Wastafel badkamer loopt langzaam leeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:25
Hoi allemaal,

In onze badkamer loopt het water uit de wastafel langzaam weg.
Ik vermoed dat er verstopping zit in de beker sifon, maar ik krijg deze met de hand in ieder geval niet los, ik heb ook wat WD40 geprobeerd, maar dat mag niet baten.

Alternatief is om meer van de buizen los te halen, maar ik ben daar wat huiverig voor omdat het zo strak is gemonteerd dat ik veel moet draaien/puzzelen om in elkaar te krijgen en de bevestiging in/aan de muur is slechts een rubber buis waar het geheel in steekt, het zit niet echt vast.

Het lekt niet, maar loopt niet goed door.

Handmatig met een "plopper" is al meer malen geprobeerd.

Heeft iemand tips/suggesties?

Fotootje bijgevoegd, rood is waar de afvoer de muur in gaat, daar zit dus alleen een rubberen buis waar ik de metalen buis in steek, ik ben bang dat als ik hier teveel mee rommel, het gaat lekken ergens in de muur of in de badkamer. Groen krijg ik niet los, ik heb hier wel wat gereedschap, maar wil niets slopen. Ik weet ook niet zeker of ik links of rechts om moet draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DweITBwC0nlEiQaYvzylC9JZeQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgNtuQQDvo7YzGK2sYxfkE0A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Waterpomptang pakken
Bovenste Wartel tussen buis en sifon losdraaien
En dan schoonmaken
Sowieso vind ik het niet zo krap allemaal
Heb wel ergere gezien
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-08 22:21

Fe2O3

Ja das roest

De schroef uit het zeefje bovenin heb je al los gedraaid? Dan komt de hele verticale pijp los en kan je die ik denk tegen de klok in, draaien. Let op! het kan allemaal vastgelijmd zitten. Dan ben je redelijk zuur (dat wordt openhakken en vervangen).

Gezien het materiaal zou ik er geen ontstopper in gooien iig.

Als je er een liter in gooit, loopt dat al moeilijk weg (dan denk ik idd sifon), als een liter ineens verdwijnt dan zal de verstopping dieper zitten.

Huur of koop?

[ Voor 12% gewijzigd door Fe2O3 op 05-12-2024 10:33 ]

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Voor 5 euro zou je dit eens kunnen proberen:

https://www.powerplustool...m-verstelbaar-8-inch.html

Dan heb je een stuk meer kracht om je sifon langzaam en voorzichtig open te krijgen.

Let wel dat je er een met een rubberen riem koopt en niet een met een ketting want dan kan je sifon in de prullenbak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-08 23:00
Toch de waterpomp tang proberen. Als je bang bent voor schade eventueel een theedoek er tussen. Of iets rubberachtigs.. Anders krijg je het nooit goed schoon.

Ontstopper is niet echt een goede oplossing wat mij betreft.

Je kan ook proberen de aansluiting onder de wasbak eerst los te krijgen. Wellicht dat je dan de sifon zelf een beetje kan draaien op de horizontale aansluiting en je die ook los krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Righty Tighty, Lefty Loosy, kan mogelijk helpen.

Geen ontstoppers in gaan gooien oid! Dat is waarschijnlijk nergens voor nodig. Na x maanden/jaren wil het wel eens dichtslibben van zeepresten en haren. Waarschijnlijk zit er een enorme prop zooi in die sifon.

Maak een paar fotos van hoe het zit en schroef dan alles, evt met een waterpomptang, los. Je kan hier weinig aan slopen. Zet er wel even een emmertje onder en hou een dweil bij de hand. Maak de hele handel schoon, puzzel het weer in elkaar (handvast, zonder tang!), en geniet van een wasbak die weer snel leegloopt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jheroun op 05-12-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat @ZveenT zegt: waterpomptang met een theedoek ertussen om beschadiging te voorkomen en linksom draaien. Beschadig je 'm toch dan kun je bij de bouwmarkt een complete nieuwe set kopen voor een paar tientjes.

Wat @Fe2O3 zegt kun je verder met een korreltje zout nemen, ik zou niet weten waarom er hier iets vastgelijmd zou zitten; de hele bedoeling van zo'n sifon is dat er niets aan gelijmd hoeft te worden.

Als je 'm echt niet los krijgt kun je 'm altijd nog onder de wasbak losschroeven dan komt het als een geheel los omdat het, zoals je zelf al aangeeft, in de muur gewoon in een rubberen ring geduwd zit.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-08 22:21

Fe2O3

Ja das roest

Harrie_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:48:
Wat @ZveenT

Wat @Fe2O3 zegt kun je verder met een korreltje zout nemen, ik zou niet weten waarom er hier iets vastgelijmd zou zitten; de hele bedoeling van zo'n sifon is dat er niets aan gelijmd hoeft te worden.
Nog nooit geklust in een huis waar je zelf niks heb aangelegd? :D Ik ben al zoveel 'dat hoort' niet tegen gekomen ... de boel forceren, als het toch gelijmd zit (omdat het bijv. vroegah lekte en ze het maar hebben vastgeprut) en afbreken is ook zo wat. Aan de andere kant, kan je dan wel meteen de boel ontstoppen ^^

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
@Hunegaart Het lijkt niet krap als het in elkaar zit, maar als ik het open maakt zitten er plastic buisen die in de ander steken, waardoor ik de buis die naar de muur gaat heel schuin moet draaien om 'm er uit te krijgen. Omdat het gewoon "los" in de muur steekt, haal ik die liever niet nogmaals los, het rubber zal immers niet altijd even strak blijven.

@Fe2O3 Huur, ik die schroef laat ik liever zitten. Als ik de wasbak helemaal vul loopt die ruim binnen 30sec leeg, maar ik weet dat het eigenlijk sneller hoort te gaan.

@vormulier interessant, die tool kende ik nog niet. Ik zal straks toch maar de water pomp tang proberen, mocht dat niet goed gaan dan kan ik deze tool nog bestellen, dank.

Onstopper ben ik idd niet van plan te gebruiken, ik heb wel al afwasmiddel geprobeerd maar dat veranderde niets.

Ok. Waterpomp straks voorzichtig.. I'll be back. Thanks voor de prompte replies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Fe2O3 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:51:
[...]
Nog nooit geklust in een huis waar je zelf niks heb aangelegd? :D Ik ben al zoveel 'dat hoort' niet tegen gekomen ... de boel forceren, als het toch gelijmd zit (omdat het bijv. vroegah lekte en ze het maar hebben vastgeprut) en afbreken is ook zo wat. Aan de andere kant, kan je dan wel meteen de boel ontstoppen ^^
Ben al van alles tegen gekomen in mijn werkende leven. Maar als ik een plan B moet gaan verzinnen voor een sifon van een paar tientjes die mogelijk is vastgelijmd dan moet ik op m'n volgende klus 10 binnendeuren meenemen voor het geval de aanwezige deuren mogelijk van papiermaché gemaakt zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:17

Reptile209

- gers -

naenee schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:29:
Hoi allemaal,

In onze badkamer loopt het water uit de wastafel langzaam weg.
Ik vermoed dat er verstopping zit in de beker sifon, maar ik krijg deze met de hand in ieder geval niet los, ik heb ook wat WD40 geprobeerd, maar dat mag niet baten.

Alternatief is om meer van de buizen los te halen, maar ik ben daar wat huiverig voor omdat het zo strak is gemonteerd dat ik veel moet draaien/puzzelen om in elkaar te krijgen en de bevestiging in/aan de muur is slechts een rubber buis waar het geheel in steekt, het zit niet echt vast.

Het lekt niet, maar loopt niet goed door.

Handmatig met een "plopper" is al meer malen geprobeerd.

Heeft iemand tips/suggesties?

Fotootje bijgevoegd, rood is waar de afvoer de muur in gaat, daar zit dus alleen een rubberen buis waar ik de metalen buis in steek, ik ben bang dat als ik hier teveel mee rommel, het gaat lekken ergens in de muur of in de badkamer. Groen krijg ik niet los, ik heb hier wel wat gereedschap, maar wil niets slopen. Ik weet ook niet zeker of ik links of rechts om moet draaien.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Nog even 'for the record': niet aan de sifon zelf draaien, maar aan de ringen die bovenop en (op de foto) links zitten. Als die los zijn, trek je de sifon een beetje naar je toe (om los te komen van de pijp in de muur) en dan omlaag.
Pro-tip: hij zit vol met water (en mogelijk dus meuk). Dat gooi je NIET in de wasbak die er boven zit, want daar heb je net de afvoer van losgemaakt. Ask me how I know :+. Goed schoonspoelen in een ANDERE wasbak dus met heet water en dan in omgekeerde volgorde terugzetten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naenee
Waterpomp tang werkt niet, de "sifon beker" (of hoe zoiets ook heet), is te glad, ondanks thee doek er tussen (of misschien wel dankzij thee doek).

Ik weet dat ik de ringen los kan draaien, maar omat ik de vorige keer (jaren terug) ontdekte dat de buis gewoon zo in een rubberen buis/ring zit geschoven, wilde ik niet de kans lopen dat dat niet goed dicht blijft zitten. Geen idee waarom het zo is aangebracht en/of dat normaal is, ik ben anders gewend.

Naar me toe trekken als de ringen los zitten gaat niet, omdat die bovenin nog vast zit aan de gootsteen.

Zou dit kunnen? Maar dan moet ik die schroef bovenin wel los maken natuurlijk..
Dan hoef ik de buis die in de muur zit niet er uit te halen en/of te draaien.

Of zou ik dan iets doms doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkVU86OS7NS4A4MD_IcCZY9t1CM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MbCJSe1MjRhg1BgD7QCeSeyd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 15:03
"Rubber" klushandschoenen zijn ook handig voor dit soort klusjes, geven een stuk meer grip, waardoor je zo'n ring wel met de hand los kan krijgen.

Ik draai altijd zowel de onderste als bovenste ring los, geeft wat meer wiebelruimte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:17

Reptile209

- gers -

De twee rood omcirkelde ringen moeten los:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcb-nEvFBc2-phoX1FGVPxDBX48=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n0dHtGtftZU3Bswd2ueZvWKL.png?f=user_large

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:33
Ik had dit in mijn oude badkamer ook (zelfde constructie) bij mij ging het ook moeilijk los, maar uiteindelijk inderdaad met een rubber handschoen los gekregen. Wat er bij mij in de sifon zat viel nog mee, maar het horizontale stuk buis naar de muur zat toen helemaal dicht. Daar kwam een hele reep aan ellende uit. Mischien dus dat je die ringen inderdaad wel los krijgt en de sifon zelf dan laten voor wat het is.
En idd voor weinig geld haal je een nieuwe als die toch stuk gaat met proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:05
Deze sifon heb ik ook, maar bij mij lag het aan het afsluitende gedeelte. Kun je daar een foto van maken @naenee?
De sifon zelf, het onderste deel kun je losdraaien dacht ik.

[ Voor 21% gewijzigd door tlpeter op 05-12-2024 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dat die in de muur met een rubber zit is logisch, want metaal kan je niet verlijmen op PVC, daarom zit er een rubber tussen..
deze kan je als de boel los is ook zo er uithalen..

en zo`n rubber kost mocht het nodig zijn ook geen drol (nog geen €2,-)

en een nieuwe sifon mocht je deze echt niet onbeschadigd uit de strijd komen is ook geen rib uit je lijf

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
Wat bedoel je met het afsluitende gedeelte @tlpeter ?

De ringen (in het rood + degene die het dichtst bij de wastafel zit) krijg ik prima los, zelfs met de hand, maar de groene "beker" niet. Handschoenen heb ik misschien nog wel ergens, dat zal ik ook nog even proberen straks.

Omdat ik niet in de muur kan kijken en het een huur huis is, wil ik geen lekkage in de muur.
Een langzaam doorlopende wastafel die alleen wordt gebruikt voor tanden poetsen + handen wasssen is beter dan een berg water in de muur en elders in het huis.

Hieronder een foto van hoe het in de muur zit. Omdat het rubber is geeft het een beetje mee, en omdat ik niet precies kan zien hoe het in elkaar zit, maak ik dat liever niet los.
Als ik zeker zou weten dat het niet in de muur gedrukt kan worden / los kan schieten / kan gaan lekken, dan zou ik er geen probleem mee hebben om alles los te draaien en uit de muur te schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMoyvnBbCpLA_3bGnIQ-cckIves=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pv865V4LHITQuLsOAWkZKLmy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:05
naenee schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:51:
In de wasbak zit neem ik aan iets om het water in de wasbak te houden. Een stop in de volksmond.
Kun je daar een foto van maken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:28

Fanta

FordPerformance™️

naenee schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:51:

De ringen (in het rood + degene die het dichtst bij de wastafel zit) krijg ik prima los, zelfs met de hand, maar de groene "beker" niet. Handschoenen heb ik misschien nog wel ergens, dat zal ik ook nog even proberen straks.

Omdat ik niet in de muur kan kijken en het een huur huis is, wil ik geen lekkage in de muur.
Een langzaam doorlopende wastafel die alleen wordt gebruikt voor tanden poetsen + handen wasssen is beter dan een berg water in de muur en elders in het huis.

Hieronder een foto van hoe het in de muur zit. Omdat het rubber is geeft het een beetje mee, en omdat ik niet precies kan zien hoe het in elkaar zit, maak ik dat liever niet los.
Als ik zeker zou weten dat het niet in de muur gedrukt kan worden / los kan schieten / kan gaan lekken, dan zou ik er geen probleem mee hebben om alles los te draaien en uit de muur te schuiven.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat ding in de muur is een kasrubber / sifonmanchet 40x32mm. Een onderdeel van hooguit een paar euro. Dit zit gewoon allemaal los in elkaar gedrukt, horizontaal chroom buisje zit in een zwart rubber gedrukt, het zwarte rubber zit in een pvc buis in de muur gedrukt. Zo te zien zit alles keurig haaks en is er genoeg ruimte, dit even vervangen is niet moeilijk, je kan eigenlijk niets verkeerd doen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Fanta schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:59:
[...]

Dat ding in de muur is een kasrubber / sifonmanchet 40x32mm. Een onderdeel van hooguit een paar euro. Dit zit gewoon allemaal los in elkaar gedrukt, horizontaal chroom buisje zit in een zwart rubber gedrukt, het zwarte rubber zit in een pvc buis in de muur gedrukt. Zo te zien zit alles keurig haaks en is er genoeg ruimte, dit even vervangen is niet moeilijk, je kan eigenlijk niets verkeerd doen.
Dit dus.
Hunegaart schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:30:
Ok, 2 linkerhanden dus
Bel je huurbaas dan maar
En dit. :X

[ Voor 14% gewijzigd door Harrie_ op 05-12-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:59:
[...]

zie zelfs nog een randje PVC zitten... geen eens geprutst met een rubber die echt in de muur verstopt zit (5cm diep ofzo.. :-D )

zelfs nog een mogelijkheid dat het chromen buisje eigenlijk te lang is en door het rubber heen steekt en tegen het PVC aan drukt, en een beperking opleverd in flow

[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 05-12-2024 12:05 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
Ok, 2 linkerhanden dus
Bel je huurbaas dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:49
Draai de ring onder je wasbak los,
Draai de ring boven je sifon los en draai je ring achter je sifon los.
Nu kan je de sifon naar rechts of links draaien.

Dus rechts naar die roze wasmand en radiator of links naar de fotograaf. Wel recht houden t.o.v. de horizontale buis.

Dan kan je daarna de hele spullenboel naar voren halen en is de boel los, nu kan je de staande leiding onder de wasbak uit je sifon verwijderen en kan je je sifon schoonmaken.

En anders koop je een nieuwe set: chromen beker sifon, twee tientjes bij de gamma.

[ Voor 0% gewijzigd door Saint2Saint op 05-12-2024 12:41 . Reden: typo ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:52
Gewoon onderste deel van de bekersifon losdraaien en schoonmaken.

https://www.youtube.com/watch?v=3Y4_fGzjOmw

[ Voor 66% gewijzigd door Taatort op 05-12-2024 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naenee
Ok, dank allemaal, ik zal straks wat proberen.

@Hunegaart onnodig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:46
Hunegaart schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:30:
Ok, 2 linkerhanden dus
Bel je huurbaas dan maar
2 Linkerhanden of gewoon eerst (te) voorzichtig om iets te forceren om bang te zijn wat te slopen.
Dat laatste ben ik vaak. Ik kan het wel maar wil eerst weten hoe en wat voordat ik ergens kracht mee ga zetten.
Ben best lomp en het gevoel van "vast tot ik kan nu een nieuwe halen" is te vaak voorgekomen dat ik nu vaak wat te voorzichtig ben.

Beter eerst goed informeren en dan proberen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:49
Ad de Jong schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:42:
[...]

2 Linkerhanden of gewoon eerst (te) voorzichtig om iets te forceren om bang te zijn wat te slopen.
Dat laatste ben ik vaak. Ik kan het wel maar wil eerst weten hoe en wat voordat ik ergens kracht mee ga zetten.
Ben best lomp en het gevoel van "vast tot ik kan nu een nieuwe halen" is te vaak voorgekomen dat ik nu vaak wat te voorzichtig ben.

Precies dat, ik maak ook weleens dingen los die niet los horen te kunnen. 8)7

Dus liever wat voorzichtiger, dan gelijk kapot draaien.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:37
De bovenste ring (dichtst bij de wastafel zelf) zit er al scheef opgedraaid.
Zit er geen Handige Harry bij jou in de buurt, want als ik bovenstaande al zo kan zien dan zou ik als ik jou was iemand er bij halen die ietsjes meer verstand van dit soort zaken heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:55
Ad de Jong schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:42:
[...]

Juist ja, dit ben ik ook. Bij onbekende zaken eerst 10 uur aan YouTube filmpjes bekijken, uiteindelijk word je er best handig van :+

@naenee Je hebt WD40 gebruikt, heb je dit ook in laten werken? Zo niet; dan zou ik adviseren het nogmaals in te spuiten en een nacht in te laten werken. Morgen nog eens proberen, misschien dat het dan wel wat mee geeft.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naenee
Ok, net alles er af gehaald door de schroef "bovenin" los te halen zodat ik het geheel er af kon schuiven zonder de buis uit de muur te halen. Toen ik de schroef had verwijderd bleef er een "buis" achter van troep, ik dacht eerst dat het misschien rubber was, maar het viel uit elkaar, dus gewoon aangekoekte zeepresten/haren/etc. De rest van het geheel uit elkaar gehaald, zo goed mogelijk alle rotzooi er uit gehaald, doorgespoeld, terug in elkaar gezet met wat nieuwe tape, geen lekken en het loopt lekker door.

Dank allemaal :)

@Ad de Jong en @Saint2Saint Inderdaad, als ik niet precies weet hoe iets in elkaar zit, ga ik niet zomaar wrikken en met gereedschap in de weer. Nieuwe onderdelen zijn vast goedkoop en beschikbaar, maar spullen heel houden en iets oplossen zonder een gedeelte kapot te maken heeft mijn voorkeur.

@Denman Ja, heb het de hele nacht laten zitten een paar dagen terug, zowel buitenkant als binnenkant gedaan, maar mocht niet baten.

Fijne dagen allemaal, ticket mag worden gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46
Even terug naar de basis: het probleem is "In onze badkamer loopt het water uit de wastafel langzaam weg." De rest daarna is allemaal "Ik vermoed". Later schrijf je "Als ik de wasbak helemaal vul loopt die ruim binnen 30sec leeg". Vind ik eigenlijk helemaal niet zo heel langzaam :).

Anyway, dit was bij mij ook het geval en de reden was haren en zeepresten in de afvoer. Ik heb dat veel simpeler opgelost (let op: het ligt er wel een beetje aan hoe je afvoer eruit ziet, wij hebben zoiets):
  • dopje eraf draaien zodat je bij het 'zeefje' kan
  • met pincet of klein schroevendraaiertje gebruiken om zoveel mogelijk prut naar boven te halen
  • waterkoker met kokend water erdoorheen
  • alles weer netjes maken
Bij ons werkt dat elke keer perfect. Wat er verder aan verstoppingen aan het ontstaan is weet ik niet, maar dat zien we wel als onze huidige methode niet meer helpt :).

Probeer eerst dit eens voor je de boel sloopt!

edit:
Ah, net te laat, je was al aan de sloop begonnen. Met goed resultaat zo te lezen, dus je kan weer tanden poetsen :).

[ Voor 5% gewijzigd door sjroorda op 05-12-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 21:03
gootsteenontstopper, niet bij iedereen populair, toch de snelste oplossing vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:35
jantje112 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:44:
gootsteenontstopper, niet bij iedereen populair, toch de snelste oplossing vaak.
vaak nergens voor nodig, hooguit als het heel ver weg in een leiding zit en dan nog is het maar een lapmiddel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit zijn in ieder geval de twee belangrijkste draairichtingen:

Van bovenaf op de moer bekeken, tegen de klok in, is los. Dat is iets wat je moet onthouden want dat geldt in principe voor alle moeren die we tegenkomen, tenzij het engelse draad is, wat hier zeker niet het geval is.

Voor de onderste helft van de sifonbeker geldt hetzelfde. Kijk tegen de onderkant aan en draai dan de onderste helft tegen de klok in. Het geheel moet los kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7M0QMGVYaKLXD85l-Hddcbnl4vI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AMh4Ol8XgkrP1cZ0SOhngeiT.png?f=fotoalbum_large

@naenee Ik las net dat je ook iets met tepe gedana hebt? Ik vraag me af wát je met tape hebt gedaan. Afvoeren doe je doorgaans zonder tape omdat ze af en toe los moeten. Tape is voor verbindingen die praktisch niet meer los hoeven en omdat iets waterdicht moet zijn onder druk. Bij deze afvoer is de druk nagenoeg niks.

Het buisje uit de muur kun je er zo, recht naar voren uit trekken. Dat rubber gaat niet zomaar stuk, is echt wel een forse tule. Bij het naar binnen drukken van de horizontale buis kun je eventueel nog een klein beetje vaseline toepassen. Het rubber zou ook losneembaar kunnen zijn, die zit er doorgaans zo in gedrukt. Het schoonmaken daarvan behoort ook tot de mogelijkheden, net als het eerste stukje afvoerleiding in de muur. Daar kun je met je vingers, of een flessenborstel het eerste stukje doen. Wat weg is, is weg.

Dit klusje komt bij mij ook geregeld voor, iets met kroeshaar en veel haarproducten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Mooi dat het los is
Ik ben meer iemand van proberen maar, dan zien we wel waar het schip strand, ook daar leer je veel van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
jantje112 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:44:
No Hands schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 06:21:
[...]

vaak nergens voor nodig, hooguit als het heel ver weg in een leiding zit en dan nog is het maar een lapmiddel.
om maar te zwijgen hoe goed het is voor je leiding werk... PVC kan wel wat hebben... maar het verchroomde niet echt...

en met PVC mag je hopen dat het bij horizontale ligging genoeg ondersteuning heeft / gebeugeld is.. anders kan je het gaan vervangen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
sypie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:02:

@naenee Ik las net dat je ook iets met tepe gedana hebt? Ik vraag me af wát je met tape hebt gedaan. Afvoeren doe je doorgaans zonder tape omdat ze af en toe los moeten. Tape is voor verbindingen die praktisch niet meer los hoeven en omdat iets waterdicht moet zijn onder druk. Bij deze afvoer is de druk nagenoeg niks.

Het buisje uit de muur kun je er zo, recht naar voren uit trekken. Dat rubber gaat niet zomaar stuk, is echt wel een forse tule. Bij het naar binnen drukken van de horizontale buis kun je eventueel nog een klein beetje vaseline toepassen. Het rubber zou ook losneembaar kunnen zijn, die zit er doorgaans zo in gedrukt. Het schoonmaken daarvan behoort ook tot de mogelijkheden, net als het eerste stukje afvoerleiding in de muur. Daar kun je met je vingers, of een flessenborstel het eerste stukje doen. Wat weg is, is weg.

Dit klusje komt bij mij ook geregeld voor, iets met kroeshaar en veel haarproducten.
Ja, beetje witte tape om 1 schroefdraad heen omdat die in het verleden lekte, mogelijk omdat het niet helemaal haaks op elkaar zat. Ik heb de oude tape weg gehaald, nieuwe er op gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-08 14:59
Pagina: 1