Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 23:38
Beste tweakers,

Ik begreep dat als ik me cv ketel op 45 graden zet ik uit de voeten kan met een pomploze composiet verdeler en dat de pomp van de cv ketel dat wel aan moet kunnen. Omdat we op termijn een warmtepomp willen.

Nu heb ik een erkende installateur die aangeeft het niet aan te durven maar tot nu toe niet veel details of argumenten geeft.

Situatie is vloerverwarming op 2 verdiepingen (40m2 en 55m2) 10cm hoh. Ik ga daarom uit van 950 met leiding. Daarnaast op 1 etage 4 convectoren, ik ga uit van 50 meter leiding.
Ik heb een nefit proline nxt hrc 30/cw5 ketel. Ik begreep met een opvoerhoogte van 7 meter, maar moet dit nog verifieren. Cv ketel staat op bovenste verdieping. 1e verdeler staat met 3 meter leiding er pal onder, de onderste verdeler ook daar weer gelijk onder maar daarvan niet zeker of de leidingen ook direct naar beneden gaan. Leidingen naar verdelers zijn 20mm, vloerverwarming wordt 16mm buizen.

Ik weet dat er een berekening gemaakt kan worden, alleen kom ik er niet helemaal uit. Is er iemand die daar ervaring mee heeft en er wellicht bij kan helpen?

Waardeer het zeer!

Shiva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:13
Die leidingen naar de verdelers is dat 20mm alupex? Zo ja, dan is dat wel krap.

Bij ons gaf de vloerverwarming boer aan dat het zeker 26mm alupex moet zijn als je voor een pomploze verdeler gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Arn0uDz op 05-12-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:55
Hm, op een warmtepompinstallatie is één pomploze composiet verdeler niet de dealbreaker denk ik. Ik zou, ook gewoon om fouten te voorkomen, toch nog kiezen voor een mengverdeler met pomp voor, als je nu nog geen warmtepomp kiest. Je moet wel heel actief in de gaten houden dat niemand de aanvoertemperatuur omhoog gooit en 60 graden de vloer in pompt...

Bij overstap naar WP vervang je dan meteen de verdeler.

[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 05-12-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:51
klotezke schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:47:
Beste tweakers,

Ik begreep dat als ik me cv ketel op 45 graden zet ik uit de voeten kan met een pomploze composiet verdeler en dat de pomp van de cv ketel dat wel aan moet kunnen. Omdat we op termijn een warmtepomp willen.

Nu heb ik een erkende installateur die aangeeft het niet aan te durven maar tot nu toe niet veel details of argumenten geeft.

Situatie is vloerverwarming op 2 verdiepingen (40m2 en 55m2) 10cm hoh. Ik ga daarom uit van 950 met leiding. Daarnaast op 1 etage 4 convectoren, ik ga uit van 50 meter leiding.
Ik heb een nefit proline nxt hrc 30/cw5 ketel. Ik begreep met een opvoerhoogte van 7 meter, maar moet dit nog verifieren. Cv ketel staat op bovenste verdieping. 1e verdeler staat met 3 meter leiding er pal onder, de onderste verdeler ook daar weer gelijk onder maar daarvan niet zeker of de leidingen ook direct naar beneden gaan. Leidingen naar verdelers zijn 20mm, vloerverwarming wordt 16mm buizen.

Ik weet dat er een berekening gemaakt kan worden, alleen kom ik er niet helemaal uit. Is er iemand die daar ervaring mee heeft en er wellicht bij kan helpen?

Waardeer het zeer!

Shiva
45 graden aanvoertemperatuur is wel erg hoog om rechtstreeks de vloer in te pompen. Je kunt prima met een CV-ketel met verdelers zonder pomp werken, maar dan moet wel de hele installatie aangepast worden richting (Z)LTV. Zoals hierboven reeds gesteld zal je aanvoerleiding naar de verdeler voldoende groot moeten zijn, qua diameter dus. Met 40 graden kom je misschien nog wel weg met die 20 mm, maar het zal niet overhouden. Met een WP zal die leiding een maatje groter moeten worden.

Dus of ook de leiding naar de verdeler laten vervangen, CV ketel op aanvoertemperatuur <40 graden instellen en pomploze verdeler laten plaatsen. Of gewoon een verdeler met pomp laten plaatsen en t.z.t bij de plaatsing van de WP allemaal aanpakken.

Zelf hebben we 2 winters geleden met 170 m2 vloerverwarming aangesloten met 2 pomploze verdelers het huis zonder enige probleem op temperatuur gehouden met een Nefit ketel (exacte type niet meer paraat, ketel is al ruim een jaar het huis uit). Maar deze verdelers zijn wel met 32 mm Uponor en 28 mm koper aangesloten. Aanvoertemperatuur stond op 32 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:34
45 graden is heel hoog voor je vloer. Ik zou de mengverdeler laten zitten. Een lage aanvoertemperatuur is ook helemaal niet van belang bij een CV-ketel.

Je retourtemperatuur moet zo laag mogelijk zijn. Als je de pomp van je mengverdeler wat hoger zet, dan kan het best zijn dat je ketel al beter draait.

Als je met een te kleine delta T werkt, dan kan je ketel zijn minimumvermogen niet kwijt en dan gaat deze pendelen. Of je moet heel veel debiet door je ketel jagen. Dat gaat niet met jouw systeem.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 23:38
Oilman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:12:
[...]

45 graden aanvoertemperatuur is wel erg hoog om rechtstreeks de vloer in te pompen. Je kunt prima met een CV-ketel met verdelers zonder pomp werken, maar dan moet wel de hele installatie aangepast worden richting (Z)LTV. Zoals hierboven reeds gesteld zal je aanvoerleiding naar de verdeler voldoende groot moeten zijn, qua diameter dus. Met 40 graden kom je misschien nog wel weg met die 20 mm, maar het zal niet overhouden. Met een WP zal die leiding een maatje groter moeten worden.

Dus of ook de leiding naar de verdeler laten vervangen, CV ketel op aanvoertemperatuur <40 graden instellen en pomploze verdeler laten plaatsen. Of gewoon een verdeler met pomp laten plaatsen en t.z.t bij de plaatsing van de WP allemaal aanpakken.

Zelf hebben we 2 winters geleden met 170 m2 vloerverwarming aangesloten met 2 pomploze verdelers het huis zonder enige probleem op temperatuur gehouden met een Nefit ketel (exacte type niet meer paraat, ketel is al ruim een jaar het huis uit). Maar deze verdelers zijn wel met 32 mm Uponor en 28 mm koper aangesloten. Aanvoertemperatuur stond op 32 graden.
Ik wilde inderdaad voor de 2e optie gaan. Dus later aanpakken naar 32mm. Alleen zie ik nu dat composiet verdelers met pomp (die eruit te halen is) een aanvoer diameter hebben van 1/2 of 3/4 duims afhankelijk van hoeveel groepen. Dat is minder dan 32mm. Heeft het nog wel zin dan om later naar 32mm te gaan als het toch afgeknepen wordt op het eind?

Anderzijds zie ik wel pomploze composiet verdelers met 1 duims (32mm) aansluiting als diameter. Wat ik beetje gek vind dat het dan wel 32mm is, terwijl ik zou verwachten dat de pomploze de zelfde diameter moet hebben als dat je de pomp weghaalt bij de eerder genoemde modulaire verdeler met pomp.

Of is een verloopstuk van 32mm naar 1/2 duim bijv. Geen probleem en ook prima?

[ Voor 4% gewijzigd door klotezke op 09-12-2024 10:51 ]

Pagina: 1