Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:53
Hoi,

Ik zoek eigenlijk advies of iemand die hetzelfde heeft en mij zijn ervaring kan delen.

Situatie is als volgt, een klein tijdje geleden heb ik een behoorlijke hart infarct gehad, na vele onderzoeken is gebleken dat ik een aantal vervelende chronische ziektes heb geërfd van zowel mijn moeders kant als vaders kant.

Het zit mij niet lekker en ik wil dat mijn vriendin eigenlijk alles van mij erft, ik heb geen honderd duizend staan maar wel een leuk bedrag en nog waardevolle spullen.

Wij wonen samen en daar is eigenlijk alles wel mee gezegd, we staan op het zelfde adres ingeschreven en dat is het.

Ik heb wel wat rond gekeken op internet maar ik ben nog niet in staat om heel diep informatie op te nemen en overal in te duiken.

Eigenlijk wil ik:
- dat zij alles van mij erft ( ik heb geen schuld)
- ik wil ook dat zij recht heeft op mijn pensioen als ik overlijd

Kan ik dat afvangen met een testament?

Alvast bedankt voor jullie adviezen

Gr Jeroen

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Vindt je een samenlevingscontract te ver gaan?
Dan gewoon je testament in vullen, dan heb je wel hoog erfenis belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48
Een samenlevingscontract is vooral nuttig om zaken te regelen mocht je uit elkaar gaan. Wat jij nodig hebt is een testament.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
Trouwen of geregistreerd partnerschap geen optie? Dat zal voor haar fiscaal het gunstigst zijn.

In principe is een testament gewoon wat je zoekt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
99ruud99 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:00:
Vindt je een samenlevingscontract te ver gaan?
Dan gewoon je testament in vullen, dan heb je wel hoog erfenis belasting.
VidaR-9 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:02:
Trouwen of geregistreerd partnerschap geen optie? Dat zal voor haar fiscaal het gunstigst zijn.
Met samenlevingscontract i.c.m. testament is de erfbelasting gewoon gelijk.

[ Voor 242% gewijzigd door assje op 04-12-2024 18:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 09:42
Op de website van de belastingdienst staan ook zaken uitgelegd:
https://www.belastingdien...ners-voor-de-erfbelasting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

itsjohan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:02:
Een samenlevingscontract is vooral nuttig om zaken te regelen mocht je uit elkaar gaan. Wat jij nodig hebt is een testament.
NEE en JA!

Bij een samenlevingscontract (wat inderdaad 95% gaat over uitelkaar gaan) ziet de belastingdienst je namelijk WEL als fiscaal partners, Dus scheelt fors in de erfbelasting.
Verder is een testament nodig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Voor pension kan je informatie inwinnen bij je werkgever en/of pension instantie hoe dit te regelen is. Er is vaak een een regeling bij je pension te kopen die bij overlijden dingen regelt wat er gebeurd met jouw opgebouwd pension.

Denk dat het beste is om een notaris te zoeken over het opstellen van het bekende testament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Ik heb overigens geen bezwaar tegen geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
Tja, hoe staan jullie ervoor en erin? Een geregistreerd partnerschap regelt alles, het is maar net hoeveel waarde je er emotioneel aan hecht.

Zou uiteraard nog beter zijn als je een overlijdensrisicoverzekering of uitvaartverzekering... Want de kosten van de begrafenis zullen ook op je partner verhaald worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

franssie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:07:
[...]

NEE en JA!

Bij een samenlevingscontract (wat inderdaad 95% gaat over uitelkaar gaan) ziet de belastingdienst je namelijk WEL als fiscaal partners, Dus scheelt fors in de erfbelasting.
Verder is een testament nodig.
Dit heeft niks met fiscaal partner zijn te maken. Je kan fiscaal partner zijn zonder samenlevingscontract te hebben en het zijn van fiscaal partner betekent niet dat je voor de erfbelasting als partner gezien wordt. Dat zijn echt twee aparte zaken.

Zonder samenlevingscontract kan je alsnog partner voor de erfbelasting zijn als je minimaal 5 jaar op het zelfde adres ingeschreven staat bijvoorbeeld.

Overigens is een samenlevingscontract wel aan te raden aangezien veel pensioenuitvoerders dat ook zullen verwachten op het moment dat je je partner aanmeld voor partner pensioen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 04-12-2024 18:14 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Is dit overigens de vriendin waar je in 2023 jezelf bonus vader noemde van haar kinderen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Laat je adviseren door een notaris.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een geregistreerd partnerschap. Daarmee dek je het meeste en is een testament niet nodig tenzij je specifieke wensen hebt.

Kon bij ons gewoon gratis op dinsdagochtend ofzo. Kreeg er nog een vrije dag voor ook. :D

Sterkte met je situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
Maar lees je wel goed in want een geregistreerd partnerschap klinkt wellicht mild maar komt in feite op hetzelfde neer als een huwelijk.

Dat wil dus ook zeggen partneralimentatie waar je niet zelf vrij bent afspraken over te maken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
@assje dat is nu juist wat ik zeg, testament zonder samenlevingscontract is hoge belastingen omdat je dan officieel niets van elkaar bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jeroenzer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:10:
Ik heb overigens geen bezwaar tegen geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract.
Samenlevingscontract is voldoende voor je doel, geregistreerd partnerschap is voor de wet een huwelijk dat je vriendin veel meer rechten geeft bij scheiden (want dat is dan ook echt scheiden). Bij een partnerschap is het erfrecht dan weer wel gelijk geregeld.

Hoe dan ook adviseer ik je langs een notaris te gaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Tsurany schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:12:
[...]

Dit heeft niks met fiscaal partner zijn te maken. Je kan fiscaal partner zijn zonder samenlevingscontract te hebben en het zijn van fiscaal partner betekent niet dat je voor de erfbelasting als partner gezien wordt. Dat zijn echt twee aparte zaken.

Zonder samenlevingscontract kan je alsnog partner voor de erfbelasting zijn als je minimaal 5 jaar op het zelfde adres ingeschreven staat bijvoorbeeld.

Overigens is een samenlevingscontract wel aan te raden aangezien veel pensioenuitvoerders dat ook zullen verwachten op het moment dat je je partner aanmeld voor partner pensioen.
Bij een samenlevingscontract ben je dus wel voor het erfrecht fiscaal één, tenminste volgens mijn notaris en fiscalist. Als jij ook Notaris bent, dan ben ik wel benieuwd ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31

Roozzz

Plus ultra

Kijk even goed naar je pensioenregeling, een huwelijk of geregistreerd partnerschap levert bij mij een hoop op bij vroegtijdig overlijden. Als ik nu overlijd krijgt mijn vrouw 70% laatstgenoten loon tot haar pensioen. Dat staat los van wat er verder opgebouwd is. Een samenlevingscontract telt dan weer niet...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
President schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:13:
Is dit overigens de vriendin waar je in 2023 jezelf bonus vader noemde van haar kinderen?
Jaa klopt
Gezin situatie is trouwens helemaal goed hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

franssie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:20:
[...]

Bij een samenlevingscontract ben je dus wel voor het erfrecht fiscaal één, tenminste volgens mijn notaris en fiscalist. Als jij ook Notaris bent, dan ben ik wel benieuwd ...
Als je een samenlevingscontract hebt ben je in principe fiscaal partner van elkaar. En als je een samenlevingscontract hebt wordt je als partners gezien voor de erfbelasting. Tot zo ver klopt het in principe.

Echter staan fiscaal partner zijn en partner zijn voor de erfbelasting wel los van elkaar en dat is wel goed om te onthouden. Het is namelijk niet zo dat fiscale partners automatisch ook partners voor de erfbelasting zijn. En daarom is het wel goed om de juiste termen te hanteren.

Zeker in dit geval waar ze waarschijnlijk wel fiscaal partner al zijn maar nog geen partner voor de erfbelasting, dan is het belangrijk die twee uit elkaar te houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Tsurany schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:30:
[...]

Als je een samenlevingscontract hebt ben je in principe fiscaal partner van elkaar. En als je een samenlevingscontract hebt wordt je als partners gezien voor de erfbelasting. Tot zo ver klopt het in principe.

Echter staan fiscaal partner zijn en partner zijn voor de erfbelasting wel los van elkaar en dat is wel goed om te onthouden. Het is namelijk niet zo dat fiscale partners automatisch ook partners voor de erfbelasting zijn. En daarom is het wel goed om de juiste termen te hanteren.

Zeker in dit geval waar ze waarschijnlijk wel fiscaal partner al zijn maar nog geen partner voor de erfbelasting, dan is het belangrijk die twee uit elkaar te houden.
Yup, er is verschil. Het gaat met name bij erfbelasting over duurzaam huishouden oid, en daar helpt juist het contract bij, omdat je immers afspraken maakt over je huishouden (ok, een artikel over hoe de lasten verdeelt worden, de rest gaat over hoe je uit elkaar kan gaan :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jeroenzer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:29:
[...]

Jaa klopt
Gezin situatie is trouwens helemaal goed hoor :)
O, ging mij er meer om dat dat mogelijk een factor is.

Je mag sowieso 2,6k belastingvrij schenken aan je vriendin en haar twee kinderen. Dat is al 7,8k wat je deze maand nog kan overmaken en dan in januari weer. Is al snel 15,6k. Betaal dan zoveel mogelijk de rekeningen, boodschappen, etc en je mist weer wat geld.
Uiteindelijk gaat het erom dat je 30% schenkbelasting probeert te omzeilen of 30% erfbelasting.

Dan is de vraag dus: wil je vriendin de rest van haar leven de weduwe zijn van jou als je straks overlijdt om 20% belasting te ontwijken? Qua pensioen weet ik ook niet of het veel zoden aan de dijk zet; hoe oud je bent en hoeveel je hebt opgebouwd. Een opgebouwd bedrag van 150 euro per maand wat ze over 30 jaar krijgt als ze met pensioen gaat zet waarschijnlijk niet onwijs veel zoden aan de dijk.

Verstandigste is dus met iemand te praten die er verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
Roozzz schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:29:
Kijk even goed naar je pensioenregeling, een huwelijk of geregistreerd partnerschap levert bij mij een hoop op bij vroegtijdig overlijden. Als ik nu overlijd krijgt mijn vrouw 70% laatstgenoten loon tot haar pensioen. Dat staat los van wat er verder opgebouwd is. Een samenlevingscontract telt dan weer niet...
Yes, kijk inderdaad hier goed naar.

Vorige werkgever van mijn vriendin alleen geregistreerd partner / getrouwd.
Huidige werkgever ook samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:33
Jeroenzer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:10:
Voor je pensioen stellen veel pensioenfondsen dit als verplichting voor een partnerpensioen.
Voor het erfrecht is dit voor de langstlevende in veel gevallen niet noodzakelijk.
De vijfjarentermijn is een sowieso een eis.
Ik heb dus 'niets' en woon samen met mijn (fiscaal ook) partner.

De wetgeving qua erfrecht is erg vaak veranderd. Dus ook erg veel testamenten zijn outdated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:40
President schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:37:
[...]

Een opgebouwd bedrag van 150 euro per maand wat ze over 30 jaar krijgt als ze met pensioen gaat zet waarschijnlijk niet onwijs veel zoden aan de dijk.
er bestaat ook nog iets als een nabestaanden pensioen, wat dus meteen ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
maar wat dan met ouders en broers en zussen, hebben die niet gewoon bij wet recht op een deel van je erfenis? of vervalt dat recht als je getrouwd bent?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 17:32
los van het feit dat je met een notaris om tafel zou moeten. Kijk ook even hoe het nabestaanden/wezen pensioen geregeld is. Dit heeft vaak een grote financiële waarde. Dit kun je bij je pensioenfonds navragen.

Edit:
In het nieuwe pensioenstelsel gaat het nabestaanden pensioen veranderen. Vraag ook meteen even na, welke invloed dat heeft. In de meeste gevallen heeft dit een gunstig effect voor de nabestaanden is de gedachte.

[ Voor 34% gewijzigd door appel001 op 04-12-2024 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenzer
Dank allemaal voor de tips en info.
Hier heb ik ook hoop aan!

Ik heb een beetje een beeld wat ik in gang moet zetten en waar ik moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 11:41
No Hands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:23:
maar wat dan met ouders en broers en zussen, hebben die niet gewoon bij wet recht op een deel van je erfenis? of vervalt dat recht als je getrouwd bent?
Die hebben alleen recht als jij niks anders regelt. Als jij alles nalaat aan een wildvreemde hebben ze ook geen poot om op te staan.

Alleen kinderen kunnen een deel van de erfenis opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 11:41
Voor de topicstarter: kijken even op deze pagina van de BD. Als je langer dan vijf jaar samenwoont ben je namelijk al partners voor de erfbelasting. Je hebt dan aan testament voldoende om je vriendin alles na te laten voor het meest gunstige tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:07

Lordy79

Vastberaden

Wat ik zou doen
1. Geregistreerd partners worden of trouwen
2. Testament maken.

Kost even wat maar dan is het zeker goed geregeld. En doe het wederzijds want je partner kan ook iets overkomen.

Ik las iets over 'bonuskinderen'. Stel dat je partner overlijdt en jij een dag later dan gaat alles wat jij hebt naar je ouders, broers of zussen en niets naar de 'bonuskinderen'.
Dat maakt mij niks uit, maar jij hebt daar misschien andere gevoelens over en in zo'n geval is het handig dat je in je testament zet dat je partner alles krijgt en als je geen partner hebt, alles naar de bonuskinderen.

Anyways, je schrijft dus een antwoord op een heleboel "wat als..." vragen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:52
appel001 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:24:
los van het feit dat je met een notaris om tafel zou moeten. Kijk ook even hoe het nabestaanden/wezen pensioen geregeld is. Dit heeft vaak een grote financiële waarde. Dit kun je bij je pensioenfonds navragen.

Edit:
In het nieuwe pensioenstelsel gaat het nabestaanden pensioen veranderen. Vraag ook meteen even na, welke invloed dat heeft. In de meeste gevallen heeft dit een gunstig effect voor de nabestaanden is de gedachte.
Nieuwe wezenbegrip is nog niet bepaald, maar zoals het er nu naar uitziet worden “bonus”kinderen ook toegevoegd aan het te ontvangen wezenpensioen.

Maar dat ligt ook aan het feit of je pensioenuitvoerder al dsn niet is over gegaan (of niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij zijn een geregistreerd partnerschap aangegaan toen we een 1e woning kochten. Reden was dat bij overlijden van 1 van ons niet ineens de schoonfamilie geld (overwaarde) komt halen.

Een paar jaar later zijn we getrouwd met een groot feest enzo, wat dus eigenlijk een omzetting was van partnerschap naar huwelijk ;).

In principe is het gelijk aan een huwelijk, dus je moet wel goed nadenken over de gevolgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 08-12-2024 09:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

Jeroenzer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:52:
Hoi,

Ik zoek eigenlijk advies of iemand die hetzelfde heeft en mij zijn ervaring kan delen.

Situatie is als volgt, een klein tijdje geleden heb ik een behoorlijke hart infarct gehad, na vele onderzoeken is gebleken dat ik een aantal vervelende chronische ziektes heb geërfd van zowel mijn moeders kant als vaders kant.

Het zit mij niet lekker en ik wil dat mijn vriendin eigenlijk alles van mij erft, ik heb geen honderd duizend staan maar wel een leuk bedrag en nog waardevolle spullen.

Wij wonen samen en daar is eigenlijk alles wel mee gezegd, we staan op het zelfde adres ingeschreven en dat is het.

Ik heb wel wat rond gekeken op internet maar ik ben nog niet in staat om heel diep informatie op te nemen en overal in te duiken.

Eigenlijk wil ik:
- dat zij alles van mij erft ( ik heb geen schuld)
- ik wil ook dat zij recht heeft op mijn pensioen als ik overlijd

Kan ik dat afvangen met een testament?

Alvast bedankt voor jullie adviezen

Gr Jeroen
Heb soortgelijke situatie, en heb hier een paar jaar geleden heel uigebreid naar gekeken. De makkelijk manier is om samen te trouwen omdat dan alles automatisch geregeld is. Maar wil je dit niet dan:
- Moet jij je testament aan laten passen via de notaris om je partner als erfgenaam te benoemen. Zij erft dan alles van jou.
- Indien jullie -bij overlijden- minimaal 5 jaren op hetzelfde adres wonen (en dus ook bij de GBA minimaal vijf jaren hetzelfde adres hebben) dan ziet de fiscus jullie, enkel voor de erfbelasting!, als partners, en hoeft zij dus geen erfbelasting te betalen zolang de erfenis onder de 7 ton blijft.
- Indien jullie geen gezamenlijke kinderen hebben, niet juridisch samen eigenaar zijn van een woning en/of hypotheek, en er geen (notarieel) geregistreerd partnerschap is dan zijn jullie geen fiscale partners voor de belastingdienst. Hiertoe heeft zij bijv recht op zorgtoeslag wanneer zij een laag inkomen hebt, ook als als jij een miljoen per jaar verdient.
- In bovenstaande situatie heeft zij geen recht op jouw pensioen na overlijden. Dit kun je bij het pensioenstelsel wel aangeven. Echter maakt dit jullie ook gelijk fiscale partners voor de belastingdienst.

Jullie zijn vandaag dus geen partners voor het kunnen erven van elkaars erfenis
Maar voor de erfbelasting ben je wel partners en hoef je geen erfbelasting te betalen.
Voor de overige belastingen zijn jullie geen fiscale partners.
Voor haar eventuele zorgtoeslag zijn jullie dus geen partners. Maar voor een huurtoeslag en voor de minimaregeling vanuit de gemeente zijn jullie wel partners.
En voor het pensioen zijn jullie geen partners.

Wil je dus dat jouw pensioen na overlijden naar haar gaat dan kan dit bij de pensioenuitvoerder worden aangegeven. Dit maakt jullie wel automatisch fiscale partners. Helaas geldt andersom niet altijd; wanneer je fiscale partners bent heb je niet automatisch recht op elkaars pensioen.

Dus:
- Ofwel, ga trouwen om alles in 1 keer geregeld te hebben
- Danwel; regel bij een notaris je testament en geeft bij het pensioenfonds aan dat je een partner hebt. Je wordt dan fiscale partners, en dit gaat invloed hebben op haar eventuele toeslagen en jullie belastingaangifte.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
Een goede kennis hier zat in een soortgelijke situatie maar die zat in tegenstelling tot TS in de laatste levensfase. Advies van de notaris was: Ga trouwen want dan is alles in 1 keer geregeld zonder dat er verder documenten hoeven te worden opgesteld met uitzondering van een testament. 2 weken later was de zaak geregeld, inclusief een meewerkende notaris voor het testament. Alles afgerond. Het had ook niet veel later geregeld moeten zijn - nu konden de nabestaanden (partner en kinderen) zonder gedoe verder met hun leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KcRp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 11:25
Begin bij de notaris. Die is hierin gespecialiseerd en kan op zoek gaan naar de beste oplossing voor je situatie.
AWiersma schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:09:
Voor de topicstarter: kijken even op deze pagina van de BD. Als je langer dan vijf jaar samenwoont ben je namelijk al partners voor de erfbelasting. Je hebt dan aan testament voldoende om je vriendin alles na te laten voor het meest gunstige tarief.
Edit: gecorrigeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door KcRp op 08-12-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 16:29
President schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:37:
[...]

O, ging mij er meer om dat dat mogelijk een factor is.

Je mag sowieso 2,6k belastingvrij schenken aan je vriendin en haar twee kinderen. Dat is al 7,8k wat je deze maand nog kan overmaken en dan in januari weer. Is al snel 15,6k. Betaal dan zoveel mogelijk de rekeningen, boodschappen, etc en je mist weer wat geld.
Uiteindelijk gaat het erom dat je 30% schenkbelasting probeert te omzeilen of 30% erfbelasting.

Dan is de vraag dus: wil je vriendin de rest van haar leven de weduwe zijn van jou als je straks overlijdt om 20% belasting te ontwijken? Qua pensioen weet ik ook niet of het veel zoden aan de dijk zet; hoe oud je bent en hoeveel je hebt opgebouwd. Een opgebouwd bedrag van 150 euro per maand wat ze over 30 jaar krijgt als ze met pensioen gaat zet waarschijnlijk niet onwijs veel zoden aan de dijk.

Verstandigste is dus met iemand te praten die er verstand van heeft.
Op zich een goed bedoeld antwoord met nuttige tips, maar wel vanuit het perspectief dat TS met zekerheid er binnenkort niet meer is. Die indruk krijg ik niet uit de topic start. Mijn indruk is dat hij inziet dat de kans bestaat dat hij komt te komt te overlijden en wil dat zaken in dat geval goed geregeld zijn. Dat is een heel andere casus dan de zekerheid van een nabij einde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
KcRp schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:06:
Begin bij de notaris. Die is hierin gespecialiseerd en kan op zoek gaan naar de beste oplossing voor je situatie.

[...]

Nee. Alleen als er een notarieel samenlevingscontract is getekend 6 maanden voor overlijden.
Nee. Zie art. 1a lid 1 sub c jo. lid 3 Successiewet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Het is hierboven al genoemd, maar hiervoor kun je echt het best eens met een notaris gaan praten.

Je wensen klinken niet ingewikkeld, maar ze moeten wel door een notaris vastgelegd worden.

Wil je het toch nog goedkoper dan dat, trouw dan met haar. In veel gemeenten kan dat bv. op maandagochtend of dergelijk niet populair tijdstip gratis - het is gemeentes verplicht een manier of moment te bieden waarop je gratis kunt trouwen. Je moet wel 2 getuigen meebrengen.

Het klinkt alsof er geen kinderen in het spel zijn, dan is de default als je getrouwd bent, dat alles naar de overlevende partner gaat.

Er is ook een forse vrijstelling van erfbelasting in dat geval, bij de bedragen die je noemt zal er dan geen sprake zijn van belasting. Als je geen partner bent, dan wel. Alsnog zal ze er beter van worden, dus je kunt ook besluiten dat gewoon te accepteren, 10% eraf is het ergste niet.

Zorg dat je ook samen op het huurcontract (aanname) staat. Als je een koophuis hebt, is het ingewikkelder.

Anyway, notarissen bestaan er voor om je hierin te adviseren. Een adviesgesprek zal je misschien een €100 a €150 kosten, die vaak wordt afgetrokken van de prijs als je dan een testament en/of samenlevings-akte laat opstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 08-12-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zoals al vermeld, ga zeker langs bij een notaris (of een andere jurist gespecialiseerd in erfrecht). Dat kost je nu een beetje meer dan doe-het-zelf-werk, maar die wetgeving zit vol speciale gevallen die je kan gebruiken of die je (vriendin) kunnen bijten. Zorg dat je in die eerste situatie zit, dat kan je vriendin duizenden euro's opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Gezien de mogelijke ziektes is een levenstestament wellicht ook te overwegen (= testament voor de periode voor je overlijden, dus naast je normale testament!).
Ik weet niet om welke ziektes het gaat, maar het zou kunnen dat je op of vanaf een bepaald moment zelf geen beslissingen meer kunt nemen. Dan is het fijn wanneer iemand anders dat kan (zonder voor alles toestemming vd rechter te moeten vragen).
Wat regel je in een levenstestament?

Inhoudelijk gezien kunnen verschillende soorten financiële, medische of persoonlijke wensen in een levenstestament worden gezet. Je kan het zo kort of uitgebreid maken als je zelf wilt. Het ligt er maar net aan wat jij vast wil leggen in een levenstestament. Waar je aan kan denken? Veel mensen kiezen ervoor enkele van de volgende zaken in het testament op te nemen:

Financiële zaken: denk aan wie je bewindvoerder wordt, wie er wat met jouw geld en spaargeld mag doen, wie jouw vermogen mag beleggen, schenkingen mag doen, of in jouw naam je woning mag verkopen. Je kunt ook vastleggen wat er met je meubels moet gebeuren wanneer je naar een verpleeghuis gaat (wat gaat er mee en wat wordt er verkocht).

Medische zaken: denk aan jouw wensen omtrent reanimatie en levensbeëindiging, maar ook toegang tot medische dossiers en wie de volmacht krijgt om met een behandelend arts te praten. Lees hier alles over de medische volmacht.

Persoonlijke zaken: denk aan jouw wensen voor de uitvaart, maar ook wie er voor jouw huisdieren zorgt als jij daar niet meer toe in staat bent, wensen rond religie, het regelen van je verzekeringen of abonnementen en verwijderen van profielen op social media.
https://www.thuisnotaris.nl/kennisbank/waarom-een-levenstestament/

Je zou bv je partner een volmacht kunnen geven om zichzelf en haar kinderen (eventueel tot het belastingvrije bedrag) schenkingen te mogen doen vanuit jouw vermogen (als jij dat zelf niet meer kunt, maar nog wel leeft). Scheelt weer erfbelasting.
Daarmee kun je ook (deels) voorkomen dat de erfenis op gaat aan zorgkosten, mocht jij in een verzorgingstehuis komen.
https://www.thuisnotaris.nl/kennisbank/vermogen-opname-verzorgingstehuis/

Overigens kun je kinderen (maar ook pleeg- en stiefkinderen) tussen de 18 en 40 jaar een flink bedrag belastingvrij schenken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/tot-welk-bedrag-belastingvrij-schenken-in-2024

[ Voor 6% gewijzigd door Tweaker626 op 08-12-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 17:19
DjoeC schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:39:
Een goede kennis hier zat in een soortgelijke situatie maar die zat in tegenstelling tot TS in de laatste levensfase. Advies van de notaris was: Ga trouwen want dan is alles in 1 keer geregeld zonder dat er verder documenten hoeven te worden opgesteld met uitzondering van een testament. 2 weken later was de zaak geregeld, inclusief een meewerkende notaris voor het testament. Alles afgerond. Het had ook niet veel later geregeld moeten zijn - nu konden de nabestaanden (partner en kinderen) zonder gedoe verder met hun leven.
Waarom in deze situatie een testament opstellen als je getrouwd bent? Dan gaat de erfenis toch standaard naar je partner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
DjoeC schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:39:
Dat zal een huwelijk in gemeenschap van goederen zijn geweest. Dat is niet voor iedereen de beste optie. Die kennis zal geen rekening hebben hoeven houden met de kans dat ze nog uit elkaar zouden kunnen gaan.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Janpietertje89 schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:55:
[...]

Waarom in deze situatie een testament opstellen als je getrouwd bent? Dan gaat de erfenis toch standaard naar je partner?
In een testament kan je zaken regelen qua opeisbaarheid van kindsdelen etc. Ook als partner jong komt te overlijden bv rente vaststellen op de kindsdelen zodat de kinderen bij overlijden achtergebleven partner minder erfbelasting moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
Janpietertje89 schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:55:
[...]

Partner, kinderen, etc. Geen idee wat _in deze situatie_ exact geregeld werd, gaat me ook niet aan.
Joris748 schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:04:
[...]

Dat zal een huwelijk in gemeenschap van goederen zijn geweest. Dat is niet voor iedereen de beste optie. Die kennis zal geen rekening hebben hoeven houden met de kans dat ze nog uit elkaar zouden kunnen gaan.
Inderdaad. Kans op uit elkaar gaan was nihil en zeer zeker ook niet de bedoeling.

Uiteindelijk is het korte advies voor TS: Neem contact op met een notaris. Elke situatie is anders en het gaat om de persoonlijke invulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:07

Lordy79

Vastberaden

DjoeC schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:27:
[...]

Uiteindelijk is het korte advies voor TS: Neem contact op met een notaris. Elke situatie is anders en het gaat om de persoonlijke invulling.
Helemaal eens al is het goed om vooraf zelf na te denken wat je wil en niet wil. dan kun je je eigen wensen en overwegingen neerleggen bij de notaris en kan die daarop anticiperen. Dat scheelt een hoop tijd (en dus geld)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1