Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:53
Aangezien hier de CV het waarschijnlijk geen 10 jaar meer volhoud zijn we langzaam maar zeker voorbereidingen aan het treffen voor een alternatief. Het meest voor de hand liggend is uiteraard een warmtepomp. Voor het SWW zal dit een waarschijnlijk een atlantic explorer worden.
We zijn met zijn 2-en en het huidige gasverbruik is zo'n 55m3 per jaar voor SWW.
Douchen doen we om de dag, soms wat vaker. Zeg 15 minuten totaal.

De WPB komt op de verdieping van de (grotendeels onverwarmde) garage te staan en haalt hier ook zijn lucht vandaan. Dit is vrijwel boven de huidige ketel.
Aansturing van de WPB via het PV-contact wanneer mogelijk (11kWp aan omvormer capaciteit).

We zitten echter nogal te twijvelen of we voor een 200 of een 270 liter zullen gaan en of het nodig/handig is om een DWTW te installeren.
Een verticale WTW gaat helaas niet passen dus het zal een douchegoot WTW moeten worden. Dit is mogelijk omdat de badkamer komende maanden verbouwd zal worden.
Ik lees echter wisselende ervaringen met douchegoot WTW's. Met name bij het schoonmaken (iets wat met de huidige douchegoot al geen fijn klusje is).

Wellicht dat er mede-tweakers zijn die hun ervaringen kunnen delen qua grootte? Iets zegt me dat een 200l variant meer dan voldoende moet zijn voor een 2-persoons huishouden eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Een 270l liter vat is vaak amper duurder dan een 200l vat, en bij de LG is de boiler enkel wat hoger. In dat kader is het eigenlijk een no-brainer om voor een 270l te kiezen, voordeel is dat je de temperatuur ook wat lager kan zetten wat zorgt voor een hogere effientie. Wanneer de WBP ook nog in een onverwarmde ruimte staat heb je ook een grotere buffer om enkel met de warmtepomp te overdag te verwarmen in koudere periodes,

Wij hebben de LG ook in een onverwarmde garage staan, waarbij de boiler alleen overdag mag verwarmen zodat de eigen zonnestroom zoveel mogelijk direct wordt verbruikt. Wij hadden al een verticale WTW, dus daar kan ik niets over zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 05-12-2024 11:56 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:59
Ik heb sinds kort (2 maandjes) een easydrain WTW douchegoot omdat onze badkamer op de begane grond zit. Qua schoonmaken niet echt veel anders dan andere douchegoten eerlijk gezegd. Of het echt bespaart kan ik nog weinig over zeggen, maar goed elk beetje is een beetje. Deze ook genomen ter voorbereiding op een WPB of Elektrische boiler om ooit van het gas af te gaan.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
Weet je hoeveel liter water er per minuut door je douchekop komt? Makkelijk te testen door een emmer te vullen een minuut lang en dat af te scheppen met een maatbeker.

Stel je voor dat je direct achter elkaar zou douchen, 2x 15 minuten, en je douched met 38 graden, koud water van 10 graden, en warm water van 52 graden (55 uit boiler plus wat leiding verliezen). Dan heb je voor 1 deel koud water 2 delen warm water nodig. Stel je voor dat er 10 liter water uit je douchekop komt, dan heb je dus elke minuut 6,67L warm water nodig, oftewel precies 200 liter voor 30 minuten douchen. Dan wil je het wat ruimer nemen en heb je wel 270 liter nodig. Komt er maar 6 liter per minuut uit je douchekop dan heb je 4*30=120 liter nodig.
Gebruik je een douche-wtw, dan wordt je 'koud water' het gemiddelde tussen de water aanvoer en je afvoer (laten we rekenen met 24 graden voor het gemak, in de praktijk zal dit iets lager zijn): nu heb je bij 10L/minuut nog maar 150L warm water nodig en bij 6L/minuut nog maar 90L warm water voor je 30 minuten douchebeurt.
Zitten de douche beurten wat uit elkaar dan kan je weer met een kleinere boiler af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitefinish
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 21:56
Een douchegoot wtw is het alleen waard als jij dit zelf graag witl.
Economisch gezien is het een slechte investering.(horizontale)

Heb net mijn badkamer verbouwd en hier veel over ingelezen.
Als je geen ruimte hebt voor een verticale (die het wel waard is), moet je een veel duurdere horizontale kopen; tot wel 2000-2500 eur, en dan nog installatie waarbij je vloer een flink stuk omhoog komt.
Helemaal als er maar 2 personen wonen die kort douchen ga je dit nooit terugverdienen.

Er is een heel topic op tweakers, 40+ pagina’s dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
revolution-nl schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:46:
Wanneer de WBP ook nog in een onverwarmde ruimte staat heb je ook een grotere buffer om enkel met de warmtepomp te overdag te verwarmen in koudere periodes,
Plan is inderdaad om zoveel mogelijk van de PV gebruik te gaan maken. Garage is "onverwarmd in de zin van er zit een radiator in voor vorstbeveiliging. Verdieping is bereikbaar via vlizotrap vanuit de garage en heeft geen aparte verwarming. Wel loopt er vanuit de bijkeugen (voorzien van vloerverwarming, bouwkundig gezien in de garage-schil) verwarmingsleidingen naar de garage-verdieping aangezien daar de verdeler voor de woonhuis-verdieping zit + expansievat. Er zal dus wel iets van warmte vanaf komen maar veel zal het niet zijn.
svenk91 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:22:
Weet je hoeveel liter water er per minuut door je douchekop komt?
Zeker, zo'n 6 l/m uit de regendouche.

Wbt de douchegoot wtw zal ik eerst eens moeten kijken hoeveel ruimte ik heb qua hoogte vs benodigde inbouwdiepte. Een Joulia 3-pijps zit al op zo'n 9cm.
DWTW zal in mijn geval inderdaad op de koude aansluiting van de thermostaatkraan aan worden gesloten en niet naar de inlaat van de WPB.
whitefinish schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:39:
...
Er is een heel topic op tweakers, 40+ pagina’s dacht ik.
Klopt, ik lees al even mee :D Zie mijn vraag ook meer als een sanity-check. Als de badkamer eenmaal weer betegeld is dan gaat het daarna nooit meer gebeuren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
whitefinish schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:39:

[...]
Het kan wel helpen net die energielabel stap te zetten, en dan kan het wel economisch uit. Maar dan moet je dus wel plannen hebben het huis binnen afzienbare tijd te verkopen (vaak niet het geval als je de badkamer doet) en het geluk hebben dat die ene extra maatregel ook net dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je maar 55m3 per jaar spendeert aan SWV zou ik geen boiler kopen.

Dat is zo ontiegelijk weinig, je zit dan met veel stilstandsverlies.
Een gemiddeld huishouden verbruikt jaarlijks 340 m3 gas voor warm water.
Bron

Daarnaast zet je met 15 minuten douchen in totaal ook niet echt veel zoden aan de dijk met een terugwin, zeker niet als je dat maar 3x in de week doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 05-12-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Stilstandverlies is inderdaad een dingetje maar wanneer de CV het uiteindelijk begeeft willen we toch warm water. Een doorstroom verwarmer zou nog een mogelijkheid zijn maar da's best wel weer een piekvermogen. Een WPB daarintegen kan lekker doorkachelen op een relatief laag pitje wanneer het licht is buiten en boosten naar 60 graden op de compressor dmv het PV contact. Ik had van een mede-tweaker begrepen dat de explorer v4 maar enkele graden verliest gedurende de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
MzKzM73 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:46:
DWTW zal in mijn geval inderdaad op de koude aansluiting van de thermostaatkraan aan worden gesloten en niet naar de inlaat van de WPB.
Dat haalt de efficiëntie een heel stuk omlaag.
Als jij een flinke WBP neemt en de temperatuur op 45 graden instelt om stilstandsverlies te beperken dan wordt er nog maar nauwelijks koud water bijgemengd in je douchekraan, en doet de WTW bijna niets meer.
Een WTW kan goed werken als er een goede stroom door zowel het warme als koude deel van je WTW loopt. Maar als je warm water van 45 graden uit de WPB tapt en de douckekraan mengt dat een paar graden terug naar 38 graden dan loopt er nog maar heel weinig koud water door je WTW.
Met een WBP wil je de WTW bij voorkeur op de koudwateraanvoer van de WPB zelf aansluiten, zodat er ook een flinke stroom koudwater door je WTW gaat wanneer je onder de douche staat. Hoe lager de voorraadtemperatuur in je WBP, hoe meer dit verhaal opgaat.

Ik zou geen douchegoot WTW nemen in jouw geval, het kost teveel en levert te weinig op.

[ Voor 17% gewijzigd door ASW1 op 05-12-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MzKzM73 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:04:
Stilstandverlies is inderdaad een dingetje maar wanneer de CV het uiteindelijk begeeft willen we toch warm water. Een doorstroom verwarmer zou nog een mogelijkheid zijn maar da's best wel weer een piekvermogen. Een WPB daarintegen kan lekker doorkachelen op een relatief laag pitje wanneer het licht is buiten en boosten naar 60 graden op de compressor dmv het PV contact. Ik had van een mede-tweaker begrepen dat de explorer v4 maar enkele graden verliest gedurende de nacht.
Je plaatst de boiler in een onverwarmde ruimte, dat betekent dat je aardig wat gaat verliezen. Zeker als je hem op 60c wil houden gaat het nog sneller, immers hoe hoger het temperatuursverschil hoe meer verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 09:43
Je zegt dat de CV het geen 10 jaar meer gaat doen, maar hoe oud is hij dan? En als hij kapot gaat wil je een warmtepomp? Ik zou lekker tot die tijd ook wachten met een boiler, zeker voor die 55m3 (80 euro?) per jaar.. Zelfs al heb je genoeg overcapaciteit met je zonnepanelen is het door de aanschafprijs niet eens rendabel. En voor het milieu hoef je het ook niet te doen; productie, vervoer, installatie en gebruik van die boiler lijkt me meer belastend dan de 55m3 verbruik door een bestaande aansluiting, in ieder geval niet veel minder belastend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
Thomas18GT schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:24:
Je zegt dat de CV het geen 10 jaar meer gaat doen, maar hoe oud is hij dan? En als hij kapot gaat wil je een warmtepomp?
De CV (Remeha Calenta 40C) is geinstaleerd in 2010 volgens de vorige bewoners. inmiddels al getweakt naar minimaal verwarmings vermogen.
Mocht deze het begeven en het niet meer economisch zijn te repareren willen we inderdaad aan een warmtepomp. Zou graag een bodemwarmte willen en hoop dat we de lussen onder de -nog te bouwen- loods kwijt kunnen.

We wonen hier nu zo'n anderhalf jaar en de 2-groeps VV (hoh 20cm) op de begane grond is inmiddels vervangen voor 8 groeps 10cm hoh met een composiet verdeler en 28mm koper naar de CV. Verder is het een groot deel dubbelglas uit 1995 vervangen door HR++. Voorgevel en schuifpui staat op de planning voor komende zomer.
Er zat enkel natuurlijke ventilatie in de woning. Hier hebben we balansventilatie van gemaakt, iets waar we erg tevreden mee zijn.

De Unidek dakelementen (Rd 2.5) zijn na-geisoleerd op de huisverdieping (niet op de huiszolder aangezien dit enkel als opslag / technische ruimte gebruikt word).
Komende droge periode wil ik de benedenverdieping nog na-isoleren vanuit de kruipruimte. Hiervoor moet ik echter onder funderingsbalken doorgraven, afgelopen jaar al eens moeten doen ivm lekkage in de afvoer. Lekker klusje als er een laag water in de kruipruimte staat...

Inmiddels legt de 38x 430wp installatie een ruim jaar op het dak en levert een leuke bijdrage aan kostenbesparing, al gebruiken we momenteel niet veel (geïnstaleerd met het oog op WP, PB en allicht een EV in de toekomst.

Ik denk dat de douchegoot WTW hem inderdaad niet gaat worden gezien de argumenten die hier aangedragen worden. Het lage rendement icm de beperkte mate van gebruik zijn inderdaad dingen wat geen zoden aan de dijk zet. De kosten die ik dan bespaar aan een DWTW kan ik dan in een 270l WPB model stoppen.
Pagina: 1