Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-04 17:53
Goedenavond; ik heb een vraag voor de wat meer geavanceerde gebruikers; ik heb thuis een deco mesh netwerk met 6 units (3x X60 en 3x X20); werkt op zich prima, behalve dat ik buiten op het terras en in de tuin (robotmaaier o.a.) verminderde wifi ontvangst heb; nu heb een een Deco BE65 (wifi7) gekregen en die wil ik in het mesh netwerk inzetten. Weet er iemand waar ik dat dan het beste kan doen? Als main deco (router) zeg maar of als één van de satellites (die het dichtste bij buiten/tuin)

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?

Dank
AJK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor glas heb je in je ramen?

Als het HR+(+)-glas is zit er een metaallaag in dat nagenoeg geen RF, dus ook geen WiFi, doorlaat. Als je dat hebt kun je een AP nog pal voor het glas plaatsen, er gaat weinig tot geen signaal doorheen. Vaak laat beton nog meer door...

In dat geval moet je kijken naar outdoor AP's. TP-Link heeft in de Deco-reeks o.a. de X50 Outdoor. Die zal ook bedraad (evt met PoE, wat het ondersteund) aangesloten moeten worden omdat ook de Deco backhaul over WiFI gaat en niet door zulk glas heen kan.

Maar goed, voordat je ook maar iets koopt/overneemt/plaatst is het zaak om exacte situatie te achterhalen. Ga eens meten exact hoeveel signaal je hebt. Dat kun je met bijvoorbeeld WiFi Analyzer (voor Android).

Meet wat je signaalsterkte is op terras en meet vervolgens wat de sterkte is binnen tegen het raam. Dan kom je snel genoeg achter hoeveel je ruiten zelf dempen en zin/onzin van plaatsing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:54:
Meet wat je signaalsterkte is op terras en meet vervolgens wat de sterkte is binnen tegen het raam. Dan kom je snel genoeg achter hoeveel je ruiten zelf dempen en zin/onzin van plaatsing.
Belangrijk detail: doe dan wel je tuindeur (en eventuele ramen) dicht als je buiten gaat meten ;)