Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Goedendag,

Wij mogen ons mogelijk eigenaren noemen van een woning. Als elektrotechnicus en oud installateur (15 jaar geleden) ben ik al druk bezig met alle verbouwingen die plaats moeten gaan vinden.

Ik heb specifiek een vraag over vloerverwarming omdat ik hier weinig van af weet.

Ik begin alvast met wat feitjes:

De woon-eetkamer zijn samen 28m2 en de keuken 7m2. De aanvoer/retour in de eetkamer die van boven komen, zijn beneden nog 15mm. Het plan is om deze radiator te verwijderen, leidingen door de kruipruimte en deze naar boven te brengen bij de trapppen-kast, waar ik de vloer verwarmingsverdeler zal plaatsen.

De intentie is om de vloerverwarming mee te laten doen met de laatste van de 3 radiatoren (die er waren) overblijven beneden, waarbij de vloerverwarming warmer moet blijven en de radiator gewoon via een thermostaatknop fungeert en versteld word wanneer het moet.

Dit is wat ik heb:

1.Verdeler: https://www.warmteservice...tiel-flowmeter/p/33154452

2. Vuilopvanger: https://www.warmteservice...aal-22-mm-klem/p/49653355

3. Buis https://www.warmteservice...5-lagen-Type-2/p/33552126

4. montage koppeling vloerverwarmingsbuizen: https://www.warmteservice...%29-3-4-x-16x2/p/33654165

Nu wou ik de vloer laten uitfrezen en kreeg hierbij een offerte, alleen niet specifiek voor het uit frezen, maar om het maar helemaal te laten doen.

Hun argumenten waren:

1: 3 groepen maken de lussen te groot, te weinig warmte (moesten er 5 worden)
2. de aanvoer en retour moeten 22mm worden, wegens drukbehoud met name de retour.

maar nu van mijn kant:
1. Toch kom ik overal tegen dat 15mm zat is, en ook de verdeler heeft een aansluiting voor 15mm.
2. Volgens de website kunnen groepen max 120 meter buis bevatten, theorie zou het dan moeten lukken.

Overigens heeft mijn vriendin liever helemaal geen radiatoren beneden, echter met een radiator heb je wel een snellere manier van opstoken.

Mijn vraag is aan jullie, hoe kijken jullie hier naar of hebben jullie hier ervaring mee?

Groetjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:56
Vloerverwarming moet lang mee kunnen, dus voorbereid op LTV (lage temperatuur verwarming)
Daarvoor moeten de groepen inderdaad korter zijn, en de aanvoerbuizen naar de verdelers dikker.
Je kunt dan meer flow genereren, en daarmee is je vloer dan al geschikt voor een warmtepomp.
Misschien dat als je nu op hoge temperatuur met een CV ketel stookt je weg zou kunnen komen met 15mm naar de verdeler, maar daar moet je de boel niet op gaan dimensioneren.
Verder zou ik proberen zoveel mogelijk radiatoren te laten vervallen en de vloerverwarming als hoofdverwarming aan te leggen en niet als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Patrick22221 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:08:
Hun argumenten waren:

1: 3 groepen maken de lussen te groot, te weinig warmte (moesten er 5 worden)
2. de aanvoer en retour moeten 22mm worden, wegens drukbehoud met name de retour.

maar nu van mijn kant:
1. Toch kom ik overal tegen dat 15mm zat is, en ook de verdeler heeft een aansluiting voor 15mm.
2. Volgens de website kunnen groepen max 120 meter buis bevatten, theorie zou het dan moeten lukken.
'overal', behalve hier. Ik heb alles op 32mm zitten, dan heb ik altijd genoeg flow.

Vroeger kon dat allemaal prima, dan had een CV het in een half uur op temperatuur. Maar een WP is een totaal ander systeem. Dus niet te eigenwijs zijn en toekomstbestendig aanleggen als het kan ;)
Patrick22221 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:08:
Overigens heeft mijn vriendin liever helemaal geen radiatoren beneden, echter met een radiator heb je wel een snellere manier van opstoken.
Sneller opstoken is er niet meer bij als je op lage temperatuur stookt. Gewoon volledig op de vloerverwarming stoken.

Pro tip:
10cm HoH is prima, maar je kunt ook variëren in de HoH. Laat bij de buitenmuren/deuren/ramen de leidingen wat dichter bij elkaar leggen, de eerste 3 lussen bij die plekken op ~7,5cm bijvoorbeeld. Krijg je minder koude val.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:56
Tegenwoordig maken ze de vloerverwarming groepen niet veel groter dan 70/80m. Dit is voor de warmte beter en het vermogen. En voor een toekomstige warmtepomp alleen maar beter!

Een vloerverwarmingsverdeler van 5 groepen of meer is 22mm aansluiten minimaal nodig. Anders kan het zijn dat je bij de laatste groepen niet voldoende warmte kan genereren.

Als je beneden toch geen radiatoren zou willen, pak het dan gelijk goed aan en ga voor volledig vloerverwarming. over 5 jaar doe je het niet meer!

Ik heb tijdens mijn verbouwing vloerverwarming beneden van 9 groepen hoh 10(tegenwoordig standaard) met een gemiddelde lengte van 60m per groep. Deze verdeler is met 28mm cv buis aangesloten.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Goedendag,

Heel erg bedankt voor alle antwoorden, kan wel zeggen dat de tijd niet heeft stil gestaan!

het word nog even een uitdaging, want ik meende dat er een zandcement vloer op lag maar blijkt een broodjesvloer te wezen met gestort beton... ik zal even bij de aannemer informeren wat de mogelijkheden zijn!

Heel erg vriendelijke bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:17
Ik heb recent enkele vloerverwarming boeren over de vloer gehad.
Hoh 10 a 12 is hun standaard met infrezen.
16x2mm buis ook vaak wel.
Maar lengten van 60 a 65m nee dat vinden ze raar en als ik dat wil moet ik E500 meer betalen op 5 groepen.
Ook belde 1 aanbieder me op, hoe ik erbij kom 60 a 65m dat is raar... vreemd... hoh bij ramen minder dan 10cm veel huh... waarom??? dikke onzin... dat soort verhalen, ook veel gelul over DeltaT waarin ik mn standpunt moest moest verdedigen.
1 Aanbieder belde me op en eerst wat hij vroeg was welke rekenmachine ik had? Want tja volgens hun was de vloer oppervlakte plm 10m2 groter dan de daadwerkelijke oppervlakte.
Ik vroeg hem wil jij in een meterput, in een meterkast of wc of onder een keukenblok etc ook verwarming ofzo. Stil was hij. Pfff
Het valt me op met random aanbieders, aannemers wat voor bedrijven ook dat ze snel veel teveel geld willen voor hun inspanning.

En kunnen ze de klant overrulen met hun gelul dan meer winst voor hun, maar vooral willen ze hun idee doordrammen en geven ze je gewoon een flink hogere offerte om hun zin door te drammen, vervolgens vraag je om de onderbouwing krijg je nog meer gezwets over onzin om dat te doen etc etc.

Mijn tip: geef exact aan wat je wil. Controleer tijdens uitvoering en laat je niet overrulen of ompraten.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees85 op 04-12-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Patrick22221 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:20:
het word nog even een uitdaging, want ik meende dat er een zandcement vloer op lag maar blijkt een broodjesvloer te wezen met gestort beton... ik zal even bij de aannemer informeren wat de mogelijkheden zijn!
Zolang ze 16mm diep mogen frezen kan het overal in, beton of zandcement maakt niet uit. Die machine freest echt overal in. Alleen als er leidingwerk al in ligt kun je problemen krijgen, maar dat is ook allemaal weer op te lossen.
Is de diepte een probleem kunnen ze eerst een laag erop zetten en daar in frezen.

Daarna afsmeren en een laag(je) egaline eroverheen en je hebt een perfecte ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-05 22:22
Leggen jullie geen isolatie onder de vloerverwarming?

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Pagina: 1