Gestucte muur verven: voorstrijk verdunnen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 21:44
Hallo,

We willen een gestucte muur gaan verven.
Hiervoor hebben we ons laten adviseren bij een verfwinkel en hebben daar verf en voorstrijk gekocht. De voorstrijk is Veveo Collix Unifix Transparant. De verkoopster raadde aan om de voorstrijk te verdunnen met water.
Ik was alleen vergeten met welke factor het verdund moet worden. In datablad staat het volgende:

"Verdunning: Op sterk zuigende ondergronden niet verdunnen. Op licht tot matig zuigende ondergronden verdunnen met 4 volumedelen leidingwater."

En tja, wat is een gestucte muur, is dat een sterk zuigende ondergrond? Of normaal zuigend?

Ik heb toen nog even opgebeld naar de winkel waar het vandaan komt. Nu had ik een andere persoon aan de lijn die me juist aanraadde om zeker niet te verdunnen.

Wat is nu het beste?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik geef persoonlijk de voorkeur aan voorstrijk mengen met latex. Dus eigenlijk verdun je het met latex. De verhouding weet ik niet precies, dat doet de verfspeciaalzaak altijd voor me. Heeft bij mij voor bijzonder goede resultaten gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 14:51
Ik heb recent mijn hele woning gedaan en gewoon zonder verdunnen, de hele woning was vers gestucced. Resultaat is top. Dit ging om zo'n dunne melk-achtige voorstrijk van de Bouwmaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:03
Ik heb redelijk recentelijk een gestucte muur geschilderd maar daarbij de eerste laag latex verdund met water, helemaal geen voorstrijk gebruikt, dit ging perfect.

Qua verf hadden we SPS 4040.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:46
Verdunnen hoeft niet, kan wel. Ik persoonlijk zou het niet doen, dan is de kans kleiner dat je latex in muur zuigt, daardoor snel droog en je daardoor beter ongelijkmatig aanbrengen ziet.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 21:44
Ok dankjewel, niet verdunnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een nieuw gestucte muur is een sterkzuigende ondergrond, voorstrijk niet verdunnen dus.

Er zijn bepaalde situaties waarbij er een reeds behandelde muur (of deels behandelde muur) voorgestreken moeten worden. Hierbij kun je dan vaak wel verdunnen. Maar echt nodig is het sowieso niet.

Voorstrijk is van zichzelf al een vrij dun spul.

Mocht je trouwens na het voorstrijken een muurverf toepassen zou ik wel de eerste laag ietwat verdunnen. Dat scheelt ook weer in de structuurvorming van de roller e.d.
Pagina: 1