Waarom stinkt mijn wasmachine nog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:03
Mijn vraag

In 2016 een wasmachine gekocht en na een paar jaar kregen we een probleem met een rioolgeur. Dat probleem speelt hier al jaren en naast dat de rioolgeur in onze bijkeuken hangt, stinkt de was er ook naar (nadat het droogt niet meer).

Heb in de loop der tijd veel geprobeerd en nooit definitief een antwoord gevonden:

Geprobeerd:
  • Ander wasmiddel
  • Ander programma
  • Wassen op 90 graden met azijn
  • Wassen op 90 graden met vaatwastablet
  • Wassen op 90 graden met chloor
  • Wassen met speciale wasmachine reiniger
  • Filter schoonmaken
  • Rubberen rand en deur schoonmaken
  • Extra afsluiting afvoer (rubberen stankslot)
  • Langere afvoerslang om zo twee boogjes te maken (dubbel waterslot)
  • Wasmachine volledig gedemonteerd om te zoeken naar wasmiddel resten of andere troep. Niet gevonden.
  • Afvoerslang afkoppelen en naar put buiten leggen
Ik geef niet gauw op, maar was het zo zat dat ik een nieuwe wasmachine heb gekocht. En ... nog steeds rioolgeur. De enige variabelen die nog niet zijn gewijzigd:
  • De kleding
  • Water aanvoer (overigens tappen we op dezelfde leiding schoon drinkwater)
Wie heeft een suggestie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 13:54

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zit je sifon niet verstopt? Als er veel troep in zit kan het waterslot minder goed werken en kan er rioollucht uit de buis komen. Het kan ook zijn dat er een sifon ergens droog staat of een stuk rioolleiding gescheurd is.

Het lijkt mij niet gebruikelijk dat rioollucht uit de machine zelf komt, zeker ook omdat je die hebt vervangen inmiddels al...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Lijkt me inderdaad dat probleem bij de (sifon van) de afvoer zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:52

JdM

Humbled

Bonte was heeft bij ons ook altijd de neiging om wat muf te gaan ruiken als dat langer dan 15 min. in de machine blijft voordat het wordt opgehangen/gedroogd. Witte was blijft veel frisser, vreemd genoeg.
Na het drogen zijn bij ons ook zowel de bonte als de witte was gewoon fris.

Verder helpt het hier enorm als we de handdoeken altijd op 90 graden wassen. Daarmee hebben we wekelijks een 90 graden was, die de machine een stuk beter schoonhoudt, zo lijkt het. Af en toe ook de rubbers en hoekjes schoonhouden en dan blijft het verder redelijk fris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stinkt de was naar de rioolgeur of stinkt de ruimte waar je wast naar rioolgeur?

Heb je je riool geinspecteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:09
peer1979 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:03:
Mijn vraag

In 2016 een wasmachine gekocht en na een paar jaar kregen we een probleem met een rioolgeur. Dat probleem speelt hier al jaren en naast dat de rioolgeur in onze bijkeuken hangt, stinkt de was er ook naar (nadat het droogt niet meer).

Wie heeft een suggestie?
Dus, eerst was het wel goed maar na een paar jaar begon het te ruiken. Nieuwe wasmachine gekocht en nog steeds die geur. Dan blijft er maar 1 variabele over. De afvoer. Het lijkt erop dat je sifon niet meer goed doorloopt of dat het water achter je sifon deze "leegtrekt" als het verderop in het riool loopt. (moeilijke term heet dan hydraulische afsluiting).

Je hebt nu dus een open verbinding tussen riool en je bijkeuken.
Je kunt:
- afvoerleiding ontstoppen/ doorspoelen
- niieuwe sifon plaatsen

Dan deze vullen met water (dus de hoge afvoerpijp er nog niet op). Dan WC doorspoelen, vaatwasser programma draaien, douch 3 minuten aan, bad half vol en leeg laten lopen. Als deze dingen mogen GEEN invloed hebben op je sifon. Doet 1 van deze dat wel dan moet je een sifon MET bluchter plaatsen.

Misschien is dat trouwens direct de beste oplossing, een sifon met beluchter plaatsen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
LauPro schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:07:
Zit je sifon niet verstopt? Als er veel troep in zit kan het waterslot minder goed werken en kan er rioollucht uit de buis komen. Het kan ook zijn dat er een sifon ergens droog staat of een stuk rioolleiding gescheurd is.
Is twee keer iemand bij geweest van de rioolwacht (huurwoning), jaren geleden keer met inspectiecamera. Geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
JdM schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:11:
Bonte was heeft bij ons ook altijd de neiging om wat muf te gaan ruiken als dat langer dan 15 min. in de machine blijft voordat het wordt opgehangen/gedroogd. Witte was blijft veel frisser, vreemd genoeg.
Na het drogen zijn bij ons ook zowel de bonte als de witte was gewoon fris.
Herken dat wel van de handoekenwas (60 graden) die stuk beter ruikt dan bonte was (40 graden). Maar het is niet zo zeer muf, maar meer riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Wolly schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:13:
Stinkt de was naar de rioolgeur of stinkt de ruimte waar je wast naar rioolgeur?

Heb je je riool geinspecteerd?
Riool is jaren geleden al eens bekeken (om dezelfde reden) en de ruimte stinkt tijdens het wassen al. Als je daarna de machine open trekt (oud en nieuw), ruikt de was er ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
nodri2000 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:16:
[...]
Misschien is dat trouwens direct de beste oplossing, een sifon met beluchter plaatsen.
Als ik dit alles lees, moet dit wel de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik denk dat er sprake is van positieve riooldruk in je sifon. Hierdoor krijg je dus een constante inblaas van rioollucht die via jouw afvoerslang en de pomp in je wasmachine terecht komt. Dat zou verklaren dat de was naar riool stinkt.

Je zou een grotere sifon kunnen maken waar meer water in staat, of gebruik maken van een ander soort stankafsluiter. Maar je moet het eigenlijk zoeken in de beluchting van de riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
LauPro schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:23:
Ik denk dat er sprake is van positieve riooldruk in je sifon. Hierdoor krijg je dus een constante inblaas van rioollucht die via jouw afvoerslang en de pomp in je wasmachine terecht komt.
Als dat zo was dan gaan de afoveren in de keuken, WC en badkamer ook borrelen. Dat is (volgens mij) hier niet het geval. Ook zou dan het hele huis stinken naar het riool.

Door onderdruk wordt de sifon leeg getrokken en daardoor ontstaat een open verbinding tussen riool en bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De keuken, WC, badkamer gebruik je natuurlijk dagelijks, bij de wasmachine kan het natuurlijk zijn dat die ene dag stil staat.

Het kan ook een combinatie zijn van beide, dat eerst de sifon wordt leeggetrokken en dat er daarna door overdruk de lucht de wasmachine in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Stank beperkt tot bijkeuken inderdaad. WC en keukenafvoer borrelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 01:44
Misschien dat je een transparant sifon kan plaatsen? Als dat mogelijk is geeft dat letterlijk meer zicht op wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier zit ook een positieve druk op het riool in m'n berging... een beluchter helpt daar niet voor...

hier is de oorzaak dat het riool onder de woning niet onder afschot ligt.. maar aan de voor en achterzijde ligt ze lager dan in het midden... hierdoor heb ik aan de achterzijde (keuken, vaatwasser, wasmachine, en CV ketel) druk op het riool.
oplossing is dat ze gaan graven onder t huis maar ja, de rioolservice moet eerst 2x domweg de boel schoon spuiten voor ze iets anders mogen.. ja dat helpt dus tijdelijk

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:52

JdM

Humbled

Is het een optie om eens een paar wassen te draaien met de slang in een grote bak die dient als opvang voor het water(een speciekuip bijvoorbeeld) Als dan de lucht uit je machine blijft zit je in de goede richting.

[ Voor 9% gewijzigd door JdM op 05-12-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Zoals in de startpost aangegeven, heb al minimaal 2 keer de slang afgekoppeld gehad en verlegd naar een put buiten. Toen ook nog stank. Maar wellicht dat de geur alsnog via de bestaande afvoer naar binnen kwam, doordat de put op hetzelfde rioleringssysteem is aangesloten?

Zie nu een test voor me: Afvoer met plastic zak afsluiten en het water opvangen in een grote kuip. Hoeveel water zal dat ongeveer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:37
peer1979 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:56:
Zoals in de startpost aangegeven, heb al minimaal 2 keer de slang afgekoppeld gehad en verlegd naar een put buiten. Toen ook nog stank. Maar wellicht dat de geur alsnog via de bestaande afvoer naar binnen kwam, doordat de put op hetzelfde rioleringssysteem is aangesloten?

Zie nu een test voor me: Afvoer met plastic zak afsluiten en het water opvangen in een grote kuip. Hoeveel water zal dat ongeveer zijn?
Als het goed is staat in de handleiding van je wasmachine hoeveel liter elk programma gebruikt, daar kun je ook je waterslot op instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
peer1979 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:56:

Waarom zou je dat doen? Gewoon de tuinslang in de afvoer en vol gas vol laten lopen. Dan de tuinslang afsluiten en wachten/ luisteren naar wat er gebeurt. Hiervoor heb je de wasmachine niet nodig.
Als er na een tijdje weer rioollucht uit de afvoer komt weet je genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Laatst online: 11-06 16:27

Releases

Ja maar!

Trucje wat ik recent heb toegepast.

Neem een oude tuinslang. Prik die helemaal vol met gaatjes (een aantal meter lang) ook iets van een stop in uiteinde van de slang doen. Zodat het water enkel uit de gaatjes spuit
Sluit deze aan op een kraan, met als kan ook warm water.
Duw de slang in ieder geval tot in je afvoer (zodat de gaatjes niet spuiten buiten je afvoer)
Hete kraan aan, desnoods ook even de slang verder duwen en wat heen en weer halen.

Mogelijk veel aangekoekte resten in je afvoer die gewoon erg stinken.

[ Voor 9% gewijzigd door Releases op 05-12-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06 21:34
Ik doe ook om de zoveel tijd wat bleekmiddel in de afvoer uurtje voordat ik ga wassen, dat spoelt ook veel rotzooi weg in je afvoer, ook wasmiddelresten etc.
Pagina: 1