Bureaublad op IKEA trofast meubel maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 10:13
Ik wil op een IKEA trofast meubel een bureaublad maken voor in de kamer van mijn dochtertje. Nu is de vraag wat het beste/mooiste is om te doen qua montage. Het moet over de hele breedte zodat het mooi tussen de wandjes past. Hieronder een foto van de opstelling zoals deze nu is: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tso-lVu5_E5L7zPklJS1oPzHpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqZBUoTVm2VqBQZ06vaAX0sg.jpg?f=fotoalbum_large

Het moet ongeveer zo gaan worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bm3ItNwU6B_qMUK83e5gusoGY4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdI8ERGOfIBLP5Vom0QWTzdi.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat aan de linkerkant geen kastje staat moet het bureaublad denk ik ondersteund gaan worden. Wat zijn jullie tips? Ik zou zelf denken dat het bureaublad helemaal zwevend gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
En welk materiaal zouden jullie gebruiken? Op het voorbeeld wordt een grenen timmerpane gebruikt van 28mm dik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:58
Latje tegen de muur schroeven.
Als je enkele cm van de voorkant wegblijft lijkt hij te zweven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
jeroen3 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:16:
Latje tegen de muur schroeven.
Als je enkele cm van de voorkant wegblijft lijkt hij te zweven.
En dan tussenin muurbeugels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Nee waarom? Als je langs de achterkant van de plaat een rib schroeft/lijmt hoeft dat niet.

Misschien is het midden steunen zelfs helemaal niet nodig, het ziet eruit als 25mm meubelpaneel, dat zakt toch niet door over die meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
Breedte wordt 205cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Totaal? Of het stuk zonder ondersteuning, want op de foto lijkt het een meter ofzo, dat moet wel zonder Beugel of extra ondersteuning kunnen.
Of als je het (later) niet vertrouwd kun je altijd nog een beugel of klosje toevoegen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramosbeton
Gaat om 205cm in totaal. Dus jullie zouden hem niet op het meubelstuk schroeven?
En aan de latjes aan de muur kleine beugeltjes en vanaf onderkant vastschroeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:06
ramosbeton schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:14:
Gaat om 205cm in totaal. Dus jullie zouden hem niet op het meubelstuk schroeven?
En aan de latjes aan de muur kleine beugeltjes en vanaf onderkant vastschroeven?
Haal het meubel iets naar voren. Laat de lat op de muur achter het meubel doorlopen. Houd daarop rekening mee met het berekenen van de diepte.

Zeker gezien de plinten en de kier die daardoor blijft is het heel fijn als je het meubel nog weg kan schuiven om schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
ramosbeton schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:14:
Gaat om 205cm in totaal. Dus jullie zouden hem niet op het meubelstuk schroeven? En aan de latjes aan de muur kleine beugeltjes en vanaf onderkant vastschroeven?
Nee, zou gewoon een lat links en rechts aan de muur bevestigen. Eventueel een lat aan de achterzijde. Je kan hem inderdaad van de onderzijde vastschroeven.

Het voordeel is dat je het kastje dan gewoon kan schuiven en eventueel het een en ander kan schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Let bij het zagen van de plaat wel op dat de muren mogelijk niet een perfecte rechthoek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:32
RonnieKo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:34:
[...]

Nee, zou gewoon een lat links en rechts aan de muur bevestigen. Eventueel een lat aan de achterzijde. Je kan hem inderdaad van de onderzijde vastschroeven.

Het voordeel is dat je het kastje dan gewoon kan schuiven en eventueel het een en ander kan schoonmaken.
Deze manier, of het blad op de kastjes vast schroeven en het blad aan de andere kan met een hoek van 90° naar de grond laten gaan als poot.

dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/be/nl/images/products/malm-bureau-wit-gelazuurd-eikenfineer__0657141_pe709626_s5.jpg?f=l

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ramosbeton
Hier is het resultaat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sozvgYnFfUYOpCOUW19JOD8LpxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYtY2l3tHLQwTNdf1lJAG04Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvENs1SRXeQcMLoi4sX9pdY3WEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyVDF0HJoUpV4C50JvUqayT9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r1FFm_VvjJGhQmit6troF-46Ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYeEjOS3MuUppG5rz5PbpZjr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vuren balken gebruikt als frame. Ik moet alleen nog het bureau vastschroeven met L beugels. Nu wil ik het blad afwerken. Ik vind de kleur zoals deze nu is best wel mooi. Dan neem ik aan dat ik hem met transparante lak moet afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
ramosbeton schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:56:
Nu wil ik het blad afwerken. Ik vind de kleur zoals deze nu is best wel mooi. Dan neem ik aan dat ik hem met transparante lak moet afwerken?
Dat kan. Zal mogelijk iets donkerder worden door de lak. Mogelijk een iets witte afwerking houden door een juiste kleur lak gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
RonnieKo schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:25:
[...]

Dat kan. Zal mogelijk iets donkerder worden door de lak. Mogelijk een iets witte afwerking houden door een juiste kleur lak gebruiken.
Dan zou ik verwachten dat het een wit getinte lak zou moeten zijn. Ik wist niet eens dat dat bestond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:58
ramosbeton schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:27:
[...]
Dan zou ik verwachten dat het een wit getinte lak zou moeten zijn. Ik wist niet eens dat dat bestond.
Even zoeken op 'white wash', voorbeeldje: https://www.decoprof.nl/r...nsparant-mat-whitewa.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46

Vliegvlug

Flight Simple

Skylt zie ik hier ook regelmatig voorbijkomen als het gaat om het uiterlijk van onbehandeld hout te behouden.
Pagina: 1