Aardlekschakelaar klapt er uit, bij aanzetten groep er uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21
Helaas ondanks veel fixes zoals nieuwe buitenlamp en allerlei bedrading nakijken klapt 1 van de aardlekschakelaars bij ons er soms nog uit. Nu gaat bij het weer aanzetten soms een bepaalde groep schakelaar uit, maar die kan ik dan wel weer aanzetten zonder verder gedoe.
Is er een verband tussen die twee of moet ik het probleem niet perse in die groep zoeken en kan het net zo goed in een van de andere groepen zitten die op die aardlekschakelaar zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:23
Op zich doen ze iets anders. Het kan zijn dat door de aardlek een hoop apparatuur uitvalt welke een hoog opstartvermogen hebben. Als die allemaal tegelijk opstarten krijg je een te hoge stroomsterkte, waardoor de zekering eruit klapt.

Is het telkens dezelfde groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:16
datadevil schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:36:
Helaas ondanks veel fixes zoals nieuwe buitenlamp en allerlei bedrading nakijken klapt 1 van de aardlekschakelaars bij ons er soms nog uit. Nu gaat bij het weer aanzetten soms een bepaalde groep schakelaar uit, maar die kan ik dan wel weer aanzetten zonder verder gedoe.
Wanneer klapt de aardlek eruit? Onder welke omstandigheden? Met veel apparaten aan of niet. Wat ziet er nog meer op de aardlek kwa groepen?

Of is het met bepaald weer? Dus met vochtig weer / regen / sneeuw? Als je dat weet kan je daarop verder zoeken. Ooit gehad met buiten wandcontactdozen, heel lang ging het goed totdat er water / vocht water in één van de dozen kwam. Iedere keer de aardlek eruit. Op een gegeven ogenblik kwam ik er achter: Bij vochtige weer. Een afdichting van rubber die slecht geworden was. Dat duurde even voordat ik die gevonden had.
datadevil schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:36:
Is er een verband tussen die twee of moet ik het probleem niet perse in die groep zoeken en kan het net zo goed in een van de andere groepen zitten die op die aardlekschakelaar zitten?
Dat kan ook. Je zal moeten zoeken of dat het geval is. Als je de groep van de buitenverlichting zonder problemen stroomloos kan laten dan kan je rustig deze een tijdje uit zetten. Dan kan je kijken of dat helpt. Als dat het geval is: Die groep. Zo niet: verder zoeken. Je moet weten wat er allemaal op de aardlek kwa groepen zit en welke apparaten.. Als je dat weet kan je rustig verder zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 05-12-2024 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 13:40
Is je aardlekschakelaar nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
99ruud99 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:42:
Op zich doen ze iets anders. Het kan zijn dat door de aardlek een hoop apparatuur uitvalt welke een hoog opstartvermogen hebben. Als die allemaal tegelijk opstarten krijg je een te hoge stroomsterkte, waardoor de zekering eruit klapt.

Is het telkens dezelfde groep?
Ja inderdaad die groep en er zit aardig wat aan dus wellicht is het dat opstart vermogen. Ik vrees dat ik het geheel maar laten doormeten want er zit op de groepen achter die aardlek echt van alles van keuken apparatuur tot woonkamer, airco tot buitenverlichting…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
datadevil schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:22:
[...]

Ja inderdaad die groep en er zit aardig wat aan dus wellicht is het dat opstart vermogen. Ik vrees dat ik het geheel maar laten doormeten want er zit op de groepen achter die aardlek echt van alles van keuken apparatuur tot woonkamer, airco tot buitenverlichting…
Als je weet waar je mee bezig bent dan kun je beginnen met 1 groep om te wisselen met een groep van een andere aardlekschakelaar. En dit doe je dan 1 voor 1 met telkens voldoende wachttijd ertussen zodat je weet in welke groep je aardfout zit.

Als je dan weet welke groep het is, dan kun je gaan beginnen met apparatuur van die groep op andere groepen te zetten (desnoods met verlengsnoer) en met geduld kun je zo steeds meer uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
datadevil schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:22:
[...]

Dat is een hoop. Er mogen maar 4 groepen achter een aardlekschakelaar, en apparaten met een vermogen van 2000W+ zoals vaatwasser, oven, wasmachine etc moeten hun eigen groep hebben. Buitenverlichting het liefst een losse alamat, zodat je vriezer niet ontdooit als je aardlek springt vanwege de buitenverlichting.
Afhankelijk van het type airco kunnen die ook vervelend doen.

Voldoe je aan deze eisen of heb je gewoon veelsteveel achter die groepen en aardlek hangen?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
hij is een jaar oud maar hij zou natuurlijk al kapot kunnen zijn geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
P5ycho schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:49:
[...]

Dat is een hoop. Er mogen maar 4 groepen achter een aardlekschakelaar, en apparaten met een vermogen van 2000W+ zoals vaatwasser, oven, wasmachine etc moeten hun eigen groep hebben. Buitenverlichting het liefst een losse alamat, zodat je vriezer niet ontdooit als je aardlek springt vanwege de buitenverlichting.
Afhankelijk van het type airco kunnen die ook vervelend doen.

Voldoe je aan deze eisen of heb je gewoon veelsteveel achter die groepen en aardlek hangen?
in de keuken (nieuw) is het goed verdeeld, maar wellicht dat de buitendingen inderdaad maar eens aan een aparte andere groep moeten: ik heb bv 1 groep die alleen het meterkast stopcontact is dus wellicht kunnen ze daarheen. Dat kan ik helaas niet zelf dus zal een electricien vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
RonnieKo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:42:
[...]

Wanneer klapt de aardlek eruit? Onder welke omstandigheden? Met veel apparaten aan of niet. Wat ziet er nog meer op de aardlek kwa groepen?

Of is het met bepaald weer? Dus met vochtig weer / regen / sneeuw? Als je dat weet kan je daarop verder zoeken. Ooit gehad met buiten wandcontactdozen, heel lang ging het goed totdat er water / vocht water in één van de dozen kwam. Iedere keer de aardlek eruit. Op een gegeven ogenblik kwam ik er achter: Bij vochtige weer. Een afdichting van rubber die slecht geworden was. Dat duurde even voordat ik die gevonden had.

[...]

Dat kan ook. Je zal moeten zoeken of dat het geval is. Als je de groep van de buitenverlichting zonder problemen stroomloos kan laten dan kan je rustig deze een tijdje uit zetten. Dan kan je kijken of dat helpt. Als dat het geval is: Die groep. Zo niet: verder zoeken. Je moet weten wat er allemaal op de aardlek kwa groepen zit en welke apparaten.. Als je dat weet kan je rustig verder zoeken.
in dit geval vannacht, geen regen volgens mij en weinig apparaten actief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:23
Buitenverlichting gaat met name snachts aan, als het condenseert en je hebt geen goed waterdichte buitenverlichting kan de aardlek doorslaan ,(uitgaande van feit dat lamparmaturen geaard zijn aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:01
Buitenlamp helemaal afkoppelen (incl de bekabeling erheen) en overnieuw proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
99ruud99 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:05:
Buitenverlichting gaat met name snachts aan, als het condenseert en je hebt geen goed waterdichte buitenverlichting kan de aardlek doorslaan ,(uitgaande van feit dat lamparmaturen geaard zijn aangesloten)
in dit geval staat de stroom van beide altijd aan omdat ze met home assistant/zigbee geschakeld worden, en heb ik ze beide vervangen/opnieuw aangesloten.
Pagina: 1