverdieping in een kastruimte kan staan. Daar is zat plek voor. Kun je wat meer vertellen over hoe jij dit hebt geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Analamoebe schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:18:
[Afbeelding]
Zo iets dan?
De balken zijn bij ons voor de sier trouwens, die heb ik later tegen het plafond gemaakt.
Ja dit is zeker nu een goede oplossingsrichting voor mij! Dank voor de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Tom2828 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:03:
[...]

Hier ben ik dus ook naar op zoek. Wij zouden graag een externe motor willen die op de bovenverdieping in een kastruimte kan staan. Daar is zat plek voor. Kun je wat meer vertellen over hoe jij dit hebt geregeld?
Nou ik ben nog lang niet klaar met de keuken maar hier gaat een 150mm pijp van de afzuig unit naar de motor die boven het plafond van het toilet zit. Met verwijderbaar plafond voor beriekbaarheid. Vanuit daar naar verdieping hoger door de muur door naar buiten. Novy heeft een simpele kit om dat voor elkaar te krijgen maar ook bij bijv. ABK kan dat prima.

Vriend van me heeft dat en dat is in de keuken behoorlijk stil en heb die Novy van mij zo werkend gezien en was behoorlijk onder de indruk. Zeker vergeleken met die kookplaten-met-afzuiging, die maken me vaak te veel herrie.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 06-12-2024 10:15 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:25:
Daarnaast is recirculatie wat zuiniger, gelet op stookkosten. Er wordt immers geen verwamde lucht naar buiten geblazen.
Maar daarentegen moet je wel meer ventileren. Al het kookvocht en alle zooi die niet gefilterd wordt moet je kwijt zien te raken.

@Tom2828 neem je ventilatie mee in je plan.
Ik heb de afzuiging van mijn WTW boven mijn kastenwand zitten. Die zuigt de koelkast/oven ook meteen af (geen lelijk roostertjes) en kook luchtjes die mijn afzuigkap mist (of als die niet aanstaat), gaan direct de keuken uit. De inblaas zit er diagonaal tegenover (op de overgang van de keuken naar de woonkamer) samen met een inblaas in de woonkamer heb ik nauwelijks kook lucht in huis.
Als het raam ventilatie heeft en de wind erop staat, waait je kook lucht direct je huis door.

Een afzuigpunt boven je hoge kast en een luchtdicht raam in de keuken zorgt ervoor dat de luchtstroom richting de keuken is vanuit je huis.

Alleen je afzuigkap als afzuiging vind ik persoonlijk te weinig. Ook bijvoorbeeld een vaatwasser geeft luchtjes en water af. En na het koken zet je de afzuiging uit, mijn afzuigkap loopt 10 minuten na, maar daarna staan er nog steeds dingen die je ruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2828
TheGhostInc schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:44:
[...]

Maar daarentegen moet je wel meer ventileren. Al het kookvocht en alle zooi die niet gefilterd wordt moet je kwijt zien te raken.

@Tom2828 neem je ventilatie mee in je plan.
Ik heb de afzuiging van mijn WTW boven mijn kastenwand zitten. Die zuigt de koelkast/oven ook meteen af (geen lelijk roostertjes) en kook luchtjes die mijn afzuigkap mist (of als die niet aanstaat), gaan direct de keuken uit. De inblaas zit er diagonaal tegenover (op de overgang van de keuken naar de woonkamer) samen met een inblaas in de woonkamer heb ik nauwelijks kook lucht in huis.
Als het raam ventilatie heeft en de wind erop staat, waait je kook lucht direct je huis door.

Een afzuigpunt boven je hoge kast en een luchtdicht raam in de keuken zorgt ervoor dat de luchtstroom richting de keuken is vanuit je huis.

Alleen je afzuigkap als afzuiging vind ik persoonlijk te weinig. Ook bijvoorbeeld een vaatwasser geeft luchtjes en water af. En na het koken zet je de afzuiging uit, mijn afzuigkap loopt 10 minuten na, maar daarna staan er nog steeds dingen die je ruikt.
Je maakt een heel goed punt en ik ben het compleet met je eens. Ventilatie is ook een beetje een dingetje waar ik me druk om maak, dus dit is zeker iets wat ik doe.

Ik heb de aanleg van ventilatiebuizen voor WTW ventilatie reeds gepland. Met afzuig o.a. in de keuken recht boven het aanrecht en dus ook vlakbij de koelkast en oven etc.

En verder dus in het hele huis goede ventilatie door WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb wel een extra klep gemaakt die open gaat zodra de afzuigkap aan gaat om te WTW niet te ontregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Wuursj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:51:
Ik heb wel een extra klep gemaakt die open gaat zodra de afzuigkap aan gaat om te WTW niet te ontregelen.
Hoe bedoel je dit precies?

Als de afzuigkap aan gaat heb je een klep in de buis van de afzuigkap die open gaat? Want als die altijd open staat wordt er lucht aangezogen van buiten door de WTW?

Of heb je een klep in de WTW buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb een dakdoorvoer laten maken met een electrische klep er op in de buurt van de keuken. Er komt dus verse lucht van buiten naar de afzuigkap zodat in- en uit van de WTW in balans kan blijven en niet het huis vacuüm trekt. Of dat nodig is? Sommigen zeggen van wel, anderen weer van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Tom2828 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:53:
[...]

Hoe bedoel je dit precies?

Als de afzuigkap aan gaat heb je een klep in de buis van de afzuigkap die open gaat? Want als die altijd open staat wordt er lucht aangezogen van buiten door de WTW?

Of heb je een klep in de WTW buis?
Zodra je een WTW hebt word aangeraden om recirculatie te gebruiken omdat je anders onbalans creëert in het systeem.

Maar ik probeer het nogmaals, wat heb je tegen op recirculatie? Wij hebben het en ervaren geen verschil to de normale afzuigkap die we eerder hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:54
Devian schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:01:
[...]

Maar ik probeer het nogmaals, wat heb je tegen op recirculatie? Wij hebben het en ervaren geen verschil to de normale afzuigkap die we eerder hadden.
Dat een deel van het vet, vocht en fijnstof in je huis blijft hangen. Het werkt gewoon niet zo goed als een echte afzuigkap.

[ Voor 13% gewijzigd door Noshi op 06-12-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nou ik ben erg content met een dampkap die lekker naar buiten blaast.. ook al dat kookvocht mooi de deur uit!

leuk dat je minder warmte weg jaagt.. maar je behoud ook het vocht, wat je dan nog weer kwijt moet raken

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Devian schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:01:
[...]

Zodra je een WTW hebt word aangeraden om recirculatie te gebruiken omdat je anders onbalans creëert in het systeem.

Dit vanuit ervaringen van vrienden/familie. Die kunnen uiteraard verschillen met die van jou. Daarnaast heb ik uiteraard ook zelf gegoogled naar voor- en nadelen. Een halfuur 'onbalans' in je WTW systeem is geen regelrechte ramp. Zeker niet in een huis wat niet 100% luchtdicht is.

Als je op internet gaat kijken zie je de 'goede' verhalen vooral bij de webshops die deze dingen verkopen.

Als je wat verder kijkt, zie je ook negatievere verhalen. Bijvoorbeeld gebaseerd op onderzoek van TNO.
Jacobs adviseert allereerst om over te stappen op een inductiekookplaat. Daarnaast is het volgens de onderzoeker belangrijk om een goede afzuigkap te hebben met een afvoer naar buiten. De zogenaamde recirculatie-afzuigkappen werken volgens TNO onvoldoende.

"In deze afzuigkappen zit een vet- en een koolstoffilter. Die houden je keuken schoon en de geuren verdwijnen, maar stikstof en fijnstof worden maar deels afgevangen. Uit ons onderzoek blijkt dat die filters na een paar weken al verzadigd zijn, maar er is natuurlijk niemand die zo vaak een filter vervangt."

Bron
Die ventilatie is de oplossing, maar ook een deel van het probleem. „Stel dat je een biefstukje braadt in een moderne min of meer luchtdichte woning, en je doet dat op gas. En je hebt een recirculatie-afzuigkap. Dat komt min of meer neer op binnen een vuurtje stoken, zonder afvoer naar buiten.

Bron
Gebruik dan ook liever geen recirculatie afzuigkap. Hierbij wordt de kooklucht gefilterd en teruggeblazen in huis, waardoor er te veel fijnstof in de lucht blijft. Schuine (design) kappen zijn ook minder effectief dan rechte afzuigkappen.

Bron
Enfin, zelf weten. Wij willen het niet. Wij hebben de ruimte en alle mogelijkheid om een buis naar buiten aan te leggen. Enige probleem is die balk, dat laat mij niet direct kiezen voor recirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
We hebben recirculatie met een inductiekookplaat, en gelijk naast de recirculatie zitten de aanzuigventielen van de WTW installatie.

Ik denk dat in dat scenario je grotendeels de nadelen afvangt, en wij die wellicht dus ook niet zo ervaren?

Gezien je het zelf ook over WTW hebt, en je wellicht zelf ook de aanzuigventielen van de WTW in de buurt van je kookeiland hebt zou het ook bij jou de nadelen kunnen mitigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Tom2828 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:40:
[...]De indeling van de keuken zelf staat echt al wel vast. Daar is lang over nagedacht. Het schiereiland is voor ons erg belangrijk omdat het fungeert als bar waar je ook met een barstoel aan kunt zitten.

Voor wat betreft de plaatsing van de kookplaat. Wellicht komt de grootte van de plaat en het schiereiland niet goed over op de afbeelding. De kookplaat is 90cm breed en tussen de muur en kookplaat is 20cm. Het eiland is totaal zo'n 2,25meter

Genoeg ruimte dus om te staan en te koken. Ook als rechtshandige.
Een bar om aan te zitten wil je hoger dan een werkblad om op te koken. En je wil je voeten kwijt kunnen, dus geen kastjes onder het stuk werkblad wat je als bar wil gebruiken. Lijkt me net niet over nagedacht :>
Ik heb thuis 40cm rechts en links van de kookplaat (80cm), en dat voelt al nipt aan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Devian schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:55:
We hebben recirculatie met een inductiekookplaat, en gelijk naast de recirculatie zitten de aanzuigventielen van de WTW installatie.

Ik denk dat in dat scenario je grotendeels de nadelen afvangt, en wij die wellicht dus ook niet zo ervaren?

Gezien je het zelf ook over WTW hebt, en je wellicht zelf ook de aanzuigventielen van de WTW in de buurt van je kookeiland hebt zou het ook bij jou de nadelen kunnen mitigeren.
Ik heb de afzuig van de WTW juist iets verder geplaatst van de afzuigkap (maar wel nog in de keuken). Ik heb die vette kooktroep liever niet in de WTW leidingen, unit en geluidsdempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Wuursj schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:39:
[...]

Ik heb de afzuig van de WTW jusit iets verder geplaatst van de afzuigkap (maar wel nog in de keuken). Ik heb die vette kooktroep liever niet in de WTW leidingen, unit en geluidsdempers.
Heb vorig jaar de inlaten schoongemaakt in de keuken en, bij ons, was er amper aanslag. In ieder geval niet significant meer dan bij de andere inlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:44

BLN

Dat je geen nieuwe kookplaat wil snap ik. En wat voor kookplaat je familie en vrienden hebben weet ik niet. Ik weet wel dat niets de lucht in je keuken zo schoon houdt als kookplaatafzuiging met afblazen naar buiten.

Alles wat updraft is, zorgt voor verspreiding van vet door de keuken, en geuren missen die kappen ook heel vaak. Vet damp die afkoelt wil dalen, maar je updraft kap zuigt t nog lekker een stukje omhoog voordat het ergens landt.

Ik heb zelf ervaring met een Siemens downdraft en Bora X Pure. En daar kun je je eten tot pikzwart laten verkolen, zonder het te ruiken. En ook fijnstof metingen blijven op nihil, waar die bij een wasemkap echt wel oplopen als je aan het koken bent.

Dus mijn advies: verkoop deze plaat en koop een goede downdraft plaat. Dan hoef je niet allemaal knutseloplossingen op het plafond te maken, en je aanrecht en de lucht in de keuken blijven goed schoon.

If it ain't broken, don't fix it

Pagina: 1